Hbms blogg

Lördag 2 Augusti 2008 - Bangkok
Så var man framme i BKK efter en hyfsad resa. Fick lite sömn iaf.

Sitter nu på MBK och laddar datorn samtidigt som jag surfar på det trådlösa nätverket COFFEE som är helt oskyddat. Ligger på bottenvåningen, praktiskt så det förslår.

Skall snart återigen bege mig till flygplatsen för att åka till KL. Men det var roligare att åka in till stan en stund än sitta alla dessa timmar på flygplatsen som ju bara är måttligt rolig.

Vi hörs

Fredag 1 Augusti 2008 - Malaysia
Så sitter man alltså på Arlanda igen och inväntar planet som skall ta mig till BKK och därifrån vidare till Kuala Lumpur.

Planet är försenat så jag har inte mycket för mig, lite trist är det.
Men vad det skall bli gott att komma till värmen.

Skriver mer imorgon kanske.
Lördag 1 September 2007
Jag vat, jag lovade för länge sen att jag skulle skicka upp bilder från Borneoresan. Äntligen börjar de nu dyka upp på min sida. Har precis lagt ut nästan 50 bilder från dykningen på Sipadan, nu kommer jag att sätta igång att redigera de andra bilderna också så ha lite tålamod så kommer även dessa bilder upp snart.

Tisdag 14 Augusti 2007
Väl tillbaka i Göteborg igen efter en lång, seg flygresa från KK via KL, Bangkok och Stockholm har det blivit dags att summera Borneoresan och stänga denna resedagbok.

Rent allmänt uppdaffatde vi Borneo som ett väl fungerande samhälle för oss turister (i övrigt har jag ingen uppfattning). Kommunikationerna fungerar, många pratar begriplig engelska, människor hejar glatt och är generellt vänliga och inte särskilt påstridiga i säljsituationer. Rent utveklingsmässigt förefaller Thailand ha kommit längre i många stycken men Malaysia ligger mil före Filippinerna vad jag har kunnat se.

Jag börjar med några få minus för att sedan avsluta med det positiva som vi har upplevt.

Minus/besvikelser:

Toalettstandarden och hygienen rent generellt.
Endast 15 kg bagagevikt på Air Asia.
Roach Reef Resort.
Allt glaskross och skräp på Mamutik och Manukan (varför betalar man 10 RM till "conservation" och så ser det ut så).
Kinabalu Daya Hotel (checka hellre in på grannhotellet Capital som är ngt billigare och oerhört mkt. fräschare, iaf rum 603 resp. 605 båda med havsutsikt som jag fick titta på, det ena ett enkelrum med grandlit och det andra ett dubbelrum).
Alla oljepalmsplantager som ersatt regnskogen.
Att jag gått upp i vikt pga all god mat.

Plus/positiva överraskningar:

Uncle Tan's Camp och deras personal.
Scuba Junkies och deras personal.
All billig shopping.
All billig och god mat.
Alla glada positiva människor (främst malayer) vi mött.
Den fantastiska dykningen på Sipadan.
Att större delen av inre Borneo är naturreservat och att regnskogen där kommer att bevaras.
Att många Malaysiska flygplatser erbjuder gratis trådlöst internet.
Sipadan Inn för fräscht och trevligt rum.

Summa summarum, kommer jag att åka tillbaka?

Definitivt, skall bara försöka lura med mig några dykande kompisar så kör vi en Sipadanresa med dykning så det skriker om det. Avslutning i Kula Lumpur med lite shopping kanske?

Skulle jag rekommendera en resa till Borneo?

Defintivt, visst är det lite meckigt att ta sig dit men det är värt varje ansträngning.

Byebye för denna resa, nästa går till Phuket i Februari 2008. Bilder är utlovade och de kommer snart - jag lovar.

Lördag 11 Augusti 2007
Hej alla,

Först ett tack för alla hälsningar! Det är väl bara en dåre som firar att han blir äldre men ändå så värmer det att veta att det finns människor som tänker på mig. Blev väldigt överraskad över att personalen på Uncle Tan hade fixat en tårta, det var väldigt omtänksamt av dem särskilt som ingen hade sagt något till dem.

Nåja, skall väl ta saker och ting i rätt ordning. Jag hade ju utlovat ett inlägg efter Sipadan men det blev lite sent och vi skulle upp tidigt för att hinna med bussen till Sandakan så det hanns inte med helt enkelt. Kan meddela att dykningen va riktigt, riktigt bra. Jag har aldrig sett sådana enorma hanssköldpaddor och vi såg en hel del olika hajar, skitcoolt alltså. Sikten var mycket bra så det var verkligen urläckert. Det blir ett återbesök, det kan jag lova.
På vägen ut var det ganska tuff sjö så ett tag var jag riktigt orolig att de skulle vända om men det lugnade sig lite så vi kom fram till slut och fick tre ljuvliga dyk på tre olika ställen, alla lika bra. Enda negativa man kan säga var väl att guiderna hade lite dålig koll på säkerheten, tur att man är tillräckligt erfaren så att man har koll själv. Hade jag dykt som guiderna så hade jag fått göra dekostopp på alla dyken, om jag ens hade fått göra tredjedyket. Kan ju vara bra att veta om man dyker med Blue Sea Divers. Helt annat var det med Scuba Junkies som hade riktigt bra guider som hade full koll.

Bussen till Sandakan var okej i början när ACn kunde stå emot värmen utifrån men allt eftersom dagen gick och värmen ökade på så orkade den inte hålla emot så mot slutet var det duktigt varmt i bussen. Inga problem dock att hitta till Uncle Tans samlingsplats där vi hoppade av och gick hundra meter till deras lokal. Väl där så möttes vi av ett glad Hello! och bjöds på lunch. Det smakade otroligt bra kan jag lova.

Efter någon timme hade vi stuvat om lite i packningen och äntrade bilen som sen tog oss en bra bit tillbaka i den riktningen vi kom från där vi vid Kinabatang Bridge äntrade båtarna som efter någon timme medströms nådde lägret ute i regnskogen. Snacka om basic boende - stugor med sex madrasser på golvet i varje med uppspända myggnät. Nu spelade det inte någon roll, vi vsr medvetna om detta och var där för att få se naturliv. Redan första kvällen fick vi göra en entimmes båtfärd för att leta efter djurliv, inte för att vi såg så himla mycket men det var kul iaf. Sen var det dags för middag och lite snack innan det var bedtime.
Tidigt upp nästa morgon för en timmes båtfärd för att leta mera djurliv men även denna gång var det lite lugnt. Det är klart att vi såg massor av fåglar, någon krokodil och lite långsvansade makaker men va fasen, vi var ju där för att se på vilda orangutanger. Åter till lägret för frukost innan det sen var dags för en promenad i djungeln, oturligt nog så såg inte vår grupp orangutangmamman med unge på några år men en annan grupp gjorde det. Dags för lunch och vila, slappade lite i hängmattan och sen var det dags för eftermiddags/kvällsturen med båt och nu var det skillnad. Nu såg vi massor med näsapor, krokodiler och annat djurliv, fantastiskt. Därefter var det åter till lägret för ännu mera mat. Jösses vad mycket mat de serverade, det de inte hade i form av lyx och bekvämlighet kompenserade de med massor med mycket god mat.
Sist på kvällen var det dags för nattvandring i djungeln, nu skulle vi leta efter spindlar och ormar. Spindlar stora som handflator hittade vi och en del olika sovande fåglar men inga ormar stod att finna. Nu gjorde det inte så mycket för vi hade redan haft en pytonorm inne i lägret och där hade vi också sett ödlor stora som mindre krokodiler, olika sorters ekorrar samt massor med makaker. Frågan är varför man ens skulle ut och sprina i djungeln när allt redan fanns inne i lägret :).
Sista dagen fick vi en extra tur med båten på morgonen, jag tror det var för att guiderna var lite frustrerade för att bara en av tre grupper hade fått se orangutanger. Tyvärr stod turen oss inte bi denna gång heller så vi fick åka hem utan att ha fått se någon. Lite typiskt är det att ett svenskt par som hade sett orangutangen första gången senare på väg ner mot båten som skulle ta oss tillbaka ser dem igen, snacka om tur alltså.

En natt på Uncle Tans bed & breakfeast betyder inte bara frukost utan även lunch och middag, boende i fyrbäddsrum och fräsch toalett och dusch, allt till det facila priset av 50 kronor per person. Det prutar man inte på.....

Flyget tillbaka till civilisationen i Kota Kinabalu var ju också en historia för sig. Planet skulle gå 13.10 och ankomma KK kl. 13.55. Nu var alla snabba ombord så vi lyfte redan 13.00 och landade 13.30. Det Ni SAS, det skulle NI lära Er av....

För vår del innebar det att vi hann checka in på hotellet, byta om snabbt och sen ta en båt ut till Manukan för att få sola i två härliga timmar innan vi åkte tillbaka till stan för den slutliga shoppingen. Hittade rejäla vandringskängor av okänt märke men av vad det verkade hyfsad kvalitet. Nu var de nedsatta med 50% så priset på 80 kronor är ju ganska svårslaget så även om de går fort sönder så tror jag ändå jag kan få valuta för pengarna.

Slut för idag, resan mot Svedala börjar imorgon - snyft. En slutrapport kommer inom kort med en sammanfattning.

Måndag 6 Augusti 2007
Som jag skrev igår så bokade vi in oss på en dyktripp till Sibuan för att det var så taskig sikt på Mabul men dykcentret hade satt upp oss på Mabul så vi tänkte ja ja, det får väl duga.

Tur var väl det för nu hade sikten förbättrats avsevärt så de dykplatser vi besökte igår som vi inte såg så mycket av fick vi idag uppleva med betydligt bättre seikt. Vilken skillnad det var när man faktiskt såg mer än handen framför sig.

Dagen toppades av att det hela dagen har lyst en värmande härlig sol och att vinden varit still- och skonsam. Vi har med andra ord haft en riktig kanondag.

Det börjar bli sent, har varit tvungen att jobba lite från mitt lilla hotellrum men nu är räkningarna betalda. Fantastiskt var man kan åstadkomma med ett internet. Jag kopplar upp mig mot kontoret precis som om jag satt där på min vanliga plats och sen var det bara att betala leverantörsfakturorna. Hur enkelt som helst.

Imorgon skall vi äntligen få komma ut till det omtalade Sipadan, det ser vi kollosalt mycket fram emot. Idag hade det varit toppen där ute med mängder av både sköldpadda och haj.

Rapport kommer imorgon, nu skall jag sova så jag är utvilad imorgon.

Söndag 5 Augusti 2007
Andra dagens dykningar skulle ske på Mabul, vi vinkade avundsjukt hej då till båten som skulle till Sipadan medan vi skulle få nöja oss med "muckdiving" på Mabul. Halvvägs till Mabul fick båtföraren stanna båten för att de som hade satt sig på fördäck skulle kunna klättra in innan de ramlade av båten pga de höga vågorna.
Efter en stunds hoppande bland vågorna kom vi fram till Mabul och gjorde oss redo att hoppa i vid det konstgjorda revet.

Sikten var maximalt tre meter och det var ju måttligt kul att dyka i den sörjan. Det var ju sämre än dykningen hemma i Gullmarsfjorden efter allt regnande i sommar. Båten till Sipadan kom in till piren, de hade varit tvungna att vända pga av de höga vågorna ute till havs och besvikelsen var påtaglig bland de ombordvarande, trist men så är det ibland. Vi råkade ju också ut för vädrets makter på Roach Reef så vi vet ju precis hur det kan vara.

Andra dyket gjorde vi ute på SeaVentures plattform och där var sikten tack och lov bättre så dyket blev riktigt bra med en bläckfisk som höjdpunkt.

Efter detta var det dags för lunch som var samma som igår, vilket iofs inte gjorde något eftersom det smakade bra. Sen tog vi en liten promenad på stranden och tittade på bostäderna för lokalbefolkningen. Vi diskuterade lite om huruvida de är lyckliga människor eller inte. Vi kom fram till att de säkert är minst lika lyckliga som vi trots att de saknar alla materiella tillgångar som vi betraktar som mer eller mindre livsnödvändiga.

Efter lunch vidtog dyk nummer tre som toppades av en gigantisk barrakuda på närmare två meter och en sköldpadda som jag fick några fina bilder på.

Som tur va hade sjön lagt sig på hemvägen så den blev riktigt behaglig. Efter sköljning av utrustning somnade vi båda på hotellet i nästan en timme - skönt. Sen var det dags för en bit mat som denna dag intogs på en lokal restaurang. Det är inte ofta man smaskar i sig en god och närande middag för 17 kronor inkl en öl till maten.

Imorgon skall vi återigen dyka på Sibuan, vilket vi valde istf Mabul. Vi hoppades att sikten skulle vara bättre på Sibuan vilket den var igår. Dessutom finns det ju mandarinfisk på Sibuan och de ka man ju ligga en timme och fota bara för att de är så kollosalt vackra. Vi får väl se hur det blir med den saken. Sen skulle man ju gärna vilja ha ett bra och skarpt kort på en pygmésjöhäst men de är ju så förbannat små så det är svårt att få dem bra. Man vill ju inte gärna sabba något heller bara för att få ett bra foto.

Sen i övermorgon skall vi få dyka på Sipadan, jag börjar bli nervös. Tänk om det är skitväder och vi ine kommer dit. Sen är det ju försent efter som vi skall åka påföljande morgon till regnskogsutfärden på Kinabatangfloden.

Nåväl vi får hoppas på det bästa, ny rapport kommer imorgon.

Gillar idag:
Sol,
Tiger öl,

Ogillar idag:
Dålig sikt,
Huvudvärk.

Lördag 4 Augusti 2007
Så blev det äntligen av, båten lämnade Semporna för avgång mot Sibuan efter det sedvanliga fylleriet, massor med blanketter som skall fyllas i som betygar att man inte skall stämma någon, ansvarar för hyrd utrustning, skall göra som man skall, inte skall mörda några presidenter mm mm. Nåja, det är som vanligt och ganska snabbt avklarat trots allt.

Väl framme vid Sibuan så tog vi på utrustningen och rullade i vattnet. Under ytan möttes vi av de vanliga sakerna och några ovanliga saker såsom gitarrfisk, stenfisk, pygmésjöhäst och en del ännu ej av mig observerade nakensnäckorna. En del av dessa lyckades jag få på bild så det kommer det att komma bilder på i albumet så småningom. Efter ett ytintervall hoppade vi i vattnet igen för ytterligare ett dyk, denna gång lite grundare. Mycket trevligt att se även detta dyk.

Lunch serverades på stranden bestående av nudlar, ris och en kyckling/korvgryta som smakade alldeles utmärkt. Allt intogs under överinseende av ett antal malaysiska barn i varierande åldrar som bodde på denna lilla "Expedition Robinson-ö". Det var ju inte så underligt eftersom de var hungriga och när vi alla hade ätit färdigt fördelades resterande mat till dessa barn. Det är ju nästan så att man ångrade att man inte åt lite mindre, det hade ju bara varit positivt för midjemåttet på mig - och på ungarna.

Solen hade nu tittat fram och sken med all kraft ner på det ömtåliga svenska skinnet som med hjälp av SF 20 dock klarade av påfrestningarna utan problem. När jag sitter och skriver detta kan jag titta in i en spegel och konstatera att jag äntligen har fått fin färg. Undrar hur det hade varit med den saken hemma i en svensk sommar?

Nåväl efter lunch och en liten promenad nästan runt hela ön var det dags för dagens tredje dyk som inleddes lysande med ett stort antal mandarinfiskar, jösses va vackra de är... http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=41033&Photo=Mandarinfisk-(Synchiropus-spl...).

Imorgon skall det dykas på Mabul, det kan tänkas att det blir en och annan mandarin där oxå, vi får la se.

Höll på att glömma att berätta att vi har fått ett rum på Sipadan Inn som ligger ett stenkast från Scuba Junkies och rummet kostar 60 RM per natt och är bättre än helt OK. Frukost ingår visserligen inte då men det kan man få på "stan" för 10 RM. Enda att klaga på är att AC:n inte går att reglera, det finns bara fullt på eller helt av. Mao så är det omväxlande väldigt varmt eller otroligt svinkallt på rummet. Ändå är det såpass bra att det kan rekommenderas för den som söker ett hyggligt budgetboende.

Fredag 3 Augusti 2007
i dubbel bemärkelse blött, vänta skall Ni få höra.

Igår anlände vi till Tawau med flyg från KK, skönt litet skutt på 50 minuter så var man plötsligt på andra sidan Borneo. Fantastiska regnskogar bredde ut sig under oss på vägen och det var lika ödsligt som mellan Mora och Sveg - typ.

Väl framme i Tawau blev vi upphämtade och transporterade till en liten skitig sunkig och illaluktande liten by på pålar vid vattnet. Den har säkert något namn men det behöver man inte komma ihåg. Fy va skitigt det va, vet folk inte vad en soptunna är? Tyvärr inte i denna del av världen. Nåväl, efter ca 45 minuter i snabbgående motorbåt så kommer vi fram till Roach Reef Resort som såg så himla fint ut på internetsajten.... Nu är tyvärr de bilderna några år gammal och stället är i ett accelererande förfall - tyvärr, det hade varit kanon med lite underhåll. Nu var bunglowerna fulla med fukt och luktade alla av mögel. Dörrarna höll på att falla isär av fuktskador och barriären som håller havet borta var i stort behov av upprustning. Ödesdigert skulle det visa sig.

Alexandra mådde illa och hade ont i huvudet och ville inte dyka men jag var pigg och på G. Dyket var riktigt OK men jag upptäckte till min fasa att jag hade glömt min lilla vita skrivskiva som jag använder för att ställa in vitbalansen på kameran under vattnet med. Det resulterade i massor med blå bilder som jag fick kasta och några som va okej eftersom jag använde blixten. Nåja blöt blev jag i alla fall och det va ju skönt.

Sen var det middag som var god och närande och sen var det dags för kojen. Vid elvatiden började vinden att tillta för att bara några timmar sedan var uppe i stormstyrka, en riktig tyfon drar över huvudet på oss (iaf en mindre sådan). Susandet i palmernas blad tolkar jag först som regn men när det lite senare börjar att regna på riktigt inser jag att det som hittills hållit mig vaken var inget mot när det regnade. Taket var plåttäckt och det lät som om någon hällde spänner med ekollon på taket, ganska intensivt regnande med andra ord. Så det blev inte särskilt många timmar sömn den natten inte.

Nu skulle vi upp tidigt för ett morgondyk kl. 08.30 som tyvärr visade sig gå om intet eftersom vinden hade piskat upp sådana stora vågor så dykbåten kunde inte komma nära land, och vågorna gjorde att vi inte heller kunde simma ut heller. Däför blev det bara att vänta till sjön lugnade sig. Vid 11.00 hade det lugnat sig såpass att vi kunde gå i från land och simma ut och vi fick ett riktigt bra dyk. Alexandra hade piggnat till och va med oxå.

Sen var det bara att gå upp för lunch, packa och sen bar det iväg tillbaka för transport först till flygplatsen i Tawau där vi blev upplockade för transport till Semporna. Nu sitter jag på hotellet med ett trådlöst nätverk som jag har hittat så att jag kan uppdatera bloggen sen sist. Imorgon blir det dykning igen, antagligen på Mabul eller på Sibuan, vilket är väl inte så noga bara vi blir blöta på det sätt som resan är avsedd. Det verkar dessutom som om vi kommer att få bruk för SF 40 imorgon eftersom det ser ut att klarna upp tills imorgon, bäst att passa sig med andra ord.

Nu är det dags att krypa ner, imorgon får Ni veta hur morgondagens dykdag, den första riktiga liksom, utvecklade sig.

Tisdag 31 Juli 2007
Idag bar det iväg till den lilla ön Mamutik en halvtimmes båtresa från KK. Den var verkligen inte stor men med en underbar strand och fint snorkelvatten. En annan är iofs bortskämd med bra snorkelvatten så jag måste klaga lite på den dåliga sikten.

Det gamla svenska halvbleka skinnet fick sig i alla fall lite bränna och mer ska det väl bli. Skönt med lite relaxat beachliv en dag efter all shopping. Bangkok i all ära men här i KK är det ju ännu billigare - sanslöst.

Imorrn bär det av till Tawau och Roach Reef Resort, nu skall dykningen äntligen börja. Det skall bli så jäkla gôtt. Har ingen aning om hur det är med internet där men annars kommer nästa rapport från Semporna.