Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 1 Oktober 2017 - Brussels South Charleroi Airport
Sitter och smuttar på en öl (eller två) på Bryssels flygplats. Alla flygplatser har sina egna sätt att få wifi att fungera och här var det väldigt krångligt. Om man nu inte har facebook förståss. Har alltid vägrat gå med, men man får snart tänka om. Allting verkar numera vara länkat dit. Nåja, fick hjälp av en trevlig kvinnlig bartender att ta mig in så nu kan jag i alla fall rapportera att jag vaknade klockan 04 i morse lokal tid. Var inte svårt att hitta en bulle på gatan och jag var på flygplatsen i Lissabon i god tid för min resa. Om allting fungerar som det ska, vilket inte alltid är så säkert märker jag, så lyfter vi härifrån 14.50 för nästa etapp. Kanske hinner jag med en öl till. Leffe blond är inte fel ;-))

Torsdag 28 September 2017 - Lissabon
Har hunnit med ett par varma och härliga dagar här nu. Jag brukar gilla att promenera runt i städer som jag kommer till för att känna på atmosfären och uppleva folklivet. Så igår spatserade jag ner till hamnområdet, via de centrala delarna av staden. Promenerade vidare ut förbi hamnen till stadsdelen Belem som ligger en halvmil västerut. Där finns monumentet "Padrao dos Descrebrimentos" som är uppfört på den plats varifrån Columbus lade ut inför sin resa då hand upptäckte Västindien och sedermera det amerikanska fastlandet. Alldeles i närheten ligger Belem Tower, som ett befäst torn uppfört under tidigt 1500-tal för att högtidlighålla Vasco da Gamas expedition. Historiska trakter!

På hemvägen tog jag en liten annorlunda väg. Förmiddagen innehöll mest nedför och slätmark, men det blev skillnad sen. Mycket uppför i backarna blev det och jag var ganska sliten när jag väl kom hem. Det gick en match i Champions League mellan Sporting Lissabon och Barcelona här under kvällen och jag hade försökt att få tag i biljett, men inte lyckats. Likaväl var nog det, då det är tveksamt om jag orkat med den.

Idag har jag tagit det lugnare. Fick lust att ta ett dopp och då det inte finns någon badstrand här i Lissabon, så satte jag mig på tåget västerut. Hamnade i Carcavelos där den största prayan häromkring finns. Det finns beacher även i städerna Estoril och Cascaix, men de är mindre och det riskerar att bli lite trångt. Jag låg och njöt i solen ett par timmar och hann även med ett dopp. Men s-tan så kallt vattnet var. Var nog inte mer än 15-16 grader så jag blev inte långvarig i. När jag var nöjd med badandet satte jag mig på tåget igen och for viďare västerut till Cascaix, som visade sig vara en rikgt fin liten pärla till stad. Lite gågator, gränder och prång och gott om trevliga små restauranger. Jag fick mig en alldeles ljuvlig fisk med kokt potatis på en av syltorna och kunde belåten påbörja resan tillbaka. Vis av gårdagen så åkte jag kommunalt ända till hotellet. Närmaste nedgång till tunnelbanan ligger nämnligen precis utanför ingången.

Kvällen är fortfarande ung härnere, 21.30 medan ni därhemma ligger en timme före. Så jag sitter här på min balkong och funderar på om jag ska ge mig ut i den Portugisiska huvudstadnatten. Får nog bli en liten räd i alla fall.

Tisdag 26 September 2017 - Lissabon
Det tog ytterligare tid innan vi fick lämna Bromma. Klockan tickade iväg ända fram till 16.30 innan vi slutligen lyfte. Färden tog inte lång tid så ingen mat serverades. Däremot så gick kabinpersonalen runt och försökte sälja drycker. Jag avstod.

Väl framme i Bryssel så var det dags att borda nästa plan tämligen omgående. Hann bara se att man varit i Asien för att se hur flygplatser ska konstrueras. Jag fick tydliga vibbar om att befinna mig i Hongkong.

Resan ned till Portugal var längre. Dryga tre timmar och jag hade förväntat mig en matbit. Fick också ett SMS från flygbolaget om att det skulle ligga ett matpaket väntandes på sätet. Men icke sa Nicke. Den enda severingen som gjordes på den här flighten var att man gick runt och bjöd på vatten.

Klockan hade blivit mycket när jag slutligen landade i Lissabon, men det gick fort att hitta en taxi. Undan gick det även under färden också. Inte sedan en vildbase som körde Stefan och mig till Taj Mahal för antal år sedan, har det gått undan så på vägarna. Då var det ändå tättbebyggt här, för flygplasen ligger nästan mitt i staden. Det har varit en lång dag, men jag tog mig ändå en kort vända ut på stan. Hittade en liten bar bara något hundratal meter bort där jag fick mig en ostburgare och en öl. Billigt var det, tjugiofem spänn.

Med magen någorlunda nöjd så är det nu dags att krypa i säng.

Tisdag 26 September 2017 - Stockholm-Bromma Airport
Det är första gången jag flyger från Bromma. Här verkar betydligt mindre än vad jag trodde.

Jag tog mig hit via buss in till Västerås, tåg till Stockholm och sedan ytterligare en buss. Väntar nu på att kunna flyga vidare, men det kan bli en lång väntan. Mitt flyg ned till Bryssel skulle ursprungligen gå 12.50, men blev framflyttat till 13.50. Nu kommer det upp på en tavla här att beräknad tid har ändrats igen till 15.40. Vilket ställer till det då mitt nästa plan från Bryssel till Lissabon ska avgå 17.15. Lär knappast hinna med det. Nåja.....får försöka få tag i någon repressentant för flygbolaget och kolla läget.

Sådärja.......nu har jag fått besked om att jag är inbokad på en annan flight den sista biten ned till Lissabon. Anländer någon timme senare, men huvudsaken att jag kommer ned i kväll. Fortfarande ett par timmar innan vi ska lyfta härifrån och jag har fått lite grann att handla för av flygbolaget. Räcker väl till en bira ;-))

Har tydligen varit dimma nere i Bryssel, därav strulet med försenade flyg.