Camillas blogg

Torsdag 28 April 2011 - Tallinn
Vi är fem barndomskompisar som alla fyller 30 år i år. I stället för att köpa presenter till varandra så bestämde vi oss för att åka på en sparesa ihop. Det blev 3 nätter på spa i Tallinn med massor av skrubb, filande och riktigt många skratt.

Hotellet
Vi bodde på Viimsi spa och hotellet låg 20 minuters taxiresa från flygplatsen (ca 17 euro) och 30 minuters bussresa från stan (1,40 euro).

Behandlingar
Vi gjorde minst sex stycken behandling per person. Behandlingarna och terapeuterna var överlag väldigt bra. Dock var rummen mer av medicinsk känsla än spakänsla.

Service
Servicen på hotellet var inte den bästa. Man ville inte gärna prata med tjejerna/damerna som satt i de olika receptionerna i onödan. (Hotellrecpetionen och spareceptionen)

Mat
Det var praktiskt att det ingick vissa måltider i vårt hotellpaket men maten åt vi mest för att bli mätta än för att det var gott.

Motion
Det fanns bra träningsmöjligheter på Viimsi spa. Hotellet hade en motionssimbassäng, en tropisk bassäng, stort gym, träningspass (dock på estniska..), stort bastuområde med 7 olika bastuvarianter.

Bastuavdelningen
Om man gillar att basta så rekommenderar jag absolut ett besök på Viimsi spa. Det fanns 7 olika typer av bastuer. Bastun med enträ luktade väldigt gott men var rätt kall om man jämför med den finska bastun som vi prövade. Vi provade även eucalyptus-ångbastun och saltvattens-ångbastu där man kunde skrubba sig med havssalt.

Sammanfattningsvis:
- Prisvärt spapaket som vi bokade vi Smarttravel som gav riktigt bra service.
- Fräscht hotell med bra behandlingar och bra träningsmöjligheter.
- Tallinn är en liten och mysig stad med möjligheter till bra shopping.
Onsdag 25 Juli 2007 - Göteborg
Två veckor i bil utan någonting bestämt eller förbokat. Det enda mål vi hade var att ta oss till Franrike och helst ända ner till rivieran. Med inköpt kartbok och ett franskt lexikon (ingen av oss kan ett ord franska...) begav vi oss av. Vi hade inte bytt våra trasiga fjädringar, inte kollat oljan och inte luften i däcken eller någon av de saken man bör fixa innan en lång bilfärd... jaja sånna är vi och det gör ju allt lite mer spännande!

AHRENSBURG - Dag 1
(Hotel am Schloss)
Eftersom vi är morrontrötta så tog vi oss inte längre än till Hamburg första dygnet, vilket ändå är typ 50 mil + färjetransporter. Vi bodde i ett ställe som heter Ahrensburg och var väl rätt ok förutom att det var ett dyrt hotell.

HAGEN - Dag 2
(Hotel Lex)
Andra dagen tog vi oss igenom nästan hela Tyskland. Autobahn var en upplevelse som krävde full koncentration, speciellt i ösregn... Vi hamnade i en ganska stor och tråkig stad som heter Hagen och låg ganska nära Köln. Dock letade vi så länge efter ett hotell och en uttagsmaskin som var villig att förse oss med kontanter (de första tre maskinerna vägrade ge oss pengar...) att vi höll på att få bilen inlåst i p-garaget för kvällen.

COCHEM - Dag 3
(Gästehaus Friedrichs)
Denna dag kom vi inte så lång då vi fastnade i en otroligt vacker by som heter Cochem och ligger i Moseldalen. Säga vad man vill om Tyskland med detta var ett ställe som man verkligen vill besöka igen. Vacker miljö med vinodlingar i hela dalen ner mot floden Mosel och många vackra gamla hus.

FRANKRIKE
BRIE - Dag 4
Vi fortsatte längs moseldalen ner till Frankrike via Luxemburg (för att pricka av ett land till på kartan...).
Efter två dar i moseldalen fick den sunkiga kontrasten i norra Frankrike oss nästa att undra om vi inte skulle ha stannat i Tyskland. Vi möttes av öststatskänsla, gråa hus och allmänt sliten miljö. Stället som vi stannade i över natten var dock ganska mysigt och hette Briey. Där letade vi länge efter "Hotell de ville" som det var skyltat till överallt, det var dock en vecka senare vi fattade att Hotell de ville betydde Stadshus...

COLMAR - Dag 5
(Marmotte Relais)
Andra dagen i Frankrike blev dock en helt annan upplevelse när vi kom till staden Colmar som ligger i området Alsace. Nu fick vi återse alla korsvirkes hus som även fanns i södra Tyskland, bra restauranger och massor av vinodlingar. Kvällen som vi var i Colmar var det dessutom musikfestival och riktigt folkfest. Det vimlade av männiksor och i varenda gathörn stod band och spelade allt från dödsmetall till Edith Piaf.

MORTEAU - Dag 6
(Hôtel Contact Les Montagnards)
En liten bergsby som vi hamnade i till slut. Firade midsommar på en kinakrog som var det enda som var öppet när vi väl blev hungriga kom u.

CONDRIEU - Dag 7
(Hôtel Bellevue Les Roches de Condrieu)
Vi stannade på ett ställe som heter Condrieu. Dagen efteråt så upptäckte vi att vi hade hamnat på fel sida av floden då det visst var där byn Condrieu egentligen låg och inte på den sidan vi hade bott där det bara fanns ett hotell, en restaurang och ett bageri...

POINT ESPIRIT - Dag 8
(Hôtel Contact)
Vi bodde på ett hotell som ägdes av en svensk kvinna och en norsk man som var mycket trevliga och tipsade oss att åka till Gordes som var en mysig liten by. Jag råkade beställa en pizza med honung och getost, gott men annorlunda!
Efter att ha åkt i alperna med ett stundvis tjutande däck så hade tjutandet nu gått över till ett konstant läte som inte verkade "gå över". Vi lät bilen vila i ett dygn innan vi beslutade oss för vad vi skulle göra. Dagen efter så gick det inte att åka alls det var bara att ta sig till första bästa mekaniker för att fixa bromsskivorna. Säg det på franska om ni kan... Vi slog upp broms i ordboken och det heter visst fraine... Hittade en jättebra verkstad som fixade det på ett par timmar! Spänningen var olidlig eftersom vi inte fick veta någonting då ingen ville prata med oss eftersom vi inte kunde prata franska.

CASSIS - Dag 9
(Hotell Laurence)
Äntligen nådde vi Rivieran! Bilen är lagad och målet är nått. Vi har sett vinodling, alper, solrosfält nu är det dags för sol och bad! Cassis var en riktig pärla. Superhärlig strand, mysig hamn och riktigt bra restaurangutbud. Vi åt en rejäl skaldjurstallrik som var mycket god. Dock var vi lite stressade och ville vidare österut på Rivieran så det fick räcka med en natt. Rekommenderar verkligen att stanna längre här!

LE LAVANDOU - Dag 10-12
(Hotel California)
Här stannade vi i 3 nätter och det var den härligaste tiden på hela resan. Äntligen kände vi att vi hade semester. Sol och bad, sovmorgon och slippa att dra resväskor. Själva orten var inget märkvärdigt. Kändes som ett charter-ställe men det gjorde oss inget med tanke på att vi rest genom hela Frankrike de senaste dagarna så det kändes rätt skönt att kunna göra sig förstådda igen ;-).

ITALIEN
COMO - Dag 13
(Hotell Albergo Firenze)
Vi hade rätt bråttom när vi skulle hem så tyvärr blev det bara en natt i Italien och det blev i orten Como som ligger allra längst upp mot gränsen till Schweiz. Tydligen är detta ställe populärt och välbesökt av kändisar och människor med väldigt stor plånbok så det var väldigt dyrt. Staden ligger jättevackert vid Comosjön.

TYSKLAND
STEINHEIM - Dag 14
(Hotel Gasthof zum Lamm)
Vi passerade Schweiz men långa bilköer på en dag och nästa övernattning blev i södra Tyskland. Bodde på ett Gasthof med Tyrolerkänsla. Byn var dock inget plats jag kommer besöka igen.

GÖTEBORG - Dag 15
Äntligen hemma. Jag som inte körde förrän vi kom upp till Danmark tyckte att det räckte med den övernattningen i södra Tyskland. Jag tänkte inte på hur långt det är från tyska gränsen till Göteborg.
Det resulterade i att vi körde ca 130 mil på en dag! Gissa om vi var trötta när vi kom hem...
Torsdag 28 Juni 2007
Då var sista dagen vid stranden avklarad och det är dags att bege sig hemöver...
Vi skulle egentligen ha åkt igår men vädret var för härligt och dessutom åt Lars en riktigt dålig fisk och spydde hela natten så en extra dag var ingen dum idè.

Vi får se vilken väg det blir hem nu när vi hqr kortare tid på oss...

Sista dagen på stranden
Tisdag 26 Juni 2007
Nu har vi nått fram till riverian i Frankrike, 270 mil...
Det har varit många fantastiska upplevelser längs vägen och vi har fortfarande en vecka kvar av vår resa i Europa!
Jag vet att det finns några ivriga och förväntansfulla som har varit inne och kikat om vi har lagt upp något men som väntat så har Internet inte nått den franska landsbygden ännu.

Här är ett fåtal bilder hittills...
Au Revoir
Lördag 16 Juni 2007
Bon soir!

Nu sitter vi och kollar de sista sakerna inför resan. Regnet öser ner och längtan till Rivieran börjar bli stor.
I morgon vid den här tiden har vi nog checkat in på vår första övernattning, antagligen Tyskland och Moseldalen.
Hoppas att man har fått med sig allt bara...

Skall bli intressant med två veckors semester i bil. Köpte en fransk ordbok så man i alla fall kan några franska ord... Har även övat några uttal på någon språksajt på nätet. Så nu kan jag i alla fall beställa ett glas rött vin ;-)

Mademoiselle Camilla
Onsdag 6 Juni 2007
Nu är det bara 1,5 vecka kvar tills vi packar bilen och sticker ut i Europa. Vi har inga planer eller bokade hotell, vi stannar där det känns bra och tar dagen som den kommer. Ska bli så himla roligt! Vi kommer nog tillbringa mest tid i Frankrike och längst rivieran, eventuellt tar vi även ta en tur över till norra Italien och hälsar på en kompis.

Vi får väl se hur det går med tanke på att ingen av oss kan ett ord franska...

Förra midsommar firade vi i Prag och vi får väl se var vi befinner oss i år.
Lördag 24 Juni 2006 - Sverige
Jag och min sambo hade inget planerat till midsommar. Tittade på sista minuten på reseguiden och fann en resa till Prag for 1300 för flyg, hotell 3 nätter, frukost och transfer till hotellet med Europas från Kastrup. Det fanns inget att tveka på. På onsdag bestämde vi oss och på torsdag åkte vi till Köpenhamn. Vi tog in på hotellet Zleep in airport. Enkelt hotellrum, helt ok för en natt. Flygresan fran Kastrup till Prag bestod av ett propellerplan... Dock var hotellet Amadeus över förvantan. Balkong, kök och en vardagsrumsdel. Svenska vädret över midsommer lovade skurar. Här i Prag är det över 30 grader och soligt. Förenade oss med svenska truppen på torget och sjöng lite kampsånger. Tyvärr så hjälpte det inte och man fick gå med svansen mellan benen hem. Trots allt är man ju nöjd med Sveriges medverkan i VM. Men det var allt för många Tyskar i Prag idag. Man kan ju undra varför de över huvudtaget åker hit just idag när det är åttondelsfinal i Tyskland... Det tror jag var allt för mig idag... Nu lutar det åt ett restaurangbesök.
Söndag 9 April 2006 - Sverige
För den som längtar lika mycket till att det skall bli vår som jag gör, så kan jag visa hur det såg ut från min balkong för en månad sedan. Jämför med hur det ser ut nu så kanske man kan få lite hopp till att det blir grönare om en månad.

Tisdag 4 April 2006 - Sverige
Dags att planera årets semester, vi får se vart det bär av i år.
Först och främst blir det en tur upp till släkten i Värmland över påsk. Äta lite ägg och dricka påskmust! Det bästa med att åka till Värmland vid påsk är att man alltid inser att det är mer vår i Göteborg!

I maj blir det nog en vecka i vårt semsterhus i Strömstad. Andelsstuga vid Capri. Alltid lika skönt att känna havsdoften och den friska luften. Oftast lyckas det vara väldigt varmt denna vecka av någon anledning, får hoppas att det blir så i år också.

Annars blir det nog någon weekendresa till någon storstad i juni eller juli innan det är dags för långsemester när värmen kommer. VI brukar åka upp under sommaren till släkten och bada i sötvatten! Har efter att bott 6 år i Göteborg fortfarande inte vant mig vid tång, stenar och maneter. Tacka vet jag ett ljummet kvällsdopp i vänern!