Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 30 September 2017 - Lissabon

Gamla stan.

Igår så tog jag mig ut till Oceanario som är en enorm saltvattensbassäng fyll med allehanda fiskar. Såg bl.a. 3-4 olika hajarter samt 4 till fem olika rockor. De tillhör i.o.f.s. och hajsläktet. Mängder av andra spännande fiskar fanns där också. Runt den här tanken så fanns också en massa andra stora akvarier med allt från koraller till ålar och pingviner.

Idag har jag mestadels tillbringat tiden i gamla stan (Bairro Alto). Gott om smala gator med små butiker samt restauranger och barer. Jag vandrade omkring där ett par timmar, upp och ned för backarna. Tack och lov så fanns det ett par spårvagnar som kunde ta mig upp för ett par av de brantaste.

Nu är det kväll och i morgon bitti är det dags att dra hem. Om jag ska sammanfatta de här dagarna så måste det vara positivt. Lissabon är en härlig stad att flanera runt i, med gott om sevärdheter. Jag har nog bara skrapat på ytan för vad som finns här att se. Det slår mig att alla trottarer häromkring är lagda med mosaik. Mestadels en beige sandfärgad sådan, men då och då avbruten av mönster. Här och var är det också tämligen färgglatt. I gamla stan kan man också se en del husfasader som är klädda i färgglada mosaikmönster.

Sen är det då folklivet, som kanske inte skiljer sig så mycket från andra storstäder. Skönt ändå att sitta vid min kvarterskrog med en bira framför mig, eller på balkongen med en whiskey och spana in trafiken och folkmyllret.

Men, godnatt nu så kanske vi hörs igen i Januari då det kan bli dags för en ny månadstripp.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
2 dagar sedan
Sista rycket!
3 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan