Tips om Fort Myers

Här hittar du tips, råd och inspiration från oss och våra medlemmar

Blogginlägg om Fort Myers

Alligator Safari

Idag blev det fortsatt resa mot Fort Myers efter frukost och utcheckningen. På väg körde vi väg 41 för vi skulle stanna på ett safari hade vi tänkt. Efter några timmars resa i Everglade så hamnade vi på ett Safari. Det var häftigt att åka airboat och få slide med den på floden. Vi såg flera alligatorer och en sköldpadda. Efter båtturen såg vi en show med en stor alligator, de är inte farliga för människan. De är mindre än en krokodil och de ser snällare ut - som att de ler - det gör inte krokodilen som visar sina tänder när munnen är stängd!!! Vi fortsatte vår resa i 30 grader värme och stannade till vid ett ställe där det fanns många alligatorer i många olika storlekar. Häftigt att se dem där de lever och inte på zoo. Innan vi kom till hotellet stannade vi till i Naples och mycket god mat, jag åt grillade räkor och Olle grillad lax....
av Biboll 15 apr. 2017 Resealbum: Florida

Vardag på Paseo o ett besök till Sanibel Island

Tänkte sammanfatta några av våra senaste dagar här o berätta om vårt besök till Sanibel Island igår kväll. Vår AC i bilen slutade fungera för ett par dagar sedan. Vi hade varit på posten och skickat ett paket och när vi skulle hemåt kommer det plötsligt bara varmluft. Även om vi kollade alla mätare och tankade upp bilen så hjälpte inget. Så dagen efter fick Pontus kontakta hyrbilsföretaget, som tack o lov har ett kontor i Ft Myers. Så det slutade med att vi fick en ny bil. Men de hade ingen av den sort vi hade hyrt, så nu har vi en ännu större bil. En vit Suburban. Vi får lägga upp en bild. Den är så lång att den inte får plats i garaget utan får stå på gatan utanför ;) Det är otroligt varmt här, har varit senaste veckan, runt 100-109 F har det varit vissa dagar (38-40 C). Det gör att det kommer åska och regn i stort sett varje eftermiddag/kväll. Rejäla åskoväder är det också med häftiga blixtar över himlen. Det bara skakar i huset och är man o handlar mat så skakar hela varuhuset så man tror att väggar o tak är byggda att tunn plåt bara. En dag vara Linda o Ellen och shoppade på Miromar outlets. Det är ju sådana ställen man åker till om man vill handla kläder, skor eller annat. Hittills har vi inte varit i ngn stad där man kan åka "ner på stan" som man gör hemma i Sverige. Så blir det väl säkert i New York när vi kommer dit. Hur som helst fick vi en fin halvdag på Miromar. Vi shoppade tre par Converse skor, det är ju drygt halva priset här mot hemma. Ett par Converse till Ellen går att få tag på för 30 Dollar (typ 250 kr). Vi åt en jättegod hamburgarelunch på ett trevligt litet hak, en "cheeseburger-basket" med fries. Jag provade en Alaska-burgare som var gjord av lax, riktigt gott faktiskt! Det är knepigt att hitta "bra" lunch till ok pris. Mycket är friterad kyckling, chicken fingers och chicken tenders, som barnen förvisso gillar men det är inte så näringsriktigt i längden. Sen tog vi en tur in på nagelsalongen och fick oss en manikyr. Ellen fick handmassage, vattenbad, filade naglar och fixade nagelband och sedan fin färg och dessutom en blomma på varje tumme. Asiat-killen som fixade hennes händer var så fascinerad av att hon var så söt :) Vi avslutade shoppingturen med en varsin italiensk glass innan vi blev hämtade av Pontus och övriga med bilen för att åka hem igen. Annars fortsätter vi vårt schema på dagarna. Linda går till poolen på förmiddagen, ofta med barnen/eller ett av barnen med sig, kommer hem till lunch och lägger sig med Märtha att sova. Då knallar Pontus iväg till poolen med barnen, ett eller båda. Sen är klockan 14-15.00 på dagen och om vi ska iväg o handla eller göra ngn tur så gör vi det då, innan det är dags för middag. Vid 19-20-tiden är det dags för barnen att lägga sig. Igår tog vi en utflykt till Sanibel Island för att plocka snäckor och kolla på den gamla fyren som finns där. Det var en fin utflykt. Vi åkte på sen eftermiddag för att det skulle vara lite svalare (marginellt till en början förstås). Stannade och åt en enkel middag uppe på Captiva på norra delen av ön och åkte sedan ner till sydspetsen till en strand. Då var klockan närmare 19 och det var faktiskt behagligt så vi orkade faktiskt bada i över en timme. Otroligt mycket snäckor, de låg i drivor längs vattenlinjen, tyvärr väldigt få stora som vi hade hoppats på. Märtha är helt orädd för vattnet och pinnade på som en liten korpral där på stranden, magen först och otroligt hjulbent. Gick ner sig i vattnet och ramlade i med ansiktet före 2-3 ggr men brydde sig inte alls utan knallade vidare när vi hade fiskat upp henne. Men sen rullade åskmolnen in igen. Vi hann precis fram och tillbaka till fyren o in i bilen igen innan himlen öppnade sig fullständigt och regnet öste ner. Vi fick ett fint åsk o regn skådespel när vi åkte hem över den 5 km långa bron till fastlandet när vi åkte hem. Ikväll ska Linda på bio här i Paseo. Måste nog kila nu så jag hinner fånga lite popcorn innan gratisfilmen börjar.
av Tillylk 27 juni 2015 Resealbum: Tillys resa till USA (Florida-Washington-New York)

På andra sidan igen - Ft Myers/Paseo

Nu har vi tagit oss från Orlando tillbaka till västkusten/gulf/golf-kusten (Mexikanska golfen ligger ju här). Det tog tre timmar med bil och vi åkte faktiskt inte stora motorvägar utan GPS:en visade oss på lite mindre vägar genom apelsinplantager och små amerikanska hålor. Ibland såg de ut som om alla affärer var nedbommade i vissa samhällen. Det var trevligare än de spikraka betong motorvägarna där man inte har möjlighet att stanna på många många mil. Vi har varit tvungna att stanna ändå två ggr för att barnen tillslut bara måstede kissa. Inte så charmigt att stanna på en vältrafikerad highway i fullt solsken. Men måste man så måste man. Jag kommer att uppskatta svenska rastplatser när jag kommer hem. Nu bor vi i ett fint område som heter Paseo som vi hyr från ett par från Skarpnäck där mannen är amerikan. Området har fått pris som bästa bostadsområde åtta år i rad. Det är verkligen fint. Ligger en bit ifrån själva Ft Myers men här på området är det super fint. Huset är två våningar och väldigt tjusigt inrett - vi fick börja med att flytta bort ett antal vaser och prydnadssnäckor i glasburkar ;) Poolområdet är stort och med barnpool och en liten sluttande stranddel. Ikväll ska Märtha också få prova. Igår låg jag där på förmiddagen och lyssnade på David Batras sommar i P1, nedladdat från SR. Vi har börjat planera för vår kommande resa norröver - som vi inleder om snart tre veckor. Våra planer just nu är att stanna på lite historiska platser med kolonial stil och gamla miljöer. Tanken är att åka via St Augustine (USA:s äldsta stad), Savannah, Charleston och sedan landa i Williamsburg några nätter (vila vid poolen och även besöka Virginia beach). Sen tar vi nog Skyline drive in över Appalacherna och bor en natt på en lodge för att sen åka tillbaka till kusten och Washington. Jag skulle ju berätta lite om vårt besök på Universal Studios. Vi hade klart bättre väder än på Disney och köerna var inte alls så långa som vi hade trott. Vi hade siktat in oss på två attraktioner som var populära och fick börja med att köa 45 minuter till "Dumma mig/Despicable me". Det var jättetufft i solgasset, främst att hålla Märtha tillfreds och muta i henne vatten hela tiden. Men den åkturen var jättehäftig. Ellen imponerade hela dagen av att klara alla ganska tuffa åkturer, mest var det virituella berg o dal banor vid filmduk, men där även stolarna/vagnarna rörde sig uppe i luften eller på en räls. Sen besökte vi The Simpssons, Men in black, Disaster, Twister, Escape of the gringots (Harry Potter - riktigt läskig när den började med att de tippade vagnen och sen åkte vi rätt ner i mörkret) m.fl. Pontus och Wilma åkte The Mummy - som tom Wilma tyckte var läskig. Såg lite The Blues Brothers och Pontus var med barnen på en häftig Transformers 3D show. Märtha fick följa med på ett par stycken men var mest utanför och väntade. De hade ett bra system med "Child-swap" så man bara behövde stå i kö en gång sen kunde förälder nr två gå direkt när den förste hade åkt klart utan att köa igen. Det regnade en bra stund på eftermiddagen och åskade, vilket rensade luften lite. Vi fick fly från Harry Potter landet till ET. Wilma och Pontus favoritrides var: 1) The Mummy 2) Harry Potter 3) Minonerna och Transformers 3D show Paketet från farmor har kommit fram med välling och bok till Wilma och tidning till Ellen. Tack farmor! Märtha har inte velat äta den amerikanska vällingen så vi har blandat ut med svensk (som inte går att köpa här). Tullen hade skurit sönder två av tre vällingpaket, de är nog livrädda att droger eller skumt pulver kommer in i landet (Man kan alltså chansa att smuggla i ett av tre paket ;). Lyckligtvis fanns det mesta av innehållet kvar. Samtidigt som vi hämtade ut paketet passade vi på att besöka ett plantage där de också producerar apelsinjuicer. Vi smakade på många goda varianter och köpte med oss några hem. Pontus hittade en tavla med tryck som vi bestämde oss för att köpa. Den är nu på väg till Ove och Sverige.
av Tillylk 23 juni 2015 Resealbum: Tillys resa till USA (Florida-Washington-New York)