Alanya, Turkiet

Resealbumet skapat av: Marika
12 juni 2010
Visningar: 2306
Tro det eller ej men vi har varit på en charterresa till ett familjehotell och jag måste säga att det överträffade alla våra förväntningar!

Alanya med sina ca. 120.000 invånare är ingen stor stad vilket märks särskilt på att man inte ser några kvinnor som arbetar. Denna stad är fortfarande väldigt gammaldags och man håller hårt på traditioner och regler där kvinnor inte tillåts arbeta eller visas "offentligt". Visst finns det de som trotsar detta men de är få.
Som kvinnllg turist är det inte lämpligt att titta män i ögonen och le för det betyder att man är intresserad. Lite svårt att efterleva då man är van att visa sig vänlig tycker jag. De flesta har dock överseende med oss turister.

Alanya är inget genuint resmål då det mesta består av hotell, kebabrestauranger och affärer men det är ändå ett härligt resmål för den som vill tillbringa en vecka eller två vid poolen eller på stranden.

Stränder: Alanya har två stränder där huvudstranden är lite drygt 2 km långa Kleopatrastranden och den har sägs ha finare sand men jag tycker den är väldigt grov ändå. Här finns mycket vattenaktiviteter.
Östra stranden, Konyalti, består av grövre sand och klappersten och olämplig för barn.

Sevärdheter: Det finns en hel del turistfällor (?) att välja på, bla:

* Båttur på Manavgatfloden där man kan få se sköldpaddor men jag har hört att de är av plast (!) och ett vackert vattenfall. Det kan vara lite hektiskt om man åker dit en varm sommardag men gå längre upp längs strömmen så slipper du folkmassorna.

* En tur upp till borgen som eg. inte var mycket att se men det var en fantastisk utsikt däruppe. Borgen som ligger 250 m.ö.h och den 6,5 km långa stadsmuren är daterade till 1200 talet . Staden grundades som Alaiye ("Alis stad") på 1200-talet av seldjukerna runt en borg uppe på en klippa vid kusten. Försvarsverket Kizil kule uppfördes 1226. År 1933 döptes staden om till Alanya.

* Bada i ett hamam som erbjuds lite överallt. För lite drygt 200 kronor kan du bada ångbastu, scrubbas, peelas och få en avkopplande massage.

* Stalagmit,- och stalakitgrottor. Närmast och minst är Damlatasgrottan som ligger under den gamla borgen. Grottan hittades först 1948 av en slump när man höll på med sprängarbete för att bygga Alanyas hamn. Klimatet i grottan sägs ha en terapeutisk verkan på bland annat astmatiker. Grottan håller en konstant temperatur på 22-23 grader och luftfuktigheten är över 90 %. I grottan finns både stalagmiter och stalaktiter som är tusentals år gamla.
Ca en mil från centrum ligger Dim grottan som är mycket större.

* Water Planet Aqua World med bland annat 27 olika vattenrutschkanor och många andra aktiviteter för såväl barn som vuxna.

* Åka på utflykt med en gület, en traditionell träsegelskuta och besök grottor, snorkla och bada under en heldag. Vi erbjuds en dagstur för 30 Euro inkl. lunch.

* Hyr ATV (fyrhjuling) och ge dig ut i naturen uppe på Taurusbergen och möt bergsbefolkningen m.m

*Jeeputflykt till Tarusbergen där hembesök i en bergsby ingår.

*Rafting. Heldag på Köprulufloden som ligger i Canyaon Nationalpark.

*Se antika ruiner i Side forntida stad. Apollons Tempel, Kurusunlu vattenfall, Aspendos Roman Theater m.m.

*Dykning. Gör 2 dyk, ett på 7 m och ett på 15 m. Den som inte vill dyka kan stanna på båten eller snorkla och betalar då endast 1/2 priset!

* Beachparty. Ät och drick så mkt du vill och njut av dans, spex, musik och skratt. Bussar tar dig tillbaka till hotellet vid 23-tiden.

Sist men inte minst, har ni gott om tid ta en 3 dagarstur till Kappadokien vars underliga landskap (300 km stort) formats av flera vulkanutbrott där sedan smältvatten och väder och vind skapat de mest förunderliga formationer.

Den som vill boka utflykterna själva kan ringa en lokal arrangör vi träffade: Burham Aslan, tel. +90543 594 42 92

Övrigt: Välj ert hotell noga beroende på vad ni är ute efter. Det finns många hotell, särskilt i centrum och vid stranden som kan sägas vara rena ungdomshotellen (läs party-hotell) och att som undom eller par utan barn hamna på ett familjehotell kan nog också upplevas som jobbigt. Googla hotellnamnet och läs reviews (omdömen) på tex. www.zoover.se eller tripadvisor.com

Tips! Erbjuds all-inclusive så köp till det! Det är väldigt förmånligt för Turkiet är inte längre billigt. Vi bet. 995 kr/vuxen (barn gratis) för en vecka och detta hade vi tjänat in redan dag 3!
Kategori: Barn & Familj
Besökta länder: Turkiet
Reslängd: 10 dagar
Datum: 3 - 12 juni 2010

Bilder

Karta

Kommentarer

Av Tobbe_m
30 mars 2017 00:22
Nu är det många år sen du var där, men finns det någon chans att du kommer ihåg företaget som hyrde ut atv? Google sökning visar ingenting. Mvh
Av Satuk
8 juni 2011 13:24
Vilken insipiration! Vi var i Alanya 10 år sedan innan barnen kom och funderar på att åka igen. Blev så sugen nu när jag sett dina fina bilder. Kul att jag hittade hit!
Av Sierra
13 juni 2010 22:10
Bra info och jag håller med om Kappadokien som är väl värt ett besök. Jag har bilder därifrån på min sida om intresse finns... Det har faktiskt bott människor i dessa formationer.
Av Zappe50
13 juni 2010 00:33
Tack så mycket Marika, för ett trevligt besök i Turkiet. Minns med en viss nostalgi resan som jag gjorde med bil från Istanbul till Damascus för 24 år sedan. Jag gillade verkligen Turkiet.
Av Ivan
12 juni 2010 22:49
Som vanligt ett album med kvalitet och mycket information. Du ger mycket hjälp till de som vill åka till samma plats. Fick samtidigt en länk till ett annat album. Där stod det så här: "Är väldig dålig på att ta reda på för slags byggnader, slott och kyrkor heter,det är inte så intressant för mig." Bara massor med bilder och under varje bild stod "Spanien." Vilken skillnad!
12 juni 2010 18:41
Jag har tittat på alla dina fina bilder och kommet med kommentarer på bilder
12 juni 2010 17:45
Tack för titten, trevliga foton du har från er semester. Dessutom uppskattas din informativa beskrivning av det du upplevt + tipsen vi får!
12 juni 2010 11:00
Ett trevligt album med många fina bilder