Thules blogg

Fredag 10 April 2009 - Melbourne
;ver att jag fortfarande inte har bokat vidare resor.. Skulle ha gjort det ig[r men jag kunde inte komma ;verens med mig sj'lv, det 'r s[ himla mycket man vill se.. Det 'r 'nd[ ungef'r fyra veckor kvar s[ egentligen 'r det inte katastrofl'ge 'n.. :) Har f;rs;kt att leta billigare flyg till alice springs, ayers rock men tror att jag f[r ge upp det och br'nna n'stan halva reskassan p[ det. Jag tror verkligen att det 'r v'rt det till slut. Har kollat upp en tredagars guidad tur runt the rock och king's canyon som verkar vara helt okej. Fr[gan 'r bara om jag m[ste k;pa en riktig ryggs'ck.. Har en liten aning om att det skulle se r'tt roligt ut att strutta runt i ;knen tre dagar i str'ck med en oversize handv'ska.. :)
Eftersom det 'r good friday idag 'r allt st'ngt, v'dret 'r s[d'r men jag och Kathi ska iaf ta en promenad runt st. Kilda, annars inget annat planerat..

Saknar hela familjen och ser fram emot middag hos mig helegn den 9:e maj, ;verens? :)
PUSS
Tisdag 7 April 2009 - Melbourne
Regnregnregn.. Inte ens en tillstymmelse till solbr'nna.. S[ jag m[ste g;ra slag i saken.. Har satt ihop tv[ resplaner, kan inte best'mma mig f;r vilken.. Antingen alt 1: 14/4 Melbourne-Goldcoast = sol och bad och sufning, vidare till Sydney 23/4 = kolla operahuset och lite s[nt, vidare till S;dra Tasmanien 26/4 = eukalyptusskogar och h'ftigt djurliv. 30/4 antingen flyg fr s;dra Tasmanien el b[t fr[n norra Tas till Melbourne = seri;s shopping de sista dagarna innan jag [ker till lilla sverige.. :)
Alternativt alt 2: 14/4 Tasmanien, 19/4 till Ayers Rock = ett grymt berg i ;knen och en massa urinv[nare. Vidare till sydney den 29/4 och sen ner till melbourne igen den 3/5..
Kan inte best'mma mig f;r vilket, alt 1 inneb'r mkt sol och bad medan alt 2 'r mer kulturellt.. Fast just nu lutar det faktiskt mot alt 1, det kostar 320 dollar, ca 2000 kr att flyga alla str'ckor.. Men vi f[r se, jag har bokat vandrarhemmet i melbourne fram tom n'sta m[ndag s[ jag hinner best'mma mig..
Blir nog bra i vilket fall :)
Söndag 5 April 2009 - Melbourne
I morse fick jag 'ntligen mobilen att funka.. Det var j'ttekr[nglit att aktivera den; men var tvungen att ha passnummer, en fast adress och en massa andra uppgifter, men tillslut fick jag hj'lp av st'daren tidigt i morse. S[ jag ringer hem till vanns'tter och mamma svarar. Och jag blev s[ glad och l'ttad att jag b;rjade storgr[ta i telefonen som den drama queen jag 'r.. :) Det var helt underbart att prata med alla, mamma pappa och minsta lillebror. Heml'ngtan k'ndes mycket l'ttare efter det..
MEn det 'r helt sjukt hur billigt det var med kontantkortet, sj'lva simkortet kostade ca 20kr och sen n'r jag fyllde p[ det med typ 200 kronor fick jag totalt 750kr att ringa f;r. Tydligen 'r det j'ttestor konkurrans mellan telefonbolagen h'r s[ det 'r j'ttel[ga priser.. Kostar ca 10kr/min att ringa hem och sms typ 1.50 styck s[ det ;r helt okej..
Jag och den tyska tjejen [kte in till stan idag och [kte f;rst p[ en sightseeingbuss runt stan fylld med koreaner och tyskar. Ett av stoppen var vid en j'ttej'ttestor marknad som hade allt m;jligt men mest souvenirprylar. Eftersom v''dret har varit skitd[ligt de tv[ senaste dagarna och eftersom mina f;tter inte klarar av fler skavs[r s k;pte jag ett par riktiga sneakers som man faktiskt kan g l'ngre str'ckor i. K;pte dem av en kille p[ typ 13 bast som var en s[n j'kla bra f;rs'ljare och s[ himla charmig.. F;rst t'nkte jag inte k;pa dem men han prutade ner dem till 100kr och det skulle vara l;jligt att inte k;pa dem..
Sen vidare mot bothanic gardens. Tyv'rr b;rjade det ;sregna s[ vi best'mde oss f;r att hoppa ;ver det.. Vi tog en j'ttel[ng runda p[ stan till fots, tror vi gick s'kert i tre timmar..
Nu 'r vi tillbaka vid hostellet och ska g[ och handla lite kv'llsmat och sen m[ste jag b;rja planera lite trippar hit och dit. Vill verkligen se Ayers rock men det 'r tre dagars busstur fr[n Melbourne s[ vi f[r se hur det blir.. Tasmanien st[r iallafall fortfarande h;gt upp p[ listan..
Men puss p[ er och ta hand om er!!
Fredag 3 April 2009 - Australien
Usch vad tr'tt jag var n;r jag landade.. Tog hundra [r att hitta till r'tt st'lle. L[g ett tag p[ beachen innan jag gick upp till hostelet och d;ckade fr[n kl tv[ p[ f;rmiddagen tills i morse.. Jag var helt konstig i kroppen och dr;mde en massa mardr;mmar.. Och rummet som jag delade med 9 st andra var verkligen inte det fr'schaste.. Luktade illa, var helt inst'ngt och v'ldig v'ldligt st;kigt.. Hade verkligen lust att boka f;rsta b'sta flyg hem igen men tack och lov mr jag mcyketmycket b'ttre nu.. Tror att det tar nn dag att v'nja sig vid att vara borta. Jag har nyss bokat fem extra n'tter p[ vandrarhemmet s[ jag stannar h;r till den 9 april. S[ nu 'r jag p[ v'g ut och ska k;pa lite furkost som jag t'nkte 'ta p[ beachen. Funderar kanske p[ att g[ p[ bio i kv'll, det finns en precis i n'rheten. Abonnemanget har precis slutat att funka s[ jag ska f;rs;ka f[ tag i ett kontantkort snart..
Jag saknar er alla och 'lskar er j'ttemycket!
PUSSPUSS
Tisdag 31 Mars 2009 - London
Hej allihopa! Nu har jag landat i London. P[ planet satt jag bredvid en 'ldre herre och hans fru som var s[ typiskt brittiska. Drack te, l;ste herald tribune och diskuterade politik. Sj'lv satt man och lyssnade p[ reggae och l;ste korsord i en korsordspocket fr[n hemmets journal.
Nu n;r man kom ut p[ internationellt luftrum trodde man att man kunde sl;nga sig med lite utrikiska fraser men att s;ga 'one orange soda without ice please' var tydigen sv[rare 'n ber'knat. Jag fick en 'ppeljuice med is..
P[ riktigt har jag f[tt skavs[r efter promenaden till terminal 2 p[ arlanda. S[ jag b;rjade min semester med lite ompl[string.. Har precis k'kat en sallad (det fanns inga veg mackor hall[??) som verkligen inte var n[gon h'jdare. Till r[ga p allt hittade jag ett hrstr] l'ngst ner i botten av salladen.. S[ hittills 'r det 1-0 till Hall[!
Men sammanfattningsvis so far s[ good..
Nu g[r mitt n[sta plan till hong kong 2235 s[ jag ska chilla runt lite h'r ett tag till. Som det bonde-barn jag 'r har jag funnit ett intresse av att titta p[ roliga m[nniskor.. S[ det ska jag syssels'tta mig med nu..
PUSS p[ er!
Torsdag 10 Augusti 2006 - Sverige
..från två veckor i södra Italien, Capo Vaticano för att vara mer exakt.. Resan började inte alls bra med ett 12 timmar försenat flyg.. Det var nån klantig norrman som körde in trappan i flygplanet.. Men vi fick iaf tre måltider och ett hotellrum över dan så det kändes nästan okej.
När vi väl kom fram till Capo Vaticano (mitt i natten) insåg vi att vi hade hamnat lååångt ute i bushen.. Det var ju fint och så men inte direkt sprudlande av liv.. Följande dag gick vi runt ett tag och letade efter poolen som var sagt skulle ligga på hotellet.. Jojo, efter ca 150 meters uppförsbacke hittade vi den.. Det kändes inte riktigt som att det blivit som vi tänkt oss och det dröjde några dagar för besvikelsen att lägga sig.. Vi åkte in till den närmsta staden, Tropea, där det var lite mer liv och rörelse.. MASSOR av bilar, både på gågator och torg.. Dom kör som galningar och parkerar ännu värre så det gällde att se upp! Inte alls många pratar engelska, det var nästan lättare att göra sig förstådd på svenska eftersom många pratar tyska..
Efter några dagar hyrde vi bil, som faktiskt är ett måste, och åkte längs bergsvägar över till Kalabriens östra sida. Det var jättevackert och en helt otrolig utsikt! Vi åkte senare till Pizzo , norr om Tropea, där vi såg en grotta med statyer grävda direkt ur berget.. Vi tog också med bilen på färjan över till Sicilien, 25 euro tur o retur. På Sicilien var engelskan långt mycket bättre men det var inte lika mysiga städer som i Kalabrien. På hemvägen tänkte vi passa på att åka upp på Etnas nordligaste topp men det tog mycket längre tid än väntat, nära 40 min. Det blåste och var himla kallt men utsikten var helt otrolig!
Kalabrien var ett mysigt ställe att åka till med familjen men absolut inget jag skulle rekommendera för shopping eller nöje.. Och två veckor kändes vääldigt långa, men om man bara ville slappa så var det helt okej!