Stöd Ukraina

Resegalens blogg

Tisdag 30 September 2008

ett bra 2008 so far....

Året har varit helt ok resemässigt.....

Har hunnit med 2 turer till USA, 3 ggr i London och en sväng på Mauritius och Zimbabwe......en god blandning av storstäder och till slut lite lata på stranden på Mauritius, Zimbabwe är både tragiskt och ändå bra att uppleva. Jag lovade mej själv att inte gnälla på ett tag på små saker här hemma. Vi kan ju dock räkna med att vi har el och rinnande vatten bara genom att trycka på knappar och vrida om kranen.

London 3 gånger tänker ni, tja, eftersom jag bodde där i ca 8 år innan så kommer jag alltid ha en anledning att resa tillbaka, det är en stad som man aldrig kan tröttna på, just grejen med att trendiga områden förändras och flyttas hela tiden. På bara några månader kan en del av stand gå från att vara ett ghetto till att helt plötsligt förvandlas till en kokande gryta av spännande restauranger, cafeér och klubbar.

USA, en helg i New York i mars, första gången i the big apple. Och jag fick mersmak helt klart. Lite storebror till London känns det som, charmigt på ett tyket sätt som man säger i Göteborg.
Jag knallade bara omkring själv i två dagar och njöt och tog in upplevelser och intryck. Sen var det inte helt fel att få se Central park täckt i snö tack vare en extrem snöstorm några dagar innan.

Några månader senare i maj blev det en tripp till Los Angeles för att hälsa på en kompis, total kontrast till New Yorks och Londons mera råa klimat, med solen kommer leende och övertrevliga människor.
Jag rekomenderar nog inte Los Angeles som en turist stad, för utspritt och stort, måste med bil helt klart.
Men om man har bekanta på plats som vet alla smultron ställen och kan så enkelt som möjligt navigera runt den otroliga trafiken så är det grymt roligt.

På vägen hem från L.A stannade jag över två dagar i New Orleans, wow, första gången även här och jag blev förälskad i denna stad. Högt upp på listan är nu att åka över, hyra en bil och köra runt i den amerikanska södern, från New Orleans upp till Chicago, följa i bluesens och jazzens spår.
Mississippi, hjulångare, Bourborn street, french quarters, den kreolska maten, ölen och människorna och musiken. Helt klart värt ett besök. Boka in er på La Dauphine, ett gästhem nära franska kvarteren och njut.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

back in sweden....
15 år sedan
Kapstaden
15 år sedan
Fredag...
15 år sedan
ett bra 2008 so far....
15 år sedan
räknar ner dagarna till semester....
15 år sedan