Miaas blogg

Fredag 6 November 2009 - Brisbane
Har nu varit i Australien i 2 veckor. Kom till Brisbane för en konferens i mental hälsa och dövhet för jobbet. Bodde mycket centralt på 32 våningen med utsikt över floden. I Brisbane rinner floden mitt genom stan och runt den ligger olika parker och en Laguuna med badbassanger i. Det går inte att bada i floden då det var smutsigt i vattnet.. Det är lätt att ta sig runt i Brisbane till fots, då stan är en liten storstad, som jag upplever det. fina byggnader och parker. Jag kommer att lägga ut bilder när jag kommer hem. Tycker mycket om Brisbane, trevliga hjälpsamma människor, lite konservtivt men trevligt. Vi var till en "garden" vid Roma station som var mycket fin , underbara blommor i fint arrangemang.
Efter en vecka i Brisbane flög vi till Cairns i nordöstra delen, tog ca 2 timmar. Cairns har tropiskt klimat till skillnad fran Brisbane som har medelhavsklimat. I Cairns går det inte heller att badai havet(kan finns krokodileroch eller/stingers) utan det fanns en lagun i en stor park, där det gick att bada. På kvällarna kom många människor dit, unga som gamla och grillade eller bara var tillsammans.
Vi åkte skyrail upp till Kuranda by , langt upp i bergen. Resan var i en linbana hogt upp over regnskogen och vi kunde kliva av på två ställen , ett vid en stort vattenfall och ett där vi gick en tur i regnskogen. Riktigt vacker färd uppåt. I kuranda by var mycket uppbyggt kring turister men trevligt att gå runt i . När vi skulle ner åkte vi ett gammalt tåg efter bergen riktigt högt på sina ställen så utsikten var enorm. tåget gick ända in till Cairns station.
Vi var också ute o snorklade vid Barriarrevet en dag otroligt vackert o en mysig resa med en katamaran.
Vi åkte en dag med lokalbuss upp till Palm Cove, en lång lång sandstrand. Vackert. Där fanns ett nät utlagt som en bassäng i havet som skydd mot stingers. Skön dag.När vi åt lunch så fick vi veta att det var Melbourne Cup, enstor hästtävling , som gjorde att hela Australien stannade av.vi spelade naturligtvis då de vänliga australiensarna frågade om vi ville vara med. vi vann inget men det gjorde inget då vi hade en trevlg stund på puben .
På kvällarna i Cairns fanns det många olika sorters restauranger att välja på, asiatiska, grekiska, italienska och steahouses. Vi var en kväll till Cock and Bull och åt riktigt riktigt mycket mat. Stora portioner så en skulle ha räckt till min sambo och mig. Den godaste maten i Cairnes tycker jag. Vi bodde på ett motell som hette Belleview. Centralt mitt emot Laguunan. Mycket bra motell Ljuset i korridoren släcktes kl 22 och det skulle vara lugnt. Alltså inget partymotell men det är även för backpackers. Inne på gården fanns stolar o bord där vi åt frukost och en liten pool. Det var självhushållning. Kan varmt rekommendera detta stallet.65 aud kostade det för ett dubbelsrum.
Ja sen började vår resa från Cairns till Brisbane, 160 mil ungefär. Vi hyrde en bil som vi kunde lämna på flygplatsen i Brisbane.

Nu kan jag fortsätta att berätta om Australien resan. Vi hämtade en hyrbil, hämtade våra saker på motellet och åkte iväg. Efter vägen svängde vi av Bruce highway(som går hela vägen från Cairns till Brisbane.Synd att kalla den för Highway,ganska liten väg) ned mot Mission Beach och hittade efter vägen en nationalpark där det bodde cassowarer, stora strutslikanden fåglar. Vi gick runt men inte såg vi några cassowarer där. Däremot fanns det små sköldpaddor i ett litet vattendrag. Vi åkte därifrån till Ingham och bodde på ett litet motell.
Morgonen därpå fortsatte vår färd nedmot Townswille och vi hade före avresan bestämt att vi skulle åka ut till Magnetic Island , en ö där man åker färja ut till från Townswille. Vi hade bokat in oss på Bungalow Bay Koala Village, bungalows med ett rum med ett kylskåp i, och två stolar på altanen. Vi bodde ute mitt bland träd och djur, massor av fåglar och fladdermöss, helt underbart att öppna dörren och se alla fåglar och höra deras sång på morgonen. Det vi inte visste var att vi var tvugna att ha med egna bestick och muggar eftersom det inte fanns i självhushållningsköket. Men personalen var snäll och lånade ut detta till oss.
I den lilla byn nere vid havet fanns några matställen att välja på. vi bodde på ön två dagar och åkte sedan med färjan tillbaka till Townswille. Brevid färjelägret fanns Marina Museet, där de hade mycket olika fiskar, hajar, koraller och många andra fiskar .Det fanns också en del ormar från olika delar av Australien.
Från Townsville åkte vi vidare nedåt och kom till Billabong djurpark. där fanns det krokodiler, koalor cassowarer(äntligen fick vi se dessa fåglar), kängurus och många många fler djur. Djurskötarna berättade om de olika djuren och vi fick även vara med när de matade krokodiler och dingos. Mycket trevlig djurpark som väl är värd ett besök om ni har vägarna förbi.
Vi åkte vidare till Ayr och bodde där en natt för att nästa dag åka vidare till Airlie Beach,bodde på ett lite motell med utsikt över havet. Vi visste att från den stranden kunde vi åka ut till revet och snorkla, men vi hade inte turen på vår sida eftersom det regnade och blåste de dagar vi var där. Annars var det ett fint ställe men med mycket turister.
Efter tre dagars regn åkte vi vidare nedmot Rockhampton och bodde där en natt.
Nästa dags färd var till Tannum Sands ca 20 mil från Rockhampton. Hela vägen ner hade vi sett många långa sandstränder men folk badade inte . Här i Tannum Sands fanns mycket folk på stranden och i vattnet och då visste vi att det inte fanns maneter där. Underbart att få bada i havet, något som vi inte var bortskämda med på vägen ner från Cairns. Norr om Rockhmapton kan det finnas de dödliga stingers i vattnet från november månad. I Tannum Sans berättade människorna att det inte fanns stingers så vi kände oss trygga och badade mycket den dagen.
Dagen efter åkte vi till stan Agnes Water och 1770. Bodde i en liten stuga i Captain Cock Holliday Village med kängurus och massor av fåglar. Det var en fin stugby och bra boende. Dagen efter badade vi vid någon strand och det som inträffade där var att en rocka kom insimmandes mellan oss badande. Om det var en stingrocka eller inte vet vi inte , men vi höll oss på avstånd iallfall. Men det var en upplevelse som jag inte tror jag kommer att uppleva igen.
Här i byn/stan 1770( den var inte stor) gick motorbåtar ut till den södra delen av Barriärrevet och vi var naturligtvis tvugna att åka ut för en sista snorkeltur vid revet. Dit vi skulle hette Lady McGraven, en ö mitt i revet , det blev som en lagun och därinne fick man snorkla. Turen dit var också en upplevelse då ett gäng med delfiner simmade runt och bredvid båten. Har aldrig sett delfiner på det sättet tidigare utan har simmat med dem i bassäng men inte sett dem ute i havet.
Det var en unterbar dag därute. Vi la till vid en pråm med båten och där tillbringade vi dagen med snorkling , titta på alla vackra fiskar, jättesköldpaddor som simmade precis bredvid där vi simmade, och framförallt underbart vackra koraller. Det var verkligen en helt underbar dag med sol och mycket snorkling, och god buffe. Jag kan varmt rekommendera denna turen från 1770 ut till revet.
Nästa dag var vi tvugna att åka vidare och åkte mot Noosaområdet, ett stort turist område , 42 mil söder om AgnesWater., ungefär 16 mil till Brisbane. Åkte till Colum Beach en by/mindre stad 3 mil söder om själva Noosa. Noosa för oss var rörigt, stökigt och med mycket turister. Colum Beach var lugn och visst fanns turister där med men när vi var där var inte turistsäsongen riktigt igång. På restauranger var många familjer och många som bodde där. Trevliga människor som pratade med oss och var mycket hjälpsamma.
Vi hade några goa dagar där och var på stranden o badade så mycket som vädret tillät.
En molnig dag tog vi bilen för en runda. Kom till en marknad, Emundi marknad, med allt möjligt , från massage (jag var naturligtvis tvungen att pröva), mat av all möjliga slag till kläder, smycken och annat.
vi åt bland annat japanska pannkakor som jag inte tycker var någon höjdare( jag kommr inte att äta dem igen).
Vi åkte vidare upp i bergen och kom till små byar; Nambo och Mapleton. vi hittade där ett kafe med underbar utsikt och en massa godsaker att äta. vi hittade även ett vattenfall, lång väg att gå ner till detta.
De dagar som var kvar innan hemresan tillbringade vi på stranden.Men vi brukar vid våra resor även köpa med någon sak till barnbarnen och så också i detta fallet. Koalor hade vi tänkt. Så vi åkte in till ett köpcentrum som var enormt stort; Sunrise Paradise. där hittade vi en engelsk pub som hade mycket god mat och till slut så hittade vi koalorna. Barnbarnen blev mycket glada då de fick dem.
Ja, så var denna månaden i Australien slut.Det var en riktigt trevlig resa men mycket att se och uppleva och lärorik. Vi har ätit riktigt god mat och australiensarna är väldigt trevliga och gästvänliga.
jag kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka igen. Jag hoppas att detta samt bilderna kan inspirera någon av er att åka dit. Väl värt ett besök.
Onsdag 29 Juli 2009
Här i juni tog vi en resa till Kreta.har varit där förut men då åkte vi runt på sydöstra ön Underbar vacker ö.
Nu flög vi till Chania och bodde utanför staden Chania.en mil västerut. Lång fin strand men vissa dagar var det höga vågor så jag inte vågade gå i. Vi gjorde små utflykter men annars njöt bara av att vara på denna underbara ö. Kan varmt rekommendera att åka dit.

I juli åkte vi till Jämtland, eller vi var först till Dalarna på dansbandsveckan sedan till Jämtland, för att fiska (och få någon fisk var ju målet).
vi bodde i en liten stuga Laxvikens turiststuga. De har tre små stugor för 4 personer i varje. Det fanns kokplatta , hugeråd . dusch och toalett i en annan byggnad. Det var nära till Hotagens strömmarna , så många fiskare bodde i hugvagnar vi turist stugan.
Det var underbart Ett utav kortna jag lagt in är utsikten från turiststugan över sjön Hotagen men fjällen i bakgrunden. väldigt vacker miljö. jag kan varmt rekommendera att bo där i Laxvikens turiststuga Trevligt par som ägde den. jag har lagt ut några kort från fiskevattnet. Synd att min semester tog slut annars skulle jag stannat längre där uppe. Det är underbar natur och fina fiskevatten( detta åreta var det inte så mycket mygg).
Torsdag 12 Mars 2009 - Thailand
har nu tittat igenom mina fotogömmor och hittade en massa fina kort som jag vill dela med mig till er alla. Kanske några tips för er som gillar att resa. ajg ahr blandannat lagt in från våra resor till Thailand det underbaraste landet i världen. vi kommer alltid att åka tillbaka vi har varit dit varje år sedan 2001 då vi åkte 2 gånger. Alltid finns det nya saker att upptäcka och nya maträtter att äta.
jag skulle vilja att skriva mycket mera än jag gör men bilderna får tala för sig själv.vi tar alltid flygstol och bokar de två första nätterna på hotell över internet här hemifrån. Sen åker vi dit näsan pekar. vi ahr varit och sett hela phuket halvön med nästan alla öar runt omkring.
jag kommer också att lägga in kort från midsommarfirande i Hedemora, Rhodos 2002, thailand 2002 och 2007. När vi flög luftballong hrä över göteborg och några kort från julen på liseberg.
Måndag 23 Februari 2009 - Thailand
Nu finns det några nya bilder att titta på Som ni kanske märker så är det många bilder från Koh Bulon.
Det är vår absoluta favorit bland öar i Thailand. Vit sand och lugnt. Bara finnas till. Koh Lipe är en fin ö med vit korallsand men mycket mera turister och mera exploaterat än Koh Bulon.
Koh Muuk är också mera turister på. Men där finns ju Esmeralda grottan att simma in i. Underbart det också.

Detta var den bästa resa jag över huvudtaget har gjort. Olika öar med olika saker att titta på .
Söndag 8 Februari 2009 - Thailand
Nu har vi kommit hem igen från vår 5:e resa till Thailand. Åkte den 13 januari för att fira min systers 60 års dag därnere. Hon visste inte att vi skulle komma så hon blev glatt överraskad. Vi tillbringade några dagar med henne och hennes man.
Min sambo och jag åkte sedan från Kamala beach till Koh Lipe. Resan från Phuket gick med minivan och det blev 4 byten innan vi kom fram till Hat Yai Pier där vi klev på en färja som tog oss ut till Lipe , en resa på två timmar. Den totala restiden blev 10 timmar med byten och väntan. Koh Lipe, en ö med underbar vit korallsand. Tyvärr så blev vi lite besvikna då vi läst mycket om ön innan resan., mycket resorts och bungalows och mycket folk. jag hade förväntat mig en ö som det inte var så mycket folk på. Vi bodde på en jättefin resort, Bundhaya resort som jag varmt kan rekommendera . Vi var där 5 dagar och åkte ut och snorklade 2 av dessa dagar . jättefina snokelvatten utanför Lipe.
Från Lipe åkte vi till Koh Bulon men speedboat.ca 1 timme .Denna ön skiljer sig mycket från Lipe då den har två resorts med 30 bungalows var nere vid stranden , uppe på ön fanns det också olika typer av bungalows. De kan inte bygga så mycket på Bulon då de inte har så mycket färsk vatten. Det skulle vara roligt att komma tillbaka dit och se att ön är densamma, inte exploaterad som många andra ställen i Thailand blivit. Vi bodde på Bulon resort nere vid sandstranden, små bungalows på pålar med fläkt och myggnät över sängen. De stänger av elen på dagen , sätter på den klockan 6 på kvällen. Denna ön är lugn, lugn, lugn. Inte mycket att göra , bara finns till, äta , vila , läsa . En mycket fin ö som vi gärna åker tillbaka till. Det finns en kanske två affärer till skillnad från Lipe som har en gata över ön fullt med affärer och matställen.
Många barnfamiljer var här troligen på grund av lugnet och den fina sandstranden. Resorten ägdes av en thailändsk kille som är gift med en svensk tjej , så en hemsida finns på svenska. Jag kan varmt rekommendera denna ön, om man gillar lugn förstås.Boka resort i förväg rekommenderas.
Från Koh Bulon åkte vi till Koh Mook , en timme norrut från Bulon. Vi bodde där på Charlies, en riktigt fin resort nere vid stranden. Sanden var där också mycket vit och jag blev bländad av den i solskenet. Nere vid stranden finns Charlies bar , under palmerna , en mysig bar med breda gungor och hängmattor som man kan ligga i och vila eller bara ta skydd från solen. Mycket mysig oas.
Vi gick en förmiddag upp på ön och försökte att ta oss över till den andra stranden, men det visade sig att det var väldigt långt att gå. Vi såg där hur de tog hand om gummit från gummiträden, hur de hade byggt upp en lite by för de drabbade från tsunamin och för fattiga, Vi såg också en massa olika frukter på träden.
Från Koh Mook åkte vi speedboat till Koh Lanta , den sista ön innan vi skulle tillbaka till Phuket.
Koh Lanta har vi ju varit förut men vi tycker mycket om ön, en vacker ö med många vackra stränder och staden Saladam är rolig att gå i, många matställen på pålar ute vid vattnet där vi fick mycket god mat. På Lanta bodde i ute på udden vid första stranden, Kaw Kwang beach Resort.Jättefin resort med verandan ut mot havet. Koh Lanta har ju blivit svenskarnas paradis så om man inte vill träffa svenskar på semestern så ska man inte åka till Lanta. Efter Lanta åkte vi tillbaka till Kamala beach , för att tillbringa de sista dagarn innan hemresan den 4 februari. Kamala beach har också blivit av vårt paradis. Där är en ganska lugn liten by , men med jättefin strand och många fina matställen, nere vid stranden. Vi har också hittat en Italiensk restaurang, Basilico, som har mycket god mat. Vi går dit en gång varje gång vi är där. Jag kan verkligen rekommendera den restaurangen om ni vill äta annat än thailändsk mat.
Kamala beach har många resorts, bungalows och oftast finns det någonstans att bo utan att ha bokat i förväg.
Det var roligt att se dessa öarna som alla är paradisöar men på olika sätt .Vi fastnade jför Koh Bulon och jag hoppas att jag någongång kommer tillbaka dit.
Ja, och sen gick planet med oss hem igen efter tre veckor i det underbara landet. Nu är det bara att jobba och spara så att jag kan boka en resa till detta året.

Läggger in bilder senare i veckan från denna resan
Måndag 29 December 2008 - Göteborg
Ja Nyår närmar sig med raska steg Ett år går så fort numera Vad det nu kan bero på
Vi håller nu på att planera för vår nästa resa den 13 januari Vi åker till Thailand igen men denna gången ska vi åka ner mot Malaysia och Koh Lipe och Koh Bulon samt några andra öar
Spännande att sitta o titta på hur det ser ut, hur man tar sig dig , när färjor går , buss eller hur vi nu ska ta oss dit. Planeringen inför resan är minst lika spännande som resan själv. Först ska vi till Phuket och Kamal Beach där min syster är Hon fyller 60 år den 14 och vet inte att vi kommer ner. Ska försöka att hitta på något bud för henne där. Jag ser mycket fram emot denna resan som kommer att vara lite annorlunda än tidigare eftersom vi kommer att resa runt mera.
Jag kommer att skriva om resan när jag komemr hem igen den 4 februari och sätter ut en massa bilder.
Det ska bli mycket spännande .
Gott Nytt År igen
Torsdag 3 April 2008 - Göteborg
Äntligen har jag gått in för att börja skriva och lägga till bilder här. Har varit medlem ett tag men inte kommit mig för att skriva nåt om mina resor.
Jag bor och arbetar i Göteborg och är sambo. vi älskar att resa runt i världen och håller nu på att planera en resa i höst Troligen till Afrika med Safari och Zanzibar. Är det någon som varit på Zanzibar och kan ge oss lite tips på bra hotell. vi har läst mycket men det låter inte så positivt än så länge
Min sambo och jag har varit till Grekland; Kreta, Rhodos,Santorini, Milos. Cypern Mallorca, Frankrike Tyskland Spanien Bulgarien Italien Danmark Finland Norge, Island skulle jag vilja till men än har det inte blivit av. vi har också varit till Venezuela med Isla Margarita, Brasilien men Rio och Thailand en massa gånger, Belgien, Åland, Holland, Schweiz, Storbritannienoch Tjeckien. vi har nu bokat i janurai igen och då skall vi åka till blandannat Koh Lipe i södra Tahiland. Sitter nu och försöker att hitta hotell på Koh lipe och de andra öarna. Så Zanzibar och Safari blev inte av denna gången. Kommer att berätta om resan till Thailand i januari.

Bilderna från Kreta är en resa som vi gjorde förra året. Vi tog en flygstol och hyrde bil för att åka runt ön. Landade i Heraklion och åkte syd väst över bergen ner till en liten by Matala. därifrån åkte vi österut och höll oss i den mån det gick längst söderöver. Många av vägarna gick upp i bergen och vissa vägar var knappt frambara. Vi åkte längst österut för att sedan åka norrut och sedan i norr efter kusten tillbaka till heraklion och hemfärden
En resa där vi en enda gång hörde några svenskar. Men vi valde ju att hålla oss ifrån de stora turist stråken.
Jag har lagt in kort från Isla de Margarita.Det var en lite ö med mycket sevärt. Vi hyrde taxi en hel dag för en billig penning och åkte till de sevärdheter som taxichauffören tyckte vi bode se. Det blev en heldel av de sevärdheter som inte vi vanliga turister hittar till själv.
Det var mycket billigt och mycket god mat på Isla. Vi är helnöjda med resan , vacker lugn ö , då iallfall. Nu har ju många resebyråer resor dit så det kan ju vara mera turister än när vi åkte. Kan ändå rekommendera denna lilla ö utanför Venezuelas kust.
I år alltså sommaren 2008 har vi som vanligt varit i Malung v 29 på dansveckan Underbart kul att dansa och träffa vänner från hela Sverige Alla samlas där ( om man har dans som intresse förstås). vi var sedan här i Göteborg en vecka och sen i Norrköping en vecka med min son och hans familj.Vi bodde på Sörsjöns camping som är STF:s vandrarhem, men man bor i små stugor. En liten sjö vid där också . Lugnt och skönt mycket bad och naturligtvis Kolmårdens djurpark med safari och definer. Jag kommer att lägga ut bilder därifrån och kan varmt rekommendera stugorna på Sörjsöns camping. Det var barnvänligt och lugnt. Naturligtvis så är man ju beroende av vädret om man bor så vi hade sol varje dag och varmt i vattnet.