Koh Tarutao

17 maj 2009 10:53
Är det någon som har bott på Koh Tarutao och som kan tipsa oss? Vi åker till Thailand i februari 2010. När vi var i Thailand för två år sedan var vi på Koh Lipe som är en mysig och underbar ö. Vi hade tänkt att hålla oss nere i Satun eller Trang provinserna. Jag hittar inget om boende på Koh Tarutao. Vad jag har läst är det nationalpark så det är väl inte så exploaterat.

Det verkar som det hänt mycket på Lipe sedan vi var där sist. Vi bodde då på Forra som ligger på Sunrise beach. Är det någon som kan skriva lite om öarna i Satun är det perfekt.
17 maj 2009 13:47
Hej,

Jag var på Tarutao 1988. Det är som du säger -det är en Nationalpark. Mycket lugnt och när jag var där fanns inte mycket att välja på avseende boende och ätande. Och det som finns (fanns) var mkt enkelt. Vi bodde i ett slags långhus med några rum i varje. Man sov på mattor på golvet. Tvättade sig gjorde man från vattenkasuner från vilka man häller skålar med vatten över sig själv. Funkar jättebra. Tarutao är ett fantastiskt ställe med långa öde stränder. Många väljer att fortsätta ut till Koh Adang - dit kom inte jag. Vad jag kan minnas tog vi en liten båt från fiskebyn Satun. Tog c:a 2 timmar att ta sig ut.

Om du ställer specifika frågor kanske jag kan minnas något som hjälper dig. Men det var som sagt 21 år sedan jag var där ...

Christian
17 maj 2009 15:33
Rättelse:

Båten till Tarutao tog jag från Pakbara
Tittade på artikeln som "Sierra" hade länkat till. Där benämner man Tarutao som en ögrupp. Om du vill se vilken ö jag refererar till: gå in på min sida och klicka på kartan "Christos värld". Har markerat ön som åtminstone kallades Tarutao när jag var där.

C.
Av Sierra
17 maj 2009 20:00
Längst ner i artikeln jag lämnat länk till ovan står det ang boende på huvudön Koh Tarutao:

På Koh Tarutao kan man bo i bungalower i Ao Pante. Pris cirka 120–140 kr för en tvåbäddsbungalow med kallt vatten och takfläkt. Tält finns att hyra för cirka 30 kr per natt. Nya bungalower i Ao Molae, cirka 400 kr per natt.
5 juni 2009 19:35
Hej!
Vi var och ö-luffade i Satun och Trangprovinsen i julas och började på Koh Lipe. Jag kan bara säga att det byggs en hel del, men jag tror att ni kommer att gilla Koh Lipe även denna gång. Att åka till Koh Taratao är nog en hit, vi ångrar att vi inte hann med den ön. Men det finns ju massor av öar runt Koh Lipe så dagsutflyketer är inte dumt.
Vi fortsatte sedan till Koh Nagi ( koh Hai) och där blev vi så besvikna. Korallerna var inget vidare och hög och lågvattnet ställde till det en hel del. Där gjorde vi misstaget att förboka 5 nätter och det var på tok för många, Vi åkte istället över till Koh Muk på dagarna och Koh Rok vilket är 2 kanonställen.

Ha en härlig resa,

Hälsar

Cecilia
Av Joakimn
10 juni 2009 08:29
Har varit på Tarutao 2 ggr en gång så stannade jag en natt men andra gången 2004 så var vi där 3dagar och besökte en krokodilgrotta som varit ett tillhåll förr för enorma krokodiler (5 -6 meter) var även på rundvandring o gick till en underbar #orörd #strand som låg 1,5 timmes gång ifrån boendet.( man kunde bo i tält där som dom hyrd ut..att rekomendera om man kan tänka sig spatanskt boende.
Ganska enkelt boende på hela ön och enkel mat . ingen partyö precis. men vackert o rent o tyst.lätt att få kontakt med naturen,mygg finns:-)
En tyst ö där det finns tid för reflektioner.
Koh Boulone, grannön har mina stora rekomendationer om man reser med familj. utgång från Pack bara/Kim-san
Av Carolas
14 jan. 2010 15:26
Hej
Funderar på att besöka öarna i Södra Thailand (Tarutao, Lipe, Adang, Bulon) och undrar lite över transporter. Är enda sättet att ta sig från Pakbara ut till öarna med färja eller speedboat eller finns det även möjlighet att "ta" en longtailbåt. Båtarna från Pakbara går ju så tidigt på dagen, den senaste jag har hittat går kl 13.00 och så dags hinner man inte vara där om man kommer resande någon annan stans ifrån. Verkar onödigt att tillbringa en kväll och natt på fastlandet om man inte måste.

Nästa fråga gäller boende på Koh Tarutao. Fick från en resebyrå uppgiften att boende på Koh Tarutao måste bokas via nationalparken och göras minst 60 dagar före ankomst. Stämmer det?

Är det någon som vet någon bra karta över Tarutao så man kan se vilka stränder som heter vad. På Google Earth finns inte namnen utsatta.
Av Karten
14 jan. 2010 16:11
Hej, Ja det jag känner till så måste bokningarna ske via National Parks kontoret. Dom har ett kontor vid hamnen i Pakbara men ni kan ju försöka på följande adress som ni finner på http://www.dnp.go.th/parkreserve/asp/style2/default.asp?npid=7&lg=2.

Tarutao National Park
Paknam Sub-district, Amphur Langu Satun Thailand 91110
Tel. 0 7478 3485 Fax 0 7478 3597 E-mail (Logga in för att se e-postadress)

Vi var för några år sedan till Surin Islands och det fungerade på samma sätt, dvs vi var tvugna att boka boende via deras Nationalparkskontor men där fanns det boende på två ställen på huvudön.

//joakim
Av Sierra
14 jan. 2010 16:26
Citerat från carolas:
Hej
Jag har ingen koll på eventuell longtail till Tarutao men Forra Speedboat har avgång kl 1400 från Pak Barra. Ankommer kl 1445.