Tips om Rayong

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Rayong på Thailands fastland har exotisk natur, vit, långgrund sandstrand och eleganta hotell. Detta är en god utgångspunkt för utflykter till de färgglada grannbyarna. Här är det varmt året runt, men det är bäst att åka i december – april.

Blogginlägg om Rayong

Nattliv och lugna gatan.

Hmm.....skrev för några dagar sedan ett inlägg om mitt besök i Bankgkok, men det verkar ha gått upp i cyberrymden. Nåja fram kom jag i alla fall till en ultramodern ny jätteföreställning till järnvägsstation. Störst i Sydostasien är man noga med att påpeka. Själv tyckte jag att den gamla Hua Lampong var mycket trevligare och gemytligare, men det är klart att förr eller senare så hade den blivit för liten. Fördelen med den nya är att den är länkad med tre tunnelbanelinjer så när jag skulle vidare så var det bara att leta sig ned till blå linje och åka 11 stationer. Tog sedan en mc.taxi vidare till mitt boende. Sukumvit där jag bodde denna gång visade sig vara där jag tillbringade en kväll för en 5-6 år sedan med en indier och en turk. Här pågår allt man kan tänka sig och området är fullt med barer där kvinnorna gärna spelar biljard med dig, men även helst att du bjuder på en drink. Lönar sig nog att kolla vad det är för drink annars kan notan bli hög. Det blev bara två nätter i Bangkok och det räcker så bra nu för tiden. I söndags så satt jag på en buss som tog mig till Rayong som jag varit lite nyfiken på. Jag tycker väl att jag bor så centralt som man kan här i byn, men det är en konstig väldigt utspridd stad över flera mil. Jag bor i närheten av en nattmarknad, eller rättare sagt kvällsmarknad men de har öppet så länge de har besökare och varor att sälja. Mitt boende har ingen restaurang, men det har stora påkostade Star Convention Hotel och där kan man få sig en frukostbuffe för 200 bath. Passar utmärkt. Tog en "songthaev", som är en flakbil med ett tjugiotal sittplatser, ned till Laem Charoen Beach häromdagen, men där var väldigt tomt och öde. Säkert inte mer än ett femtiotal på hela den sträcka jag såg av den och inte så himla mycket i mat och dryckesväg heller. Längs österut vid strandvägen så fanns dock några restauranger så jag fick mig en matbit. Tänkte sedan att jag börjar knalla hemåt, för alltid så kommer det en mc.taxi och frågar varåt man ska. Men icke, så jag fick knalla hela vägen hem i hettan. Dryga fem kilometer och det är tur att man går klädd i funktionskläder som bara är att skölja upp. Det finns fler stränder runtom staden och det är väl möjligt att de är lite mer frekventerade. Den här staden är precis som Ranong betydligt mer thailändsk och man är kanske inte så vana vid faranger, som vi utlänningar kallas. Kan ibland vara lite svårt att göra sig förstådd då engelska inte används så ofta. Men nu drar jag vidare i morgon/ Conny
av Gubbar_pa_drift 25 jan. 2023 Resealbum: Lite Afrika och lite Asien och kanske några öar därimellan.

Dag 5 - Rayong "In mot staden"

http://www.reseguiden.se/forum/bilder/205654#left Jag äter frukost! Bangkoks frukost var inte hurra men dock mycket bättre än denna. Vi serveras amerikansk frukost, jag älskar Amerika men jag älskar absolut inte frukosten, närmare bekant morgonmiddagen. Det är korv, ägg, skinka, kaffe, te och en enstaka toast med marmelad. I en servett lägger jag ner korven och skinkan. Det får bli hundens frukost. Innan vi tar den ljusblå Songtaewen som ska ta oss in mot Rayong city så slår jag mig ner på trappan till hotellet och samtalar med hunden. Jag kastar till honom/henne maten jag tagit med mig och så klappar jag den hejdå för att åka mot city. Vi stannar inte i city speciellt länge. För det första är det trångt, mycket trafik trängs på allt för liten yta. Det luktar fisk och avlopp och människorna är ganska närgångna med blickar, samtal osv. Jag känner mig obekväm och det om något talar mycket för hur ett ställe är. Vi stannar bara så pass länge att vi hinner plocka på oss lite tabletter på apoteket innan vi återvänder mot hotellet. Väl tillbaka plockar vi åt oss badkläder, handduk och kameror och försvinner ner mot stranden. Våra vänner – svenskarna hälsar oss. De är verkligen bruna. Sätt mig bredvid mannen och det är bländningsfaktor 200. Men så har jag ju verkligen svårt att bli brun också, kanske får skylla mig själv då jag undviker solen. Stranden är fin, inte allt för mycket människor, desto mer strandkrabbor. De springer fram i sanden och gräver ner sig för att några sekunder senare komma tillbaka upp och springa vidare. Roliga djur det där. Genom resemagasin har man sett alla dessa kristallklara vatten där botten syns på flera meters djup och alla gånger har man längtat efter att få bada i sådant vatten. Jag förstår nu hur välgjort det är, hur photoshop kan förvränga en bild och göra den till ett paradis när det i själva verket bara är… vackert. Vattnet skiftar i ljusblått och grönt, en härlig färg och inbjudande för resans första dopp. Det är 22 grader, som en varm sommardag i Sverige då jag inte badar. För egentligen gillar jag inte att bada. Vatten och hav har min fullaste respekt. Jag är försiktig, simduglig javisst men ack så försiktig. Niklas däremot njuter till fullo och plaskar runt i vattnet som vilket annat barn som helst. Det är stunder som dessa som jag verkligen inser hur underbar min vän är. Vissa gläds åt rikedom och makt, Niklas gläds åt att bada. Senare på kvällen när jag tagit allt varmvatten i duschen och halsat upp en flaska sunkist apelsinläsk så är det dags för ett restaurangbesök. När servitrisen ser oss komma så säger hon; ”Chicken for the dog?” Hon skrattar… ”Yeah, and please put some rice on the plate as well, like a chicken surprise” Hon försvinner in i köket med beställningen och kommer tillbaka för att ta upp vår order. Jag beställer ännu en frukttallrik och lite olika färskpressade juicer. Det får räcka. Jag har ätit extremt lite sen jag åkte och jag känner hur kilona smälter av mig. Men jag mår bra, jag mår verkligen bra. Niklas som också hållit en slags diet ser ut att försvinna. Kilona ramlar av i takt med att svetten rinner ner från hans panna och rygg. Denna man vet verkligen med sig hur man svettas  När tallriken med maten kommer går jag ut till hunden, det visar sig att det är en flicka och jag döper henne till Nim. Maten uppskattas och när hon inte orkar mer gör jag plats för resterna i ett hörn intill hotellet dit hon kan återvända när hungern kommer tillbaka. Det är som att den maten jag inte äter under resan, den ger jag till någon som är i större behov av den. Det gäller djuren! Jag gillar Rayong, kanske inte själva staden men det område där hotellet ligger. Där havet sträcker sig kilometervis och solen alltid skiner. Där hotellpersonalen gör vistelsen trevlig och där inga kackerlackor synts till. Jag gillar känslan, atmosfären, lugnet. Det är plats där tankarna kan strömma fritt och där luften renar en. Och sängarna ger mig en riktigt god natt! Roliga händelser i Rayong: Lurar i Niklas att han måste ta bort översta kåpan på toalettstolen för att hälla i vatten där så att spolningen ska fungera. När jag sitter på sängen hör jag hur han hasar bort toppen på toastolen och först då brister jag i skratt. Jag älskar att luras 
av Mli83 6 nov. 2011 Resealbum: Asien

Dag 4 - Rayong "Min födelsedag"

Grattishälsningar strömmar in på den medföljda mobilen. Mamma, Uffe och barnen, Martin, Niklas föräldrar. Trots att vi är långt borta så känner jag mig mer uppvaktad än någonsin tidigare. Vi har förlorat en dag på schemat som vi någonstans gjort upp i våra huvuden. Egentligen skulle vi varit på ett fräscht, lyxigt hotell nu och ätit gourmetfrukost i form av frukt och grönt, så blev det inte. Vi avnjuter en sista frukost i Bangkok och bestämmer båda att vi är ganska mätta på denna stad. Den är hektisk, full av människor och avgaser och lösspringande djur och i alla fall jag tycker den är allt för otrevlig för vidare uppehälle. Innan vi tar oss vidare mot busstationen som ska ta oss mot Rayong så sätter vi oss vid internet och börjar leta hotell. Numer är vi inte kräsna utan känner mest att vi vill hamna någonstans där man kan koppla av resten av dagen. Nice Beach Hotel verkar schysst, 750 Baht med havet precis utanför och en hotellpool. Det tar vi! En taxi tar oss sedan vidare mot busstationen där vi kommer precis i rätt tid för att gå ombord på bussen som precis ska åka. Misstag nummer två… Bussen är billig, nästan för billig känns det som men så länge det rör sig mot mindre pengar än mer så är det ju inget att direkt klaga över. Bussen som ska ta tre timmar tar fem timmar(!) och när vi kommer fram till Rayong busstation så är vi möra i både armar och ben. Det visar sig att den buss vi tagit är en hop on hop off buss som stannar vid varenda busshållsplats och antingen släpper av eller tar på passagerare. I extrem hetta och ofullständig air condition så kan ni ju förstå hur frustrationen hettas upp och når högre temperatur än värmen utanför. Sen att jag får spendera min födelsedag på buss gör det ju inte direkt roligare. I alla fall, Rayong busstation – inga turister. Drömmen för mig som vill undan turiststråken och leva riktigt utländskt liv. Niklas däremot skakar, ett förekommande fenomen som jag ska få se mycket av under resan. Men bristen på turister är inte det enda som skiljer Rayong från Bangkok, trafiken likaså. Här finns inte dessa Tuk-Tuks eller taxibilar, istället tar man sig fram med en Songthaew vilket betyder en tvåradig kollektivtaxi som avgår när den är fullastad vilket i sin tur betyder att om man har otur kan man få vänta allt för länge innan man ens kommer iväg. Vi har lite bättre tur och kommer iväg ganska snabbt, då också med 2 svenskar som hunnit fram till den i precis rätt ögonblick. Och om ödet förde oss samman eller om det är av ren slump så bor de på samma hotell som vi nu ska till. Tips utbyts och samtalet flödadar tills vi är framme vid hotellet. En hund möter upp oss, viftar på svansen, vill vara med. Den är i dåligt skick, nästan pälslös, bränd, rödsprängda ögon men så fin. Detta ska komma att bli min bästa vän de kommande dagarna. Vi valde inte lyx men vi fick det. En herre i kostym möter upp oss, tar våra väskor, följer oss till vårt rum. Ett stort rum, färger i blått, Ac, tv, matbord och stolar, balkong med utsikt över havet och poolen precis nedanför, ett badrum i rött kakel med stort badrum och fräscht golv. En minibar med någon läsk, chips och vatten. Trots att vi anlänt ganska sent och vi båda är trötta så finns det ingen chans att vi ska gå och lägga oss nu. Min födelsedag har bara börjat och det ska så bevisas. Jag är dock inte längre ute efter något storslaget, vi tar en sväng ner på stranden, bara lagom långt för att vi fortfarande ska ha hotellet i synhåll. Sedan återvänder vi tillbaka, slår oss ner i hotellets restaurang, beställer en fruktbricka och färskpressad juice. Hunden har anslutit sig och står nedanför oss och tittar med stora runda ögon när vi äter. Det kan inte fortgå. Jag tillkallar mig servitrisen och ber om en tallrik kyckling och betonar att det är till hunden så gör den bra. Hon ler, tror inte riktigt på mig. Att någon ska köpa mat till en hund… Men hon tar beställningen, maten lagas och så kommer hon ut med en tallrik som jag överlämnar till hunden. Känslan av den glädjen när han kastar i sig maten är obeskrivlig, en god gärning och mer ska komma. Vi stannar i restaurangen till stängningsdags och går sedan vidare mot datorerna där vi sätter oss på internet. Det är den enda koppling vi har till omvärlden och vad som sker hemma. Jag saknar Sverige, tänk att efter mindre än en vecka så har jag hemlängtan. Jag älskar att resa så vad är det för fel? Vid tolv somnar jag och glömmer bort att jag ens tänkt tankarna på en hemresa. Det är ju nu jag verkligen lever!

Shopping

Efter att vi kommit fram till vår lägenhet i The Royal Rayong vid Mae Rumphung Beach ställde vi in våra resväskor och gick ut på balkongen för att se på utsikten. Helt underbar!! Sen letade vi oss in till Ban Phe för att ta en songtaew in till Rayong för att börja shoppa det nödvändigaste till vår helt tomma lägenhet. Det blev ett kylskåp (som levererades hem dagen efter), kuddar och vattenkokare inhandlat den första dagen + toapapper o lite sånt. Sen blev det många shoppingturer in till Rayong under de närmaste två veckorna för att handla säng, garderob, byrå, soffa, balkongmöbler, köksgrejer m.m. m.m.
av Sos08 18 dec. 2009 Resealbum: Ban Phe 19/11-13/12 2009

Om Rayong Thailand, Asien

Bara några timmar från Bangkok ligger mer än 10 mil med sandstränder.
Hit till Rayong åker thailändarna när de vill ha en strand för sig själva.

Du tar dig snabbt de 20 milen från huvudstaden Bangkok med buss eller flyg.

Livet på badorterna här i Rayong är lite lugnare än på andra platser i Thailand, och det går att hitta många helt öde stränder längs den 10 mil långa kusten.

I huvudorten Rayong finns ett stort akvarium, ett tempel tillägnat kung Taksin och en sevärd historisk stadskärna.

De mest kända resmålen här i Rayong är Seang Chan, Mae Ram Phueng, Laem Mae Phim och ön Koh Samet.

Det är inte bara sol- och badfantaster som kommer hit. Klimatet gör att man kan odla tropisk frukt i världsklass, bland annat mangostan, durian och rambutan.

Ett av Thailands märkligaste museer ligger i Rayong: Nang Yai Wat Ban Don-museet. Här finns allt du behöver veta om skuggdockor. Mer än hundra traditionella thailändska skuggdockor i alla storlekar finns utställda. Om du har tur så kan du också se en dock-föreställning.