Valutaväxling - var?

25 juli 2009 14:57
Visningar: 3724
Hej!

Flyger till Kroatien om några dagar. Är det mest förmånligt att växla pengar på Arlanda eller ska vi vänta tills vi är där nere?
Av Fdr
25 juli 2009 15:02
Citerat från pierre_sofie:
Hej!

Flyger till Kroatien om några dagar. Är det mest förmånligt att växla pengar på Arlanda eller ska vi vänta tills vi är där nere?
Har du ica banken gör du uttag i automat billigast, inga avgifter och bättre kurs än forex. Så var det i förra veckan när vi var i skottland iallfall.
Av Joje_66
25 juli 2009 15:24
Citerat från fdr:
Citerat från pierre_sofie:
Hej!

Flyger till Kroatien om några dagar. Är det mest förmånligt att växla pengar på Arlanda eller ska vi vänta tills vi är där nere?
Har du ica banken gör du uttag i automat billigast, inga avgifter och bättre kurs än forex. Så var det i förra veckan när vi var i skottland iallfall.
ICA-bankens kort är bra men inte billigast. Kolla på GE Moneybanks kort. Du kan skaffa ett kort helt utan avgifter, och 13 helt fria uttag/år. Det absolut bästa och billigaste resekortet.

Återigen ett citat från mitt inlägg i annan tråd:

Angående att växla märkte jag något som jag inte reflekterat över tidigar när vi kom hem från Skottland förra veckan. Kollade lite vad vi fått betala för valutan hos de olika kortutgivarna vi använt oss av. Det resultatet var som det brukar men jag fick ett infall att jämföra även med vad Forex tog för pundet vid samma datum. Blev lite förvånad att det var drygt 3% dyrare att växla hos forex än att ta ut pengar på plats eller att handla med kort.
Så Forex råd, citat "Valutaråd Växla till brittiska Pund (GBP) i kontanter. Tänk på att det är mycket dyrt att växla i Storbritannien.", kanske mest ett råd som gynnar dem?
Av Fdr
25 juli 2009 15:30
Har ica banken begränsning på uttag per år? har inte kollat, men om GE har det är det juh inget vidare? för bara nu när jag var i skottland en vecka hade jag 6-7 uttag för att inte ha för mkt kontanter på mig.

Sedan kanske det är dyrare att växla i storbrittanien? att göra ett uttag ur automat är juh inte att växla?

Men hursomhelst ett bankkort utan uttagsavgift och sedan fiska kontanter ur automat är ett bra tips.
Av Joje_66
25 juli 2009 23:00
Citerat från fdr:
Har ica banken begränsning på uttag per år? har inte kollat, men om GE har det är det juh inget vidare? för bara nu när jag var i skottland en vecka hade jag 6-7 uttag för att inte ha för mkt kontanter på mig.

Sedan kanske det är dyrare att växla i storbrittanien? att göra ett uttag ur automat är juh inte att växla?

Men hursomhelst ett bankkort utan uttagsavgift och sedan fiska kontanter ur automat är ett bra tips.
Hej!
Nej de har naturligtvis ingen begränsning på antal uttag. De tar ingen årsavgift, inget valutapåslag, och ingen uttagsavgift (när man handlar med kortet är det inga som helst avgifter) på de 13 första uttagen. Vi brukar göra 2-3 uttag på en resa (betalar med kort i större affärer,inte i barer och hos små "skumma" ställen annars är kontanterna mest för småutgifter) alltså räcker våra fria uttag till en 5-6 resor per år (även mad dina 6-7 uttag kan Du göra två resor helt utan avgifter). Vi har ingen kredit på korten utan sätter in vad vi beräknar använda under resan, ingen risk att lönekonto eller kredit länsas om olyckan är framme. Finns inget annat kort som kan konkurera med detta vad jag vet och många har försökt påvisa motsatsen utan att lyckas :-)
Finns ingen anledning att växla dyrt varken hos Forex i sverige eller någonstans i Storbritanien. (noterade också i Skottland att alla använde terminaler med Chipläsare vilket är säkrare än magnetremsan),
12 aug. 2009 15:45
Ok visst kan det vara lite krångel med att växla (köpa valuta) i förväg, men det är ju en fördel om man har lite av rätt valuta med sig.
Sedan är det ju inte helt fel med ett Visakort alt Maestrokort så att man kan göra uttag på plats eller betala med då man handlar.

Det skiljer väldigt lite mellan tym GE monybank och Forex, men har du valuta över är det klart bäst att gå till Forex, inga avgifter.
Använder du Visa eller maestrokort kopplat till ett bankkonto så blir uttaget alltid korrekt beroende på dagskursen.

I Kroatien används både Euro och Kuna.

Trevlig resa