Visum

30 okt. 2018 20:46
Visningar: 70
Hej på er.
Ja, ännu en visumtråd tänker ni, men jag har googlat och även läst här (flera år gamla trådar)
jag har varit i kontakt med Vietnamesiska ambassaden och Aeroflot men mest fått tvetydliga svar.

3 december åker jag Köpenhamn - Moskva - Hanoi. Har endast en enkelbiljett!
Jag har fixat visum i förväg så det sitter fint i passet i skrivande stund!
MEN så är det det här med utresebiljett. Jag har förstått att det krävs, men inte alltid kollas..
Eftersom jag och min vän inte vet exakt när vi beger oss över till Kambodja så tänkte vi att vi kan väl köpa en billig bussbiljett förväg och skriva ut ifall de vill kolla vid boarding av planet eller gränskontroll i Hanoi. De kostar inte allt för många dollar och de känns att de kan man väl undvara för att istället få friheten att dra när man vill. Funkar detta? Är vilka färdmedel som helst ok?
31 okt. 2018 00:40
Du ska kunna visa att du har för avsikt att lämna landet inom den tid som ditt visum avser. Hur du lämnar landet spelar ingen roll. Det behöver inte vara med flyg. Att turister åker vidare till andra länder med buss eller tåg är inget ovanligt.
31 okt. 2018 08:01
Lämna hur du vill men se för guds skull till att ha en utresebiljett som du kan visa upp. Som du säger så är det väl inte alltid de kollar din utresa men det hände oss.

Där satt jag på flygplatsen i Paris och skrockade om att det räcker att jag tar fram utresebiljetten på flygplanet eftersom det finns wifi på planet. Det gjorde det inte.

Detta resulterade i ilskna vietnameser på flygplatsen i HCMC och en dyr mobilräkning. Ta det säkra före det osäkra.
1 nov. 2018 17:26
När jag reste till Vietnam hade jag inte med mig min utresebiljett (till Bangkok) och jag kunde inte komma åt den just då. Jag blev inte incheckad innan jag visade upp en utresebiljett. Köpte vilken som helst som var inom tidsramen och visade upp. Sen reste jag på den som köpt sedan tidigare. Men det blev extra biljett i onödan. I passkontrollen frågade dock inte efter någon utresebiljett. Men det kan de mycket väl göra.
2 nov. 2018 06:04
Citerat från Jotasjarvi:
Okej tack för svar.
Vet ni någon sida man kan boka tåg/buss/färja över nätet och skriva ut?
Hittade denna i en annan gammal tråd: https://www.catmekongexpress.com/en/transit/pages
Bör ju inte vara några konstigheter?
Nä, det där ser vettigt ut. Vad som ut ur landet fungerar. Vi visade flygbiljett men en bussbiljett funkar lika bra.