Resegalens blogg

Onsdag 12 November 2008
Kom iväg i torsdag utan problem, Göteborg via Frankfurt landade vi i Kapstaden vid 11-snåret,
Jag sov bra men nån av mina rese kompisar var inte lika bra på detta utan lyckades väl få in ca 1 timmas sömn,
Vi installerat våra väskor i vår lägenhet i Waterkant, ett suveränt centralt och vackert område.

Med den låga randen så var allting billigare än nånsin, något vi snabbt upptäckte vid vår lunch vid waterfront området. Med table mountain som utsikt när man åt var det som att stirra på ett vykort, helt otroligt.

Vi hade dock otur med turist attraktionerna, skulle boka in oss på båten till Robben Island men fick då reda på att den var stängd fram till den 16 nov. Typiskt, dagen därpå påminns vi igen om denna tur när vi tagit en taxi upp till Taffelberget, !! vad händer, jo givetvis är det stormvarning på vindarna och linbanan är stängd hela dagen..suck.

Nåja, kvällen innan hade jag bokat ett bord på Mama africa restaurangen på Long street. Blivit rekomenderad denna av bla andra här på reseguiden. Det är ju en turist fälla men en helt underbar sådann, inredning, mat ( jag stoppade i mej en springbok stek som svaldes ned med ett gott glas sydafrikanskt rött vin) bandet som spelade musik som fick publiken att svänga på höfterna,
En lokal kvinna ur publiken springer helt plötsligt upp på scenen och ur henne kommer en otrolig röst , utan mikrofon som överröstar bandet, stämningen blir om möjligt ännu mer het och denna kväll blir en att minnas.

Dagen därpå hanns det med bla förrutom fiaskot vid Table Mountain även vidare med taxi till nästa berg som blickar ut över havet, det mest spännande denna dagen var att vi då bestämne oss för att hitta en alternativ väg ner för berget till stan och centrum.
Vi hittade en stig som slingrade sej längs kullen och blev väldigt brant, vi såg upp för ormar och klarade oss fint ca en timma senare ner till Long street igen.
Väl där pustade vi ut på en havanna inspirerad bar men kalla drycker o goda skratt.

Fotbolls intresserad som man är hade jag bokat en träff med en sydafrikansk vän sedan min tid i London på puben Dubliners på Long street. Dubliners är för övrigt representerat i följande städer, Göteborg och Kapstaden....ser man på.
Arsenal vs Manchester united sågs med en underbar seger för hemma laget.
Senare på kvällen åt vi middag i Camps Bay, en restaurant som heter Blues, kan rekomenderas. Sen kan jag inte råda vegetarianer att sätta sin fot i syd afrika, för det kommer inte dröja länge förrän ni har konverterat tillbaka till kött ätare. mmmm

Ok, denna hektiska helg fortsätter med att jag skiljer mej från mina resekamrater som ska fortsätta till vin distrikten i Stellenboch medans jag själv tar morgon flyget till Port Elisabeth där jag hälsar på vänner.
De visar mej runt bla Jeffreys Bay, legendarisk liten stad för surfälskare världen över.
Var lite besviken i och med att jag hade väntat mej lite mer surf känsla a la Byron Bay i Australien eller Bali.
Men blev genast på bättre humör när vi hittade in till Billabong Outlet shop, vilka priser....värt ett besök bara för detta om man är inne på surf stilen.

Lunch i St Francis bay, ett tillhåll för rika Johannesburg folk, här har de byggt upp ett litet samhälle som såg nästan för perfekt idylliskt ut., alla hus var nästan identiska och alla var vimålade,
Åt lunch här på en grekisk restaurant som jag inte kommer ihåg namnet på, men det finns nog bara en så har ni vägarna förbi, åk dit och ät och bara njut av livet.

Somnade denna kväll utmattade efter en braii(barbeque).
Dagen därpå är inte mycket att tala om, en heldag på Johannesburg flygplats, ankom dit klockan 10:00 och mitt flyg till Frankfurt gick klockan 8 på kvällen. Många av er vet säkert vad jag talar om, men man dödar tid med att se och prata med andra resenärer plus att inta en del mat och dryck, och nikotin om man har dessa lasterna (undertecknad inkl.)

Detta kommer jag leva på i alla fall de närmaste månaderna vilket betyder att november månad inte blir så hemsk som den annars skulle ha varit.
Måndag 3 November 2008
Måndag, minus grader i Göteborg, frukost och läser göteborgs posten, kapstaden +27 och soligt,
På torsdag flyger vi ner, första gången för undertecknad i denna stad som jag velat resa till så många gånger.

Planerar att hinna med så mycket som möjligt på så kort tid, men skulle vilja ha tips på bra saker att tänka på, restauranger att äta på, barer, shopping, sightseeing, äventyr, tja allt. Längtar nu så det knakar.

Ska även hinna med ett snabbstopp i Port Elisabeth.

mmmmmm......
Fredag 10 Oktober 2008
Fredag, grå himmel utanför fönstret,
veckorna flyger bokstavligen talat fram, känns som igår man tog av vinterdäcken och nu är det snart dags att sätta på dem igen, suck.....

Pratade i morse med en kollega om att det är snart dags att ta tag i sin dröm, drömmen är att packa ihop, flytta till ett varmt land och öppna en liten bar vid stranden.....
Kan väl inte vara helt omöjligt tycker man,
nån av er tycker säkert att man ska lägga av med såna barnsliga påhitt och bli vuxen, bara för folk som har pengar i mängder tänker en tredje....

Är det verkligen så, om nån nu skulle läsa detta och har erfarenhet av nåt liknande påhitt skulle jag uppskatta tips.!! tänker mej långt bort, Mexico, Costa Rica eller Karibien nånstans skulle passa mej fint.

tja, några timmar kvar så är det helg...härligt...
Tisdag 30 September 2008
Året har varit helt ok resemässigt.....

Har hunnit med 2 turer till USA, 3 ggr i London och en sväng på Mauritius och Zimbabwe......en god blandning av storstäder och till slut lite lata på stranden på Mauritius, Zimbabwe är både tragiskt och ändå bra att uppleva. Jag lovade mej själv att inte gnälla på ett tag på små saker här hemma. Vi kan ju dock räkna med att vi har el och rinnande vatten bara genom att trycka på knappar och vrida om kranen.

London 3 gånger tänker ni, tja, eftersom jag bodde där i ca 8 år innan så kommer jag alltid ha en anledning att resa tillbaka, det är en stad som man aldrig kan tröttna på, just grejen med att trendiga områden förändras och flyttas hela tiden. På bara några månader kan en del av stand gå från att vara ett ghetto till att helt plötsligt förvandlas till en kokande gryta av spännande restauranger, cafeér och klubbar.

USA, en helg i New York i mars, första gången i the big apple. Och jag fick mersmak helt klart. Lite storebror till London känns det som, charmigt på ett tyket sätt som man säger i Göteborg.
Jag knallade bara omkring själv i två dagar och njöt och tog in upplevelser och intryck. Sen var det inte helt fel att få se Central park täckt i snö tack vare en extrem snöstorm några dagar innan.

Några månader senare i maj blev det en tripp till Los Angeles för att hälsa på en kompis, total kontrast till New Yorks och Londons mera råa klimat, med solen kommer leende och övertrevliga människor.
Jag rekomenderar nog inte Los Angeles som en turist stad, för utspritt och stort, måste med bil helt klart.
Men om man har bekanta på plats som vet alla smultron ställen och kan så enkelt som möjligt navigera runt den otroliga trafiken så är det grymt roligt.

På vägen hem från L.A stannade jag över två dagar i New Orleans, wow, första gången även här och jag blev förälskad i denna stad. Högt upp på listan är nu att åka över, hyra en bil och köra runt i den amerikanska södern, från New Orleans upp till Chicago, följa i bluesens och jazzens spår.
Mississippi, hjulångare, Bourborn street, french quarters, den kreolska maten, ölen och människorna och musiken. Helt klart värt ett besök. Boka in er på La Dauphine, ett gästhem nära franska kvarteren och njut.
Onsdag 30 Juli 2008
är en av de få som jobbar under juli månad, men jag har lyckats klämma in ca 2 veckor i augusti istället.
Ska ner till sydafrika o zimbabwe bla. men planerar 5 dagar av sol och bad på Mauritius på vägen ner.
Vill nu gärna ha tips om vad man ska hitta på där, vilka stränder är bäst,
Har inte haft någon riktig sol o bad resa på ca 7 år, o det ska bli så skönt att bara kunna slappa med en drink och en bra bok på stranden.
Måndag 24 Mars 2008
Så där, äntligen snart löning, det har varit en ganska fattig månad efter två weekend resor i februari,
Lyckades komma iväg till New York för första gången och sen drog jag och frugan till London för femtioelfte gången veckan därpå.
Men som många vet så tröttnar man aldrig på London.

New York var fantastiskt, ja ialla fall i mina ögon, smaken är ju delad. Blev förvånad över hur mycket man hinner med på bara ett par dagar i denna stad.
Jag reste över på fredag morgon med inte mycket planerat utan ville bara ta in staden och promenera omkring.
Snö storm skapade lite kaos men att strosa omkring i ett vintrigt Central Park var helt underbart.
Hittade på nätet innan en pub som visade engelska ligan på lördag morgon, tog en taxi och fann ca 100 arsenal supportrar som drack öl till frukost. Nevada Smiths heter stället om du är lika fotbollsgalen som jag, visar all fotboll när som helst på dygnet verkar det som.

china town hanns med, så också Rockefellor centre, mäktig utsikt därifrån, sen en genuin bar på Spring street för att prova olika lokala öl, gå inte dit och be om en budweiser pls. Och sen lite shopping, sant som det är sagt så är det rätt tid att dra till Staterna men den låga dollarn,

Tja, är du som jag så kan jag rekomendera New York, en underbar stad som jag definitivt kommer att åka tillbaka till.
Fredag 15 Februari 2008
det var ett tag sen jag tog mej tid att skriva några rader här.....men jag kan väl säga att man blir inspirerad till det mesta när man efter en lång grå vinter får två dagar i sträck med blå himmel och en strålande sol på köpet.

Jag har nu också planerat en weekend resa nästa vecka som jag ser fram emot, till New York ska det bära av. Första gången för min del. Jag hoppas verkligen att mina högt ställda förväntningar av denna staden ska bekräftas.
Vet egentligen inte varför jag inte kommit iväg tidigare men nu ska det alltså bli av.
Du som läser detta och som har gjort liknande tripp till staden, hör gärna av er med tips på vad som hinns med på ett par dagar i det stora äpplet.

Jag kommer troligen inte spendera mycket tid i köer till turist attraktioner utan mera promenera omkring och suga in atmosfären, sitta på barer och restauranter, besöka China town och little Italy....oj där gick den helgen....

Ja ja. Gillar man stan så får man väl komma tillbaka, jag behöver komma ut några dagar iallfall och väntar nu med spänning.

Återkommer med recension av NYC snart.....
Onsdag 27 Juni 2007
Jag börjar nu att inse att vad jag skrev i förra veckan är bara önsketänkande från min sida. Regn, regn , regn, och så lite regn till. Fattar inte han där uppe att det är bättre att fördela dessa droppar lite mer över vår lilla planet.

Så där, nu har jag varit typiskt svensk ett tag och gnällt och klagat över vädret, som sej bör. För vi är ju aldrig nöjda,
Man borde ju inse att vi har det suveränt som kan njuta av olika årstider. Jag är väl inte den enda som älskar de första vårdagarna efter en lång vinter, till och med när hösten tränger på efter några långa heta sommar veckor är ju mysig och trevlig( om den nu bara varade i ett par dagar).
Andra länder har man det varmt och jävligt eller kallt och jävligt hela tiden.

Jag har i dagarna tagit på mej att boka en resa för mej själv och ett gäng polare till London, fotbolls resa kallas det och ja visst ska vi klämma in en match förhoppningvis. Pubar är nog annars det vi kommer att se mest av och de flesta av oss skulle nog behöva kurera oss på någon avlägsen spa anläggning i ett par veckor efter. Man är ju trots allt inte 20 år längre. Men under den helgen kommer vi garanterat bete oss som ett gäng tonåringar. Som sej bör.

ha det gött.
Onsdag 20 Juni 2007
Varför reser så många bort på sommaren, varför slösa bort sina hårt ihoparbetade semesterpengar på sommaren när man kan spendera den i vårt faktiskt otroligt vackra land Sverige just på sommaren.

Javisst det kan vara lite svårt att planera vädret, men som jag tycker så reser jag hellre bort under månaderna som gud glömde November, januari och februari. Usch, grått och regningt och blåsigt. Iallafall om man är bosatt på västkusten.

Jag inser iallafall att jag inte är den enda personen som planerar resor i vinter, det verkar stört omöjligt att hitta prisvärda biljetter till värmen, och då jobbar jag ändå på en resebyrå och kan spendera en hel del tid med att tråckla sej igenom bokningsdjungeln.

Nu ser jag iallafall fram emot midsommar ute i Göteborgs norra skärgård, med sill och potatis o nubbe. Det är ingen som kan kalla oss svenskar oexotiska efter att ha varit del av detta firande. Dansande som grodor runt en majstång osv med blommor i håret. Stela och utan rytm kanske, men vi försöker iallafall!

Trevlig midsommar på er!
Måndag 14 Maj 2007
Nu är det bestämt,
Det blir Kuba till hösten. Äntligen får man väl säga, Kuba har alltid varit ett dröm resemål för mej.
Nu hoppas jag på att få alla möjliga tips om vad man ska se, göra och inte se och göra på Kuba, Hade tänkt en vecka ca i Havana, och sen en vecka runt resten av ön.

Har ni tips på smultron ställen, salsa ställen osv. skicka ett meddelande till mej snälla....