Vilket land tycker ni har bästa respektive sämsta maten?

Av Energi
2 jan. 2009 11:15
Visningar: 3523
Eftersom många tycker om att testa maten när man är ute och reser, så är min fråga vilket land har godaste maten respektive sämst mat?

Själv tycker jag att den Indiska maten med dom heta kryddorna är absolut det godaste jag ätit när jag rest, medans det i Bulgarien var ganska smaklöst.
Av Elgona
2 jan. 2009 12:13
när det "dansar i munnen"då njuter man av maten o då är det italiensk mat som gäller,
god mat är det också i ungern,indien o de grekiska köket förståss,
sämsta maten i mitt tycke har man i egypten norge o island,i kina var det heller ingen höjdaeupplevelse med maten.
2 jan. 2009 15:32
Grekland har god mat, mycket gott grillat kött t.ex. Souvlaki. Även moussaka är en favorit.
Italien var ingen vidare positiv smakupplevelse måste jag säga, pastan var dock bra.
Av Jessib
2 jan. 2009 16:54
Azorerna var ingen smakupplevelse på något sätt. Jag åt absolut ingenting gott under hela min semester där. Ojojoj, ingenting slår thaimat:)
Av Visial
2 jan. 2009 18:52
Jag håller med Travellover,det grekiska köket är väl alltid gott, men medelhavsmat är överhuvudtaget väldigt gott, testade en del i Turkiet.

Estländsk husmankost är däremot kanske ingen hit = )
Av Loraxxx
2 jan. 2009 20:14
Jeg drar stadig vekk tilbake til Hellas men ikke først og fremst på grunn av maten, selv om jeg har hatt mange herlige måltider i mitt favorittland.
De største kulinariske opplevelsene har jeg hatt i Frankrike og Italia - mye god mat fulgt av utsøkt vin......
Nederst på stigen hos meg tror jeg det engelske kjøkken kommer - litt for mye av fet og usunn mat.
3 jan. 2009 11:54
Det är svårt att säga, då länder har så olika mat. Asiatiskt, kinesiskt, indiskt, mat från Libanon, Frankrike, Österrike, Ungern, Medelhavsmat, turkisk mat är mums, däremot så gillar jag inte estnisk husmanskost, en del av kinamaten i Kina, då köttet bestod av slamsor, men det var 15 år sedan.
Av Jojes
3 jan. 2009 19:48
Tycker att all Medelhavsmat är god. Men eftersom jag är lite kär i Grekland :-) så måste jag så klart säga att den grekiska maten smakar bäst. Maten i Turkiet var också god. Men inte mycket slår en riktigt god moussaka till huvudrätt, grekisk sallad till förrätt och yoghurt med honung och nötter till efterrätt. mmmmmmmmmm! Längtar till Samos till sommaren! Hoppas pengarna räcker trots finanskris.
3 jan. 2009 19:58
Jag tycker ju om maten i grekland de fräscha salladerna,fina kötträtter och suverän moussaka och alltid med gott bröd till är ju aldrig fel, även spanska maträtter kan vara väl så goda.

Island tycker jag har suveräna råvaror speciellt då lamm och fisk och deras mejeriprodukter är ju outstanding med deras läckra skyr i spetsen, dessutom är nog Island begåvad med mer stjärnkockar och duktiga bagare per kapita än de flesta länder och det gör ju inte saken sämre direkt..

Jag är ju generellt köttälskare men visst kan en fiskrätt slinka ner också då och då, för jag tycker ju om fisk men det blir ofta så att när vi reser så är det kötträtterna som lockar och då hellst med någon form av potatis till, för nudlar eller ris det räcker det om jag petar i mig en eller ett par gånger i veckan det är väl mycket därför som det asiatiska köket inte blivit min favorit däremot så skulle ju våra barn kunna leva på nudlar och ris alla dar i veckan om de fick så allt går tydligen inte i arv ha ha!.

Det är nog så att man i de flesta länder kan få mat som tilltalar en trots att den traditionella inhemska maten inte faller en i smaken, har ätit god mat på Malta,Mallorca,Fuerteventura;Azorerna,Irland,England,Turkiet,Island,Spanska fastlandet,Grekland,Madeira osv. men det betyder ju inte att allt är gott där eller att alla tycker så men för oss har det funkat.

För att komma till de länder som jag tycker har mindre bra mat så kommer Tunisien som ohotad etta pga att de inte behärskar att laga den västerlänska mat som oftast står på menyn i turistområdena och oftast fanns inget annat än dessa eländiga smaklösa maträtter att få på turisthaken som dominerar i turistområdena och jag är ingen älskare av halvsegt stekt kamelkött eller tunisiska korvar som såg ut som att de kommit ur ett hundarsel heller som serverades på de mer tunisiska restaurangerna he! he!.

Det går ju inte att döma ut ett lands mat efter att ätit en vecka på turisthaken men i Tunisien försökte vi verkligen hitta något som tilltalade oss det hände till och med att vi gick direkt från en restaurang till en annan för att vi tyckte maten var dålig på den första utan att för den skull bli särskillt mycket mer nöjd med nästa maträtt heller tyvärr.

som god tvåa kommer Egypten, maten är förvisso billig men smakar väl ungefär därefter utan att för den skull vara äcklig på någe vis, men någon kulinarisk sensation har jag inte träffat på där ännu faktiskt..

Däremot så tycker jag att maten vi fick på Azorerna var helt ok om man höll sig borta från de traditionella azoriska rätterna och jag äter ju hellre en supergod lagomt röd helstekt oxfilè med karamelliserad purjolök rödvinssås och grillad potatis istället för någon smaklös köttgryta eller suspekt algsoppa bara för att de är typiskt azoriska rätter,
vi åt mexikanska kycklingrätter,tonfisk på spanska och franska kötträtter, det slank till och ned ner ett hamburgermål också även om det mest var bukfylla så fyllde det sin funktion ändå, vi överlevde ju på det också he he!

jag har inget behov av att maträtterna ska härstamma från trakten jag besöker det är huvudsaken att det smakar bra tycker jag,annars är det ju ungefär som att en turist i sverige skulle säga att de tycker svensk mat är kass bara för att de inte tycker om surströmming och paltbröd med fläsk, svenska restauranger har väl så mycket mer än det att erbjuda hoppas jag.
mvh. Bosse.
Av Bengtar
3 jan. 2009 23:49
Att gå på krogen och äta riktigt god mat handlar oftast om vad man anser sig ha råd med.
Oavsett var man är.
Jag har haft fullträffar såväl som riktiga bottennappar överallt.

De riktiga höjdarna för min del har jag fått i Frankrike. Var annars?
Att få in "havets frukter" vid medelhavet eller västkusten, eller i Normandie, eller för all del kanalkusten, oj oj oj.
Det är inte bara gott, det är njutning av högsta potens, med ett utsökt vin därtill.
Fransk husmanskost. Så sanslöst gott.

Värdinnans dubbla oxfile med en tunn skiva rökt lax inuti och murkelsås i Jyväskylä, Finland.
Som en rent sexuell njutning. Helt sanslöst.
Souvas i Kvikkjock.
Den där amatören som var bas i Italien, Berluscuoni eller nåt skulle blekna ner till bara vissnade sumpråttor om han visste nåt om smaker.

Wienerschnitsel i Wien. En Upplevelse.
Thaikrubb i Köpenhamn på en speciell krog som jag bara avslöjar för mina vänner. Mycket bättre än på de flesta ställen i Thailand.
Hälleflundra i Bodö, Norge.

Jag har den erfarenheten att varhelst man är, vill man äta gott, står priset i relation till hur gott det är.
Generellt.
Vill man prova billigt kan man ju alltid prova "elefantöra" i Övik och sen gå bakom bilen.

Den sopiga maten, om den finns, har jag inte nån erfarehet av, eftersom jag unnar mig att att det får kosta.
Snålhet om mat tycker jag att vi kan lämna hemma när vi reser.

Om tre veckor reser jag till Singapore.
Enormt spännande matresa.
Jag ser fram mot den resan för matens skull (och annat).
Av Tj
4 jan. 2009 01:08
Inget slår en uppvärmd burk vita bönor med stekt falukorv efter en fjällvandring......inga oxfileer eller nudlar slår det!!! : )
Av Cesa
4 jan. 2009 09:13
Bästa maten serveras i Turkiet o Thailand tycker jag. I turkiet så finns det en kött gryta som kallas för Ottemans kebab. Den är såå god. Smakar olika vart du än beställer den. ;Mammas recept... fullt med grönsaker o underbara smaker.. mums..
Bulgarien stod helt klart för den sämsta maten!! Helt smak löst o tråkigt!
4 jan. 2009 22:08
Att sätta likhetstecken mellan god mat och kostsam mat är ju nonsens, det bevisar ju bara att man inte bryr sig om vad man äter. Dyr mat är god... fånigt. Själv tycker jag medelhavet är bäst i längden, på enkla familjerestauranter och i en fin miljö. Svensk mat, men den har blivit bättre och det beror på att invandrarna är en ingrediens och ju fler som kommer ju bättre blir maten.//arne.
4 jan. 2009 22:26
Personligen har jag svårt för lamm och fisk så så länge jag slipper det går det mesta ner, även om jag undviker kött från fyrbenta djur pga hälsan.
Måste dock nämna den turkiska buffén vi fick på hotellet som i särklass det mest givande jag varit med om i matväg. Där gick det inte att gå på en mina!
Kort sagt så var jag som smalast efter Islandsresan där det härjar fullt med lamm och fisk, och fetast efter Turkietresan...(viktökningsmässigt ligger även Egypten bra till!)
Av Mirreli - Reseguiden.se
4 jan. 2009 23:41
Har ätit god mat och sämre mat i de flesta länder. Kan dock verkligen inte hålla med de som säger att maten i Estland inte är god, har bla varit två gånger på Olde Hansa och deras mat liknar inget annat jag har smakat tidigare. Olde Hansa är för övrigt en riktig turistfälla (precis vid rådhuset i gamla stan) men med fantastiskt atmosfär och lika fantastisk mat & service! Även Pepper Sack mittemot Olde Hansa serverade mkt god mat.
Prövade även Estnisk husmanskost på hotellet och det smakade jättebra.
5 jan. 2009 08:08
Hei

Jeg synes det er lettest å få god mat i Italia, Thailand og Malaysia. Malaysia er ganske kult når det gjelder mat ettersom de har innbyggere med forskjellige bakgrunn (Indisk, Kinesisk etc) og dermed kan en få autentisk mat fra mange deler av verden i f.eks. Kuala Lumpur :-)

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
5 jan. 2009 08:39
Den godaste maten vi ätit på semestern är absolut i Kenya, den sämsta maten i Tunisien.
Av Trea
5 jan. 2009 15:04
Den värsta matupplevelsen någonsin var Cypern! Pommes frites och majonnäs serverades till ALLA maträtter! (Till och med när det stod "fisk och ris" på menyn så serverades detta tillsammans med pommes frites och majonnäs...)

God mat har vi upplevt på många ställen, bland annat i Kenya, Vietnam och Kina!
Av Sugus
5 jan. 2009 15:46
Bästa maten:
Italien
Thailand
USA (i storstäderna)

Sämsta maten:
Alanya Turkiet, det var riktigt uselt!
Av Ziesta
5 jan. 2009 16:44
Som vegetarian kan det vara lite svårt att hitta god, spännande mat ibland.. speciellt på typiska turistställen. Pasta med tomatsås och omelett tröttnar man ju på efter ett tag.. ;-) Utifrån detta tycker jag att den godaste maten fanns i London, Singapore och Istanbul.

Har inte varit i Indien ännu men ser verkligen fram emot att testa det vegetariska utbudet där! :-)
Av Anis
5 jan. 2009 16:56
Den bästa mat jag någonsin ätit var i Sydafrika. Maken till goda grillade biffar, fiskrätter och skaldjur (ostron stora som manshänder) måste vara svårt att uppbringa.
I övrigt tycker jag att det är lätt få god mat i Italien medan smakrik mat var mycket svår att hitta i Californien.
Av Mpc
5 jan. 2009 17:39
Den godaste maten den gör jag själv sen har jag ätit god mat i t Turkiet thailand Italien äter stark mat mången chili gilla mycket indisk mat sen har jag vad jag kan se o komma på aldrig ätit någon dålig mat jo förresten har jag gjort det i England kokta Hamburgare i buljong o i kokte korv i Österrike tvi men det berodde nog på språket
Av Bengtar
5 jan. 2009 18:23
Citerat från elcanario93:
Att sätta likhetstecken mellan god mat och kostsam mat är ju nonsens, det bevisar ju bara att man inte bryr sig om vad man äter. Dyr mat är god... fånigt.
Att käka på vägkrog typ Scandic och jämställa det med Edsbacka skulle vara fånigt? Eller nonsens?
En bra och eventuellt ekologisk råvara tillsammans med duktig kock = guld för krogen!
Detta gäller överallt.
En skicklig kock på en restaurang varhelst i världen = guld.

Skicklig kock + fina råvaror gott.
Skicklig kock+ fina råvaror + en fin miljö = högt pris.
En skicklig kock i restaurangvärlden är guld värd och kostar.
Självklart.
En skicklig kock är en man / kvinna som inte syns, men ger krogen ett ansikte.

Hur får krogen ett fint renomme`?
Genom hur gott det är.
Självklart.
Om det "dansar i munnen" så sprids det vidare och fler upptäcker det danspalatset för en smaknjutning.
Att påstå att smak och pris inte har någon relation, det är i min syn nonses.

Visst kan en tillfällig smaksensation vara helt sanslös, men håller den efter två veckor? Jag har ätit kanongott i Tunisien.
Jag ha ätit kanongott på Canaria.
Även på Cypern.
Så och i Thailand.
Österrike, Estland, Lettland, Litauen Osv.
Till och med i Norge.

Att helt räkna ut vissa angivna länder tycker jag är en trist inställning.
Kom igen med varför vissa länder inte har ätbar mat.
Argument!
Saknas.
Varför?

Av Satguru
5 jan. 2009 20:09
Värst i Kina. Bäst i Japan, på Bali, i Italien och i Mexico. Monkey Café i Ubud, Bali var WOW och då var jag vegetarian.
5 jan. 2009 21:11
Mina smaklökar har njutit mest av mat från resor till Portugal, Spanien och Frankrike.

På mina Londonresor njuter jag på alla de internationella restauranger som bjuder på indiskt, kinesiskt och thaimat. Den engelska maten är inget vidare, tycker jag.

Min förkärlek till Grekland inkluderar INTE den grekiska maten.
Många greklandsälskare kan inte förstå vad jag pratar om...... men den grekiska maten har mycket kvar att önska. Ofta är Stifadon eller Kleftikon överkokt och smaklös. Mousakan var enbart en upplevelse på Amorgos där det visade sig att kocken kom från Egypten varvid den därmed var lite extra kryddad. En hel del hemgjorda pajer typ Prasopita är sånt jag letar efter på menyerna (snarare utanför menyerna)
Den grekiska salladen är höjdpunkten på mina greklandsresor. De bästa salladerna och bästa maten i Grekland har jag ätit på Tinos under förra sommaren. Ön besöks mest av grekerna själva, därav menyerna!
5 jan. 2009 23:11
Tycker om min egen matlagning, Om det gills.
Italien, Thailand och Belgen (Bryssel) bäst.
'England sämst.
Av Satguru
6 jan. 2009 10:20
Vill tillägga att Indien kan ha riktigt bra mat.
Av Energi
6 jan. 2009 12:38
Citerat från ziesta:
Som vegetarian kan det vara lite svårt att hitta god, spännande mat ibland.. speciellt på typiska turistställen. Pasta med tomatsås och omelett tröttnar man ju på efter ett tag.. ;-) Utifrån detta tycker jag att den godaste maten fanns i London, Singapore och Istanbul.

Har inte varit i Indien ännu men ser verkligen fram emot att testa det vegetariska utbudet där! :-)
Är man vegetarian så är Indien kanon
Av Satguru
6 jan. 2009 16:28
Så sant. Blir inte enklare än i Indien.
Av Nickeb
6 jan. 2009 16:53
tror det hela hänger på att välja rätt restaurang/taverna/pub/korvmoj mer än att det ena eller andra landet skulle ha dålig/bra mat.

Själv försöker jag hålla mig borta från dom stora turiststråken, använda mig av guideböcker osv. detta har inneburit att jag ätit god mat i stort sett var jag hamnat och ofta till rimlig peng.

en kommentar till bengtar:

Visst hänger pris och smak till viss del ihop, men visst kan man äta gott relativt billigt. betänk att dom dyra restaurangerna ska betala för svindyra lokaler, mycket personal för sin höga service, dyrare inredning som bord, stolar, bestick, glas osv. större lager av vin, sprit o öl mm. mm.
så visst kan man äta gott bara man kommer någon gata bortanför stora fina gatan och kanske kan nöja sig med enklare service.
6 jan. 2009 20:50
Hej!
Grekland och Thailand har bäst mat. England inte så bra men att jämföra bästa maten i olika länder är som att jämföra äpplen med päron.
Jag tycker annars att maten varit bäst på små inhemska restauranger där lokalbefolkningen brukar att äta.
Ju färre kockar osv.. brukar stämma ganska bra.
Jag tycker ialla fall att en grekrestaurang i grekland har godare mat i grekland än i sverige, Likaså thairestaurangerna, de är godare i thailand.
hälsning travaren
7 jan. 2009 01:42
Det bästa köket i världen enligt mig är det Mexikanska, jag är otroligt svag för lime,chili,koriander och tortillas, skulle kunna äta mexikanskt varje dag i resten av mitt liv.. gillar även det spanska köket grymt, tapas skulle slinka ner varje vecka. deras sangria och den underbara atmosfären är 10 + poäng. men måste hålla med både italiensk och grekisk mat ligger högt på min lista,

hmmm sämsta maten,,,jag är ju en sådan människa som äter i stort sett allt.., men england...vad har dom för matkultur egentligen,,såg ngt programm om att dom tydligen hade jätte bra mat där,,men det är inget jag minns...
7 jan. 2009 02:01
Kom just hem från Paris och hade glömt hur bra mat man kan få här - och nu menar jag inte det nya franska köket utan det rustika, lokala köket.

Annars: Australien - här kan du få det mesta. Tack vare kompisar från en grotesk massa nationaliteter har jag ätit koreanskt, indiskt, thailändskt, japanskt, kinesiskt, libanesiskt, indonesiskt, vietnamesiskt etc, etc som inte går att jämföra med den mat man får på "huvudgatan". Vissa grejor vill an nog knappast veta vad det var men strimlade inälvor (trype?) fick jag på ett nudelhak.

Att sedan Aussie-mat är kanon också är ju bara bättre.
7 jan. 2009 09:50
Trype = KOMAGE, Callo på Spanska.....gillar inte jag heller :-(