Stöd Ukraina

Miaas blogg

Söndag 8 Februari 2009 - Thailand

Thailand, från Phuket tll Koh Lipe

Nu har vi kommit hem igen från vår 5:e resa till Thailand. Åkte den 13 januari för att fira min systers 60 års dag därnere. Hon visste inte att vi skulle komma så hon blev glatt överraskad. Vi tillbringade några dagar med henne och hennes man.
Min sambo och jag åkte sedan från Kamala beach till Koh Lipe. Resan från Phuket gick med minivan och det blev 4 byten innan vi kom fram till Hat Yai Pier där vi klev på en färja som tog oss ut till Lipe , en resa på två timmar. Den totala restiden blev 10 timmar med byten och väntan. Koh Lipe, en ö med underbar vit korallsand. Tyvärr så blev vi lite besvikna då vi läst mycket om ön innan resan., mycket resorts och bungalows och mycket folk. jag hade förväntat mig en ö som det inte var så mycket folk på. Vi bodde på en jättefin resort, Bundhaya resort som jag varmt kan rekommendera . Vi var där 5 dagar och åkte ut och snorklade 2 av dessa dagar . jättefina snokelvatten utanför Lipe.
Från Lipe åkte vi till Koh Bulon men speedboat.ca 1 timme .Denna ön skiljer sig mycket från Lipe då den har två resorts med 30 bungalows var nere vid stranden , uppe på ön fanns det också olika typer av bungalows. De kan inte bygga så mycket på Bulon då de inte har så mycket färsk vatten. Det skulle vara roligt att komma tillbaka dit och se att ön är densamma, inte exploaterad som många andra ställen i Thailand blivit. Vi bodde på Bulon resort nere vid sandstranden, små bungalows på pålar med fläkt och myggnät över sängen. De stänger av elen på dagen , sätter på den klockan 6 på kvällen. Denna ön är lugn, lugn, lugn. Inte mycket att göra , bara finns till, äta , vila , läsa . En mycket fin ö som vi gärna åker tillbaka till. Det finns en kanske två affärer till skillnad från Lipe som har en gata över ön fullt med affärer och matställen.
Många barnfamiljer var här troligen på grund av lugnet och den fina sandstranden. Resorten ägdes av en thailändsk kille som är gift med en svensk tjej , så en hemsida finns på svenska. Jag kan varmt rekommendera denna ön, om man gillar lugn förstås.Boka resort i förväg rekommenderas.
Från Koh Bulon åkte vi till Koh Mook , en timme norrut från Bulon. Vi bodde där på Charlies, en riktigt fin resort nere vid stranden. Sanden var där också mycket vit och jag blev bländad av den i solskenet. Nere vid stranden finns Charlies bar , under palmerna , en mysig bar med breda gungor och hängmattor som man kan ligga i och vila eller bara ta skydd från solen. Mycket mysig oas.
Vi gick en förmiddag upp på ön och försökte att ta oss över till den andra stranden, men det visade sig att det var väldigt långt att gå. Vi såg där hur de tog hand om gummit från gummiträden, hur de hade byggt upp en lite by för de drabbade från tsunamin och för fattiga, Vi såg också en massa olika frukter på träden.
Från Koh Mook åkte vi speedboat till Koh Lanta , den sista ön innan vi skulle tillbaka till Phuket.
Koh Lanta har vi ju varit förut men vi tycker mycket om ön, en vacker ö med många vackra stränder och staden Saladam är rolig att gå i, många matställen på pålar ute vid vattnet där vi fick mycket god mat. På Lanta bodde i ute på udden vid första stranden, Kaw Kwang beach Resort.Jättefin resort med verandan ut mot havet. Koh Lanta har ju blivit svenskarnas paradis så om man inte vill träffa svenskar på semestern så ska man inte åka till Lanta. Efter Lanta åkte vi tillbaka till Kamala beach , för att tillbringa de sista dagarn innan hemresan den 4 februari. Kamala beach har också blivit av vårt paradis. Där är en ganska lugn liten by , men med jättefin strand och många fina matställen, nere vid stranden. Vi har också hittat en Italiensk restaurang, Basilico, som har mycket god mat. Vi går dit en gång varje gång vi är där. Jag kan verkligen rekommendera den restaurangen om ni vill äta annat än thailändsk mat.
Kamala beach har många resorts, bungalows och oftast finns det någonstans att bo utan att ha bokat i förväg.
Det var roligt att se dessa öarna som alla är paradisöar men på olika sätt .Vi fastnade jför Koh Bulon och jag hoppas att jag någongång kommer tillbaka dit.
Ja, och sen gick planet med oss hem igen efter tre veckor i det underbara landet. Nu är det bara att jobba och spara så att jag kan boka en resa till detta året.

Läggger in bilder senare i veckan från denna resan
Dela med andra:    

Kommentarer
Nettizl säger:
Hejsan =).
Roligt att läsa din blogg. Vi ska till Bulone och Lipe den 2 dec-09...efter att läst din berättelse och sett dina underbara blilder på öarna så bara LÄÄÄNGTAR man dit... NU!
Vi tycks ju ha valt rätt öar. Vi har funderat på boende som Mountain resort på Koh Lipe och Pansands resort på Koh Bulone, vad tror du om det?
Har du ngt annat kul att berätta eller tips på ngt gällande dessa öar får du jättegärna skriva en rad eller två :)
Ha en bra dag! //Nettiz
Postat 2009-02-24 10:37  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet