Amandahs blogg

Tisdag 26 Juni 2012 - Berlin
Idag är sista dagen på denna tågluff! Tråkigt, men ändå lite skönt att komma hem till RENA kläder och en skön säng, halleluja.

Efter att ha tjafsat med hotellpersonalen som hade en lång lista med saker vi enligt dom skulle ha tagit från minibaren, fick vi äntligen checka ut från detta hemska hotell. Usch. Hur som helst lämnade vi Prag för Berlin, dit vi anlände vid lunchtid. Vi började med att låsa in ryggsäckarna och skulle gå och reservera biljetter till nattåget som gick samma kväll. Efter en mycket lång tystnad från tanten som sålde biljetter fick vi ett "No." till svar. Vaddå "no" sa vi, varpå tanten började skrika "It's to late!!!". Jahopp. Något stressade och nervösa för att behöva tillbringa natten på tågstationen, ringde vi till SJ för att kolla vad som gällde egentligen. Där visade det sig att det fanns massor med platser kvar och att man visst kunde reservera biljetter. Puh!

Med det ordnat, så gav vi oss av ut på stan för att hinna med de ställena vi helst ville se. Först ut blev Reichtag, som Patrik blev väldigt imponerad av. Hmm, här har vi varit vid Hofsburgspalatset i Wien och parlamentet i Budapest, och det är riksdagshuset i Berlin som var bäst enligt honom... Sedan gick vi förbi Brandenburger Tor för att ta oss vidare till Checkpoint Charlie. Här fanns det stora skyltar uppsatta där man kunde läsa om Berlinmurens historia, vilket var väldigt intressant. Kul också att de hade märkt ut med gatstenar vart muren hade gått.

Efter en fika på Starbucks gick vi vidare till museet Topographie des Terrors, där vi tittade på bilder från 40-talets Tyskland och från koncentrationslägrena. Givetvis hemskt, men intressant och lärorikt. Utanför museet hade de bevarat en del av Berlinmuren som man kunde titta på. Sedan började det bli dags att gå tillbaka till tågstationen, men innan det gick vi förbi Holocaust Memorial, ett gäng höga betongblock till minne av alla mördade judar.

Efter nån timma kortspelande på tågstationen var det bara att stiga på tåget till Malmö. Såhär i efterhand kan vi konstatera att nattåg enligt Amanda är förjävligt trångt, men enligt Patrik charmigt. Hm. Fram kom vi i alla fall!

Avslutningsvis kan vi bara säga att det har varit en helt perfekt resa, som vi kommer att leva på länge. Att tågluffa är ett billigt och roligt sätt att resa på, och man får se och uppleva så himla mycket. Och klarade vi av att hålla budgeten? Ja, med råge! Det var bara i Wien som vi överskred våra 500 kr/dag/pers, men annars har vi klarat oss och ändå ätit rätt mycket på restaurang och bott relativt bra. Slutnotan hamnade på ungefär 17 000 kr för båda, allt inräknat. SÅ värt det med tanke på hur roligt vi har haft det! Borta bäst, men hemma är också bra.

Au revoir!
Måndag 25 Juni 2012 - Prag
Hej!

Sista dagen i Prag idag, och det har varit en märklig dag. Vi började dagen med att leta upp det judiska området i Prag, Josefov. Från detta område skulle tydligen stora delar av befolkningen har förts bort till koncentrationsläger under andra världskriget. Vi hade läst att det skulle finnas fina synagogor och en sevärd judisk kyrkogård här nu, men när vi kom dit upptäckte vi att hela området var som ett museum där det krävdes att man köpte biljetter för inträde. Och då kändes det hela helt plötsligt inte lika roligt, känns lite tråkigt att man inte ens kan få titta på en kyrkogård utan att behöva betala en massa pengar... Anyway, vi gick och strosade lite i området i alla fall och tittade på från "utsidan". När vi blev trötta på det gick vi över Karlsbron till Mala strana, där det skulle finnas en fin park. Dit kom vi dock inte heller, eftersom vi fastnade vid John Lennon-muren i närheten av parken. Det är en mur som är täckt av grafitti med fredliga budskap, och några bilder av John Lennon. Muren är tydligen en protest mot myndigheterna, och Beatles med Lennon i spetsen blev något av en fredssymbol.

Efter detta gick vi tillbaka till stan för att äta lunch, varpå Amanda upptäckte att hon hade fått värmeutslag i knävecken. Efter någon timma hade "värmeutslagen" utvecklats till en fulländad allergichock med utslag över precis hela kroppen förutom ansiktet. Spännande när man inte har en aning om vad som är orsaken... På grund av en stor läkarskräck envisades hon med att "det går nog över", men vi gav oss iväg till ett apotek och lyckades köpa allergitabletter. Resten av kvällen blev det hotellet. Tråkigt när vi hade planerat en finare middag för att avsluta Pragvistelsen, och i princip sista kvällen på tågluffen! Men, men, sånt är livet. På morgonen efter hade utslagen gått ner, vilket var tur eftersom tåget till Berlin väntade!

Söndag 24 Juni 2012 - Prag
Hej!
Idag har vi bockat av de flesta sevärdheterna i Prag. Väldigt mysig stad, känns lite medeltida på något sätt med alla gamla kyrkor och trånga gränder. Vi började med att gå runt lite i Stare Mesto, gamla stan, och gick runt där och strosade ett tag. Sedan gick vi över den fina Karlsbron bland alla miljoner turister och lyssnade lite på alla gatumusikanter som håller till där. Promenaden gick sedan vidare uppför ännu en brant backe (varför ligger alla borgar uppe på ett berg?) upp till Pragborgen. Här gick omkring lite och tittade på alla byggnader med sina fina dekorationer. Sedan kände vi att vi höll på att kräkas om vi skulle se ännu en fin gammal byggnad (15 dagars sightseeing har satt sina spår), så vi gick tillbaka till gamla stan och käkade lunch.

Lagom efter lunchen var klockan påväg att slå ett, så då gick vi till Rådhuset för att spana in det astronomiska uret. Varje heltimma drar det lilla skelettet på sidan av uret i gång ett klockspel, med 12 apostlar som tittar ut genom luckorna i klockan. Sjukt mycket människor samlades för att se den korta föreställningen, som förvisso var lite fnissig, men ganska överskattad.

På kvällen gick vi till Hard Rock Café och käkade riktigt god mat och drack varsin cocktail. Portionerna var enorma, så vi var bra mätta när vi gick därifrån, tillbaka till vårat rosa hotell (utan AC = jävligt varmt!).

Lördag 23 Juni 2012 - Prag
Hej på er!
Nu har vi kommit fram till Prag. Hotellet vi bor på heter PurPur, och de har verkligen kört på purpurtema i rummen... Sängkläder, gardiner, stolar och lampor är rosa! Något udda att väggen mellan duschen och sovrummet är genomskinlig också, haha. Inte det fräschaste hotellet direkt, men billigt! Vi betalar ungefär 150 kr/pers/natt, gillar studentrabatten på hotels.com! :)

Ikväll har vi gått runt på stan lite och bara tagit det lugnt. Jättemysig stad med kullerstensgator och trånga gränder, och väldigt fina kyrkor överallt. Vi satte oss på en restaurang och Patrik fick äntligen sina efterlängtade mörka öl=) Tror det kommer bli en hel del av den varan här, en öl kostar ungefär 7 kr här. Men jag är glad också, för vinet gick på ungefär 20 kr för ett stort glas. Finemang!:D

I morgon ska vi gå runt i gamla stan och spana in alla gamla byggnader, och Karlsbron. Sedan hoppas vi att vi kan få tvätta våra kläder på hotellet också. Har aldrig känt mig så ofräsch som nu, kan väl säga att man återanvänt alla kläder både en och sju gånger, haha. Det luktar som att något har dött i våra väskor...

God natt!
// Amanda och Patrik
Fredag 22 Juni 2012 - Wien
Glad midsommar på er alla!
Här blir det inte mycket firande, men vad gör det när vi har det så bra ändå?:)
Idag började vi dagen med att köpa ett 24-timmars pass på tunnelbanan eftersom vi skulle ta oss till olika stadsdelar utanför själva citykärnan. Första anhalt blev Schönbrunn. Samma känsla som igår, byggnad efter byggnad och statyer och fontäner vart man än vände sig. Det är så pampigt att det inte går att beskriva, det är något man måste se med egna ögon! Ta Neptunusfontänen till exempel, eller det faktum att det finns ett helt zoo i slottsparken. Galet! Vi spenderade ett par timmar med att yra runt i parken, och då har vi inte sett allt.

Efter Schönbrunn tog vi tunnelbanan mot stan och gick av vid Nachmarkt, en lång gata med en massa olika stånd med mat och delikatesser från olika delar av världen. Där intogs det en Hühnekebap. Det är ganska dyrt att äta här i Wien, så det gäller att hålla i plånboken lite för att vi ska kunna hålla vår budget (vilket vi inte gjort någon dag här, haha...). Eftermiddagen spenderade vi på nöjesfältet Pratern. Amanda fegade dock ur så det blev inget karusellåkande. Till hennes försvar såg det helt jävla livsfarligt ut, tror säkerhetstänket är lite bättre på Liseberg... Vi avslutade dagen med en midsommarpicknick med jordgubbar i Volksgarten. Dessvärre gick det bara att äta hälften av de österrikiska gubbarna. För jordgubbar, det är en sak ingen kan slå svenskarna på fingrarna med!

I morgon tar vi tåget till Prag där vi ska vara tills på tisdag. Nu börjar hela det här spektaklet närma sig sitt slut, idag är det bara en vecka kvar tills vi är hemma!

På återseende i Tjeckien!
Torsdag 21 Juni 2012 - Wien
Guten abend!
Igår eftermiddag anlände vi till Wien. Tack och lov var det lite mer moderna tåg den här gången, så värmen var det inget fel på. Däremot gick tåget sönder någonstans i Österrike vilket ledde till en del förvirring eftersom informationen enbart ropades ut på tyska. Men fram kom vi ju till slut:) Och appråpå värme, jävlar vad varmt det är här! Det var som att kliva in i en vägg när man gick av tåget. Idag visade termometern på 32 grader, men i går måste det vart snäppet varmare.

Efter att vi hade checkat in på hotell Imlauer i Leopoldstadt så gick vi ut en sväng på stan. Vi kollade in Stephansdom och gick runt lite i stadskärnan, men sedan tog hunger över så då gick vi och åt varsin rump steak eftersom vi båda hade gått och längtat efter något ordentligt i flera dagar. Har levt på mackor och snabbmat den sista tiden, inte så gött! Sedan gick vi tillbaka till hotellet och somnade klockan 21, helt sjukt. Det är nog den skönaste sängen vi sovit i, och helt klart det finaste boendet under hela resan. Lyx!

Efter tolv (!) timmars sömn vaknade vi pigga och glada. Vi har inte köpt till någon frukost på hotellet så vi gick ner till en coffeeshop och köpte oss lite käk innan vi gick vidare mot Innerstadt och Ringstrasse. Först gick vi till Stephansdom igen och den här gången var det öppet så vi kunde gå in och titta. Sedan gick vi till Burggarten och tittade i den fina parken. Där hittade vi ett Schmetterling haus, alltså ett fjärilshus som vi såklart var tvungna att gå in och titta i! Så himla fint med alla fjärilar, men Patrik blev lite ledsen eftersom man inte kunde klappa dom. De envisades med att flyga iväg när han försökte. Helt klart en upplevelse!

Efter fjärilshuset gick vi längs med ena sidan av Hofburgpalatset.Vi gick och tittade på de olika delarna av palatset, hela området är fullt av helt otroliga byggnader. Det märks tydligt att Österrike är en gammal stormakt. Storslaget är det enda ordet vi kan komma på för att beskriva spektaklet! Efter palatset tog vi oss en tur genom Volksgarten som ledde oss fram till Parlamentet, en helt galen byggnad det också som kan få vem som helst att vilja bli politiker;) Sedan höll värmen på att ta kol på oss så vi gick och svalkade oss med varsin milkshake i skuggan på en uteservering. Eftermiddagen ägnades åt, enligt Patrik helt galen shopping. Amanda var på jakt efter en klänning och som vanligt tog det tre timmar att bestämma sig för någon. Kalaset slutade i alla fall med två kap, slutet gott allting gott! Nu avrundar vi kvällen med att ta hand om våra ömma fötter och snygga bonnbränna och ser fram emot en middag på stan!

Auf Wiedersehen
Tisdag 19 Juni 2012 - Ljubljana
Hej!
Tyvärr blev det ingen kroatisk mat för oss igår eftersom Amanda fortfarande var dålig. Patrik fick nöja sig med tomatsoppa istället, stackarn. Men idag mådde Amanda bättre så hon har pillat i sig lite bröd och till och med middag, skönt. För att summera Baska så har det dock varit fem riktigt sköna dagar med sol och bad, vi är helnöjda!

Nu sitter vi på hotellet i Ljubljana och pustar ut efter en helvetisk tågresa och sightseeing på det. Vi trodde vi skulle avlida i våran lilla kupé med noll procent syre trots att alla fönster var öppna. Hoppas verkligen den långa resan till Wien blir svalare i morrn! När vi kom fram till Ljubljana letade vi upp hotellet som vi bokade igår från Baska, och sen gick vi ut för att göra staden. Här är det riktigt pittoreskt och vackert, en väldigt liten stad och väldigt lite människor ute på stan. Kändes dock skönt att vi bara valde att vara här en dag, för man ser hela staden rätt fort. Vi tog oss upp till slottet som självklart ligger på den högsta kullen vi kunde hitta (Amanda hävdar bestämt att det var minst 90 graders lutning) med gassande sol i nacken. Kändes som att vi hade bestigit Mount Everest när vi var uppe. Väl framme hade vi dock en väldigt fin utsikt över staden! Sedan vandrade vi mest omkring i alla gränder, tror detta är Sloveniens svar på Vadstena, fast aningen vackrare ändå tycker Patrik. :)

Nu taggar vi inför en tidig avresa till Wien i morgon!

På återseende
//Amanda och Patrik

PS. Nu ligger det uppe bilder från Kroatien och Slovenien om man trycker på "Resan dag för dag".
Måndag 18 Juni 2012 - Baska
Idag är sista hela dagen här i Baska, i morgon åker vi tillbaka till fastlandet och tar ett tåg från Rijeka till Ljubljana. Där ska vi sova i en natt och sen bär det vidare till Wien!:)

Igår låg vi på stranden hela dagen. Till lunch åt vi en pommestallrik vilket visade sig vara en riktigt dålig idé, för några timmar senare så blev Amanda rejält magsjuk. Inte så kul, hon var bra ynklig och det var väldigt synd om henne, enligt henne själv.;) Idag mår hon lite bättre men är inte helt hundra så idag har vi bara tagit det lugnt i skuggan...

Nu i eftermiddags blev vi inbjudna på fika hos ägaren till lägenheten och hans fru, där vi bjöds på kaffe och äppelkaka. Han berättade om att han var en gammal musiker som hade rest runt i Skandinavien och spelat när han var yngre. Frun i huset kunde inte engelska men vad vi förstod så var hon en gammal mattelärare. De pratade om att de längtade tillbaka till när Kroatien fortfarande var Jugoslavien. Jätteroligt att lyssna på deras berättelser:)

Efteråt gick vi till turistbyrån för att betala för boendet, 4 nätter gick på 820 kuna (960 kr), det kan man ju leva med! Ikväll ska vi gå ut och äta middag på en restaurang, måste ju prova det kroatiska köket innan vi åker härifrån. Innan har vi bara lagat mat själva, så det ska bli gott med något lite mer ordentligt. Om Amandas mage pallar vill säga...

Vi hörs i Slovenien!
//Patrik och Amanda
Lördag 16 Juni 2012 - Baska
Hej!
Nu har vi lyckats få internet här i Baska också, dock ett väldigt långsamt sådant så det kan bli problem att ladda upp några bilder... I går tog vi bussen på morgonen från Rijeka till ön Krk. Vi siktade in oss på staden Baska som ligger i den södra änden av ön. Efter drygt två timmars bussfärd var vi framme och då gick vi till en turistbyrå som hjälpte oss att hitta boende. Det visade sig att det inte var några som helst problem att få tag i något, så vi hade varit nervösa i onödan:) Vi hamnade i huset bredvid, i en liten liten lägenhet precis vid havet. Härligt!

Själva Baska är ganska litet och består mest av en massa uthyrningslägenheter, några campingar, en strandpromenad med en massa turister och en härlig stenstrand. Igår när vi hade lämnat av våra väskor i lägenheten gick vi ner till stranden och la oss på våra handdukar och solade i ett par timmar. Lagom stekta gick vi sen och handlade lite mat till kvällen. Vi avslutade kvällen på en pub med att återigen se svenska landslaget förnedra sig själva...Isaksson, VAD GÖR DU!?

Idag gick vi upp tidigt och var nästan först på stranden, vilket kan behövas eftersom vi är blekast på hela stället. Vi hyrde två solstolar och ett parasoll för 90 kuna (ca 110 kr!), men det var det värt för att slippa bli helt överkokta (läs: Amanda ville slippa bli brännskadad igen...) Där har vi legat hela dagen och sitter nu och beundrar våra brännor. Ikväll tänkte vi en middag och en bira på en pub, kanske en glass om plånboken tillåter. Vi saknar de ungerska priserna!;)

Pozdrav!
/Amanda och Patrik
Torsdag 14 Juni 2012 - Rijeka
Idag började vi dagen med att köra en snabb rundtur i Zagreb. Fin stad, och idag var det äntligen varmt och soligt! Vi satte oss i en park och solade en stund innan tåget till Rijeka avgick vid elva. Tågresan gick bra, vi fick en kupé helt för oss själva, så det var skönt.
Vid fyra var vi framme i Rijeka och gav oss av från tågstationen med våra ryggsäckar för att hitta hostelet vi bokade igår från Zagreb. Lättare sagt än gjort, "50 meter från tågstationen" visade sig vara ganska så relativt.... Men efter att ha frågat runt lite hittade vi fram! Första gången för båda som vi bor på hostel, men det här funkar helt klart! Rent och fräscht, vilket ju är huvudsaken.

Ikväll har vi gått omkring lite i Rijeka, kändes som fel dag att upptäcka staden eftersom hela stället är invaderat av galna fotbollsfans eftersom Kroatien spelade ikväll. Fin stad det här också, men vi längtar efter något lite mer "sol och bad"-ställe. Så i morrn blir det att ta bussen till Krk! Där har vi inte bokat något boende, så hoppas verkligen att det går bra att hitta något.

Bilder är på ingång, kommer nästa gång vi uppdaterar!