Greyhoundbuss i USA

Av Stampe_
10 mars 2006 17:41
Hej!

Jag ska åka till USA och undrar lite hur det är att ta sig runt med buss. Är det säkert? Vad kostar det? Är det bättre att hyra bil istället?
Sedan undrar jag om någon har lite tips på vad man ska göra i Pheonix (Arizona) och runt omkring.
Av Magsim
11 mars 2006 13:31
Hej!

Tillsammans med en kompis bussluffade jag genom USA den 7-29 oktober 2002. Vi flög till New York och hem från San Francisco. I tur och ordning besökte vi New York, Washington, Atlanta, New Orleans, Dallas, El Paso (och Ciudad Juarez i Mexico), Flagstaff/Grand Canyon, Las Vegas, Los Angeles och San Francisco.

Att ta sig runt med buss kändes säkert. Vi råkade heller aldrig ut för något och har pratat om att göra om det - med en annan resväg. Vi hyrde bara bil en gång och det var i Flagstaff för att ta oss till Grand Canyon. Priser och information om Greyhounds bussluffarkort: www.discoverypass.com

Vi bokade vår resa genom Go West: www.gowest.se

Kommer du till Arizona ska du definitivt besöka Grand Canyon! Det var den mest storslagna naturupplevelsen under min USA-resa. Enklast är att bo i Flagstaff, hyra bil där och göra dagsutflykter till Grand Canyon. Vi tillbringade två dagar där och den andra dagen vandrade vi ner till Coloradofloden och tillbaka upp till platån trots att det fanns varningsskyltar för att göra en så lång strapats under en och samma dag.

/Magnus
13 mars 2006 11:42
Hej Stampe!

Jag håller med om att Grand Canyon är ett måste, det var visserligen nästan 20 år sedan jag var där med min lillasyrra. Vi åkte nog buss dit då från Flagstaff vill jag minnas. Vi träffade på en tjej som jobbade som park ranger och vi hade turen att få bo ett par nätter i hennes husvagn. Om man skall hika ned i canyonen, kan man gå och lyssna till ett föredrag om hur man skall bete sig. Man kan sova över i små "utomhusstall" nere på botten av canyonen och tvätta sina svullna fötter i Coloradofloden som känns lagom sval där.

Man måste öppna alla ryggsäckar mm annars blir de söndergnagna under natten, är man rädd för ödlor mm så kanske man inte kan sova under nästan bar himmel. En liten grön ödla hoppade rakt ned på min rygg så jag hoppade rätt högt mitt i natten. Eftersom jag har ont i knäna var det rätt jobbigt att gå nedför (tvärtom för de flesta som inte pallar uppförsbacken). När vi kom upp från canyonen och skulle till den nyvunna kompisens husvagn blev jag jagad av en ilsken hund, som synd var tog ingen tid på mig då -det var nog mitt livs medeldistanslopp, trots svullna fötter.

Vi hyrde bil och åkte ut och såg "The Painted Desert och The Snowball" ,häftigt att i Arizona kunna uppleva alla klimattyper från öken till glaciär (dock på avstånd) vi åkte och besökte ett indianreservat där kunde man köpa jättefina smycken bl a. De hade ingen skatt på dessa varor där, ett slags kompensation från amerikanska staten tror jag. Indianreservatet var värt besöket men då var det långt mellan bensinstationerna så se till att ha full tank.

Hoppas du/ni får en trevlig resa, jag längtar tillbaka till flera av de nationalparker vi besökte i USA t ex Yosemite och Yellowstone.

Hälsningar Ann
13 mars 2006 11:45
Vi åkte med 1-månads Greyhoundpass och så köpte vi flygpass vissa rutter.
En tråkig grej med bussen då var att längst bak i bussen var det tydligen tillåtet att röka "maya", jag gillar inte vanlig passiv rökning heller, suck. Så var det inte i alla delstater dock, bara i de mer "tillåtande".

13 mars 2006 23:47
Citerat från ann:
Vi åkte med 1-månads Greyhoundpass och så köpte vi flygpass vissa rutter.

Hej Ann!
Jag har oxå åkt runt med Greyhound buss, men rökning oavsett vad som röktes var strikt förbjudet.
Hände detta verkligen dig flera gånger?
14 mars 2006 12:53
Ja det hände vid två tillfällen, minns inte exakt på vilka sträckor men det var i Californien-Arizonatrakten, men det var ju för 20 år sedan, (det framgick väl inte av det kortare inlägget jag gjorde). Hoppas chaufförerna har bättre koll nuförtiden./Ann
16 mars 2006 16:01
Jag minns en annan sak när det gällde Greyhoundbussresan (för ca 20 år sedan) i närheten av mexicanska gränsen, immigrationspolisen steg på bussen och beordrade ut alla passagerare. Vi blonda nordbor fick vara i fred, men alla som såg latinamerikanska ut måste visa sina pass och behandlades rätt tufft. (Min syster fick dock problem redan på flygplatsen när vi reste in, polisen frågade bl a vad vi arbetade med och syrran hade svårt att bli trodd, att hon då sysslade med skatteplanering (åt tandläkare). Jag tror det var våra ryggsäckar som satte igång passpolisen, ungdomar som ev skall in och jobba (svart) i USA vill man stoppa redan på flygplatsen, men efter ett par timmar var allt ok, så vi kunde fortsätta utan dessa problem resten av resan.)
17 mars 2006 12:55
Mina erfarenheter av Greyhoundbussar är goda, men jag tycker att det ofta är rätt dyrt.

Här är några tips för Phoenix/Arizona:
* Taliessin West. Arkitekten Frank Lloyd Wrights skola/hem. Fantastisk arkitektur.
* Sedona. En bit med bil, men ett fantastiskt ställe med röda klippformationer. Väldigt dramatisk natur.
Sen ligger ju inte Grand Canyon omöjligt långt bort heller.
* Shopping. :) Det finns många bra malls.
Av Klara
17 mars 2006 19:07
Jag var i San Diego förra hösten och åkte buss upp till San Francisco på natten. En spännande upplevelse då jag åkte själv. Det jag tyckte var jobbigt var att sitta själv på busstationen i LA. Fick väl sitta där och vänta i en timme eller två. Ingen höjdare! Iofs fanns det vakter som sprang runt och körde ut folk som inte skulle vara där. Men det var lite halv kusligt. Var ingen vidare bra information vilken dörr jag skulle gå ut på osv. Å det vara nära att jag inte fick åka med bussen i SD för att deras datorer hade kraschat. Kunde inte köpa biljett då... Att åka buss var väl helt ok, men ett tips sitt inte bak vid toan även fast det är större säte där. På vägen upp till SF stank toan å på vägen tebax gick dörren inte att stänga. Den höll på och slog mot väggen. Lite smått irriterande när man skulle sova. Å rökning är ej tillåtet ombord.
17 mars 2006 20:02
Hmm, åkte med ett 1-månadspass från Las Vegas till Montreal år 2002. Det va en härlig upplevelse, man fick verkligen se hela landet till skillnad från om man flög. Angående rökning så var det en kille som försökte smygröka på toaletten mitt i natten. Chauffören stannade och tillkallade polis som förde bort smygrökaren så rökning var således förbjudet. Det va ganska trånga säten också, men som sagt en mycket kul och äventyrlig upplevelse. Speciellt när man mitt i natten var tvungen att gå av bussen för att chauffören skulle kissa eller att man av någon konstig anledning skulle byta buss. Men fram kom man alltid, även om det tog ca 45 timmar fråan Flagstaff (Arizona, Grand Canyon) till New Orleans (Lousiana).

mvh
/mischa
18 mars 2006 02:19
Hej!

Jag åkte med en kompis från New York till Ft lauderdale i södra Florida och det tog ca: 26 timmar non-stop i princip. Vi stannade 4 ggr tror jag, 20 min per gång eller liknande så man hann med toabesök eller kasta i sig lite foder. Bussarna har låg standard enligt mitt tycke, iaf de två olika jag åkte med, det är nästan som att åka lokalbuss i Sverige, det finns ingen TV och inga speciella komfortsaker. Sätena är inge vidare men man kan dock luta lite och ett litet fotstöd fanns. Tips är ju såklart att ha nåt att läsa hela tiden och musik att lyssna på eller en rolig kompis, om man inte vill vara osvensk och faktiskt prata lite med folk man inte känner! =)

Priset minns jag inte riktigt.. så det tolkar jag som att det inte är för dyrt men inte heller så billigt.
Av Krutt
15 aug. 2011 18:27
Jag vill här diskutera lite mer ingående hur det är att resa med Greyhound nuförtiden. Jag hoppas att det kan vara ett bra underlag för att bestämma sig vilket transportsätt som passar just dig!

Pris: Greyhounds discovery pass konkurrerar mycket bra med i princip alla andra transportsätt. Särskilt om du planerar att resa under mer än tre veckor, är deras pass för fria resor med alla Greyhoundbussar för 456 USD ett utmärkt alternativ. Att hyra bil blir ett alternativ om du har en förare över 25 år, samt är minst tre personer i bilen. Då kan man nyttja en "drop off" (cirka 100 dollar extra kostnad) för att kunna åka från en plats till en annan utan att behöva åka tillbaks.
Med tanke på de mycket stora avstånden i USA bör nattbussar nyttjas, med risk att du känner dig minst sagt ofräsch när du ankommer på morgonen. Men när du är tillräckligt trött fungerar det bättre.
Bekvämlighet: Bussarnas kvalitet varierar kraftigt. De går från fina lädersäten med wifi på bussen, eluttag och ren toalett till nergångna, gamla bussar som saknar allt ovan nämnt. Bussarnas fotstöd är allmänt förtretligt, då det inte går att fixera i botten, vilket försvårar nattsömn. Ta alltid med dig en kudde eller uppblåsbar resekudde samt ett reselakan vid resor nattetid.
Allmänt: det är främst färgade, fattiga och feta som åker bussarna. Ibland åker studenter, ibland finns det människor med olika typer av psykologiska störningar. Det orsakar oftast ingen irritation, men kan av och till bli till förtret för den totala reseupplevelsen.
Service: Greyhounds personal är ofta otydlig, ger olika instruktioner i olika städer, och anstränger sig ofta inte mer än nödvändigt för att hjälpa dig. Jag har bland annat råkat ut för att bli skickad vidare till fel buss, vilket tog en halv dag att lösa, glömt mina glasögon på bussen, vilket tog ytterligare en halv dag att ordna… Men detta behöver inte avskräcka en eventuell resenär - det fungerar.
Praktiskt: Du kan använda passet så fort du köpt det. Till skillnad från vad som anges på hemsidan behövs ingen förbokning av biljetter. Du ska (skiljer sig från stad till stad) alltid "checka in" ditt bagage i förväg (två timmar före avgång eller senare) och bör sedan lägga bagaget i en "kö" för att få bra platser i bussen. Det kan hända att bussen blir alltför full, och då är det först till kvarn som gäller. Under mina tre veckor i USA hände det mig dock aldrig att vi inte kom med på bussen.
Greyhoundterminalerna: Terminalerna ligger oftast centralt i de stora amerikanska städerna, lätt åtkomliga med allmänna kommunikationer. Det finns alltid toaletter, ofta värdeskåp för cirka 6 USD/dag för ditt bagage, samt eluttag (märk att USA har egna eluttag som inte fungerar med europeiska laddare utan adapter). De är bemannade dygnet runt, och erbjuder ofta något att äta. Ibland finns det wifi.
Tillgänglighet: Bussarna går bara till de större städerna. Att komma ut till byar, småstäder eller naturen är i princip ogörbart. Även en plats som universitetet Princeton kan inte nås med bussarna. Ofta finns det bra nattförbindelser, samt flera dagförbindelser mellan de stora städerna. Tillgängligheten är god om du vill åka mellan stora städer.