Jennie1s blogg

Fredag 9 Maj 2008
Tagresan till Hanoi gick valdigt bra och vilken vaker utsikt det var nar vi lamnade Hoi An. Akandes uppe pa berget med havet nedanfor.. Maten pa taget far val godkant, det gick ju ner. Forst fick vi ris med nagot som liknade har, men var val nagon torkad fisk. Och nagot senare fick vi varsin kycklingklubba:) Det va det!!

Val framme tog vi taxi till hotellet, Thanh An, dar vi fick vanta en timme innan vi fick varat rum. Sedan lade vi oss och sov ett par timmar, det var behovligt. Efter det blev det att ta en svang for att lokalisera oss. Sa med karta i hand gick vi pa tur. Det blev lunch och lite shopping, men hittade inga kanon affarer. Pa kvallen gick vi pa "vattendocksteater" det var helfestligt.

Och Igar, torsdag akte vi ivag till Halong Bay for att aka bat, ga i grottor ock bada. Det var underbart och valdigt rogivande. Vi fick bra mat pa baten och det var ett bra gang vi akte med. Vi var ca 13 personer och vi sov alla kvar pa baten i jattefina hytter. Jaa, det var kalasharligt. Sa idag, tillbaka till rusningen i storstan. Men det kanns skont det med.

Pa sondag aker vi till Kina pa gruppresa!!!:) Sa nu kommer vi val kanna oss som riktiga turister, men det ska bli skont att slippa fixa med massor sjalv, bara fa glida med. Ska aven bo 4stjarnit, sa det kanns bra!!
Och sa hoppas jag att jag nagon gang under tiden i Kina ska hinna satta mig vid datorn for att uppdatera lite.. Men, men vi far se.
Söndag 4 Maj 2008
Nu va det ju ett tag sen jag skrev kanns det som.. Men vi har ju fullt upp hela dagarna.

Den 1maj bytte vi hotell till Thanh Binh 2, och trivs jatte bra dar. Rummet kostar 18dollar natten och det ingar frukost, dessvare ingen vidare sadan... Men men..

Annars ligger vi pa stranden hela dagarna, dar vi solar, badar och ater skaldjur(tanker pa Tessan da)..:)
Och kvallarna gar at att ga pa fittings hos skraddarna. I dag har jag best. 2 par snyggbyxor, ett par linne byxor, en top och tva klanningar. 2,6 miljoner VND. Den far ni rakna pa...

Igar kvall skulle vi ata middag pa ett mysigt fik, dar vi atit bakelser nar Helena fyllde. Det var bara det att det bodde en stor ratta dar... Sa middagen blev ganska obekvam.. det blev aven stromlost och det ar ju ganska mysigt, med tanda ljus och sa... Men nar Helena markte att hon inte var ensam om sin mat var det inte sa mysigt langre. Som tur va, var det inte rattan som hjalpte Helena med maten utan en kackerlacka... men det ar val inte sa jattetrevligt anda.. Sa ikvall ater vi nagon ananstans..

Pa tisdag aker vi vidare till Hanoi. Forst tar vi taxi till Danang och darifran taget, en resa som tar over ett halft dygn, kanske 17-18timmar. Men det kanns skont att slippa aka bussen, fast det ar betydligt billigare. Hotell i Hanoi ar ocksa bokat sa det kanns skont.

Na, nu kurrar det i magen, dax for middag:)
Onsdag 30 April 2008
Igar kvall lamnade vi Nha Trang, liggandes i en sovbuss. Jag trodde inte att det skulle bli nagra problem alls med att sova, men ack vad jag bedrog mig. Jag tror inte jag sovit mer an ett par timmar och det var pa morgonkvisten. Resan tog ca 12 timmar sa det var valdigt jobbigt.

Vi kom till Hoi An vid 7-tiden hittade ett hotell, men bara for en natt, sedan at vi frukost. Efter det slangde vi oss i en taxi till stranden. Vadret var bra, det var dock lite varmt men i vattnet var det valdigt svalt och skont.
Resultatet av detta strandbesok. Rod som den krafta jag ar:)

Nu blir det tidigt i sang och imorgon bytter vi hotell, men dar stannar vi tills vi lamnar Hoi An..
Måndag 28 April 2008
I lordags byte vi hotell till ett som heter My Dung, minst lika bra som det fora, lika trevlig personal men for halva priset (6 dollar). Nu var det dax for att pressa riktigt.... det var ju bara ett problem, solen var borta och ar fortfarande. bara det tt det regnar nu med, sa vi har inte sa mycket att gora.

Vi gick for att ata frukost vi tiotiden idag och blev sittandes dar pga ett valdigt haftigt regn. 2 1/2 tmme senare kunde vi ga dar ifran, da hade det lugnat sig lite med regnet.

Igar nar det va mulet nastan hela dagen tog vi manikyr och pedikyr pa formiddagen, det kostade runt 30kr och pa kvallentog vi en ansiktsbehandling for 290.000 dong. Den var helt underbar och var hela 75 minuter lang.

Som det ar bestammt nu stannar vi har t o m den 29 el. 30de. Sedan bar det av till Hoi an.
Fredag 25 April 2008
Detta ar en bland dom vakraste stader jag nagonsin sett..For dom som inte vet ar detta storstaden med sol och badmojligheter. Om man sedan lagger till dom berg som man kan se utanfor staden och oarna uti havet... ja helt underbart...

Det kandes valdigt bra att komma hit, helratt faktiskt. Det varsta ar att vi inte hittat nagon bra shopping, men vi ska ju vara har nagra dagar, sa det loser sig nog.

Hotellet vi bor pa heter Khan Duy (12 dollar), som nagon vanlig sjal fran reseguiden rekommenderat, det tackar vi for. Det blir dock bara 2 natter dar eftersom det var fullt efter det. Och idag har vi varit pa lerbad, helt underbart, det skulle jag kunna gora igen.

Forst fick man bada i lera och efter det "vattenstralemassage", sen var det ca 45minuter i 40 gradigt vatten. Efter det gick vi och satte oss i det konst gjorda vattenfallet och simmade lite i bassangen, ocksa det riktigt varmt vatten, en underbar dag.

Vi avslutade kvallen pa en indisk restaurang och helt i sin ordning som det sig bor nar man ater indisk mat, fick vi vanta pa maten ett par minuter forlange.. Men det var det vart nar jag fick in min Chicken Tikka med pommes och givetvis, Naanbrod:)
Fredag 25 April 2008
Upp tidigt igen da, da... For ivag for att titta pa dom vita och gula sanddynerna, men forst stannade vi och tittade pa morgonens fangst som fiskarna kommit in med. Det var en sarlig blandning av rakor, krabbor och musslor m.m.

Efter det akte vi till sanddynorna och slidade ner for sanden pa en "plastlapp" det var kul. Fast att vi var uppe tidigt var det redan varmt och det var lite smajobbig att ga dar i sanden.

Sista stoppet gjorde vi pa "fairy stream"., Jag vet inte hur man forklarar vad det ar, men det var vatten upp till fotknolarna i alla fall. Sa hade vi en liten grabb pa nio ar som vissade oss vagen, man kan ju undra varfor...;) Och for att se hur vackert det hela var, blev vi tvugna att ga i vardens brantaste backe i sanden, jag var helt slut nar vi kom upp..

Val vid hotellet at vi frukost och sedan pakade vi,. Nar vi var klara med det hade vi ca 45 min pa oss innan utcheck, sa vi tog en liten middagslur, hur skont som helst.

Vid 13.00-13.30 tog vi bussen till Nah Trang och den resan tog ca fem timmar. men det gick bra eftersom vi hade 'sovsatten'.
Onsdag 23 April 2008
Har kommit fram till Mui Ne, ett surfparadis och inte sa mycket for oss. Det tog ca 5 timmar med buss hit fran Saigon (6 dollar). Vi stannar bara inatt och aker vidare till Nha Trang imorgon efter lunch.

Men imorgonbitti ska vi upp tidigt i alla fall, klockan 6.00 kommer en jeep och hamtar oss for att ta oss till dom vita och dom gula sanddynerna. Det ska bli kul att se. Far val aterkomma men en rapport om det. Nu ska det bli yatzy for hele slanten, sen kommer vi nog att stupa i sang. Vi ar astrotta.
Upp for en tidig frukost innan avfard till Saigon. Kl. 6.15 knackade det pa dorren, frukosten var fardig. Det ar service. Val vid frukostbordet skulle jag dela min baugette och korde matkniven ratt emellan tva fingrar. Blodet rann ratt sa friskt, som tur va fick jag stopp pa det sa nu har det lakt ihop valdigt fint.

Sen tog det ca5-5 1\2 timme att komma till Saigon, gransovergangen gick undan valdigt fort. Hittade ett rum som kanndes bra och gick sedan ut for att fixa med turen till Cu Chi tunnlarna, det kandes jattebra med guide hela dagen och 4-5 stopp pa olika sevardigheter. Sa nar morgonen kom for vi ivag glada i hagen.

Vi hade fatt en jattebra guide som kunde prata engelska valdigt bra, sa denna dag kunde nog bara sluta bra.... Den stora besvikelsen vid tunnlarna var att jag fega ur rejalt, jag vagade inte ga 40m under jord. Jag kande att hade jag fatt panik darinne sa...jaa, det hade inte varit bra. Men det var anda intressant.

Det ar ju sedan denna dag sparar ut rejalt, det ar dax for lunch tycker guiden och chaufforen, men inte vi . Vi ville garna se nagot mer innan lunchen. Tyvarr uppdagas det da att det ar lunchstangt dit vi ska, sa ok vi tog lunch. Efter det blir vi avlamnade pa War museum, guiden vill inte dit det vaker massa otacka minnen for honom, han har inte tid med oss resten av dagen heller, han ar trott. sa nu far vi klara oss sjalva. Sa vad det men den dagen.

Pa kvallen gick vi i alla fall tillbaka och klagade, agaren fick dom inte tag pa sa vi fick komma tillbaka ett par ganger. Inte forens vi papekar att det ar dom sjalva som kan avgora hur goda vitsord deras foretag kan fa pa internet, forstar dom att for deras eget basta kanske dom ska ta att kompensera oss. Hade vi inte papekat det, hade vi inte fatt nagot plaster pa saret.
Måndag 21 April 2008
Upp vid 8.00 for att fa i oss frukost infor resan till Phnom Penh, han aven med en underbar fot och ben massage som var valfortjant efter allt gaende i Angkor Wat.

13.30 gick bussen mot Phnom Penh och framfor mig hade jag sista boken som jag bestamt mig for att lasa innan besoken pa Toul Sleng och Killing fields. Boken hette just "Resan till Phnom Phen". En valdigt bra bok som jag straklaste under resan, nar jag var klar hade vi ca en halvtimmes fard kvar av resan.

Vi checkade in pa "No problem G H" vid Lake side distrikt. Rummet kostade 6 dollar natten och kanndes jattebra. Mycket trevlig personal och det fanns aven tvattmojligheter dar, vilket vi var i stort behov av.

Dagen efter kom Tuk-tuk foraren Aaj och hamtade upp oss vid 8.00 och sa styrde vi ut mot Killing fields, en resa pa ca 40minuter. Det var en otack kansla som smog sig pa nar vi var pa plats och den hol i sig aven pa Toul Sleng. Mojligtvis att den blev lite starkare dar, da vi hade en guide som beratade om det som hant. Tyckte det var valdigt nyttigt att jag var sa palast, da det blev lattare att hanga med.

Sedan var det lunch vid floden och efter det massage pa "Seeing hands", blinda som ger massage. Det var helt ok men gjorde lite ont.. Vidare akte vi till "Nationalmuseet" inte mycket for oss, sa det kunde egentligen varit ogjort, men, men..

Kvallen avslutades med mkt god mat, kycklingsnitzel men mos och sas det var grejer.. Men det kan anda inte matas i riktigt samma mott som den kycklingsnitzeln mamma gor, for den ar bast;)
Måndag 21 April 2008
Antligen var det dax att se solen ga upp over Angkor Wat, klockan 5.00 styrde tuk-tuken fram mot Angkor.
Det var som julafton. Men jag blev valdigt forvanad nar vi kom fram, alla manniskor gick in mot Angkor Wat istallet for att stalla sig vid den beromda "fotopolen", dar jag trodde alla skulle sta. Men vi stannade utan for och tog korten, for att se Angkor Wat spegle sig i vattnet, tyvarr fanns det aven moln pa plats, men nagra hyfsade kort blev det nog. Dagen som fortsatte blev en blandning av tempel, landmine museet (1 dollar) och war museet (3dollar). Tycker att bagge museena var sevarda.

Pa eftermiddagen borjade vi forbereda oss lite infor det kommande besoket i Phnom Penh. Vi tittade pa borjan av fillmen "Killing Fields". Jag har aven last Pol Potts leende, sa man vet lite av vad som komma ska.

Kvallen bjod pa stora besvikelser da vi fick reda pa att det inte gick nagon bat fran Siem Reap till Phnom Penh... Vi blen tvungan att kopa bussbiljett (12 dollar) ner istallet fast vi redan betalat for bat biljett. Vi vet fortfarande inte om vem vi blev lurade av men misstanker att en viss Mr. Pohl i Thailand kan vara den som tjanade sig en hacka.

Avslutade kvallen pa Jasmine Angkor med buffe och underhallning.
Tog farval av varan van Holger som skulle tillbaka till Thailand.