Stöd Ukraina

Resegalens blogg

Onsdag 12 November 2008

back in sweden....

Kom iväg i torsdag utan problem, Göteborg via Frankfurt landade vi i Kapstaden vid 11-snåret,
Jag sov bra men nån av mina rese kompisar var inte lika bra på detta utan lyckades väl få in ca 1 timmas sömn,
Vi installerat våra väskor i vår lägenhet i Waterkant, ett suveränt centralt och vackert område.

Med den låga randen så var allting billigare än nånsin, något vi snabbt upptäckte vid vår lunch vid waterfront området. Med table mountain som utsikt när man åt var det som att stirra på ett vykort, helt otroligt.

Vi hade dock otur med turist attraktionerna, skulle boka in oss på båten till Robben Island men fick då reda på att den var stängd fram till den 16 nov. Typiskt, dagen därpå påminns vi igen om denna tur när vi tagit en taxi upp till Taffelberget, !! vad händer, jo givetvis är det stormvarning på vindarna och linbanan är stängd hela dagen..suck.

Nåja, kvällen innan hade jag bokat ett bord på Mama africa restaurangen på Long street. Blivit rekomenderad denna av bla andra här på reseguiden. Det är ju en turist fälla men en helt underbar sådann, inredning, mat ( jag stoppade i mej en springbok stek som svaldes ned med ett gott glas sydafrikanskt rött vin) bandet som spelade musik som fick publiken att svänga på höfterna,
En lokal kvinna ur publiken springer helt plötsligt upp på scenen och ur henne kommer en otrolig röst , utan mikrofon som överröstar bandet, stämningen blir om möjligt ännu mer het och denna kväll blir en att minnas.

Dagen därpå hanns det med bla förrutom fiaskot vid Table Mountain även vidare med taxi till nästa berg som blickar ut över havet, det mest spännande denna dagen var att vi då bestämne oss för att hitta en alternativ väg ner för berget till stan och centrum.
Vi hittade en stig som slingrade sej längs kullen och blev väldigt brant, vi såg upp för ormar och klarade oss fint ca en timma senare ner till Long street igen.
Väl där pustade vi ut på en havanna inspirerad bar men kalla drycker o goda skratt.

Fotbolls intresserad som man är hade jag bokat en träff med en sydafrikansk vän sedan min tid i London på puben Dubliners på Long street. Dubliners är för övrigt representerat i följande städer, Göteborg och Kapstaden....ser man på.
Arsenal vs Manchester united sågs med en underbar seger för hemma laget.
Senare på kvällen åt vi middag i Camps Bay, en restaurant som heter Blues, kan rekomenderas. Sen kan jag inte råda vegetarianer att sätta sin fot i syd afrika, för det kommer inte dröja länge förrän ni har konverterat tillbaka till kött ätare. mmmm

Ok, denna hektiska helg fortsätter med att jag skiljer mej från mina resekamrater som ska fortsätta till vin distrikten i Stellenboch medans jag själv tar morgon flyget till Port Elisabeth där jag hälsar på vänner.
De visar mej runt bla Jeffreys Bay, legendarisk liten stad för surfälskare världen över.
Var lite besviken i och med att jag hade väntat mej lite mer surf känsla a la Byron Bay i Australien eller Bali.
Men blev genast på bättre humör när vi hittade in till Billabong Outlet shop, vilka priser....värt ett besök bara för detta om man är inne på surf stilen.

Lunch i St Francis bay, ett tillhåll för rika Johannesburg folk, här har de byggt upp ett litet samhälle som såg nästan för perfekt idylliskt ut., alla hus var nästan identiska och alla var vimålade,
Åt lunch här på en grekisk restaurant som jag inte kommer ihåg namnet på, men det finns nog bara en så har ni vägarna förbi, åk dit och ät och bara njut av livet.

Somnade denna kväll utmattade efter en braii(barbeque).
Dagen därpå är inte mycket att tala om, en heldag på Johannesburg flygplats, ankom dit klockan 10:00 och mitt flyg till Frankfurt gick klockan 8 på kvällen. Många av er vet säkert vad jag talar om, men man dödar tid med att se och prata med andra resenärer plus att inta en del mat och dryck, och nikotin om man har dessa lasterna (undertecknad inkl.)

Detta kommer jag leva på i alla fall de närmaste månaderna vilket betyder att november månad inte blir så hemsk som den annars skulle ha varit.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Kul att du hängde på mitt råd om "Mama Africa" och att du fick uppleva stämningen där. Jag känner igen mig på dina ord och när jag blundar är jag där igen och njuter.....:-)
Postat 2008-11-13 18:40  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

back in sweden....
15 år sedan
Kapstaden
15 år sedan
Fredag...
15 år sedan
ett bra 2008 so far....
15 år sedan
räknar ner dagarna till semester....
15 år sedan