Stöd Ukraina

Hbms blogg

Lördag 11 Augusti 2007

Tillbaka i civilisationen

Hej alla,

Först ett tack för alla hälsningar! Det är väl bara en dåre som firar att han blir äldre men ändå så värmer det att veta att det finns människor som tänker på mig. Blev väldigt överraskad över att personalen på Uncle Tan hade fixat en tårta, det var väldigt omtänksamt av dem särskilt som ingen hade sagt något till dem.

Nåja, skall väl ta saker och ting i rätt ordning. Jag hade ju utlovat ett inlägg efter Sipadan men det blev lite sent och vi skulle upp tidigt för att hinna med bussen till Sandakan så det hanns inte med helt enkelt. Kan meddela att dykningen va riktigt, riktigt bra. Jag har aldrig sett sådana enorma hanssköldpaddor och vi såg en hel del olika hajar, skitcoolt alltså. Sikten var mycket bra så det var verkligen urläckert. Det blir ett återbesök, det kan jag lova.
På vägen ut var det ganska tuff sjö så ett tag var jag riktigt orolig att de skulle vända om men det lugnade sig lite så vi kom fram till slut och fick tre ljuvliga dyk på tre olika ställen, alla lika bra. Enda negativa man kan säga var väl att guiderna hade lite dålig koll på säkerheten, tur att man är tillräckligt erfaren så att man har koll själv. Hade jag dykt som guiderna så hade jag fått göra dekostopp på alla dyken, om jag ens hade fått göra tredjedyket. Kan ju vara bra att veta om man dyker med Blue Sea Divers. Helt annat var det med Scuba Junkies som hade riktigt bra guider som hade full koll.

Bussen till Sandakan var okej i början när ACn kunde stå emot värmen utifrån men allt eftersom dagen gick och värmen ökade på så orkade den inte hålla emot så mot slutet var det duktigt varmt i bussen. Inga problem dock att hitta till Uncle Tans samlingsplats där vi hoppade av och gick hundra meter till deras lokal. Väl där så möttes vi av ett glad Hello! och bjöds på lunch. Det smakade otroligt bra kan jag lova.

Efter någon timme hade vi stuvat om lite i packningen och äntrade bilen som sen tog oss en bra bit tillbaka i den riktningen vi kom från där vi vid Kinabatang Bridge äntrade båtarna som efter någon timme medströms nådde lägret ute i regnskogen. Snacka om basic boende - stugor med sex madrasser på golvet i varje med uppspända myggnät. Nu spelade det inte någon roll, vi vsr medvetna om detta och var där för att få se naturliv. Redan första kvällen fick vi göra en entimmes båtfärd för att leta efter djurliv, inte för att vi såg så himla mycket men det var kul iaf. Sen var det dags för middag och lite snack innan det var bedtime.
Tidigt upp nästa morgon för en timmes båtfärd för att leta mera djurliv men även denna gång var det lite lugnt. Det är klart att vi såg massor av fåglar, någon krokodil och lite långsvansade makaker men va fasen, vi var ju där för att se på vilda orangutanger. Åter till lägret för frukost innan det sen var dags för en promenad i djungeln, oturligt nog så såg inte vår grupp orangutangmamman med unge på några år men en annan grupp gjorde det. Dags för lunch och vila, slappade lite i hängmattan och sen var det dags för eftermiddags/kvällsturen med båt och nu var det skillnad. Nu såg vi massor med näsapor, krokodiler och annat djurliv, fantastiskt. Därefter var det åter till lägret för ännu mera mat. Jösses vad mycket mat de serverade, det de inte hade i form av lyx och bekvämlighet kompenserade de med massor med mycket god mat.
Sist på kvällen var det dags för nattvandring i djungeln, nu skulle vi leta efter spindlar och ormar. Spindlar stora som handflator hittade vi och en del olika sovande fåglar men inga ormar stod att finna. Nu gjorde det inte så mycket för vi hade redan haft en pytonorm inne i lägret och där hade vi också sett ödlor stora som mindre krokodiler, olika sorters ekorrar samt massor med makaker. Frågan är varför man ens skulle ut och sprina i djungeln när allt redan fanns inne i lägret :).
Sista dagen fick vi en extra tur med båten på morgonen, jag tror det var för att guiderna var lite frustrerade för att bara en av tre grupper hade fått se orangutanger. Tyvärr stod turen oss inte bi denna gång heller så vi fick åka hem utan att ha fått se någon. Lite typiskt är det att ett svenskt par som hade sett orangutangen första gången senare på väg ner mot båten som skulle ta oss tillbaka ser dem igen, snacka om tur alltså.

En natt på Uncle Tans bed & breakfeast betyder inte bara frukost utan även lunch och middag, boende i fyrbäddsrum och fräsch toalett och dusch, allt till det facila priset av 50 kronor per person. Det prutar man inte på.....

Flyget tillbaka till civilisationen i Kota Kinabalu var ju också en historia för sig. Planet skulle gå 13.10 och ankomma KK kl. 13.55. Nu var alla snabba ombord så vi lyfte redan 13.00 och landade 13.30. Det Ni SAS, det skulle NI lära Er av....

För vår del innebar det att vi hann checka in på hotellet, byta om snabbt och sen ta en båt ut till Manukan för att få sola i två härliga timmar innan vi åkte tillbaka till stan för den slutliga shoppingen. Hittade rejäla vandringskängor av okänt märke men av vad det verkade hyfsad kvalitet. Nu var de nedsatta med 50% så priset på 80 kronor är ju ganska svårslaget så även om de går fort sönder så tror jag ändå jag kan få valuta för pengarna.

Slut för idag, resan mot Svedala börjar imorgon - snyft. En slutrapport kommer inom kort med en sammanfattning.

//Henrik
Dela med andra:    

Kommentarer
Annans säger:
Ja nu var det hela gjort, men visst var det väl ett härligt land som ger mersmak??? Välkommen hem också.
Postat 2007-08-12 08:58  Anmäl
Gullsing säger:
Ett sånt äventyr du fick vara med om. Jag skulle gärna vilja kunna dyka, men eftersom jag varken får ner rumpan eller kommer ner med huvudet under vattnet, går ju inte det. Men jag är ändå avundsjuk.

Hälsningar "Gullsing"
Postat 2007-08-11 19:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

BKK igen
15 år sedan
Äntligen på väg igen!
15 år sedan
Utlovade bilder
16 år sedan
Summering av resan till Borneo
16 år sedan
Tillbaka i civilisationen
16 år sedan