Moniqes blogg

Söndag 26 Oktober 2014
Har glömt av att skriva i denna reseblogg, dålig stil tycker jag själv.

Sedan sist har vi rest en hel del både i Europa och i Asien. Bäst hittar ni mina bloggar på min egen sida

Baklänges så var vi senast i Vietnam och Singapore på långresa 3 veckors rekognisering. Dessförinnan var vi på Azorerna och första resan i år (2014) var till Turkiet - en resa som höll på kosta oss livet. Vi hann med en tur till Tyskland också.

Föregående år var vi ingenstans - konstigt nog.

2012 Var vi i Vietnam två gånger och Thailand en gång Långa resor och korta resor- Så resandet sitter i. För firman kollar vi hotell, båtar och utflykter.
Torsdag 11 Mars 2010 - Varberg
Resan närmar sig. Jag har ännu inte börjat packa, inte ens tänkt tanken PACKA. Denna resa börjar med - 20 grader och slutar med +35 grader. Det är en viss skillnad. Vilket kommer att visa sig på packningen och reskläderna. Men det blir ryggsäck som gäller.

Skall föra dagbok hela resan. Bruka göra det - men min dagbok från förra resan 2008 är puts väck. Jag har letat och letat. Den är som uppslukad. Den innehöll allt från vårt bröllop och hela resan med Transsibiriska tåget ända ner til Hongkong och därefter Hanoi och Bangkok (med flyg). Alla resultat från vårt kortspel under resan, alla mina kontakter och anteckningar - ALLT är borta! Får snart anlita ett medium som talar om var min bok är.

Visserligen är mycket inskrivet på datorn men ändå. allt skrev jag inte in till allmän läsning förutom som ovan andra anteckningar.

Dags för att göra packningslista.
Måndag 18 Maj 2009 - Varberg
Vi har gjort det - startat en resebyrå med utflyktsmål i Vietnam. Vi täcker hela Vietnam med många spännande och intressanta utflykter.

Jag har bott länge i Vietnam, sista besöket gjorde min man och jag i september 2008. Det ledde till att vi ville dela med oss av våra upplevelser till andra och det gör vi nu genom att starta en resebyrå, http.//http://www.travelbase.org Kanske du också kan hitta din drömresa.
Fredag 26 September 2008 - Thailand
26-27 september 2008
Klockan väcker oss strax efter sex. Frukost, dusch, se över det sista i packningen. Hämtas av en taxi som Mabel fixat. Tog ca 2 timmar till flygplatsen i Bangkok.

Den nya flygplatsen är enorm, den är dessutom jättefin och bara två år gammal. Vi hade inte tid på flygplatsen att ta den där paraplydrinken som vi ännu inte fått. Däremot köpte vi den sedvanliga stora kartonger med friska och färska orkidéer.

Flyger med Berlinairways. Vi har övervikt, bagaget väger 56 kg. Vi får betala 100:-/kg. Jan prutar vi betalar 500:- Är väl täcket av silkestrådar och sidenlakanen som väger.

Planet är trångt som ett charterflygplan. Det är mycket mat och dryck som ingår på planet, nästan inte tid att sova. Slumrar, spelar kort, ser på film (utan ljud) under de elva timmar som resan till München tar.

Det är hård vind, varför planet studsar runt, en gång gör det en tvär sväng så en kvinna som går i gången faller in i knät på sittande. Jag nöp Jan hårt i armen. Men allt gick bra. Tröstar mig alltid vid de få tillfällen det är otäckt, att min morbror yrkes flög hela livet och det hände aldrig nåt. Så jag litar på det! Älskar att flyga!

På Münchens flytplats får vi vänta nästan tre timmar till flyget till Köpenhamn avgår. Sätter oss äter gott och tar två öl – tidsfördriv, tills planet skall gå till Köpenhamn.

Går på SAS planet för flygningen till Köpenhamn. Landar strax innan 24.00 på natten. Vi har nu varit i farten drygt 25 timmar. I Köpenhamn finner vi en plåtbänk, dvs kall, med plats för oss. Sitter där i dryga 6 timmar, försöker sova, men rätt meningslöst.

Tåget som tar oss till Varberg avgår 6.36. slumrar mellan Helsingborg och Halmstad. Är i Varberg halv tio, blir mötta och kommer hem till James som är överlycklig, vi får frukost, kaffe och fil med flingor och ägg. Livet är toppen.

Packar upp, plockar undan, sover ett par timmar. Äter sedan god smörgåstårta med barnen och deras respektive. Tar ett glas vin och bara njuter. Är trötta, var i gång i princip ca 40 timmar och det känns.

Men vi är hemma efter en fantastisk bröllopsresa och med otroligt mycket minnen i bagaget. Minnen från vårt jättefina bröllop med alla nära och kära, samt vår resa.
Torsdag 25 September 2008 - Thailand
Sista dagen! Packade resväskan och fick nästan sätta oss på den. Den är fylld med sånt vi köpt – bara sånt! Spelade kort – Jan vann hela tiden!

Klockan halv 12 kom Mabel och hämtade oss. Mabel genom vilken vi har hyrt lägenheten här. Följde med henne till ”deras” strand, söder om Ban Phe. Idag var den tom på folk, det blåste rätt bra. Så vi åkte med henne hem till hennes man Lasse. De har en väldigt fin lägenhet. Senare åkte vi till Kim´s restaurang och åt. Äntligen fick jag min Tom Yam Kun soppa, den var god. Kim är thailändare och har en restaurang, ordnar resor, har elefanter, fixar allt.

Efter en god lunch åkte Jan och jag hem via Lotus en större supermarket i Ban Phe. Vi ville köpa tre flaskor Mekong hem, men före klockan fem fick man inte handla starksprit. Fast när vi förklarat att vi skulle hem och packa för vi reser till Sverige i morgon bitti var de snälla och lät oss köpa Mekong och Lipovitan.

Lade oss vid poolen, ingen direkt sol, däremot blåste det en massa. Vi avslutade kvällen med att äta hos den jättemysiga thailändska killen som har ”restaurangen” nedanför oss. Vi åt tre olika rätter och tog en öl, sista kvällen!
Onsdag 24 September 2008 - Thailand
Blåsigt även i dag. Det beror på att det är lite oväder runt omkring, samt att monsunen inte släppt taget.

Förbereder oss för en stund på stranden, men ändrar oss och tar en ”buss till närliggande Ban Phe, härifrån går båtar till Ko Samet.

Ban Phe är ett fiskeläger, relativt stort, en hel del byggnader tillhörande fisket på pålar ute i vattnet. Stor fiskemarknad och gott om stånd med torkad fisk, bläckfisk och mycket annat. Vi vandrar runt lite o tittar, handlar lite småsaker, köper vatten att dricka, det är varmt.

Börjar promenaden tillbaka, svetten rinner i pannan o längs benen. Följer den vackra strandlinjen från Ban Phe mot korsningen en bra bit bort där vi hoppas finna en ”buss”, annars lär vi få gå en halvmil eller mer.

Tur, det kommer en ”buss” kör oss hem. Ner till stranden för att svalka oss i de stora vågorna. Lite obehagligt eftersom det är rätt strömt.

Möter en svensk man som söker lägenhet att köpa här. Går upp för att äta i den enda närliggande restaurangen här. De har väldigt god mat.
Tisdag 23 September 2008 - Thailand
Efter en skön förmiddag på stranden med god lunch, kyler vi ner oss med en dusch och tar en promenad längs vägen. Här finns flera husbyggnader på gång, mest som lägenhetsköp, men även några hotell. Matställen är få, men det finns några få hyddliknande längs vägen. Så gott som tomt på turister. Det fattas en del för att kunna locka hit dem, men det kommer nog.

Tar ”bussen” lastbilen med säten på flaket, till en annan supermarket, fast den var mindre än den vanliga. Intill finns massage, Jan får glädjespel, han vill ha Thai-massage. En äldre dam kommer, hon talar ingen engelska. Diskussion med armar, ben o händer. Visst hon kan ge massage! Var? Tänker jag, som bara ser frisersalongens stolar. Men i rummet innanför har hon tre platser för massage. Vi vill ha massage samtidigt. En yngre kvinna hämtar då en synskadad man. Han skall ge Jan massage. Fördel förmodligen, han har nog bra känsla i sina händer o fingrar.

Jag får ta av shortsen o byta till vida thai-byxor. Sen börjar massagen, den är hård och den känns. Men trots det väldigt skön. Vi tog två timmars massage, det kostar oss 600 bath för båda, dvs120:- totalt för oss.

Efter massagen får vi en kall våt tvättlapp att svalka oss med, samt varsin kopp Ingefärste med socker (tror vi det är). Vi tackar för skön massage.

Går till nästa supermarket o handlar lite. Stoppar en buss på vägen hem. I ”restaurangen” vid vägen köper vi mat att ta med till rummet. Sedan går vi upp, sätter oss på vår balkong och njuter av mat och utsikt.
Måndag 22 September 2008
För varje dag närmar vi oss hemfärden. Det känns konstigt. Vi har upplevt så mycket. Dessa veckor, det har varit så underbart!

Myggor på rummet, 24 våningar upp! Vi blev bitna överallt!

Efter en lugn morgon gick vi till stranden, Jan i linne och en solstol i skuggan, jag i bikini ute i solen, badade flera gånger och det var höga vågor, lite ström. Jättesalt vatten = underbart. Åt en god lunch på stranden.

Jan gick upp till rummet och sedan ner för att surfa runt på datorn lite. Jag hoppa i poolen och slappa sedan vid poolside. Tar det lugnt, här finns inte så mycket att göra. Saknar min paraplydrink vi skulle haft nu. Jan får fixa nåt gott o sen sätter vi oss på balkongen.
Måndag 22 September 2008 - Rayong
Nu har vi rest i över fem veckor och är inne på sista veckan. Vi började i Varberg med tåg till Köpehamn. därefter flög vi till Moskva. Dagen efter tog vi tåget mot Irkutsk, ryskt tåg som tog en nordligare väg än vad som är ordinarie rutten.

Var i Irkutsk några dagar och det var en positiv upplevelse, kalla vindar dock från Bajkalsjön. God mat på Olc Café, bra boende hos Nadja.

Mongolisk tåg till Ulan Batar, gränsproceduren tog tid närmare 9 timmar. men sedan var vi Mongoliet och dagen efter i Ulan Batar. Åkt till Gobi Moon, bodde i en Ger. var ute och red, besökte nomadfamilj och mycket mer.

Därefter åkte vi till Ulan Batar, bodde på UB Guesthouse, billigt och bra. Även om man vid första ögonkastet blev lite fundersam på var man hamnat. Men det är att rekommendera.

God mat på Winners, inte dyrare än en hamburgare i varuhuset. Anars var det inte så mycket i själva Ulan Batar. staden var kall och det var inte så trevligt eller fint.

Kinesiskt tåg till Peking. Bra boende på Harmony hotel, strax intill järvägen, gångavstånd. Fint hotell, skönt få sova i en riktig säng och få duscha. Finns billigare boende i kvarteret intill. Besökte alla dessa saker man bara måste. dvs Kinesiska muren, Förbjudna staden, Sommarpalatset och mycket mer.

Kinesisk tåg (soft) till Hongkong, bra boende pp Largos hotell, centralt och fint. även här besök i Aberdeen och the tram upp till peaken. och shopping.

Flyg till Hanoi, för vidare färd till Bai Bang Paper Hotell. Träff med gamla kollegor och en god supé. Dagen efter besök på Bai Bang Paper Mill och vic director, därefter en rundvandring på hotellet. besök på vocational school och hemma hos mina vänner. samt till sist en titt på gamla svenska campen.

Körde via Tam Dao till Hanoi. Dagen efter ut till Ha Long Bay för tre dagars utflykt. Åter Hanoi och hotel Tranh long hotel Opera. Utflykt till Parfympagoden, samt en massa andra platser. Mycket bra guidade turer.

Flyg till Bangkok, hotel Bangkok Centre Hotel i Chinatown, inget att rekommendera. Utflykt till lite olika platser, shopping på MBK och därefter ut till Rayong, V.I.P. Condochain. skyskrapa och utsikt. sol och bad
Söndag 21 September 2008
Vaknar efter en skön sömn, trots allt. Intar frukosten, små kex med smör o marmelad samt te. Inget man blir fet av inte! Jan vill undvika solen, jag sköter naglar på balkongen. Sen tar vi ”bussen” till Rayong kostar 10 kr/2 pers.

Går runt o shoppar, en nagelsax, pincett o en flaska gin. Äter på steakhouse,strax intill lblussstationen, att rekommendera, mycket god mat, stark, men väldigt gott. Går mellan en massa stånd på marknaden. Tittar mest, handlar inte.

Vi vill åka hem, vad heter platsen? Hur dumma kan vara? Vi vet vad huset heter, men inte platsen! Stoppar en buss, men fel, fast de stoppar nästa buss, den är det säger de. Fast ingen pratar engelska. Men vi förstår varandra ändå, eller? Jag kollar vägskyltar när vi kör, är det rätt väg eller? Men trots alla tvivel kommer vi rätt och kliver av vid ”supermarket” som inte hade bröd häromdagen. Idag har de bröd. Lyckliga traskar vi hemåt. Möter en elefant på vägen.

Jag vill bada, Jan vill vila. Havet är underbart, höga vågor och salt vatten. Somnar sedan i solstolen. Fotar skyskrapan, Jan har hängt ut en handduk på vår balkong.

Går ner spelar biljard, tja spelar spelar, är glad jag träffa ”bollen, klotet” Jan kan, men inte jag. Tar hissen upp till 32:dra vån. Ingen belysning, becksvart, jag blir rädd, otäckt. Får pirr i magen. Tar några bilder, får tända lampan i kameran för att hitta hissen. Det är verkligen otrevligt. Ner till oss, rosta bröd, dricka te och sedan en drink på balkongen. En titt över havet och fiskebåtarna som bildar ett pärlband i horisonten.

Oj, vi har det så himla bra! Kan bara vara tacksam över att fått gjort denna resa!