Vilka pengar är det nu man ska ha med sig??

18 apr. 2008 10:08
Visningar: 3464
Hej igen!
Knappt en vecka kvar tills vi sitter på planet till Egypten!! *längtar*
Har läst lite hit o dit om vilken valuta som gäller..Kan vi enas om vad som är rätt ;) *ler*
Hur mkt ska jag räkna med att det går där borta?
Tror inte att jag kommer att köpa så mkt utan jag lägger nog hellre pengarna på båtutflykter...
Vad kostar tex båtturen till Giftun Island? Det verkar ju vara så vackert där att man smäller av..
Finns det andra båtturer? Var går dom, vilka är bäst?
Finns det möjlighet att få se delfiner? Tänk om man skulle kunna få simma bland delfiner,vilken drömupplevelse!

Så kort o gott.. Hur mkt ska man växla in innan man åker? (för man kan väl ta ut där med...)
Vilka valutor ska man ha?
Vad kostar trippen till Giftun Island?
Vilka andra båtutflykter rekommmenderar ni o vad kostar dom isåfall?

Tacksam för alla svar jag kan få!! :D

Kram på er!
18 apr. 2008 17:00
Det brukar gå hur bra som hellst att växla åt sig egyptiska pund från svenska pengar på hotellen ivarjefall på de större turistmålen som Hurghada tex. och det är heller inget problem att ta ut pengar på banken om inte de pengar man har med sig ner räcker.

kursen på egyptiska pund går ju litet upp och ner normalt är den ganska billig men nu när dollarn står lågt gentemot kronan kanske det lönar sig att växla till dollar här hemma för att sedan växla till egyptiska pund där nere men jag är inte riktigt säker på den punkten, förr när dollarn stod litet högre så lönade det sig inte trots att många tipsade om detta och en del menade att man skulle få mer om man handlade för dollar ute på stan också men jag tyckte de mest såg fundersamma ut när man försökte handla för dollar så det gav jag upp med jag tror det är lättast med ett par tre tusen i svenska pengar och sedan växla på hotellet eller ta ut pund på bank eller i automat där nere.

Hur som hellst så är det billigt där nere så pengarna räcker ju ganska länge, däremot så vet jag tyvärr inte vad utflykterna kostar men det finns säkert någon som är bättre uppdaterad än mig på det området vore kul att höra hur resan blev sen när ni kommer hem igen, själv har jag nog gjort mitt i Egypten för ett bra tag framöver .
ha en bra resa Bosse.
Av Energi
18 apr. 2008 21:25
Men mot kronan har nog dollarn tappat mest, så ta med dig dollar
18 apr. 2008 23:19
Hej, kolla med Ziko som för närvarande är inloggad. Jag tror han kan det.
Ingemar
Av Legusta
18 apr. 2008 23:26
Dollar är inte så stark valuta att växla med (folk är skeptiska), dom tar hellre emot Euro numera.
19 apr. 2008 00:08
Hej,
Till Egypten kan du alltid ta med dig USD eller så kan du även köpa deras nationella pengar EGP på Forex!
En blandning är alltid bäst! ;o)
Ha en skön resa,
//Gabriel