Vart åker ni i sommar?

3 maj 2009 23:35
Visningar: 1157
Hej alla reseglada!

Jag och min kille håller på att planera sommarens semester. Har ännu inte bestämt oss vad det blir.. Det är bara
tänkt som en sol, bad och god mat-resa.
Behöver lite inspiration och är allmänt nyfiken på vart folk tar sig till, så vart åker ni i sommar? :)

Ha de bra!
3 maj 2009 23:53
Citerat från hanizimo:
Hej alla reseglada!

Jag och min kille håller på att planera sommarens semester. Har ännu inte bestämt oss vad det blir.. Det är bara
tänkt som en sol, bad och god mat-resa.
Behöver lite inspiration och är allmänt nyfiken på vart folk tar sig till, så vart åker ni i sommar? :)

Ha de bra!
Min man och jag tillhör den sällsynta skara som inte brukar ta ut så mycket sommarsemester, vi reser hellre utomlands när vädret är som tristast här i Sverige, dvs höst/vinter/tidig vår.
I år har vi varit i Guadeloupe i franska västindien, var där mars/april.
Det vi har planerat i sommar är en stuga nånstans i Danmark, troligen Jylland. Nu är vi skåningar så Danmark känns inte så himla utländskt men man kan hyra fantastiskt lyxiga stugor där med jacuzzi och grejor, sammanlagt har vi hyrt sex stugor sen 2006, nu senast i Rågeleje på norra Själland i slutet av januari, fin stuga och rimligt avstånd från Helsingborg där vi bor, tog nog inte mer än 30 minuter att köra.
Dock vill vi närmare tyska gränsen nu, vill över och handla lite öl, vin och sprit. Då måste man antingen ner mot Falster eller Lolland men Jylland funkar också även om det blir längre att köra, då kan man ta sig till Tyskland landvägen, vi har bott på Jylland förr.
Vi brukar försöka få in en till två stugor per år, det låter kanske trist men vi har jättemysigt med god mat, vin och en massa filmer.
Sen drar vi utomlands mellan varven........
Av Trea
4 maj 2009 08:43
Hej hej!

Vi ska semestra i Europa i sommar. Det blir Polen, Tjeckien, Österrike och Italien. Tror vi... Vi har köpt en husbil och ska ut på första långresan med den... ska bli spännande! Vi bloggar under tiden, så alla som vill följa planering, förberedelser och resan i Europa förstås är välkomna att titta in på http://www.freedomtravel.se

Lycka till med era resplaner och hoppas ni hittar nåt mysigt semestermål!
4 maj 2009 10:23
Vi åker till Kreta de första 2 veckorna i augusti. Där ska jag njuta av sol, bad och god mat.
Av Joje_66
4 maj 2009 11:45
Vi har Nu bokat 14 dagar i Skottland och planeringen är i full gång :-)
4 maj 2009 12:09
Vi har bokat Skottland 2 veckor andra halvan av juli och tänkte åka till Grekland, ev sista minuten, dom 2 första veckorna i juli. Vi får se till att vi får någon/några dagar emellan bara.
Av Anjou
4 maj 2009 14:41
Hej Hanizimo!

Härligt är det med semester, javisst :-) God mat och sol och bad, hmn...varför inte en resa till någon Grekisk ö? Vi ska själva först semestra i vårt härliga Sverige. En dryg vecka i Sarek blir det först, med camping och fiske i första hand. Till vintern, burr..den är lång här där vi bor, då har vi en inplanerad och bokad resa till Gran Canaria.

Hoppas ni får en härlig resa, med sol, salta bad, god mat och inte att förglömma en del romatik ;-)
Av Fridap
4 maj 2009 17:03
Hej!

Vi skall testa Parga/ Grekland i år, två veckor i juni!

Hoppas ni får en härlig semester!!
Av Silvana
4 maj 2009 17:49
Jag kan föreslå en resa till Ligurien. Där är maten god, havet blått, månen stor och gul och naturen underbar samt alla italienare är så trevliga. Det går ofta lågprisflyg till Nice eller också kan man flyga till Genua. Det är bra tågförbindelser från dessa orter till Ligurien men man kan också åka charter till t ex Pietra Ligure, får favvos. Lycka till!
Av Anis
4 maj 2009 23:32
Snart bär det av till Sardinien, det ska bli spännande. Ryanair flyger Skavsta - Alghero, som ska vara en "romantisk" stad. Lite turer runt på ön blir det också. Maten är säkert god som över allt i Italien, och sol och bad vid "Smaragdkusten" känns lockande.
På sensommaren kanske det blir en tur till Estland, vår familj gillar Tallinn liksom landsbygden där. Haapsalu som ligger vid havet ett par timmars resa från Tallin är en väldigt fin liten stad.
5 maj 2009 09:05
Naturligtvis ska man ta minst en tur till lappland för fiske o litet vandring när det är sommar o då hellst till Kirunafjällen annars är det inte riktig sommar för mig.
Efter den turen bär det av till Östersund över en långhelg innan vi tre dagar senare packar om o drar till Island under15 dagar, där blir det att bila runt hela ön och på den turen blir en salig blandning av vackra vyer båtturer,vandring,fiske,ridning,bad i varma källor o säkert mycket annat vi tar nog dagen o aktiviteterna som de kommer det ska verkligen bli roligt o skönt .
Bosse.
Av Katitzi
5 maj 2009 15:52
Grekland förstås!! I år testar vi Karpathos de två första veckorna i juli.
Av Kiiwii
5 maj 2009 19:55
Två veckor i Bulgarien - Balchek, sista halvan av juni. Blir att fira midsommar och en födelsedag där. Spännande!
Hoppas ni hittar någor intressant! (Bulgarien ska visst än så länge vara billigt så det passar vår börs).

Glad sommar!
Av Candy
5 maj 2009 20:48
Nybokat 9 dagar till Peking. Min drömresa:-)
Av Mape
5 maj 2009 22:28
SVERIGE och västkusten skärgården i Göteborg,där finns allt man önskar sig,sen kan det bli en tripp upp till Värmland
och en tripp till Hökensås vid Vättern,inte så dumt det heller,Sverige är underbart på sommaren,men vintern kan kvitta,då gör vi som flyttfåglarna,flyger till varmare breddgrader.
Av Chagana
6 maj 2009 05:09
Hej!
Vi funderar på att besöka Bulgarien för första gången. Vi ska då ha Nessebar som utgångspunkt och utöver sol, mat och bad en hel del utflykter med guid och aktiviteter så som vandring, besök av grottor mm. En av utflykterna blir i så fall också en 2 dagars guidad tur till Turkiet.
2v i Bulgarien, resa+hotell med frukost ca 8000 per person.
Av Neena
12 maj 2009 15:44
Bila ner till Kroatien, för femte året i rad =) Dock är jag inte bo-i-samma-stuga-varje-år typen, så det blir som vanligt helt oplanerat utan några hotell bokade. Kroatien är perfekt, inte för lång att bila, lagom varmt, relativt prisvärt, vackra städer och inte överexploaterat överallt.
12 maj 2009 18:08
Vi ska ner till Nice en långhelg snart och senare i sommar ska vi köra Italien runt på 4 veckor, en utflykt som vi verkligen
har längtat efter att göra. Italien är ju verkligen en "sol, bad, och god mat-resa".
Av Mipumo
12 maj 2009 22:51
Vi åker till Norra Italien 2 veckor, har inte planerat resrutten ännu, sedan blir det Mellbystrand och antagligen någon storstad
Av Lotta08
13 maj 2009 09:18
Hej!
Det blir en vecka i Turkiet nu i slutet av maj-början av juni.
Ska till Kusadasi,vilket är helt okänt för mig,så det ska bli riktigt
spännande.Åker med ena sonen och döttrarna.
Planering pågår angående i semester i januari-februari 2010.
Thailand blir det,men vart vet vi inte riktigt än.
Då blir det bara maken och jag.
I övrigt så tillbringas sommaren i Sverige.
Tänkte ta med mig döttrarna "hem" till mitt älskade Stockholm
och en vecka i Ramsele(Ångermanland)och njuta på den gamla släktgården.
Hoppas att ni har kommit på något!
//Lotta.
Av Homeros
14 maj 2009 06:54
Måste ju som vanligt dra till med helt klart underskattade Kos!! Två veckor med start 5:e juni på hotell International för knappt 9000kr för två personer..Frukost included..
Underbar ö med allt nära..Härliga stränder och en massa att se och göra..
Maten behöver väl ingen närmare introduktion då grekland har världens bästa mat!!

Mysiga gator och gränder..Fina öppna torg, mängder av butiker och en underbar hamnpromenad som lyses upp på kvällarna av alla fina båtar som ligger och guppar..

Kommer att njuta av varje sekund där..För nionde gången:)

Och jämfört med många andra grekiska öar är det relativt billigt att åka dit då Kos status inte är lika hög som t.ex Santorini, Naxos, Paros, Rhodos och Mykonos..Man bör dock åka över till Rhodos för att gå en sväng i gamla stan om man ändå är på Kos..
Av Homeros
14 maj 2009 06:55
Citerat från mape:
Sverige är underbart på sommaren,men vintern kan kvitta,då gör vi som flyttfåglarna,flyger till varmare breddgrader.

Vafrör envisas så många med att tycka att Sverige är så underbart på sommaren när den största delen oftast regnar bort?
Av Elgona
14 maj 2009 12:21
HALLER MEJ HEMMA I SVERIGE,VASTKUSTEN,GULLHOLMEN,KARRING;N BL A ,O SA EN SVANG TILL SKAGEN,OI NORRA
SJALLANDS UDDE........EV HELGOLAND O SYLT.