Trollstigen i Norge

Av Albin02
11 mars 2024 12:27 (redigerad)
Visningar: 127
Hej!
Vi är en familj som funderar på att åka upp till Norge och trollstigen. Vi har aldrig varit där och önska tips på fina plaster man inte får missa med omnejd . Tips på boenden. Hur länge ska man vara där osv.
Av Albin02
12 mars 2024 17:12
Citerat från Brycecanyon:
Var startar du?
Hej! Vi har inte kommit så långt i planerna. Har ingen erfarnhet av trollstigen md omnejd så vill gärna ha tips så skriv gärna dina ideer.
15 mars 2024 12:36
Så du ska flyga till Åndalnsnäs å ta hyrbil därifrån? Åker du bil från Sverige är det ju viss skillnad på vägval om du kör in vid Sälen/Idre eller Svinesundsbron. Jag har kört trollstigen många gånger från jag var litet barn och anser att rätt väg är att åka in vid Åndalsnäs och ut över Dalsnibba, men kommer man söderifrån så går det kanske smidigare att böra in från andra hållet, men det fräna är väl ändå att köra uppför trollstigen å sedan Örnevägen till Geieranger å sedan upp till Dalsnibba. Därifrån väljer man vad som passar ut mot kusten i Stryn eller inlandet mot Lom. Även färgan från Geieranger till Hellesylt å vidare ut till kusten mot Volda därifrån är fantastisk att köra. Kandu på vägen till eller från köra över Jotunheimen är ju detta en upplevelse om vädret är klart. Överhuvudtaget är låga moln förödande för hela upplevelsen.
Av Albin02
16 mars 2024 00:24
Citerat från Brycecanyon:
Så du ska flyga till Åndalnsnäs å ta hyrbil därifrån? Åker du bil från Sverige är det ju viss skillnad på vägval om du kör in vid Sälen/Idre eller Svinesundsbron. Jag har kört trollstigen många gånger från jag var litet barn och anser att rätt väg är att åka in vid Åndalsnäs och ut över Dalsnibba, men kommer man söderifrån så går det kanske smidigare att böra in från andra hållet, men det fräna är väl ändå att köra uppför trollstigen å sedan Örnevägen till Geieranger å sedan upp till Dalsnibba. Därifrån väljer man vad som passar ut mot kusten i Stryn eller inlandet mot Lom. Även färgan från Geieranger till Hellesylt å vidare ut till kusten mot Volda därifrån är fantastisk att köra. Kandu på vägen till eller från köra över Jotunheimen är ju detta en upplevelse om vädret är klart. Överhuvudtaget är låga moln förödande för hela upplevelsen.
Missförstod din fråga . Vi kör med egen bil o kommer från Jönköping o drar oss uppåt .
16 mars 2024 08:56 (redigerad)
Det går inte att på maps få fram rutter runt Trollstigen-Geieranger nu då vägarna är avstängda på vintern, men här är Jönköping-Åndalsnäs som är ett naturligt mål om man ska köra Trollstigen. Minst 10 timmar ren körtid så 2 fulla resdagar dit och även om man tar vägen över Dalsnibba-Otta hem så är du uppe i 4 dagar bara dit å hem.
Sedan är det ju väldigt långsam väg till Geieranger och Dalsnibba + att det blir många stopp så jag skulle planera för 2 nätter kanske 3 innan man är i Otta och kan dra hemöver, så en vecka om du bara ska göra Trollstigen, men har du 2 veckor så finns det ju mycket att upptäcka om man kör ner till Stryn och vidare söderut.
Hytter är enda övernattning jag använt mig av och bacon och korv, i kylväska + pulvermos från Sverige och Trangliakök så klarar man lätt en vecka i Norge för äta ute är uteslutet om man ska ha råd att åka dit. Naturligtvis finns det kök med allt som behövs för matlagning i stugorna och så mysigt för barn att bo i Hytte. Pizza kostar 250:- och ett paket bacon säkert 40-50:-.
https://www.google.ie/maps/dir/J%C3%B6nk%C3%B6ping,+Sverige/%C3%85ndalsnes,+Norge/@62.2031913,7.3287356,9z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x46508031565bd12d:0x8b01be57dcc2f66d!2m2!1d14.1617876!2d57.7826137!1m5!1m1!1s0x46140975ceac056b:0x6b1aa68194195acd!2m2!1d7.68722!2d62.5674461!3e0?hl=sv&entry=ttu
16 mars 2024 09:10 (redigerad)
Har ni 2 veckor så kan ni från Geieranger ta färgan till Hellesylt å därifrån söderut längs kusten, en fantastisk upplevelse jag minns mycket väl från när jag var barn å är nu 65.