Varning: Supersaver travel höjer priset

11 mars 2015 14:44
Visningar: 3447
Supersaver travel använder sig av tvivelaktiga säljmetoder. Jag skulle beställa resa från USA till Sverige och hittade en genom Domondo.se för 5011 kronor vilket var billigt. Jag klickade på länken till supersaver travel och där fanns resan och priset 5011 med stora bokstäver på blå botten. Priset följde med ända fram tills att jag skulle betala med kortet och då kom en betalningssida fram utan något pris. Jag reagerade inte för detta, utan fortsatte med betalningen, men då såg jag ett annat pris med mycket liten text överst på sidan. Beloppet hade då ändrats till drygt 8000 kronor, en höjning med over 62 %. Jag avbröt naturligtvis köpet i sista stund och försökte att ringa supersaver i dag för en förklaring. men telefontiden var endast till kl 14.
Min recommendation är att undvika SuperSaver Travel för att inte stödja ett företag med sådana tvivelaktiga affärsmetoder. Jag anser att det är skojeri och det måste vara medvetet.
Av Hille2
11 mars 2015 14:56
Jag har bokat flera gånger med Supersavertravel utan att något sånt har hänt. Låter konstigt.
11 mars 2015 15:11
Ja, det var mycket oväntat. Men jag anser att det är skojeri. De nämnde inte alls priset när betalningssidan kom upp - om man inte tittade högst upp på sidan utanför betalningsramen. Där kom fram ett helt annat belopp med liten text med helt annan typografi. Det var en ren tillfällighet att jag upptäckte det.
Av Hille2
11 mars 2015 15:52
Jag prövade att boka ett par resor genom Momondo ((utgår från att det är dem du menar) och valde Supersavertravels erbjudanden. Inget sånt hände dock mig. Det kan inte vara så att du av misstag bytt till en annan resa? Det är ju ganska rörigt på sidan.
11 mars 2015 16:07
Nej, jag är absolut säker och jag gjorde om beställningen från Momondo (som de heter, ursäkta stavfelet) och det gav samma resultat, men denna gång var priset lite billigare, någonting på 7900 kronor. Men samma billiga pris (5011) annonserades stort fram tills det var dags att betala, då det dyrare priset visades högst upp utanför betalningssidans ramverk.
Jag förstår att det är svårt att föreställa sig att ett stort företag som SuperSavertravelanvänder sig av sådana billiga trick och därför vill jag varna andra för det.
Av Birgere
11 mars 2015 16:11
Citerat från Globetrotterp:
Nej, jag är absolut säker och jag gjorde om beställningen från Momondo (som de heter, ursäkta stavfelet) och det gav samma resultat, men denna gång var priset lite billigare, någonting på 7900 kronor. Men samma billiga pris (5011) annonserades stort fram tills det var dags att betala, då det dyrare priset visades högst upp utanför betalningssidans ramverk.
Jag förstår att det är svårt att föreställa sig att ett stort företag som SuperSavertravelanvänder sig av sådana billiga trick och därför vill jag varna andra för det.
Kan du inte beskriva exakt vilken resa det handlar om.. För det låter väldigt konstigt och jag har inte sett något liknande hos dem.
11 mars 2015 19:18
Javisst kan jag det. Jag misstänker att du har kopplingar till företaget och då kan du kanske göra något åt det. Resan var t/r RSW-CPH och jag gjorde beställningen måndag natt, svensk tid.
11 mars 2015 19:30
Du måste skriva exakt vilken resa - datum och avg tid och flygplats resp ankomstflygplats och tid för att någon skall kunna göra samma sökning.
Av Tubbe
11 mars 2015 21:54
Hej,

Supersaver/travelstart/travelpartner/seat24/flygvaruhuset osv osv osv ägs av Etravel. som är en reseagent.

Så om du ska vara säker på att pengar inte hamnar i samma börs så boka direkt av flygbolagen.
Iof bra affärside....men sunkig.

Reseguden är full av missbelåtna resenärer, undvik reseagenter.

Har iof bra erfarenhet av Ticket också. Deras försäkring är väldig stark.

/ R
Av Hille2
12 mars 2015 01:38
Såklart man gör en chansning varje gång man bokar med en reseagent. Man kan inte förvänta sig samma service som om man bokar direkt med flygbolaget, det kommer troligen inte att finnas någon som man kan ringa om det blir problem, tex.. Men att de större och välkända skulle försöka lura någon att betala ett högre pris genom att manipulera bokningssidan har jag svårt för att tro på. Och vi har ju heller inte fått uppgifter så att vi kan få se bevis på det ännu.
Av Bibby
12 mars 2015 02:20
Kan det vara priset utan skatt du fått fram initialt?

När man bokar på vissa icke-EU-bolag så visar de ibland priset utan skatter och de kommer inte fram förrän vid själva bokningen/betalningen.
Eftersom du bokar USA-Europa så kan det vara en möjlighet, kolla vad de säger om priset 5011, med eller utan skatt?
Av Minnap
12 mars 2015 05:09
Köper numera flygbiljetter direkt från flygbolagen. Undviker dessa reseagenter av olika anledningar, varav en är svårt att få kontakt om du t ex inte lägger till en extra service som naturligtvis kostar extra. Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte, låter otroligt billigt men sedan när man klickar sig vidare stiger priset och slutsumman blir en helt annan.
Av Hille2
12 mars 2015 05:48
Citerat från Minnap:
Köper numera flygbiljetter direkt från flygbolagen. Undviker dessa reseagenter av olika anledningar, varav en är svårt att få kontakt om du t ex inte lägger till en extra service som naturligtvis kostar extra. Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte, låter otroligt billigt men sedan när man klickar sig vidare stiger priset och slutsumman blir en helt annan.
Kan du ge exempel på det? Det är då inte vad som händer när jag söker på de vanligaste ställena. Håller med om att servicen är obefintlig efter att du gjort din bokning men själv händer det rätt ofta att jag bokar med nån av dem ändå om priset är oslagbart. Och att priset ändras under bokning har faktiskt aldrig hänt mig trots att jag bokat via nätet lika länge som möjligheten funnits. Däremot, om man bokar med vissa utomeuropeiska bolag kan det hända att skatten syns först i slutet av bokningen.
12 mars 2015 07:38
Jag gjorde det igen och idag var priset 5600 nånting, men blev over 8000 efter att jag skrivit in en mängd uppgifter. Denna gång tog jag bilder på skärmen. Jag har en närstående som jobbar på resebyrå, som säger att sådant kan hända när flygbolagen inte uppdaterar sina uppgifter. Det kan jag köpa, men inte att man ska behöva skriva in alla uppgifter och svara både en och två gånger på om jag vill ha alla möjliga tilläggstjänster för att se att den billigaste biljetten plötsligt blivit den dyraste. Samma sak hände med Travelstart, men där fick man det verkliga priset lite tidigare. Verkade faktiskt vara samma bolag. Men t ex Flygstolen, som jag använt tidigare, hade inte dessa billiga bluffresor, trots att de också kom upp på Momondos lista. Jag tar alltid den billigaste resan utan några tillägg och denna gång blev det BravoFly, som jag inte ens visste om tidigare, så ingen ska tro att jag är ute I skumma avsikter. Jag är en helt vanlig, men prismedveten, kund som blir förbaskad när det luktar lurendrejeri och stöld av min tid. Därmed har jag för avsikt att avsluta den här debatten.
Av Hille2
12 mars 2015 07:59
Synd att du inte ville lägga ut uppgifter om bokningen här för då hade vi andra kunnat få pröva och blivit övertygade om att det är som du säger :)
12 mars 2015 08:08
Citerat från Globetrotterp:
Jag gjorde det igen och idag var priset 5600 nånting, men blev over 8000 efter att jag skrivit in en mängd uppgifter. Denna gång tog jag bilder på skärmen. Jag har en närstående som jobbar på resebyrå, som säger att sådant kan hända när flygbolagen inte uppdaterar sina uppgifter. Det kan jag köpa, men inte att man ska behöva skriva in alla uppgifter och svara både en och två gånger på om jag vill ha alla möjliga tilläggstjänster för att se att den billigaste biljetten plötsligt blivit den dyraste. Samma sak hände med Travelstart, men där fick man det verkliga priset lite tidigare. Verkade faktiskt vara samma bolag. Men t ex Flygstolen, som jag använt tidigare, hade inte dessa billiga bluffresor, trots att de också kom upp på Momondos lista. Jag tar alltid den billigaste resan utan några tillägg och denna gång blev det BravoFly, som jag inte ens visste om tidigare, så ingen ska tro att jag är ute I skumma avsikter. Jag är en helt vanlig, men prismedveten, kund som blir förbaskad när det luktar lurendrejeri och stöld av min tid. Därmed har jag för avsikt att avsluta den här debatten.
Du har fortfarande inte talat om vilka datum/tider du tänkt flyga så att det går att återskapa. Du säger att du har skärmdumpat, då vore det ju smidigt att du även såg till att dela med dig av dessa för att det du säger ska ha någon tyngd.
Av Mipec
12 mars 2015 09:17
Citerat från Globetrotterp:
Jag gjorde det igen och idag var priset 5600 nånting, men blev over 8000 efter att jag skrivit in en mängd uppgifter. Denna gång tog jag bilder på skärmen. Jag har en närstående som jobbar på resebyrå, som säger att sådant kan hända när flygbolagen inte uppdaterar sina uppgifter. Det kan jag köpa, men inte att man ska behöva skriva in alla uppgifter och svara både en och två gånger på om jag vill ha alla möjliga tilläggstjänster för att se att den billigaste biljetten plötsligt blivit den dyraste. Samma sak hände med Travelstart, men där fick man det verkliga priset lite tidigare. Verkade faktiskt vara samma bolag. Men t ex Flygstolen, som jag använt tidigare, hade inte dessa billiga bluffresor, trots att de också kom upp på Momondos lista. Jag tar alltid den billigaste resan utan några tillägg och denna gång blev det BravoFly, som jag inte ens visste om tidigare, så ingen ska tro att jag är ute I skumma avsikter. Jag är en helt vanlig, men prismedveten, kund som blir förbaskad när det luktar lurendrejeri och stöld av min tid. Därmed har jag för avsikt att avsluta den här debatten.
Hej, för mig låter det som ett tekniskt problem. Jag tror att man har någon form av cachning (temporärlagring) av ett utgånget pris som man inte lyckats uppdatera (förrän i sista steget i bokningsprocessen, då man antagligen går direkt mot rätt databas med priser).

Den typen av bluffar som du tror att det är kan man bara göra under begränsad tid innan man bränt sönder sitt rykte. Jag har alltid uppfattat SuperSaver som en seriös aktör som funnits i branschen ganska länge och har svårt att tro att dom skulle göra detta medvetet.
Av Minnap
13 mars 2015 08:15
Citerat från Hille2:
Citerat från Minnap:
Köper numera flygbiljetter direkt från flygbolagen. Undviker dessa reseagenter av olika anledningar, varav en är svårt att få kontakt om du t ex inte lägger till en extra service som naturligtvis kostar extra. Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte, låter otroligt billigt men sedan när man klickar sig vidare stiger priset och slutsumman blir en helt annan.
Kan du ge exempel på det? Det är då inte vad som händer när jag söker på de vanligaste ställena. Håller med om att servicen är obefintlig efter att du gjort din bokning men själv händer det rätt ofta att jag bokar med nån av dem ändå om priset är oslagbart. Och att priset ändras under bokning har faktiskt aldrig hänt mig trots att jag bokat via nätet lika länge som möjligheten funnits. Däremot, om man bokar med vissa utomeuropeiska bolag kan det hända att skatten syns först i slutet av bokningen.
Det är min erfarenhet, du får göra precis hur du vill. Jag prioriterar förutom priset, service, flygtid och försöker undvika t ex europeiska bolag( Norwegian, SAS, Finnair) pga konfliktrisk.
Av Hille2
13 mars 2015 10:09
Men jag blir bara så brydd hur det går till när du och en till i denna tråd har lyckats få priset att stiga under bokningen? Om ni nu ändå varnar på ett forum för detta så borde ni rimligtvis kunna visa fram bevis på det också. Om inte annat vore det bra för andra som då kunde undvika att göra samma misstag.
"Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte" säger du. Det kan väl inte vara så svårt att visa för oss hur det går till när man ändå gör sig besväret att varna andra?
13 mars 2015 12:29
Jag gjorde också en sökning (Arlanda-Kapstaden, 1-15/5. Avstod alla tillägg och slutsumman blev den samma som i början av bokningen. Det fanns många tillägg, tackar man ja till allt det så hade priset skenat iväg.

//ellismellis
Av Hille2
14 mars 2015 02:09
Citerat från Ellismellis:
Jag gjorde också en sökning (Arlanda-Kapstaden, 1-15/5. Avstod alla tillägg och slutsumman blev den samma som i början av bokningen. Det fanns många tillägg, tackar man ja till allt det så hade priset skenat iväg.

//ellismellis
Ja, så är det. Och tilläggen är oftast helt onödiga att betala för dessutom.
Av Minnap
14 mars 2015 08:07
Citerat från Hille2:
Men jag blir bara så brydd hur det går till när du och en till i denna tråd har lyckats få priset att stiga under bokningen? Om ni nu ändå varnar på ett forum för detta så borde ni rimligtvis kunna visa fram bevis på det också. Om inte annat vore det bra för andra som då kunde undvika att göra samma misstag.
"Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte" säger du. Det kan väl inte vara så svårt att visa för oss hur det går till när man ändå gör sig besväret att varna andra?
Min absolut sista replik till dig är: välj t ex flygresors sida och just supersavertravelspris, välj destination och tillval som servicepaket, konkursskydd,sittplats, ombokningsbar biljett,mobil resplan och ev diverse försäkringar så har priset dubblerats. Den resan med samma bolag vi köpt blev dubbelt så dyr jmf grundpriset. Det jag vill visa på är att de första priserna som visas när man letar biljetter inte alltid stämmer, men fr a är servicen, åter min erfarenhet, minimal.
14 mars 2015 09:18
Det var ju synd att ingen fick hjälpa till eller kunde få klarhet i detta, det låter onekligen lite märkligt.

Att tillägg man själv väljer att köpa höjer priset är väl naturligt, däremot är det knappast okej om det skulle vara som TS påstår, vilket vi väl aldrig får veta till 100%.

Det som annars är ganska fult är många företags ofog att lägga på en dold kortavgift t.ex. 149:- (mycket i procent på en billig biljett). Man anger priset inkl. en internetbank-rabatt, direktbetalningsrabatt som man inte får om man betalar med kort.
Av Tubbe
14 mars 2015 15:42
Hej,

I min värld så är du inget värd ner pengarna är levererade till en reseagent.

Angående Supersaver så tycker jag så här..

Vid en eventuell tvist så hänvisar ofta t.ex Supersaver till flygbolaget.
Flygbolaget hänvisar till den du har köpt resan av och där står du och får ingen hjälp.
Du måste även köpa till ett servicepaket annars får du ingen service ????
De använder Solid som försäkringspartner, och då kommer du att få väldigt svårt att få ut någon ersättning.

Så, boka direkt av flygbolagen om du inte har stor kunskap om regelverken eller är en van resenär.
Der är ofta små pengars som skiljer och flygbolagen har ett intresse att ta hand om dig som kund.

/ R
Av Hille2
15 mars 2015 03:06
Citerat från Minnap:
Citerat från Hille2:
Men jag blir bara så brydd hur det går till när du och en till i denna tråd har lyckats få priset att stiga under bokningen? Om ni nu ändå varnar på ett forum för detta så borde ni rimligtvis kunna visa fram bevis på det också. Om inte annat vore det bra för andra som då kunde undvika att göra samma misstag.
"Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte" säger du. Det kan väl inte vara så svårt att visa för oss hur det går till när man ändå gör sig besväret att varna andra?
Min absolut sista replik till dig är: välj t ex flygresors sida och just supersavertravelspris, välj destination och tillval som servicepaket, konkursskydd,sittplats, ombokningsbar biljett,mobil resplan och ev diverse försäkringar så har priset dubblerats. Den resan med samma bolag vi köpt blev dubbelt så dyr jmf grundpriset. Det jag vill visa på är att de första priserna som visas när man letar biljetter inte alltid stämmer, men fr a är servicen, åter min erfarenhet, minimal.
Men det är ju inte att luras. Vem som helst måste väl fatta att det blir dyrare med tilläggstjänster? Det är ju detsamma hos flygbolagen också, vill du t.ex. ha en ombokningsbar biljett eller försäkringar så får du självklart betala mer. Sedan att servicen är så gott som obefintlig om du bokar genom en nätresebyrå är ju en annan sak, men inte lurendrejeri
Av Minnap
15 mars 2015 06:21
Citerat från Hille2:
Citerat från Minnap:
Citerat från Hille2:
Men jag blir bara så brydd hur det går till när du och en till i denna tråd har lyckats få priset att stiga under bokningen? Om ni nu ändå varnar på ett forum för detta så borde ni rimligtvis kunna visa fram bevis på det också. Om inte annat vore det bra för andra som då kunde undvika att göra samma misstag.
"Priserna som visas direkt vid sökning gäller inte" säger du. Det kan väl inte vara så svårt att visa för oss hur det går till när man ändå gör sig besväret att varna andra?
Min absolut sista replik till dig är: välj t ex flygresors sida och just supersavertravelspris, välj destination och tillval som servicepaket, konkursskydd,sittplats, ombokningsbar biljett,mobil resplan och ev diverse försäkringar så har priset dubblerats. Den resan med samma bolag vi köpt blev dubbelt så dyr jmf grundpriset. Det jag vill visa på är att de första priserna som visas när man letar biljetter inte alltid stämmer, men fr a är servicen, åter min erfarenhet, minimal.
Men det är ju inte att luras. Vem som helst måste väl fatta att det blir dyrare med tilläggstjänster? Det är ju detsamma hos flygbolagen också, vill du t.ex. ha en ombokningsbar biljett eller försäkringar så får du självklart betala mer. Sedan att servicen är så gott som obefintlig om du bokar genom en nätresebyrå är ju en annan sak, men inte lurendrejeri
Lurendrejeri är väl ändå inget ord som jag har använt! Trodde i min enfald att forumet var till för egna erfarenheter och tips, men hade tydligen fel.
29 sep. 2015 12:50
aha! de var fler än jag med andra ord! försökte boka 1 vuxen och 4 barn sto-bkk. de stod att de skulle kosta 21900, ink avgifter och skatter. fyller i allt, och tackar NEJ till allt, inte ens smsbilljett, när de va dax att betala skulle de kosta 33,000, gjorde om allt fast ett annat datum, samma sak, nu har jag gjord detta 6 gånger, SAMMA sak.. till och med uppdaterade och skyndade mig att fylla i allt MEN INTE .. nu har billjetterna gått från 21900- 38000.. gisses! vet att detta är en gamal tråd iaf!
Av Birgere
29 sep. 2015 13:00
Citerat från Ingelatlove:
aha! de var fler än jag med andra ord! försökte boka 1 vuxen och 4 barn sto-bkk. de stod att de skulle kosta 21900, ink avgifter och skatter. fyller i allt, och tackar NEJ till allt, inte ens smsbilljett, när de va dax att betala skulle de kosta 33,000, gjorde om allt fast ett annat datum, samma sak, nu har jag gjord detta 6 gånger, SAMMA sak.. till och med uppdaterade och skyndade mig att fylla i allt MEN INTE .. nu har billjetterna gått från 21900- 38000.. gisses! vet att detta är en gamal tråd iaf!
Gammal tråd visst, men den leder ju aldrig någonstans när folk inte skriver exakt vad dom sökt på.
Av Hille2
29 sep. 2015 14:55
Ja, skicka närmare uppgifter om bokningen och var du försökte göra den så ska jag kolla om det händer mig också :)
Av Hille2
29 sep. 2015 15:11
Testade för skojs skull att boka samma typ av resa med just Supersaver travel. Priset var exakt detsamma när jag kom till betala. MEN de gör ju allt för att man ska välja fel så jag förstår att det inte är så lätt om man inte är van.
Exempel...frågan om avbeställningsskydd kommer upp flera gånger. Ena gången ska man tacka nej och den andra ja. Detta pga att ena gången frågar de om man vill ha det och den andra gången frågar de om man är säker på att man inte vill ha något avbeställningsskydd. Lika med övriga frågor som ställs.
1 okt. 2015 11:41
jaaaa. okej, sökte 2 vuxna 3 barn och ett spädbarn. 34636:- fyllde iallt tackade nej till alt, tryckte på betala 35,700:- blev priset,
Av Birgere
1 okt. 2015 11:44
Citerat från Ingelatlove:
jaaaa. okej, sökte 2 vuxna 3 barn och ett spädbarn. 34636:- fyllde iallt tackade nej till alt, tryckte på betala 35,700:- blev priset,
Som sagt, intressant om du kunde säga exakt vad du söker på
Av Birgere
1 okt. 2015 13:10
Citerat från Ingelatlove:
nämen jisses var lite snabb där, jo sthlm-bangkok med hutar
när
1 okt. 2015 14:54
Gjorde precis den sökningen och med Qatar kommer totalpriset på ca 38000. Jag tror jag vet vad som gick snett. I den första sökningen visas priset/per vuxen plus alla barnen. Det är bara ett konstigt sätt att redovisa priset vid den första sökningen men jag ser inga konstigheter gällande priset.
17 nov. 2016 22:20
Felaktigt inlägg. Trodde att en kontoaktivitet var Supersavertravel. Fel av mig. Eventuella läsare ber jag om ursäkt.