Väder på Perhentian Island

Av Bent
28 sep. 2010 20:36
Visningar: 8737
Hej!

När är bästa tiden på året att åka till Perhentian Island? Har de regnsäsong samtidigt som Lankawi? Är det möjligt att ta sig till Perhentian direkt från Lankawi?
Har funderingar på att åka i feb, mars eller april.

Bent
Av Sierra
28 sep. 2010 23:32
Perhentian har sin bästa tid från senare delen av mars och framåt medan Langkawi high season är mellan mitten av november till slutet av mars. Det finns ingen direkt förbindelse.

Bästa och snabbaste sättet är med Malaysia Airlines från Langkawi till Kota Bharu via Kuala Lumpur. Total restid 3 tim 35 min och pris ca 700 SEK.

Det går även att åka buss med http://www.transnasional.com.my/ men då måste du först åka färja från Kuah jetty på Langkawi till Kuala Perlis, http://www.langkawi-ferry.com/Home/Schedule.aspx . Bussen till Kota Bharu har två avgångar/dag 0830 och 20.30. Nattbussen är väl att föredra.

Din resort på Perhentian ordnar hämtning från Kota Bharu airport.
Av Bent
29 sep. 2010 23:26
Tack Ulf!

Har du varit på Perhentian? Om du jämför Perhentian med Koh Lipe som jag vet att du varit på, (vi har också varit där) vilken ö anser du är bäst med tanke på klimat, bad och ev. utflykter?

Bent
Av Sierra
30 sep. 2010 13:02
Bent,
Jag har inte varit på Perhentian, men det var tänkt så förra året varför jag kollade upp vad som var smartast från Langkawi. Nu blev det inte så då jag tyckte att det var för tidigt (slutet av februari).

Jag kan alltså inte ge dig någon info om Perhentian men som du vet är Lipe fint vad gäller detta....
5 aug. 2011 23:30
Hej!

Vi var på Langkawi i februari 2009, där bodde vi på FINA Frangipani!. Därifrån tog vi oss med båt till Penang (ön nedanför). Bodde där i två nätter, innan vi tog Firefly bolaget och åkte propellerplan över ön till Perhentian Island (eller, Kota Bahru) Där tog vi taxi ner till hamnen i Kuala Besut för att där ta vårt resorts båt över till Perhentian Island Besar! Väl där bodde vi på Tuna Bay. HUR underbart som helst. På ön rådde barfota liv hela tiden, bara när vi korsade ön satte vi på oss om fötterna.

Så- börja i väster, på Langkawi och åk till Ostkusten i slutet februari, innan invasionen av turister kommer! HETT TIPS! Dessutom blir du inte besviken om du tar det i den ordningen, då Langkawi är mer turistigt och tråkigare vatten. Här på Perhentian har du akvariet bara du tar tre steg ut i vattnet!

Jag avundas dig som har resan framför dig!!! Brukar aldrig vilja åka tillbaka till ett ställe där jag har variit förut, men hit MÅSTE jag ingen, och kommer då åka vid samma tidpunkt!
Av Bent
7 aug. 2011 14:28
Hej!

Med facit i handen så blev det Langkawi i slutet av mars, Koh Lipe i början av april och sedan Perhentian Besar med mellanstopp i Kuala Lumpur, totalt 5 veckor. Vi åkt nattåg 1:klass sovvagn från KL till Kota Bharu. Håller med om att Perhentian Island är fantastiskt fint med otroligt klart vatten.
7 aug. 2011 15:04
ah- ser att jag tog fel ÅR! Bra gjort av mig! Men- å andra sidan är jag glad över att resan var bra. Önskar att jag kunde åka iväg en så lång tid jag också.. Det får bli senare i livet tror jag... =)
Av Yessie
31 dec. 2014 09:36
Hej!
Hur lång tid tog nattåget?
Vi kommer att landa 17:00 på kul sen går det air asia 21:30 så vi skulle landa 22:30 i Kota bharu, antar att vi måste sova där eller i kuala besut. För att sen ta båten på morgonen. Skulle ni hellre rekommendera nattåget för att slippa sova i hamnen?
Det går plan tidigare med malindo och firefly men de går ju från den andra flygplatsen szb, och det är tydligen ca en timmes resfärd mellan flygplatserna i kuala lumpor. Så det blir ändå taight med ett tidigare flyg, då kan man väl lika gärna vänta in air asia 21:30?
Någon som vet om man kan få bagaget direkt från Arn till Kota bharu? Eller måste man hämta ut det i kul och gå igenom immigration?
Är det för kort tid med 13 nätter på pherhentian, vi tänkte 4 nätter på besar och fyra nätter på Kecil och fem på redang eller rekommenderar ni hellre någon annan? Sen tänkte vi två nätter i kul innan hemfärd. Synd att det tar över ett dygn att komma på plats från Sverige men det ska ju vara värt det!
Tacksam för svar! Har hittat bra flyg med Lufthansa 20/3-6/4 för 4749:- så det är väl bara att boka nu! Vet någon om man har en egen skärm på dessa plan btw?
Med vänlig hälsning, Jessica
Av Sierra
31 dec. 2014 11:58
Yessie,

Ang dina flygfrågor:

Du kan inte få bagaget hela vägen till Kota Bharu. Du måste passera immigration på KUL och hämta ut bagaget för att checka in vid AirAsia´s desk.

Lufthansa använder A340-300 på flighterna FRA - KUL och de har personliga skärmar.