Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 28 September 2017 - Lissabon

Sol och 27 grader.

Har hunnit med ett par varma och härliga dagar här nu. Jag brukar gilla att promenera runt i städer som jag kommer till för att känna på atmosfären och uppleva folklivet. Så igår spatserade jag ner till hamnområdet, via de centrala delarna av staden. Promenerade vidare ut förbi hamnen till stadsdelen Belem som ligger en halvmil västerut. Där finns monumentet "Padrao dos Descrebrimentos" som är uppfört på den plats varifrån Columbus lade ut inför sin resa då hand upptäckte Västindien och sedermera det amerikanska fastlandet. Alldeles i närheten ligger Belem Tower, som ett befäst torn uppfört under tidigt 1500-tal för att högtidlighålla Vasco da Gamas expedition. Historiska trakter!

På hemvägen tog jag en liten annorlunda väg. Förmiddagen innehöll mest nedför och slätmark, men det blev skillnad sen. Mycket uppför i backarna blev det och jag var ganska sliten när jag väl kom hem. Det gick en match i Champions League mellan Sporting Lissabon och Barcelona här under kvällen och jag hade försökt att få tag i biljett, men inte lyckats. Likaväl var nog det, då det är tveksamt om jag orkat med den.

Idag har jag tagit det lugnare. Fick lust att ta ett dopp och då det inte finns någon badstrand här i Lissabon, så satte jag mig på tåget västerut. Hamnade i Carcavelos där den största prayan häromkring finns. Det finns beacher även i städerna Estoril och Cascaix, men de är mindre och det riskerar att bli lite trångt. Jag låg och njöt i solen ett par timmar och hann även med ett dopp. Men s-tan så kallt vattnet var. Var nog inte mer än 15-16 grader så jag blev inte långvarig i. När jag var nöjd med badandet satte jag mig på tåget igen och for viďare västerut till Cascaix, som visade sig vara en rikgt fin liten pärla till stad. Lite gågator, gränder och prång och gott om trevliga små restauranger. Jag fick mig en alldeles ljuvlig fisk med kokt potatis på en av syltorna och kunde belåten påbörja resan tillbaka. Vis av gårdagen så åkte jag kommunalt ända till hotellet. Närmaste nedgång till tunnelbanan ligger nämnligen precis utanför ingången.

Kvällen är fortfarande ung härnere, 21.30 medan ni därhemma ligger en timme före. Så jag sitter här på min balkong och funderar på om jag ska ge mig ut i den Portugisiska huvudstadnatten. Får nog bli en liten räd i alla fall.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
3 dagar sedan
Sista rycket!
4 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan