Ungern i månadsskiftet mars-april?

4 nov. 2012 22:41
Visningar: 8006
Funderar på en weekendresa till Budapest i månadsskiftet mars-april 2013 och har lite undringar... Klimat? Hur kan man ungefär förvänta sig väder och temperatur då? Shopping? Tror att det kan vara billigt att shoppa i Budapest, rätta mig om jag har fel. Tänkte ta med mig min 15-åriga sondotter och bada thermalbad, shoppa, kolla sevärdheter etc. Tips - gärna!
5 nov. 2012 19:15
Jag var där i fjol i början på april. Det är vårväder, det är absolut inte sommar. Ta med jackan ;)

Det finns shopping, ja. Det är absolut billigare än i Sverige, men allt handlar lite om vad man är ute efter. Det är väl inte känt för att vara världens modemecka direkt.
Men en underbar stad, fantastisk atmosfär och vacker arkitektur. Badhusen ska vara bland de bästa i världen, rekommenderas på de starkaste.
Av Desires
5 nov. 2012 21:11
Mars/april är perfekt för Budapest! Vi besökte Budapest i slutet av mars förra året och hade sommarvärme, 20-26 grader på dagarna under hela vistelsen, vilket var jättehärligt. Våren var här – häggen, magnolia och körsbärsträden blommade och gräsmattorna var redan gröna.Men vi kanske hade tur bara....vet ej.

Det finns så mycket att se och uppleva i denna stad – dessutom är detta en av de allra billigaste storstäderna i Europa. Vi åt gott hela tiden (till bra priser), och vill man shoppa här kan man också göra det till priser som är betydligt lägre än i Sverige.
Arena Plaza är det nyaste och största shoppingcentret i Budapest.
Mammut är betydligt dyrare, ligger på Budasidan.
De unga beger sig till Arkad – ett populärt varuhus för ungdomar!

Bada måste ni absolut göra när ni är här - Szechenyi tyckte vi var det mysigaste! Det ligger också trevligt, omgärdat av vackra romerska byggnader.

Här kan ni läsa mitt långa inlägg m mängder av foton o tips om Budapest http://www.desires.se/#post120
20 dec. 2012 14:29
Vill tipsa om att ni båda köper ett 72h-resekort eftersom det är stora avstånd mellan sevärdigheter, hotell och shopping. Det kan verkas vara små avstånd när man tittar på karta men Budapest är större än vad man tror.

Skippa taxin! De lurar dig bara på pengar!
Kollektivtrafiken i Budapest är jättebra och dessutom billig för turister. Jag köpte ett 7-dagarskort för ynka 145kr och ett 72h-kort kostar 3800HUF (~115kr) Gäller på tunnelbana, buss, trådbuss, spårvagn och vissa båtlinjer.

Du köper kortet på vilken tunnelbana-station som helst, men notera att kvinnorna som sitter i biljettbåset inte pratar engelska. Jag kan tipsa dig om att skriva ut följande webbsida, och ta med till biljettluckan, peka bara på biljetten du vill ha och visa med fingrarna hur många, så förstår de vad du menar. Fungerade perfekt för mig.

http://www.bkv.hu/en/types_of_tickets_offered_for_tourists/types_of_tickets_offered_for_tourists

Jag tycker ni borde se Szent István Bazilika (katedralen), verkligen mäktig, och ni måste se den inifrån!
House of Terror-museum är ett annat alternativ, om ni gillar historia. Verkligen berörande!

Vill även tipsa om sightseeingbåt på kvällstid när hela staden är upplyst. Jag åkte med Legenda (legenda.hu), antingen köper du biljett på hemsidan eller finns det biljetter att köpa på plats i biljettluckan. De har både dagsturer och kvällsturer. Denna båt har sightseeing på svenska (du väljer själv språk i hörlurarna)
20 dec. 2012 15:19
Härligt med så "matnyttiga" och användbara tips, tusen tack för det ni som delat med er! Nu känner vi oss ännu mer taggade, så Budapest får det bli:)