De bästa flygbolagen finns i Asien

Av Sierra
2 mars 2014 18:28
Visningar: 2402
När det brittiska flygkonsultföretaget Skytrax redovisar den årliga kundundersökningen – Världens bästa flygbolag – är det total Asiendominans i toppen.

Fem flygbolag får maximala fem stjärnor i betygssättningen, samtliga är alla asiatiska: Qatar Airways, Asiania Arlines, Cathay Pacific, Hainan Airlines och Singapore Airlines får fem stjärnor.

31 flygbolag tilldelas fyra stjärnor, däribland Air France, British Airways, Emirates, Ethiad Airways, Finnair, Lufthansa, Qantas, Thai Airways och Turkish Airlines.

SAS och Norwegian återfinns bland bolagen som får tre stjärnor. Ryanair får två.

Världens tre bästa flygplatser är också asiatiska: Hong Kong International, Seoul Incheon och Singapore Changi.

Källa: Svd/RESPRESS
Av Birgere
2 mars 2014 18:52
Det brukar vara på det sättet, men det intressanta är VARFÖR den Asiatiska servicen är så uppskattad?

Amerikanska bolag ligger ju inte direkt högt på listorna. :)
Av Hawaii
3 mars 2014 00:00
Misstänker att det här gäller i första hand "on board service" men när det gäller kund service i allmänhet och speciellt efter en katastrof så har Asiana Airlines inofficiellt fått ett betyg av "icke godkänt". De skall betala en halv miljon US Dollar i böter p.g.a. deras totala brist att informera familjer och anhöriga efter olyckan i San Francisco förra sommaren.
Av Birgere
3 mars 2014 01:16
Kan det vara så att dom hissade Asiatiska bolagen till väldigt stor del har långflygningar inklusive Service medan Europeiska och Amerikanska bolag till största delen flyger kort/medeldistans och oftast därmed ingen service?
3 mars 2014 09:39
Fast egentligen borde man se till de anställdas avtal också och räkna in dem i vilket flygbolag osv som är bäst.
Mvh
Av Birgere
3 mars 2014 11:18
Citerat från Canada2000:
Fast egentligen borde man se till de anställdas avtal också och räkna in dem i vilket flygbolag osv som är bäst.
Med vänlig hälsning,
Hur tänker du då?
Ska varje person i besättningen visa upp sitt anställningsavtal för dig och sedan ska du försöka göra en bedömning om det är bra eller inte baserat på dina personliga värderingar....

Min erfarenhet är att folk som gillar sitt jobb.....gör ett bra jobb.
3 mars 2014 20:10
Citerat från Birgere:
Citerat från Canada2000:
Fast egentligen borde man se till de anställdas avtal också och räkna in dem i vilket flygbolag osv som är bäst.
Med vänlig hälsning,
Hur tänker du då?
Ska varje person i besättningen visa upp sitt anställningsavtal för dig och sedan ska du försöka göra en bedömning om det är bra eller inte baserat på dina personliga värderingar....

Min erfarenhet är att folk som gillar sitt jobb.....gör ett bra jobb.
Nej, jag menar att man borde se till de anställdas avtal också och ett bra flygbolag borde ju ha bra avtal med sina anställda också för att vara toppenbra. Så tänkte jag. Som det är idag så vet men inte så mycket om hur illa eller bra de anställda behandlas. Man får läsa ibland om hemska förhållanden i den anställdes avtal. Ett riktigt bra flygbolag torde vara ett sådant som också har bra avtal med sina medarbetare så att alla trivs och inte blir illa behandlade. DÅ kan vi snacka om fullgott bra flygbolag....kanske...:)
Mvh
Av Birgere
4 mars 2014 00:00
Canada2000.
Men ska man alltid göra så menar du?
Bästa gräsklipparen... ska det testet inkludera anställningskontrakt hos montörerna? Bästa hotellet, julskinkan etc samma sak?

Visst, finns det något kriminellt bakom så ska det ju lyftas fram... men annars är jag tveksam
En sådan personlig värdebedömning får man nog göra själv.
Av Hawaii
4 mars 2014 00:45
Att bedömma arbetsförhållanden i andra länder från en svensk synvinkel är nog litet snett och tar inte hänsyn till verkligheten. Vem i Sverige har rätt att avgöra om en flygvärdinna ( från t.ex. Filippinerna), som flyger för exempelvis Qatar Airways har ett bra eller dåligt kontrakt? Från hennes synvinkel har hon kanske fått en helt fantastisk möjlighet till ett nytt och bättre liv, medan från en relativt ensidig svensk synvinkel ("alla skall ha samma arbetsförhållanden, oavsett var de bor") borde hon ha bättre lön och bättre förhållanden rent allmänt.
4 mars 2014 09:54
Citerat från Birgere:
Canada2000.
Men ska man alltid göra så menar du?
Bästa gräsklipparen... ska det testet inkludera anställningskontrakt hos montörerna? Bästa hotellet, julskinkan etc samma sak?

Visst, finns det något kriminellt bakom så ska det ju lyftas fram... men annars är jag tveksam
En sådan personlig värdebedömning får man nog göra själv.
Men snälla rara, vaddå "ska man alltid göra så"?
Jag uttryckte bara min mening i en diskussion och tycker att då det uppkommit flera andra diskussioner i hur de anställda blir behandlade och en del tom. bojkottar de flygbolag så "borde" man se till de anställda också för att bli ett fullgott bolag vart man i världen jobbar. Det är nog mycket som ligger bakom som ingen av oss vet heller.
Att gå till "gräsklipparen", "julskinkan", mm det var ju inte DET vi diskuterade här och nu väl?
Alla får ju ha en åsikt eller hur?
Mvh
4 mars 2014 10:08
Citerat från Hawaii:
Att bedömma arbetsförhållanden i andra länder från en svensk synvinkel är nog litet snett och tar inte hänsyn till verkligheten. Vem i Sverige har rätt att avgöra om en flygvärdinna ( från t.ex. Filippinerna), som flyger för exempelvis Qatar Airways har ett bra eller dåligt kontrakt? Från hennes synvinkel har hon kanske fått en helt fantastisk möjlighet till ett nytt och bättre liv, medan från en relativt ensidig svensk synvinkel ("alla skall ha samma arbetsförhållanden, oavsett var de bor") borde hon ha bättre lön och bättre förhållanden rent allmänt.
Man behöver kanske inte bedöma utifrån en svensk synvinkel men kanske däremot med utgångspunkt i mänskliga rättigheter. Jag tror till och med kvinnan från Filippinerna skulle uppskatta att kunna gifta sig eller bli gravid utan att behöva mista sitt jobb.

Och för att återgå till diskussionen så skulle jag inte lita ett dugg på Skytrax då det känns som om flygbolag kan köpa sin status, speciellt då Qatar. Läs gärna denna tråd för en mer nyanserad titt på Skytrax http://www.businesstraveller.com/discussion/topic/Is-Skytrax-selective-in-its-reviews
Av Birgere
4 mars 2014 10:56
Silverfang, visst har du rätt ang Skytrax men jag tror inte den ultimata sanningen finns där ute.
tar man tex Tripadvisers rating så ser även den konstig ut:
http://www.tripadvisor.com/Airlines

(Tabellen blir lite rörig, sorry för det )

Airline Ratings
Cityjet 5.0 of 5 stars 14 ratings 100% recommend
Malev Hungarian Airlines 3.0 of 5 stars 14 ratings 100% recommend
Middle East Airlines 5.0 of 5 stars 10 ratings 100% recommend
Nok Air 3.0 of 5 stars 11 ratings 100% recommend
USA 3000 Airlines 3.0 of 5 stars 11 ratings 100% recommend
Volaris 4.0 of 5 stars 12 ratings 100% recommend
Ukraine International 4.0 of 5 stars 25 ratings 96% recommend
Air Astana 4.0 of 5 stars 11 ratings 91% recommend
EVA Air 4.0 of 5 stars 150 ratings 91% recommend
Porter 4.0 of 5 stars 69 ratings 91% recommend
Air Malta 4.0 of 5 stars 39 ratings 90% recommend
Asiana 4.0 of 5 stars 91 ratings 90% recommend
Virgin America 4.0 of 5 stars 220 ratings 89% recommend
Cape Air 4.0 of 5 stars 16 ratings 88% recommend
NIKI 4.0 of 5 stars 16 ratings 88% recommend
Olympic Airlines 4.0 of 5 stars 41 ratings 88% recommend
Korean Air 4.0 of 5 stars 158 ratings 87% recommend
Air Arabia 3.0 of 5 stars 21 ratings 86% recommend
Pakistan International Airlines 3.0 of 5 stars 29 ratings 86% recommend
Southwest 4.0 of 5 stars 854 ratings 86% recommend
JetBlue 4.0 of 5 stars 531 ratings 85% recommend
Singapore Airlines 4.0 of 5 stars 620 ratings 85% recommend
Transaero Airlines 4.0 of 5 stars 13 ratings 85% recommend
Bangkok Airways 4.0 of 5 stars 100 ratings 84% recommend
Aegean Airlines 4.0 of 5 stars 179 ratings 83% recommend
Air New Zealand 4.0 of 5 stars 450 ratings 82% recommend
Air Algerie 3.0 of 5 stars 21 ratings 81% recommend
Copa Airlines 4.0 of 5 stars 69 ratings 81% recommend
Cyprus Airways 4.0 of 5 stars 16 ratings 81% recommend
JAL 4.0 of 5 stars 54 ratings 80% recommend
IndiGo Airlines 4.0 of 5 stars 73 ratings 79% recommend
Alaska Airlines 3.0 of 5 stars 331 ratings 78% recommend
WestJet 4.0 of 5 stars 341 ratings 78% recommend
ANA 3.0 of 5 stars 61 ratings 77% recommend
Jet2 3.0 of 5 stars 392 ratings 77% recommend
Garuda Indonesia 4.0 of 5 stars 82 ratings 76% recommend
Virgin Australia 4.0 of 5 stars 71 ratings 76% recommend
Croatia Airlines 3.0 of 5 stars 36 ratings 75% recommend
Philippine Airlines 3.0 of 5 stars 109 ratings 75% recommend
SWISS 4.0 of 5 stars 296 ratings 75% recommend
Wind Jet 3.0 of 5 stars 12 ratings 75% recommend
Aer Lingus 3.0 of 5 stars 368 ratings 74% recommend
Air One 3.0 of 5 stars 31 ratings 74% recommend
Air Tahiti Nui 4.0 of 5 stars 38 ratings 74% recommend
easyJet 3.0 of 5 stars 1,208 ratings 74% recommend
Norwegian 3.0 of 5 stars 81 ratings 74% recommend
Czech Airlines 3.0 of 5 stars 40 ratings 73% recommend
Emirates 4.0 of 5 stars 1,140 ratings 73% recommend
First Choice Airways 3.0 of 5 stars 11 ratings 73% recommend
Icelandair 3.0 of 5 stars 150 ratings 73% recommend
Neos 3.0 of 5 stars 15 ratings 73% recommend
KLM 3.0 of 5 stars 548 ratings 72% recommend
Oman Air 3.0 of 5 stars 68 ratings 72% recommend
THAI 4.0 of 5 stars 349 ratings 72% recommend
Dragonair 3.0 of 5 stars 42 ratings 71% recommend
Royal Brunei 3.0 of 5 stars 69 ratings 71% recommend
Silkair 3.0 of 5 stars 35 ratings 71% recommend
Royal Jordanian 3.0 of 5 stars 63 ratings 70% recommend
bmibaby 3.0 of 5 stars 58 ratings 69% recommend
Cathay Pacific 3.0 of 5 stars 333 ratings 69% recommend
Continental Airlines 3.0 of 5 stars 522 ratings 69% recommend
EL AL 3.0 of 5 stars 120 ratings 69% recommend
FlexFlight 3.0 of 5 stars 13 ratings 69% recommend
LAN Airlines 3.0 of 5 stars 244 ratings 68% recommend
Lufthansa 3.0 of 5 stars 833 ratings 68% recommend
Qantas 4.0 of 5 stars 490 ratings 68% recommend
Qatar Airways 3.0 of 5 stars 500 ratings 68% recommend
SATA International 3.0 of 5 stars 31 ratings 68% recommend
TAROM 3.0 of 5 stars 31 ratings 68% recommend
AirAsia 3.0 of 5 stars 463 ratings 67% recommend
AirTran 3.0 of 5 stars 268 ratings 67% recommend
Austrian 3.0 of 5 stars 175 ratings 67% recommend
British Airways 3.0 of 5 stars 1,649 ratings 67% recommend
Jetairfly 3.0 of 5 stars 24 ratings 67% recommend
Hawaiian Airlines 3.0 of 5 stars 285 ratings 66% recommend
SAS 3.0 of 5 stars 161 ratings 66% recommend
Adria Airways 3.0 of 5 stars 23 ratings 65% recommend
Germanwings 3.0 of 5 stars 31 ratings 65% recommend
Kingfisher Airlines 3.0 of 5 stars 43 ratings 65% recommend
Air Transat 3.0 of 5 stars 297 ratings 64% recommend
China Airlines 3.0 of 5 stars 77 ratings 64% recommend
Lion Airlines 2.0 of 5 stars 25 ratings 64% recommend
Pegasus Airlines 3.0 of 5 stars 56 ratings 64% recommend
Smart Wings 3.0 of 5 stars 14 ratings 64% recommend
Air France 3.0 of 5 stars 726 ratings 63% recommend
Egyptair 3.0 of 5 stars 180 ratings 63% recommend
Aeroflot 3.0 of 5 stars 109 ratings 62% recommend
bmi 3.0 of 5 stars 106 ratings 62% recommend
FlyBE 3.0 of 5 stars 214 ratings 62% recommend
Air Europa 3.0 of 5 stars 101 ratings 61% recommend
SpiceJet 3.0 of 5 stars 41 ratings 61% recommend
Virgin Atlantic 3.0 of 5 stars 821 ratings 61% recommend
Frontier 3.0 of 5 stars 149 ratings 60% recommend
South African Airways 3.0 of 5 stars 157 ratings 60% recommend
TACA 3.0 of 5 stars 70 ratings 60% recommend
Etihad 3.0 of 5 stars 427 ratings 59% recommend
Finnair 3.0 of 5 stars 137 ratings 59% recommend
Gulf Air 2.0 of 5 stars 44 ratings 59% recommend
Vietnam Airlines 3.0 of 5 stars 131 ratings 59% recommend
Jet Airways 3.0 of 5 stars 241 ratings 58% recommend
Malaysia Airlines 3.0 of 5 stars 353 ratings 58% recommend
TAM 3.0 of 5 stars 69 ratings 58% recommend
Turkish Airlines 3.0 of 5 stars 529 ratings 58% recommend
Sri Lankan Airlines 3.0 of 5 stars 131 ratings 56% recommend
Delta 3.0 of 5 stars 1,592 ratings 55% recommend
Air India 3.0 of 5 stars 171 ratings 54% recommend
Blue Panorama Airlines 2.0 of 5 stars 24 ratings 54% recommend
Saudia 3.0 of 5 stars 78 ratings 54% recommend
CEBU Pacific Air 3.0 of 5 stars 17 ratings 53% recommend
Iberia 3.0 of 5 stars 415 ratings 53% recommend
LOT Polish Airlines 3.0 of 5 stars 72 ratings 53% recommend
Asia Alpha Airways 3.0 of 5 stars 15 ratings 53% recommend
Sun Country 3.0 of 5 stars 34 ratings 53% recommend
Brussels Airlines 3.0 of 5 stars 100 ratings 52% recommend
Ethiopian Airlines 3.0 of 5 stars 89 ratings 52% recommend
TAP Portugal 3.0 of 5 stars 196 ratings 51% recommend
Thomson 3.0 of 5 stars 600 ratings 51% recommend
Monarch 3.0 of 5 stars 553 ratings 50% recommend
Ryanair 2.0 of 5 stars 1,612 ratings 50% recommend
Canjet Airlines 3.0 of 5 stars 45 ratings 49% recommend
Wizzair 2.0 of 5 stars 122 ratings 49% recommend
Air Mauritius 3.0 of 5 stars 29 ratings 48% recommend
airberlin 2.0 of 5 stars 199 ratings 48% recommend
Alitalia 2.0 of 5 stars 539 ratings 47% recommend
Kenya Airways 3.0 of 5 stars 85 ratings 47% recommend
TUIfly 3.0 of 5 stars 17 ratings 47% recommend
Caribbean Airlines 2.0 of 5 stars 24 ratings 46% recommend
Tigerair 3.0 of 5 stars 108 ratings 46% recommend
Air Baltic 2.0 of 5 stars 75 ratings 45% recommend
Meridiana 2.0 of 5 stars 49 ratings 45% recommend
Vueling Airlines 2.0 of 5 stars 285 ratings 45% recommend
Air Canada 3.0 of 5 stars 820 ratings 44% recommend
Hainan Airlines 2.0 of 5 stars 25 ratings 44% recommend
Sunwing 3.0 of 5 stars 196 ratings 44% recommend
Jetstar 3.0 of 5 stars 265 ratings 43% recommend
Transavia Airlines 2.0 of 5 stars 30 ratings 43% recommend
American Airlines 2.0 of 5 stars 1,501 ratings 41% recommend
China Southern 2.0 of 5 stars 116 ratings 41% recommend
Air Pacific 3.0 of 5 stars 91 ratings 41% recommend
Island Air 2.0 of 5 stars 15 ratings 40% recommend
Kuwait Airways 2.0 of 5 stars 50 ratings 40% recommend
Air China 2.0 of 5 stars 146 ratings 39% recommend
Aeromexico 2.0 of 5 stars 106 ratings 37% recommend
Air Canada Jazz 3.0 of 5 stars 35 ratings 37% recommend
China Eastern 2.0 of 5 stars 122 ratings 37% recommend
GoAir 2.0 of 5 stars 17 ratings 35% recommend
Hong Kong Airlines 2.0 of 5 stars 17 ratings 35% recommend
Allegiant 2.0 of 5 stars 303 ratings 34% recommend
Royal Air Maroc 2.0 of 5 stars 56 ratings 34% recommend
United 2.0 of 5 stars 1,574 ratings 34% recommend
Luxair 2.0 of 5 stars 15 ratings 33% recommend
Tunis Air 2.0 of 5 stars 33 ratings 33% recommend
US Airways 2.0 of 5 stars 891 ratings 33% recommend
Thomas Cook Airlines 2.0 of 5 stars 485 ratings 32% recommend
Eastern Airways 2.0 of 5 stars 10 ratings 30% recommend
Aerosvit Airlines 2.0 of 5 stars 34 ratings 29% recommend
Gol 2.0 of 5 stars 50 ratings 28% recommend
Aerolineas Argentinas 2.0 of 5 stars 103 ratings 27% recommend
S7 Airlines 2.0 of 5 stars 11 ratings 27% recommend
Bahamasair 2.0 of 5 stars 24 ratings 25% recommend
Iceland Express 2.0 of 5 stars 28 ratings 25% recommend
Spring Airlines 2.0 of 5 stars 12 ratings 25% recommend
Condor Flugdienst 2.0 of 5 stars 58 ratings 21% recommend
Onur Air 2.0 of 5 stars 15 ratings 20% recommend
Spirit 1.0 of 5 stars 537 ratings 19% recommend
go! 1.0 of 5 stars 11 ratings 18% recommend
4 mars 2014 11:40
Citerat från Birgere:
Silverfang, visst har du rätt ang Skytrax men jag tror inte den ultimata sanningen finns där ute.
tar man tex Tripadvisers rating så ser även den konstig ut:
http://www.tripadvisor.com/Airlines
Japp, alla dessa listor blir ju lite skeva beroende på hur många som skrivit och givit rating per flygbolag.

Men på Tripadvisor behöver man i alla fall inte behöva oroa sig för att ens inlägg och review inte ska komma med eller inte beroende på om den ger positiv eller negativ feedback till flygbolaget.
Av Birgere
4 mars 2014 11:53
Citerat från Silverfang:
Citerat från Birgere:
Silverfang, visst har du rätt ang Skytrax men jag tror inte den ultimata sanningen finns där ute.
tar man tex Tripadvisers rating så ser även den konstig ut:
http://www.tripadvisor.com/Airlines
Japp, alla dessa listor blir ju lite skeva beroende på hur många som skrivit och givit rating per flygbolag.

Men på Tripadvisor behöver man i alla fall inte behöva oroa sig för att ens inlägg och review inte ska komma med eller inte beroende på om den ger positiv eller negativ feedback till flygbolaget.
Exakt, sedan så skriver man väl oftast en review om man av någon anledning varit missnöjd alternativt att flygbolaget gjort något väldigt speciellt för just dig själv.
En vanlig trip från A->B kan väl inte trigga en review av en normal resenär. Skriver man en review om hur det var att åka bussen till jobbet på morgonen åxå?
Av Marilcj
4 mars 2014 13:02
Citerat från Canada2000:
Fast egentligen borde man se till de anställdas avtal också och räkna in dem i vilket flygbolag osv som är bäst.
Mvh
Antar att det hela grundar sig på den senaste tidens skriverier i olika svenska medier ang anställningsvillkoren hos vissa arabiska bolag, glöm då inte att det var samma sak m ett skandinaviskt bolag häromåret som valde att anställa sin personal i Asien och under rådande anställningsavtal i det aktuella landet.
Det är åtskilliga bolag även inom Europa som har usla avtal o villkor för anställda, var år ska man hitta nått att kritisera för att de går bra i övrigt.
När man skriver på anställningsavtalen vet man vad man skriver på o så länge flygpersonalen själva fortsätter med det så kommer deras villkor förbli usla ur våra ögon sett, det finns nog många av dessa tjejer o även killar som trots dåliga anst.avtal har fått en biljett ut från helvetet.

Så länge ett bolag flyger säkert fr punkt A till B och har bra service vilket Asiatiska/Arabiska bolag har kommer i alla fall jag fortsättningsvis flyga med dom.
Av Moltas
4 mars 2014 14:50
Jag personligen har väldigt svårt att betygsbedömma flygbolag.
Den senaste 10-års perioden har jag åkt med 2 av de femstjärniga ovan och med 2 fyrstjärniga.
Min senaste resa var med Qatar. Jag har inget att klaga på men vad gör dom till ett bättre bolag det vet jag inte.
Av Hawaii
4 mars 2014 15:27
Citerat från Silverfang:
Man behöver kanske inte bedöma utifrån en svensk synvinkel men kanske däremot med utgångspunkt i mänskliga rättigheter. Jag tror till och med kvinnan från Filippinerna skulle uppskatta att kunna gifta sig eller bli gravid utan att behöva mista sitt jobb.

Det var inte så många år sedan de amerikanska flygbolagen hade liknande krav på sina flygvärdinnor: om de gifte sig eller blev gravida fick de sluta. Kan inte påminna mig att de kritiserades för att de inte respekterade "mänskliga rättigheter". Vad jag ville påpeka med min kommentar var helt enkelt att man kan inte utgå från att folk i andra länder har samma värderingar som i Sverige.

PS. Blev lite snett med citatet där...
Av Marilcj
4 mars 2014 16:19
Under de senaste snart 10 åren har vi åkt med 5 av de nämnda bolagen och jag förvånas mer av att Emirates "bara" fick 4 när Qatar fick 5, de är båda betydligt mer serviceminded än Turkish, Lufthansa o Thai, både vad det gäller karbinpersonal som markpersonal, sen är de otroligt på att bemöta o hantera barn, när vi flög med spädbarn o Lufthansa fick man mer känslan att ,AB var till besvär, Qatar o Emirate är precis tvärtom, i den mån de hinner tar de tom småbarn så föräldrarna får äta i lugn o ro.
Men de som bedömer gör det väl ur helt andra perspektiv än vad vi gör, vi ser det vi vill se när vi flyger.

Huvudsaken för mig när jag reser är säkerheten, sen kommer servicen.