Vilket resmål??

13 mars 2015 17:32
Visningar: 137
Hej!
Jag och min flickvän ska ut och resa i sommar men vet inte hur vi ska lägga upp det.
Vi är båda inte så sugna på charter resa och samma tråkiga hotell i veckor utan vi är lite mer sugna på att bara se mycket och att ha det roligt.
Till vårat förfogande har vi två veckor.
Vi är även för att se mycket kultur och att egentligen komma så när urinvånarna som möjligt. Inte lika mycket för shopping och bad och sol.
Förslag på resor
1. Ett land och åka runt och se en massa städer.
2. Tågluffa Europa med fokus på Amsterdam, Paris, Rom, Prag.
3. Ta en kombinations resa t.ex Barcelona 1 vecka och Rom 1 vecka.
Har ni några tips och idéer på hur det skulle kunna gå till eller vad vi ska göra?
13 mars 2015 22:41
Flyg till Prag, var där ett par dagar, ta tåget till Brno (staden jag missade när jag var i Tjeckien), sedan vidare till Bratislava, ta båten till Wien och åk hem sen. Fantastiska städer allihopa på sitt eget vis och det är otroligt lätt att träffa folk där. :)
13 mars 2015 23:28
Om ni vill tågluffa ska ni köpa interrailkort ! Sök på interrail så hittar ni all info ni behöver. Inte jättedyrt och då kan man köpa för två veckor och åka mellan 30 länder tror jag det är! I europa! Den infon finns nog där med men tänk på att vissa tåg kanske tar en liten extra kostnad men det ska för det mesta gå att åka på detta kort på alla tåg i hela Europa (av de som är inkl. i dessa 30 länder).

Annars kanske ni bara skulle kunna boka flygstol från ena stället till det andra? Billiga alternativ finns ju också som ryan air. Sen kan man ju boka hotell på plats. Om ni tex bara vill stanna på samma hotell ett par nätter så får ni ju större frihet på det sättet.

Önskar er en härlig resa
15 mars 2015 09:15
Börja enkelt, tycker jag, t.ex. Nr 1 enligt dina egna förslag nedan.
Italien är ett land som är svårt att misslyckas med, vackert och trevligt var man än kommer.
Rom och Toscana kanske?
Venedig och Gardasjön. Clinque Terre?

Gör upp en rutt i förväg och boka tågresor mellan destinationerna.

Mer om hur man bokar sin resa här:
http://www.4000mil.se/?p=2056