Vad MÅSTE man göra/se i Australien?

14 okt. 2013 00:08
Visningar: 8589
Som frågan här ovan lyder; vad verkligen måste man göra/se i Australien?

Jag landar i Sydney om några dagar och tänkte vara där ett tag. Komma in i allt sedan dra vidare. Jag skulle vilja surfa, dyka och snorkla med delfiner sköldpaddor, ja sen vet jag inte så mycket mer..

Har ni några tips på vart man ska göra detta? Och vad gjorde ni som var höjdpunkten i Australien? Vad måste jag verkligen se och göra? Finns det något som ni vill/ångrar att ni gjorde? Eller något som ni önskar att ni hade gjort??

Hoppas jag får massor med tips! Blir glad för minsta lilla, t.ex tips på hostel, sevärdheter osv!

Med vänliga hälsningar
Madelene :)
Av Ziesta
14 okt. 2013 12:16
Härligt det låter! :-)

Jag har listat några personliga favoriter i Australien i min blogg.. Kanske att du kan hitta några tips där..
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/28-guldkorn-i-landet-downunder-8545
Svårt att välja en höjdpunkt.. jag gillade det mesta.. ;-) Men om jag skulle försöka välja en skulle det nog bli området Kimberleys i norra Western Australia. Om du inte har så lång tid i Australien kanske det dock är "överkurs".. Hur länge planerar du att stanna?
Barriärrevet är ju häftigt att se såklart.. men jag gillade det mindre Ningaloo Reef på västkusten också.. Det var fantastiskt att bila utmed Great Ocean Road.. men att resa genom den röda sanden i outbacken är också en spännande upplevelse.
Och om du kommer norrut till Darwin får du inte missa sköldpaddssafarin på Bare Sand Island! http://seadarwin.com/

Hoppas du får en trevlig resa!
14 okt. 2013 17:34
Tack för ditt svar! Vi tänkte stanna till juni, men vi har visum ett år så skulle kunna stanna till oktober om jag så vill. :) Jag får gå in på din blogg och titta! Där finns det nog massor med tips! :D Jag kanske skickar ett meddelande till dig om det är något jag undrar över eller vill veta mer om, om det är okej? :)
15 okt. 2013 13:23
Jag gillar ju mat och dryck så skulle sätta undan lite för att gå på några riktigt bra restauranger och dricka några bra viner.

Fisk och skaldjur är en självklarhet - barramundi, bugs och yabbies t ex.

Sedan något riktigt bra steakhouse, t ex Meat & Wine Co. Hog's Breath är en budgetversion.
Av Ziesta
15 okt. 2013 13:27
J0rdenrunt, javisst, skicka gärna meddelande med fler frågor om du vill. :-)
Av Desires
15 okt. 2013 20:39
Australien är ett underbart land! Har varit där 2 ggr, andra gången mestadels i Sydney som jag också älskade!

Några tips i Aussi
- Kuststräckan The Great Ocean Road...är jättefin att åka, slutpunkt Twelve Apostles
Bo gärna en natt på Chris's, Skenes Creek. Vi bodde i en tjusig lägenhet som låg högt upp på en kulle, med fin utsikt över bergen och havet, otroligt vackert och supergod mat på det hotellet!
- Erskine Falls...ligger ca 1 mil nordöst om Lorne
- Daintree river
- Tåget till Kuranda, (staden mitt i regnskogen) och linbanan tillbaka var mysigt!
- Barriärrevet förstås
- staden Noosa (Sunshine Coast) var en jättecharmig och mysig stad omgiven av vacker miljö, underbar strand och en nationalpark intill. Där kan man gott vara ett par dagar o njuta!
- Sydney är en jätteläcker stad, här finns verkligen allt! Mer tips om Sydney här http://www.desires.se/#post64

Lite mer om Australien http://www.desires.se/#post135
3 nov. 2013 07:48
Någon som vet ett seriöst företag som man kan dyka med i Barriärrevet? Hur mycket kostade det? :)
3 nov. 2013 13:12
Har ju skrivit till dig privat, men till andra vill jag tipsa om Passions of Paradise, en seglingskatamaran som utgår från Cairns. Fantastisk båt, god mat, magnifika dykningsplatser och suverän personal.
Medlemmen har tagit bort svaret
3 nov. 2013 14:58
Jag tror de flesta är rörande eniga om barriärrevet.

Själv tycker jag att White Water Rafting på Tully River i QLD var klart värt pengarna.

Abseiling och Rock Climbing i Blue Mountains NSW likaså.

På tidigare nämna mat- och dryckestema en resa till Hunter Valley och/eller Mudgee/Orange. Bra viner, bra mat, bra närproducerad mat.
14 mars 2014 08:19
Vill du ha ännu mer inspiration, besök gärna min blogg. Jag uppdaterar så ofta jag hinner och har wifi-uppkoppling, vilket det kan vara dåligt med ute i outbacken men med lite tålamod kommer den inom sin framtid att vara fylld med ännu fler äventyr!

http://annamandorff.wordpress.com/
Länken ser du här ovan.

Hoppas att din resa blir supergo!
Hör gärna av dig om du har några funderingar till mig.
12 aug. 2014 18:43
Hej, jag och min sambo är också sugna på Australien. Men ingen skriver något om safari? är det något man kan göra? :) Hur är det med spindlar och ormar, är det invation eller är det överdrift?
13 aug. 2014 13:18
Citerat från Gladajosefin:
Hej, jag och min sambo är också sugna på Australien. Men ingen skriver något om safari? är det något man kan göra? :) Hur är det med spindlar och ormar, är det invation eller är det överdrift?
SafarI? Sånt gör man i Afrika, haha! Nej, safari är inget man håller på med i Australien. Inte så många lejon, leoparder, elefanter, zebror och antiloper där. Det man har chans att stöta på är kameler (längst in i Outbacken) och kängurur.

Ang. spindlar ormar är den knappast invasion. Ormar finns där ute i naturen och nån gång syns de i samhällen, men det är inget du ska oroa dig för. Spindlar finns ju lite överallt, ungefär som här hemma, men man ska ha otur om man ska bli biten av en giftspindel.
Håll fingrarna borta från hålor och spindelnät.
13 aug. 2014 14:28
... Det sagt så hade vi både Huntsman och Whiteback i huset, Funnelweb i trädgår'n - samt Redback i kylen. :-D

Man ska alltså ha respekt för 'problemet' men inte låta det styra en.

Samma med ormar och olika amfibier. Kunskap är makt.