Maskbebis blogg

Tisdag 16 December 2008 - Floda
Nu är jag o Peter hemma efter en underbar månad i Thailand, en månad som blev förlängd till 6 veckor pga de stängda flygplatserna i Thailand. Vi grät ju ifs inte för denna "bonus-vecka" men ibland kändes det lite jobbigt att man inte kunde ta sig hem. Vi har nu varit hemma i en dryg vecka och den har fördrivits med att tvätta o få ordning på hemmet efter resan, gosa med hundarna (som jag har längtat efter dem), träffat mamma och gjort saker ihop med henne, bl.a julhandlat o adventspyntat för att få jul-stämningen på plats plus att hon har lagat massa god mat till mig som jag har längtat efter! MUMS!
Fredag 5 December 2008 - Huddinge
Nu är vi äntligen hemma i Sverige. Vi landade på Arlanda klockan 19.00 igår kväll. Lena hämtade oss där. Väl hemma hos henne satt vi o pratade en liten stund, sen tog jag ett bad för tusan vad kallt ni har det här hemma ;-) Efter det kröp jag i säng o somnade som en prinssesa. Man gör nog det efter ca 40 timmar på resande fot utan sömn samt att man för första gången på nästan sex veckor fick sova i en mjuk säng med fluffiga täcken. Det var nästan så jag spann som en katt =)

Vi flyger hem till Göteborg ikväll, landar på Landvetter vid 22.00. Där hämtar mamma upp oss. Ska bli så skönt att komma hem till sitt eget hem, sova i sin egen säng, kunna spola ner papper i toaletten och dricka vatten ur kranen ;-) med mycket mer.
Onsdag 3 December 2008 - Bangkok
Hej alla!

Vi flyger från Utapao's flygplats utanför Pattaya tidigt imorgon bitti. Vi kommer att landa på Arlanda klockan 19:20 på torsdag kväll och sedan flyga till Landvetter på fredag eftermiddag kväll nångång, jag vet inte vilken tid än.

Dagen idag kommer att fördrivas med lite sista-minuten shopping, äta förlovnings-middag ikväll och sedan åka buss till Utapao.

Snart ses vi!
Torsdag 27 November 2008 - Bangkok
Vill bara informera att jag o Peter hör till den skara turister som inte har kunnat resa ut ur Thailand och ej heller kommer att kunna göra det heller förrän flygplatserna öppnas igen. Vårat flygbolag Aerosvit har lovat att boka om oss så fort flygplatsen i Bangkok är öppnad igen. Vi tillbringade natten med att åka buss från Krabi till Bangkok (15 timmar) för att vara på plats när flygen börjar gå igen. Vi uppehåller oss på backpackergatan Khao San road och ska leta efter boende här.

Vi hör av oss när vi vet mer.
Tisdag 25 November 2008 - Krabi stad
Hej

Då är första delen av vår resa hem avklarad. Sitter nu på ett internet-cafe i Krabi. Vi fick rum på ett helt ok hotell här och ska nu ut o leta reda på en ny resväska samt se om vi kan hitta lite roligt att köpa med oss hem.

Imorgon går flyget till Bangkok sen blir det en natt på hotell där med innan flyget hem går klockan 6 på morgonen.

Hoppas att ni har det bra hemma allihopa!

Kramar Anna o Peter

P.s Vi ser inte fram emot kyla o mörker ;)
Lördag 22 November 2008 - Koh Lanta
I förrgår kollade vi så våra flyg fortfarande gick som det var planerat men hoppla då, det gjorde dom ju inte. Aerosvit hade tagit bort vårat anslutningsflyg från Kiev till Stockholm och bokat in oss på ett flyg tre dygn senare! Utan att meddela oss något om detta dessutom! F*n heller tänkte vi då och skickade ett argt mail till Aerosvit men givetvis svarade de inte på det utan det blev till att maila Lena som fick ringa upp Aerosvits kontor i Stockholm o prata med dom och förklara att det funkar inte för oss att vänta tre dygn i Kiev. Som tur är så löst hon deet för oss så budet är (för tillfället) Aerosivt Bangkok till Kiev sen Air Baltic Kiev till Riga, Riga till Stockholm. Vi kommerlanda i Stockholm 4 timmar senare än planerat vilket är bra mycket bättre än 3 dygn senare. TACK LENA!!!

Imorgon ska Peter dyka o jag ska snorkla. Jag var så förkyld när vi bokade utflykten så det blir inget dykande för mig tyvärr.

Vi har även bokat båt till Krabi på tisdag morgon samt hotell så du kan vara lugnt mamma, vi har tak över huvudet då oxå =) I Krabi ska det inhandlas en ny resväska + shoppas lite mer, kul kul.

Härom dagen var jag på oljemassage, footskrub och manikyr, detta kostade hela 150 kr, ska passa på en gång till innan vi åker härifrån. Inte fel med rena fina fötter och mjuk kropp innan man åker härifrån.

Nu ska jag o en tjej som heter Marika in till Saladan o handla pärlor att pyssla med. Man får ju roa sig med det som bjuds eftersom solen lyser med sin frånvaro.

På återseende!
Måndag 17 November 2008 - Koh Lanta
Hej alla!

Nu är det ett tag sen jag skrev något. Det är fortfarande varmt o skönt här men lite molningt. Jag mår bara bra men stackars Peter åkte nog på en sväng med matförgiftning inatt, han har varit uppe o kräkts och inte mått så bra.

Det blir inga foton föränn jag kommer hem, det tar sååå lång tid att ladda upp dem.

Nu ska jag gå hem til min sjukling o pyssla om honom.

Grattis på födelsedagen Erik, hoppas du få en bra dag =)
Måndag 3 November 2008 - Koh Lanta
Hej hej

Koh Lanta är underbart. Vi har 35 grader i luften och 30 i havet. Dagarna fördrivs med sol, bad och äta god mat. Vi börjar bli lite bruna nu men tar det ändå lugnt med solandet så vi inte bränner oss.

Idag har vi hyrt en scooter (ja, vi har hjälm på oss) och kört runt lite. Ska fortsätta köra runt o titta när vi är klara här. Peter äter just nu ugnspannkaka med bacon och lingon. Jag är inte hungrig än. Väntar till middagen.

Vi har fått hundkompisar där vi bor. Två tikar, jättetrevliga. Härom kvällen gick dom med oss på promenad längst stranden, jättemysigt, och igår letade dom upp oss i vår bungalow. Dom grävde lite i sanden i skuggan o la sig där o somnade. Så sött...

Vi hälsar till alla som har skrivit till oss här och hoppas på fler rader från er, det är så roligt att få en lite hälsning hemifrån.

På återseende!
Torsdag 30 Oktober 2008 - Bangkok
Hej alla!

Nu har vi sista kvällen i Bangkok kvar. I morgon bitti flyger vi vidare till Krabi och Koh Lanta. Ska bli underbart att komma bort från smoggen, avgaserna, alla påstridiga tuk tuk- och taxi-chaffisar som försöker blåsa en hela tiden.

Vår resa började faktiskt under omständigheterna mycket bra. Lena körde upp oss till Arlanda kl 6 på morgonen. Vi gick och växlade in lite bath sen checkade vi in våra väskor och gick vidare till gaten. väl där kommer en tjej 15 minuter innan vi ska boarda planet och förklarar att vårat plan har inte lämnat Kiev än pga dimma. Skit tänkte jag då, eftersom vi bara hade 1 timme på oss att byta plan i Kiev. Tjejen bad oss sitta kvar för vidare information så fort dom hade någon. Ett gäng fick flya med Aeroflot, ett gäng med Lufthansa och vi som skulle till Bangkok fick tillslut flyga med Thai airways nonstop. Jag och Peter hade sån flax så vi fick flyga första klass! Snacka om att man blev uppassade hela tiden. Det var valfri dricka hela vägen, gratis, samt att vi fick meny att välja vår mat från. Efter middagen satt vi o kollade på film. Vi hade varsin tv med flera olika filmer att välja mellan. Sen sov vi en stund. 1½ timme innan vi landade i Bangkok var det dags för frukost. Det var helt klart en flight att minnas =)

Vårt hotellrum här i Bangkok är jäteäckligt! Tur att vi bara har en natt kvar. Vi har fördrivit tiden här med att shoppa på ett stort varuhus som heter MBK. Vi har hittat en hel del kul. Ska bli intressant o se om jag får igen väskan nu...

Vi hör av oss så snart vi kan igen från Koh Lanta, tills dess får ni ta hand om er!

Kramar Anna o Peter
Söndag 26 Oktober 2008 - Huddinge
Nu är första delen gjort. Vi kom fram till Bromma efter en lite groping flight med en halvspännande landning. Jag lyckades spilla juice över mig när vi flög. Typiskt klumpiga Anna. Bathen på Landvetter var slut så vi har fått reservera pengar som finns att hämta imorgon på Arlanda innan vi flyger vidare.

Nu ska vi fika och prata och försöka fördriva tiden så gott det går. Skriver mer när vi har kommit fram till Bangkok.