Gunnssans blogg

Måndag 18 Juli 2011 - Kroatien
Då var det dags för semester igen.
Efter en lång vinter,och en paus på två veckor i Thailand/Kho Lanta i november-december, där vi inte var lika nöjda som vi varit tidigare på våra Thailand resor.
Och ytterligare en liten tripp på en vecka till Grekland/Parga på ett helt underbart ställe, dit kommer vi åka igen.
Så är då sommar semestern i antogande igen....
Denna gången blir det en resa genom Tyskland,Österrike och vidare ner till Kroatien som har varit ett dröm mål ett tag.
Husbilen är packad , hunden är vaccinerad,cyklar är inte glömda, så nu är det bara en person kvar som vi väntar på och det är mannen i huset som skall jobba klart det sista, sen drar vi neråt i landet på nya äventyr.
Alla är start klara för en härlig resa.....=)
Onsdag 14 Juli 2010
Efter att väntat ett tag på att vår nya husbil skulle komma, dök den äntligen upp.
Resan var planerad endast registerrings skyltar fattades för att vi skulle kunna börja vår resa.
Resan gick genom Europa.
Första stoppet blev i Tyskland, Heiligen Hafen det kända stället för oss svenskar att fylla på förråden med dricka. Med förvåning kom vi till vår första ställplats för husbilar, det stod en del husbilar där...
Inför resan hade vi införskaffat oss en "Reisekarte" bok för husbilar o dess ställplatser, först var vi lite tveksamma till den då den bara finns på tyska, men det var det bästa vi har gjort, när vi väl lärt oss hur kordinator numren skulle skrivas in i gps:n, var det bara att tuta och köra till den ställplats vi valt.
Kan säga att vi sparade mycket tid på att den boken blev inköpt, annars hade vi inte hittat alla ställen så lätt som vi gjorde.

Vår först resa med husbilen tog vi oss igenom och gjorde stopp i Tyskland,Belgien,Holland,Frankrike.
Den större delen av vår resa tillbringade vi i Frankrike eftersom det var det landet vi hade riktat in oss på.
Dit kommer vi åka och kuska runt igen för vi hittade helt underbara ställen med gamla städer ut efter Normandie kusten.
Husbil var ett jätte bra sätt att fira semester med, vilken frihet att stanna när man vill och var man vill, och
cyklarna som vi tagit med, gjorde vi upptäckts färder på varje ställe vi stannade.

Så är hösten här och resan med husbilen i somras ligger redan en bit bakom oss.
Nu väntar en ny resa till Thailand.

Krabi, Kho Lanta är resmålet denna gången och jag hoppas att mina förväntningar blir som jag tror.

På återseende alla resenärer...
Måndag 2 November 2009 - Thailand
Efter att ha mellan landat med kort resor till Polen, Salzburg, Danmark, Kreta, Skövde, London
under året så är det nu dags för en tripp till Thailand igen.
Innan det bär av njuter vi av lite julstämning på Tjolöholms slott som vi har som en tradition.
I år blir det även ett julbord på vårt vackra regalskepp Götheborg/Ostindiefararen.
Där Stefan Andersson ska sjunga o spela låtar från sin nya skiva.
En bättre start mot juletider kan man inte få.

Men sen blir det mot sommar och sol och mindre julstress.
Den 17 december lyfter planet till Thailand och Khao Lak där vi ska fira både jul o nyår.
Destinationen blir som föregående år, eftersom vi finner lugnet där,man vet att det verkligen
blir en underbar semester, och man kommer bort ifrån all stress och alla måsten i Sverige.
Det kommer bli en härlig jul med sol ,bad och den bästa avkoppling man kan tänka sej.
Allt för att hämta nya krafter, väl hemma igen har man våren framför sej och ljusare tider.
Go tripp ni alla som reser.
Gunnel
Fredag 22 Augusti 2008 - Thailand
Nu var det bokat igen, så även denna vintern drar resan till varmare ställen.
Vi som sa att vi skulle resa någon annanstans nästa gång det skulle bli en utlands resa.
Kunde inte låta bli att boka Thailand/Khao Lak igen.
Där är ju så underbart fint och lugnt och man vet att det verkligen blir en bra semester.
Denna gången testar vi ett nytt hotell Emerald Beach resort, byggt 2007, det ser mycket fint ut och ligger
precis vid stranden, så bättre läge kan man inte få.
Resan ner kommer kännas extra bra denna gången då de skall bredda mellan flygsätena, så man får bättre plats framför sej.
Så snart blir det två sköna veckor i go värme.
Härligt att ha något att se fram i mot när den kyliga hösten och vintern börjar nalkas.
Längtar redan till den 30 november.
Tisdag 12 Augusti 2008 - Sverige
Vi tog semester och åkte iväg med vår husbil för första gången 21-27 Juli 2008
Vår första färd bestämde vi att göra i Sverige,det finns ju så mycket vackert att se och upptäcka.
Resan gick nedåt i Sverige, första stopp blev en rastplats i Falkenberg efter att ha kört från Särö, då hungern gjorde sej hörd.
Karlskrona blev första nattstoppet, där vi körde ner mot hamnen och fricampade med havet och kvällsolen som utsikt. Karlskrona var en fin stad.
Dagen därpå blev lunch stoppet i Malmö, som vi gillade väldigt mycket, där var fint och mycket att se, tog oss en cykel tur runt gränder och torg.
Sen gick turen vidare ut på Skanör/(Falsterbo),där vi stannade till och tog ett dopp på en jättefin strand och en glass hann vi med innan färden gick vidare.
Smygehuk blev det denna gången med övernatting,med fina ängar för oss fricampare, med en summa på 50.- för att få stå en natt med husbilen kanon bra, och hästar att rida på.Så nu har vi varit på Sveriges sydligaste spets, där var jättefint, med en strand full av stenar.
En ny dag började och vi hamnade i Ystad,inte så långt att köra dit så där blev det bara en fika,och en cykeltur i staden, där var också mycket fint.Till råga på allt åkte vi på en parkeringsbot, men vad gör det när vädret är underbart.
Lunch stoppet för denna dag blev,Skillinge, där parkerade vi alldeles vid vattnet och satt och åt i solen,en liten promenad hann vi med innan vi packade in oss i bilen för att köra vidare, här var också mycket fint.
Simrishamn blev sovstället denna gången, jätte mysig liten stad, där vi hittade en stor marknad på vår cykeltur.
Stranden och kvällssolen var underbar,men vattnet kallt.
Åhus blev ett stopp för att vila oss,hittade en jätte fin långt strand, nu hade vädret blivit ännu bättre så det passade bra att få sola och bada lite.
Karlskrona/Dragsö hamnade vi på sen och där försökte vi att få en plats på campingen hos våra bekanta,men det var fullt, inte blev vi ledsna för det för ytterligare en natt kunde vi fricampa vid vattnet, med små båts hamn som utsikt och nära cykeltur till staden, som var jätte fin den med.
Tog oss tid att bada näst kommande dag och äta lunch på Dragsö camping, med vänner.
Från Karlskrona körde vi raka vägen till Kalmar, där stannade vi för natten, med fantastisk utsikt över hela Ölandsbron, fler fricampande husbilar gjorde oss sällskap på denna kaj. En rolig upptäckt som vi gör under vår resa är att nästan alla har en hund som hoppar ur bilarna, så det passade bra att våran Selma (cocker spaniel) fick följa med.
Kalmar var en fin sommarstad med mycket folk.
Nästa dag tog vi ett stopp för lunch och en stunds vila i Oskarshamn, och cykeltur upp till staden som låg på en kulle/höjd.
Där efter hamnade vi i Västervik, där vi bestämt att göra våran sista övernattning innan hemresan.
Hittade perfekt plats på kajen igen, med havet och vacker natur som utsikt.
Västervik var en fantastisk fin sommar stad med mysig miljö ,hav o restaruranger,torg,småbåtshamn alldeles intill varandra och med det fina vädret som gjorde allt perfekt.
Enda nackdelen var att samtidigt som vi var där var det mc-helg, så man kan säga att det var en och annan motorcykel som körde förbi och det lät en del.
Sista dagen och hemresa går färden mot Jönköping, men innan vi kommit så långt gör vi ett stopp för att gå till Astrid Lindgrens värld, som uppskattades mycket av vår 9-åriga dotter, sen blir det ett lunch stopp innan vi kör de sista milen hem, mot Borås-Göteborg.
Väl hemma är vi mycket nöjda med våran resa genom Sverige, nästa färd får vi ta vid där vi stoppade.
Sverige har mycket fin natur värld att se.
Tisdag 16 Oktober 2007
Nu har vi äntligen bestämt oss för att resa och vart vi skall.Har haft några olika
funderingar men inte kunnat bestämma oss. Man ska lyckas att kunna ta sej ledigt
också och det är inte det lättaste när man har egen firma. Det gäller ta tillfället i akt när det ges,
så blev fallet då äntligen att vi kunde få chans att boka nåt.
Det blev Thailand denna gången också, vi kan ju inte släppa att det är ljuvligt där.
Sist blev det Bang Tao beach som var ett jättefint ställe med underbart lång strand, men nu bestämde vi oss för att åka tillbaka till Khao Lak igen, vi var där 2003 och vi tyckte att det var det ljuvligaste stället vi landat på. Det var så avstressat lugnt o fridfullt, man kom verkligen ner i varv och det är vad vi behöver.
Så nu väntar vi på en efterlängtad resa som snart blir av.
Tisdag 22 Maj 2007
Nu har vi varit hemma ifrån Thailand ett tag.
Färgen vi fick har bleknat en del och jag längtar efter
stranden och vattnet.
Men snart är värmen här , det blir att stanna
hemma och njuta av den svenska sommaren.
Det blir väl en tripp till Kungshamn och Styrsö under
sommaren förstås.
Fredag 23 Februari 2007
Vi drar till Thailand/Phuket/Bangtao. Har längtat o nu är det äntligen dax,åker på söndag.
Passar ju perfekt att åka lite pulka här hemma i sverige, sen dagen efter sitta på stranden och sola bada, kan det bli bättre än så.
Det ska bli underbart att sola o bada på en fantastisk strand.