Vädret i Oman

30 sep. 2012 19:48
Visningar: 3207
Funderar på att åka till Oman (eller något annat ställe med mycket sol) i november eller december. Har förstått att det är riktigt bra dykvatten där samtidigt som det råder solgaranti. Dock undrar jag hur blåsigt det är där?
17 okt. 2012 10:30
Hej!
När Du säger Oman, menar Du då Salalah eller någon annan del av detta härliga land? I t.ex. Muscat är det behagligt i nov/dec, litet regn kan falla, men inte så varmt som i söder.Har Du tänkt att bo på Hlton eller Crowne i Salalah så finns det duktiga dykinstruktörer. Hilton-gänget lär vara bäst. Tänk på att det finns haj, havsormar och stingrockor som för det mesta är ofarliga men de finns även nära land. Har Du tur kan Du även få se havssköldpaddor och valar m.m.
Tänk också på att strömmen är kraftig. Vågorna bryter kraftigt vid hotellen, en och annan har åkt på näsan samt några vrister har brutits men annars är det härligt.
Trevlig resa
Lisa
17 okt. 2012 21:48
Det kan vara rätt blåsigt, men oftast är det lugnt och soligt.
17 okt. 2012 23:30
Vädret skiljer sig lite mellan olika platser i Oman. Muscat får i snitt ca 100 mm regn per år. Salalah får lite mer nederbörd än Muscat och i Salalah kommer den mesta nederbörden juli och augusti. Regnet kommer oftast som åskskurar, någon gång då och då, men väldigt sällan. Dagen efter skiner solen igen. I Muscat har jag och min familj bott i 5.5 år. Första två åren vi bodde i Muscat kom inte en ända droppe regn.

Muscat
Dagstempratur okt 35 nov 30 dec 27
Nattempratur okt 24 nov 21 dec 18
Nederbörd mm okt 1 nov 2 dec 17

Salalah
Dagstempratur okt 31 nov 32 dec 28
Nattempratur okt 24 nov 21 dec 18
Nederbörd mm okt 4 nov 9 dec 2

Vad jag kommer ihåg så var havet oftast spegelblankt när vi gick ut med båten men ibland blåste det lite, dock aldrig så mycket att vi inte kunde gå ut.

Några problem med haj, havsormar och stingrockor har jag aldrig hört talas om. Däremot hände det några gånger, under våra 5,5 år i Oman, att folk blev brända av maneter som kan döda. Maneterna ser ut som plastpåsar som ”flyter” i vattnet och är svåra att se. Det är dock sällan maneterna kommer in mot kusten, så detta var inget vi tänkte på eller oroade oss för när vi bodde där, utan vi badade vidare som de inte fanns.

Hoppas att jag inte har skrämt dig med maneterna, du behöver inte oroa dig för dem. Jag kan lova dig att om du åker till Oman får du en resa du aldrig glömmer.

Peo
24 okt. 2012 13:17
Något direkt problem med haj, havsormar och stingrockor är det inte, men man bör vara medveten om att de finns. Vi spenderar 2-4 månader i Salalah varje vinter (sedan 2006) och har sett rockor några gånger. I april i år låg en död haj uppspolad på stranden, ungefär 2 m lång. En god vän som arbetar som plastik-kirurg i Salalah har berättat om fiskare som blivit bitna av havsormar. I början av året blev en liten pojke biten av en haj och blev av med stora delar av armen när han badade i Mirbat.
Men som sagt detta är inget som ska stoppa Dig från att åka till Oman. Underbart land, helt olikt UAE, Kuwait t.ex., mycket intressant historia, otrolig natur. Havssköldpaddor vid Masirah Island, några är utrotningshotade men skyddas på ön.
Åk och njut!
Lisa