Vilken sida i Budapest?

1 feb. 2013 13:14
Visningar: 15607
Hej!
Det finns ju s a s två sidor (om floden) i Budapest.

Om man tittar på de närmaste områdena (distrikt) närmast floden:
Vad har respektive sida att erbjuda? Är det olika stil, utbud, atmosfär på de olika sidorna?

Jag ser att det finns en järnvägsstation och en park på resp sida, men att de på östra sidan är större. Problem eller bara bra? (Järnvägsområden brukar ju sällan vara särskilt trevliga i storstäder)
Av Msdr
1 feb. 2013 13:57
Hej!

Var där i september och det var sannerligen en vacker stad!!!
Vi bodde på östra sidan dvs Pest, men jag hade valt väster om Donau dvs Buda om jag skulle åka dit igen. Alternativt precis invid flodens östra strand, för då är det ju ändå nära till Buda, där de flesta sevärdheterna finns.
På plussidan på Pestsidan är väl mest bara stadsparken med Szehenyibadet, som är värt ett besök.
Det händer mest på västsidan och längs flodbanken, så jag skulle nog ändå inte välja östra sidan, annat än att vi bodde väldigt fint på Corinthia hotel, till bra pris. Det tog ca 15-20 minuter att gå ner till floden, och det var inte hela världen på något sätt, men området i övrigt var riktigt tråkigt.
1 feb. 2013 15:14
Jag väljer helt klart Pest. Bodde där i fyra månader 2004. Här hittar du mer restauranger och nöjen under kvällstid, då man vill ha nära till sitt boende. Åker du på sommaren är Margit Sziget fint, alla parker och uteserveringar i "bortsprängda" hus mysiga att hänga i. Pest är också större, det är där allt händer. Budasidan har mer historiska vackra sevärdheter, man kan gå dit under dagen.
2 feb. 2013 17:40
Ok, tack för rungande enhetliga svar!

Var ligger om man kan kalla det shoppingstråken och restaurangområdena? På ett ungefär, jag förstår ju att de finns utspridda. Men jämför t e x med Göteborg där Linnégatan, Södra Vägen och Avenyn är restaurangtäta, gågatan genom Haga är kafétätt och Kungsgatan med sidospår är ett shoppingområde t ex.
Av Annl
3 feb. 2013 09:59
Jag röstar också för Pest.

Och bra att tänka på när man ska boka boende i Budapest är att det är billigt så du kan gärna lyxa till det och välja ett lite finare hotell. Detta hade jag inte förstått innan vi bokade.

Du som gillar mat - restaurang Gundel är en institution.
Av Desires
3 feb. 2013 10:33
En till som röstar för Pest - trevligast att bo där!,
Jag tyckte inte det fanns några områden som såg trista ut där i Budapest, i alla fall var inte vi i något sådant område. Vi promenerade runt i hela stan men vi gillar det sättet att uppleva en storstad. Åkte även jump on/off buss ett par gånger (t ex när vi skulle till det finaste badet där, Széchenyi). Vi bodde på hotell Palazzo Zichy (4-stjärnigt). Detta hotell låg bra till i trevliga kvarter, det var läckert och mycket modernt designat o renoverat, frukosten var suverän och personalen var mycket vänlig och tillmötesgående. Budapest är en väldigt fin och trevlig stad, en av de mysigaste i Europa tycker jag!

Jag har restaurangtips, många foton från fina Budapest o tips på sevärdheter på min resesajt
om du vill kolla http://www.desires.se/#post120
3 feb. 2013 14:34
Citerat från annl:
Jag röstar också för Pest.

Och bra att tänka på när man ska boka boende i Budapest är att det är billigt så du kan gärna lyxa till det och välja ett lite finare hotell. Detta hade jag inte förstått innan vi bokade.

Du som gillar mat - restaurang Gundel är en institution.
Skall kolla in Gundel!

Vi bor alltid på samma hotellkedja så det blir inget stort problem att hitta eller välja boende, annat än (därav min trådstart) att välja mellan de två som finns i Budapest. Det jag är mest sugen på ligger dock i Buda.

Desires - Det är precis det här jag frågar efter (som du skriver på din sida): "Själv tyckte jag det var mysigare att titta i småaffärerna på ”Vaci Utca”-gatan, som brukar jämföras med Stockholms Drottninggata. Där låg även flera trevliga uteserveringar och caféer. "

Du har många restaurangtips också, som jag skall kolla upp om de lockar!

Mer sånt tack :) Jag har förstått att Pest är favoritdelen, men ge mig fler förslag om vandringsstråk eller restaurangområden.
6 feb. 2013 09:37
Annl - Gundel ser riktigt lovande ut! Har du (eller någon annan här) testat söndagsbrunchen?

Är det ingen som orkar bemöda sig att svara var shopping- och restaurang/cafestråken ligger? Är det bara florida- och thailandsresenärer som får vara lata och inte behöver googla fram alla svar? ;) Jag har googlat men hittar i princip bara shoppingcenter och det är inte dem jag är intresserade av.
Av Desires
6 feb. 2013 10:16
Hej igen!
Förutom Vati Utca där jag själv var och tyckte det var ganska trevligt, har jag läst att Raday Utca ska vara en billigare och mysigare gata än Vati Utca (som en del tycker är för turistiskt). Många turister hittar inte till Raday Utca, men du kan säkert hitta den på kartan (jag kände inte till den gatan när vi var där....)

Däremot googlade jag och hittade denna reseguide, som jag tycker hade lite mer detaljerade tips på shopping (m gatunamn), sevärdheter mm, här är den http://jade.se/reseguide/budapest
I denna reseguide hittade jag även detta "En annan myllrande shoppinggata är Kossuth Lajos Utca, bredvid Erzébet Bridge, och dess avslutande gata Rákóczi Út som går hela vägen till Keleti Railway Station."
6 feb. 2013 10:44
Tack! Perfekt! (Jag har en tendens att alltid googla på engelska)
Av Nikl
8 feb. 2013 18:27
Hej!

Följer man just Rákóczi Út fram till strax innan Blaha Lujza Ter är man nära ruinbaren Szimpla Kert som jag tycker är ett trevligt ställe att besöka för en öl eller två (http://www.szimpla.hu/budapest/pictures). Jag bodde själv i detta område (sjunde distriktet - judiska området) och tyckte absolut det hade sin charm med små fik och barer.

Vill man hitta till ett köpcentrum finns ju Arena Plaza om man fortsätter längst Rákóczi Út och vidare på Kerepesi Út Det blir dock en lång promenad. Själv fortsatte jag gatan fram och vidare till området kring Puskas Ferenc Stadium och tittade runt i kvarteren däromkring, men det var ett rätt tråkigt område (iaf i mörkret) tyckte jag.
9 feb. 2013 00:14
Niki! Välkommen till RG!
Tack för att du förärar mig med ditt första inlägg ever :)

Och det är precis den typen av info jag vill ha!

Nu har jag blivit riktigt sugen på Budapest :)
Av Nikl
9 feb. 2013 16:27
Tack för välkomnandet!

Budapest är ju en fin stad om än något "turistig" på sina håll. Själv hann jag inte med allt jag planerat, det finns ju så mycket intressant att titta på! Det ska jag dock lösa med en resa tillbaka och då planerar jag bland annat att hinna med en båttur på Donau till Bratislava.
Av Annl
11 feb. 2013 16:30
Nää, söndagsbrunchen på Gundel missade vi eftersom det var dags för hemresa då. Däremot firade vi vår 20-åriga bröllopsdag med att käka middag där på kvällen och det var en väldigt speciell upplevelse. Gundel är en institution, som sagt.

Rent allmänt käkade vi bra.

Ett bra tips är att tanka hem Aftonbladets reseguide över Budapest - den är bra och informativ.

Sen får du inte missa monumentmuséet - det ligger 20 minuters bilfärd utanför centrala Budapest och det är en park utomhus där de ställt upp alla gamla kommuniststatyerna. Ett helt galet ställe och i kassan spelade de nternationalen och sålde en massa gamla kommunist-krafs- saker som muggar med CCCP på och liknande (men de accepterade Amex-kort som betalning stod det). Galet ställe som sagt men mycket intressant. Snyggt gjort är det också och inte alls som i Moskva där de bara dumpat de gamla statyerna huller om buller.
Citerat från nisse2ears:
Annl - Gundel ser riktigt lovande ut! Har du (eller någon annan här) testat söndagsbrunchen?

Är det ingen som orkar bemöda sig att svara var shopping- och restaurang/cafestråken ligger? Är det bara florida- och thailandsresenärer som får vara lata och inte behöver googla fram alla svar? ;) Jag har googlat men hittar i princip bara shoppingcenter och det är inte dem jag är intresserade av.
Av Annl
11 feb. 2013 16:34
Glömde en sak!

Du får absolut inte missa den skoutställningen som Desires tipsar om på sin blogg - denna sevärdhet finns inte beskriven i någon guidebok - i alla fall inte vad vi kunde hitta.

Nedanför parlamentet precis vid vattnet i riktning mot stan hittar du dessa ca 50 par skor. det är förenat med livsfara att korsa den stora vägen om du kommer från parlamentet men helt klart värt det (det finns ingen vettig övergång). Och där på kanten av trottoaren står dessa ca 50 par skor uppradade och ska symbolisera pilkorsarnas övergrepp under andra världskriget då judarna ställdes upp på rad och sköts direkt ned i floden. Mycket gripande och tänkvärt!
Av Annl
11 feb. 2013 16:48
Det var det lilla...

När ska ni resa?
Citerat från nisse2ears:
Tack Annl!
11 feb. 2013 16:53
Inget är bokat men mars, april eller maj ligger bra till.
Av Annl
11 feb. 2013 17:19
Låter som om ni kommer att få fina dagar där - vi var där i maj och hade gott och varmt och kunde bada terminalbad.
Citerat från nisse2ears:
Inget är bokat men mars, april eller maj ligger bra till.
11 feb. 2013 18:28
Pest sidan ! Vi bodde vid floden och bron som leder över till klassiska
hotell Gellert. Nära saluhallen och långa gågatan. Promenerade mkt men t-banan funkade oxå smidigt .

Skulle dock välja ett finare hotell nästa gång då
det är hyfsat billigt :)
11 feb. 2013 19:06
Tack även till dig resemaja för ditt inlägg :)

Jag kommer passa på att bo flott jag lovar :)