Barbros blogg

Lördag 22 September 2007
Årets semester delade vi upp i två delar. Två veckor runt midsommar och tre veckor i augusti-september. Ett upplägg som passade oss perfekt. Sommaren (om man nu kan kalla den det i år) kändes inte fullt så tung att arbeta i och med det. Annars brukar den vara tungarbetad eftersom vi inte har möjlighet att sätta in i vikarier i mitt jobb utan får gå ner i bemanning. Så delad semester var inte så tokigt faktiskt. Hur som helst, midsommar firade vi i Örnsköldsvik tillsammans med dottern och hennes sambo. Ho är relativt nyinflyttad dit upp så det var första gången vi besökte henne och det var ju trevligt. Och vädret var perfekt. Till skilnad mot övriga Sverige så har den delen av landet haft ganska skapligt väder.
De andra semesterveckorna bilade vi ner till Nordtyskland och besökte de gamla hansestäderna och ut på Rügen. Och hade vädret varit bättre så hade chanserna till bad varit stora. För vilka underbara stränder det va. Ett bra tips om man gillar sol o bad men inte vill åka så långt.Vi såg också ett sorgligt monument från Hitler-tiden. Ett 4 km långt hus på en av Rügens allra finaste stränder. Det byggdes i början av andra världskriget och skulle utsprungligen vara till för rekreation för tysklands arbetare...Men av det blev det inget eftersom ju många nordyska städer blev hårt bombade och massor av civila blev hemlösa. Så de fick tillfälligt uååehälle där i stället. Sen har visst militären haft det till nåt utbildningsställe tror jag. Men nu står det bara och förfaller. De har ett museum i en del av byggnaden så det finna chans att se mera vad som varit.
Vi bodde i Wismar. En underbar gammal hansestad. De har tre enorma gotiska kyrkor som de håller på att renovera. De flesta av ställena vi besökte ligger ju i forna öst-tyskland och det är väl därför som de inte hunnit med att restaurera så mycket än. Men mycket är på gång.Nere vid Heiligerdamm (stavas det så?) tex låg lyxiga stora hus sida vid sida med ruckel. Lite konstigt att se men förhoppningsvis så skall de också sustas. Hoppas det eftersom husen i grund och botten är vackra och har en stora möjligheter att bli fina hotell tex..Ni såg kanske Buch och grabbarna på TV på mötet de hade i våras, då det var så mycket bråk. Det huset såg vi.
Semestern avslutades med ett besök på Jägersro i Malmö och travderbyt. Dit åker vi varje år om vi har möjlighet.

Nu är det bara att vänta på nästa semester och se vad det bär hän då.
Fredag 9 Mars 2007
Hej, tänkte bara se hur många av medlemmarna här på rseguiden som är travintresserade... Och hur många som i så fall kommer att åka med den special.kryssning till Finlandia Ajo sista helgen i april. Vi åker i alla fall dit. Kunde vara kul om man visste om fler bloggare här kommer med.
Måndag 20 November 2006
Efter sommarens stora datakrach och höstens semester är jag äntligen tillbaka. Det blev en resa till Tunisien. En plats som jag aldrig hade tänkt mig att resa till och som jag faktiskt aldrig kommer att återvända till. För att göra en lång historia kort så blev vi inlurade hos en matthandlare och efter många turer så både köpte vi och lyckades häva ett köp. Men det tog så på krafterna och bidrog till att semestern blev totalt misslyckad. Jag har fortfarande samma dåliga vibbar när jag hör Tunisien tack vare det. Aldrig mer säger jag bara. Kan inte förstå att människor inte kan ta ett Nej tack för ett nej utan måste fortsätta tjata tills man springer ur affären i rena ilskan. Vi handlade inte ett skit och det kan araberna tacka sig själva för.
Sen var inte vädret det bästa heller. Vi kunde inte vara på stranden mer än två dagar pga blåsten. Och hotellet vi hamnade på (reste sista minuten) hade en pool inte större än ett badkar. MEN priset för resan var lågt. Vi kom ner för bara 3000 kr för två personer inkl frukost. Så det blev en billig semester. Alltid nåt. Men nu kommer det att dröja innan vi reser utomlands tro mig...
Måndag 12 Juni 2006 - Sverige
Jag har ju tjatat lite om solen och värmen här i vår. Och nu har jag fått vad jag längtat efter. Med råge. Men nu säger pessimisterna att det är övergående så jag tänker njuta så länge det varar. I går byggde vi oss en lite damm i trädgården. Med betoning på liten. Egentligen är det bara en balja som vi grävt ned med pump och fontänmunstycke i. Sen täcker man hela härlighetetn med stenar och vips så har man lite porlande vatten. Och det är jättemysigt. Men helst hade jag velat ha en riktig damm med olika växter och vattenblänk och hela kittet, men med två golden som fullkomligt älskar vatten så är det en omöjlighet. Det får bli i vårt nästa liv, det utan hundar. Men det här duger det med...Nu har vi fått nya semesterideer. Bussresa genom Europa direkt till Medelhavet. Kan det vara nåt. Vi kollade på Kroatien. Har någon varit där eller åkt sån där direktbuss. Det tar ju drygt ett dygn men å andra sidan får man ju se lite på vägen inbillar jag mig. Är det någon som vet bättre. Och prismässigt så tilltalar det mig.Hör gärna av er med era synpunkter. Nu skall jag ut i mitt nya paradis. Det under syrnbusken i skggan framför fontänen. Mina ungar säger att det märks att jag närmar mig pensionen. Nu är det varning... Bussresa och fontän...
Måndag 29 Maj 2006 - Sverige
I dag på förmiddagen kunde jag dricka mitt förmiddagskaffe sittaandes på trappan i bara mässingen. Jag njöt i fulla drag, solen värmde och jag tänkte "Äntligen"... DET skulle jag inte gjort för bara 15 min senare brakade helvetet loss. En redig hagelskur som nästan fick taket att braka in. Och sen sol, regn blåst, sol och nu störtregn igen. Vad är det här för väder? Hur som helst har vi kollat lite på höstsemester. Madeira verkar lockande. Kan någon kanske hjälpa mig på traven. Är det lika vackert som på bilderna och lika underbart som folk säger?
Måndag 22 Maj 2006 - Sverige
Lite väl negativt kanske, men jag har längtat så efter sol och värme. Så när det började gråna till och regnet kom så kändes det så. Även om jag vet att bakom molnen där skiner solen ändå och den kommer tillbaka. Även hit till Eskilstuna. Hur som helst så börjar semesterplanerna ta form nu. Och det BLIR Gotland trots allt. Vi tänkte först inte det men längtan blev för stark. Vi kommer ju där ifrån. Flyttade hit för 4 år sedan. Det har vi INTE ångrat men längtan tillbaka finns där. Så i år blir det en vecka i hyrd stuga utan el och vtn. Och med torr-dass. Och det veckan när friidrotts-EM pågår som bäst. Men det löser sig nog det med. När vi väl tagit oo igenom sommaren här med jobb jobb och åter jobb kan det vara skönt att fly verkligheten några dagar. Nästa år då vi har tidig semester DÅ blir det bil nedåt Europa. Är det någon som har förslag på bra resrutt så hör gärna av er.
Tisdag 2 Maj 2006 - Sverige
Har kollat in om inte alla så väldigt många bilder. Vad många urduktiga fotografer det finns, och VAD jag längtar efter semestern. Har bidragit med några bilder. Men de allra flesta av mina semesterbilder är tagna innan digitaliseringens tid. Men det kommer flera, var så säker.