Waistboys blogg

Måndag 11 Augusti 2008 - Mumbai
Resealbum: Indien
Det blev en gobbig resa fran Goa, trots att vi visar upp vara biljetter pa stationen och vantar pa taget 1.5h sa ar det ingen som meddelar att vara biljetter till Bombay ar ogiltiga. Det visar sig forst nar vi kommer pa taget, visst ar det en liten station vi aker fran men om biljetten fungerar eller inte borde man kunna upplysa pa stationen tycker man.

For att ta det hela fran borjan, vi kopte bra biljetter med AC, tacken och lakan och fordragna gardiner for 160 kr st. over internet. Dock visar det sig att vi endast star pa vantelistan och da blir biljetterna ogiltiga och beloppet betalas tillbaka till kredtkortet. Sa konduktoen tvingar oss hoppa av taget och kopa nya biljetter, problemet nu ar att vi har bara 10 minuter pa oss och knappt nagra pengar kontant, kreditkort tas inte.

Eftersom tag i Indien ar 3 ganger sa langa som i sverige blir det att springa, kopa biljetter for de pengar vi har och sedan springa tillbaka till taget. Billiga biljetter blev det 20 kr st for en stracka pa 80 mil men det innebar att vi fick sittsova genom natten (12 timmars resa), det var jobbigt men det gick.

Sista dagen tankte vi gora lite sightseeing for att se de fattiga och rika i staden. Da insag vi att alla indier inte talar engelska och alla taxichauffore gor inte sightseeing. Taxin vi tog akte snabbt igenom omradet med fattiga och sedan visar han ett annat fattigt omrade och forstar inte vad vi menar med rika. Vi overger honom och ger honom halften av vad vi kommit overens om eftersom ha kort ungefar halva strackan. Da iner vi att det inte ar nagon ide att fa se var maffian, skadespelarna och bankirerna bor utan bestammer oss for att testa lokaltaget tillbaka till hotellet.

Lokaltrafik i Indien kostar sallan over 1 kr men att komma pa tagen i Bombay ar inte enkelt. Vi vantar ut 3 tag innan vi tycker det ar tllrackligt glest for att vi ska vaga aka. Detta ar en sondag. Att aka dessa tag i rusningstrafik ar inte sakert,da oppningarna ar utan dorrar, i dessa oppningar hanger man (kvinnor har sarskild vagn) pa utsidan av taget. Dagligen faller folk fran taget till och fran arbetet i denna stad och dor.

Slutligen pa vag till hotellet hamnar vi pa fel rikshaw (tuk-tuk), han kor pa taxameter men han kommer aldrig fram, och kor konstig vag tycker vi, efter 45 minuter hoppar vi av eftersom vi inte kommer fran. Strackan han skulle kora var bara 3-4 km, men det osregnar och vi vill inte sitta och aka runt i cirklar hela kvallen, flyget gar ju tidigt dagen darpa.

Han bir vansinnig eftersom vi vagrar betala, men lokla indier hjälper oss men det tar en stund innan vi blir av med den skurken. Vi vet dock inte var vi ar sa vi fragar nagra indier i en affar hur vi ska ta oss hem och de hjalper oss och ringer hotellet for att fa bra vagbeskrivning, ger oss karta och stoppar en serios forare som kor oss hem pa 5 minuter, slutet gott allting gott.

Nu langtar vi efter mjolk, ost och vara egna sangar, sa denna resa ar nu slut
Andreas och Nataly
Fredag 8 Augusti 2008 - Agonda
Resealbum: Indien
VI har anlandit till stranderna och kokospalmerna for att sola och bada. Sa mycket sol, narmare sagt ingen har vi sett har. Nar vi steg av taget pa Canacona station mottes vi av ett valkomnande regn som inte var av denna varden, Dygnvata var vi redan innan vi nadde stationsbyggnaden.

Efter en kort taxitur till beachen sa hamnade vi pa ett oversvammat hotel utan el. Efter en timme bestamde vi oss for att byta till ett mer tilltalande stalle med lite gronska runtomkring och fin terrass mot stranden dar man kan fa sig en matbit.

Under hogsasong ar detta nog valdigt fint men nu regnar allt bort, men vi far gladjas av att vadret dar hemma inte ar sa mycket battre.

Vi tar promenader mellan regnskurarna, man far inte var for longt bort fran tak eftersom efter den forsta droppen blir det full fart och hiimlen oppnar sig. Daremellan tavlar vi om vem som ska lasa boken Shantaram, jag (Andreas) far nog forsoka kopa mig en egen bok.

Indien ar fashinerande pa manga satt, nagot som jag gillar ar att ga barfota och ata med handerna. Det far en att kanna sig narmare naturen och uppleva mer. Man ser pa vara vasterlandska fotter att de har blivit hopklamda i skor alldeles for lange.

Ni kanske undrar varfor vi stannar pa denna regniga plats, tyvarr har vi inte sa mycket val, det regnar i stora delar av indien nu . Dessutom kan man bada, slappa och ta det lugnt pa denna semesterort. Stranden Palolem anses vara en av Indiens vackraste och vi delar den generost med hundar och kor. Fiskare tommer sina fiskar over stranden.
Måndag 4 Augusti 2008 - Kochi
Hej!
Att fira fodelsedagar pa resande fot ar inte sa latt. Dels vill man se mycket och presenter finns inte alltid att kopa. Natalie fick Croasonter pa sin fodelsedag och dagen efter gick vi och sydde upp klader, sa hon blev nojd med fodelsedagsfirandet hoppas jag.

Indien ar egentligen inte sa stort det ar bara 6 ggr storre an Sverige men har bor mer an 120 ganger fler manniskor. Dessutom flyttar varje ar hundratusentals fattiga fran Afganistan, Pakistan, Nepal och Bangladesh till Indien. Detta gor att det ofta blir trangt pa bussar, tag och gator.

Detta betyder att for att kunna leva i detta land maste man ha ett stort hjarta och Natalie fick igar massage av en Indier vi traffat tidigare, sedan bjod familjen oss pa mat. Sa det ar trevligt har.

Idag har vi akt pa en lugn battur i kanalerna i Kerala. Bra guide och mat, vi fick bla nerhyggna kokosnotter att dricka. Detta gjorde att Andreas provade pa att klattra upp i palmen, sa med lite ovning kan jag nog bli kokosnotplockare.

Imorgon kvall provar vi att aka taget till Goa (en resa pa 15 timmar) i AC, det kan bli kallt. Dar ska vi bada om det inte regnar. En tysk familj berattade idag att de pa fyra dagar fatt tre timmar sol sa vi borjar kanske rosta.

PS Det ar inte destinationen som ar det viktigaste utan resan dit
Torsdag 31 Juli 2008 - Coonoor
Hejsan!
Mycket att se och langa resor gor att man blir trott ibland.
Efter att vantat pa att natttaget fran Maduarai ska avga sa lyckades vi hitta var vang. Billigt att resa till Coinbatore, 20 kr per person i sovvagn (7 timmar) och 320 km. Dock var det 72 stycken i vagnen utan dorrar och ens badd var som en stoppad brits med flaktar i taket. Vi var trotta sa vi somnade trots allt och anlande till Coimbatore pa morgonen.

Vara tva mal med resan var att se teodlingar och nationalparken. Det visar sig att det inte var sa latt sa vi hyrde efter mycket men en bil till naturreservatet. Nar man satt sig i bilen visar det sig att det blev nagot dyrare an vad som var avtalat. Avgifter for att ga upp i bergen samt extra betalt for att en vag var dalig, men vi betalade aldrig avgifter for bergen sa trotta och irriterade kommer vi slutligen fram till Mudumalai naturreservat.

Val dar hamnade vi pa ett resort. Lite fashinerade blir man nar man ser hur mycket de lagger ner pa fasaden och hur daligt pakostade kranar och duschar ar, men sa ar det har. Takisoleringen lamnade ocksa en del ovrigt att onska.

Vi akte pa ett safari med hoppande ungar i en buss vilket gjorde att endast radjur vagade visa sig. Vi tog ocksa ett privat nattsafari i en jeep for att se lite mer djur. Da sag vi en elefant, flera indiska bison, vildsvin och en pafagel. Sa vi ar nojda med turen till safariet. Efter detta kom vi tillbaka till resorten dar en skoldpadda skulle anses vara snabb. Vi vantade en timme for att fa omelett med rostat brod.

Allt detta hande igar. idag ville vi resa till teplantagen i Coonoor och resa med en smalsparig jarnvag genom bergen.

For att ta oss till Coonoor var vi forst tvungna att ta bussen (2 timmar) till Oothy och sedan aka tag till Coonoor. Nar v kommer till Oothy jarnvagsstation ser vi precis taget avga 12.15. Nasta tag gar vid 15.00 och biljetter kan kopas endast 30 minuter innan avgang. Darfor bestammer vi oss for att ata och kommer tillbaka klockan 14.10 da vi ser att det en gigantisk ko for att kopa biljetter. Biljetterna tar slut 5 personer innan oss och vi blir besvikna och undrar vad ska vi gora nu. Vi forsoker intala oss att vi ar pa semester och jag gar ut for att titta pa taget, da jag upptacker att det finns tomma bas (I varje bas far plats 10 stycken). Da visar det sig att vi kan kopa biljetter till Coonoor om vi ar beredda att betala en reservationsavgift (2 kr per person). Vi skyndar oss att fixa biljetter och hamnar slutligen i Coonoor. Imorgon ska vi fortsatta med den smalspariga jarnvagen med anglok (detta lok ar orginaltag fran borjan av 1900-talet), kopa te och essenser och fa indisk massage. Sa imorgon blir en avkopplande dag i bergen.

PS Nilgiri blue mountain railway ar en jarnvag mellan Ooty och Metupalaiyam ar en smalsaprig jarnvag dar forsta strackan (Ooty-Coonoor) gar med diesellok och resten av resan gar med anglok, detta eftersom stigningen ar sa brant att endast orginalloket kan ga upp har, da det anvander en schweizisk teknik dar drivhjulet fungerar som ett blixtlas.

PS Aven om Ooty ar mer beromd sa ar Coonoor en mycket mysigare stad. Att bo pa YWCA har ar jattefint med utsikt over dalen. Det ar ett gammalt viktorianskt hus med egen teodling och personalen ar mycket trevlig.

PS Vi ska forsoka lagga upp bilder men det far bli senare nar vi har med ratt kablar till internet cafeet.
Tisdag 29 Juli 2008 - Madurai
Resealbum: Indien
Vi har varit pa resa i drygt en vecka men inte har fatt nagra kommentarer pa var blogg. Darfor undrar vi om nagon laser den och vi skriver for tomma ogon.

I alla fall befinner vi oss just nu i Madurai och vantar pa ett nattag mot bergen. Livet har ar inte alltid sa latt - vara magar har kranglat nagot men var ar detta for problem nar manniskor har dott i explosioner har. Vi har dock inte varit pa nagon av de farliga platserna men man marker att det det ar oroligt pa grund av polisen.

Lite glada nyheter: vi har sytt upp nagra klader idag och sett Gandhi museet. Vi vandrar mycket (24 000 steg idag) och njuter av livet. Det ska bli skont att komma upp i bergen och se te plantagerna och naturreservaterna.

Ha det gott!

Skriv tillbaka!
Lördag 26 Juli 2008 - Māmallapuram
Resealbum: Indien
Nu sitter vi smutsiga som grisar med flera cm damm over hela kroppen. Vi har vandrat och vandrat, akt buss i 4 timmar, sett det storsta Vishu templet i Sodra Indien samt andra templar och grottor, last om alla mojliga gudar och deras rekreationer, tagit bilder pa kor och manniskor...

Har alla bor lyckliga tillsammans: hundar, kattar, kor, rattor, getter och manniskor sover bredvid varandra.

Staden ar liten och mysig till skillnad fran Chennai som var stor och bullrig.

Stegmetaren tickar och gar. Dagens siffra ar 19 000 men vi har en bit att ga hem. Forsta dagen i Mumbai gjorde vi 35 000 steg.

Namaste!
Tisdag 22 Juli 2008 - Mumbai
Hej!
Nataly och jag har lite olika preferenser angaende hotelrum. Duscha med hink, djur pa rummet och oversvammning passar inte in i Natalys bild av bra hotellrum. Rummet var billigt (90 kr) men pa nasta stalle blir det lite battre standard. Vi letar just nu efter en reseagent som kan boka flyget till Chennai. I forrgar sag vi en del av staden, 30000 steg, bla en enorm muslimsk cermoni med flera 1000 deltagare och Red light distrikt men flickor salda fran fattiga byar i norr. I gar hamnade vi i Bollywood som skadespelare och dansare i filmen Fix the fox som har premiar i oktober. Vi spelade i flera scener under 12timmars tryckande hetta. Det var kul att vara dar och vi fick mat och vatten och klader. Vi fick aven lon aven om den for var del inte var sa hog (75 kr).Nataly brande sig men fick i slutscenen lite svalka nar de drankte oss med mycket vatten. ha det gott vi hors.
Andreas och Nataly
Lördag 19 Juli 2008 - Solna
Hej!
En resa börjar alltid på hemmaplan med planering och packning.
Min packning är nu avklarad och reslusten infinner sig.