Transit i Kina, pass kortare än 6 månaders giltighet

21 maj 2024 13:18
Visningar: 63
Jag planerar en resa med transit i Kina, men det påstås att passet behöver minst 6 månaders giltighetstid. Mitt pass kommer bara ha 5 månader giltighet vid tillfället. Kommer detta bli ett problem? Jag har sett både 6 och 3 månader nämnas, men enligt Sweden abroad är det strikt 6 månader som gäller.
Vad har andra för erfarenheter? Vore drygt att tvingas vända tillbaka när man landar i Kina.
Av Evoline
21 maj 2024 13:55
Vet inte, men reser själv mycket och vill alltid ha minst 6 månader.
Om du hinner fixa nytt pass så gör det.

Har varit i Kina flera gånger, senast i början av året.
Kan säga att det var en person som blev nekad att åka till Filippinerna med mellanlandning i Kina med Turkish Airline pga att personen inte hade visum.
Personen hade kontaktat kinesiska ambassaden innan och det behövs ingen visum om man stannar under 72/144h beroende på flygplats.
Personen fick köpa ny flygbiljett på flygplatsen utan mellanlandning i Kina för att åka till Manila.

Tänk på om man mellanlandar 2 gånger i Kina så behövs det transit-visum oavsett om man är där under x antal timmar.
21 maj 2024 23:59
Citerat från Evoline:
Vet inte, men reser själv mycket och vill alltid ha minst 6 månader.
Om du hinner fixa nytt pass så gör det.

Har varit i Kina flera gånger, senast i början av året.
Kan säga att det var en person som blev nekad att åka till Filippinerna med mellanlandning i Kina med Turkish Airline pga att personen inte hade visum.
Personen hade kontaktat kinesiska ambassaden innan och det behövs ingen visum om man stannar under 72/144h beroende på flygplats.
Personen fick köpa ny flygbiljett på flygplatsen utan mellanlandning i Kina för att åka till Manila.

Tänk på om man mellanlandar 2 gånger i Kina så behövs det transit-visum oavsett om man är där under x antal timmar.
Tack för snabbt svar.
Som jag förstått det, för transit, så söks visum på själva flygplatsen. Och, som du säger, så behövs oftast inte visum för transit (enligt swedenabroad.se iaf).

Hänger dock inte riktigt med i situationen då personen nekades visum... Personen kom alltså fram till Kina, nekades visum där (trots att det inte behövs), och köpte sedan ny biljett därifrån vidare till Manila? Eller hade personen tänkt stanna i Kina längre än 72h?

Resan jag planerar tar mig tillbaka till Sverige. Planen var att uppdatera passet när jag kom tillbaka, så blir svårt att fixa detta innan.
22 maj 2024 06:52
För mellanlandning i Kina ska passet vara giltigt i minst 3 mån. Men vart ska du sen?
Av Evoline
22 maj 2024 11:52 (redigerad)
Från Sverige med mellanlandning i Kina och sen vidare till annat land behövs inget visum från ambassaden/konsulatet, man får stanna i Kina i 72/144h beroende på flygplats man landar i, "transit"-visum fås på plats i flygplatsen.
Har gjort så nån gång.

Från Sverige till Kina med mellanlandning i exempelvis Peking och sen i Shanghai, innan flyger vidare till annat land, behöver Transit-visum som kostar 1230kr i kinesiska konsulatet.

Personen som blev nekad åkte från Sverige till Ungern och skulle vidare till Kina för mellanlandning men blev nekad i Ungern av Turkish airlines.
22 maj 2024 12:21
Citerat från Worldofmarie:
För mellanlandning i Kina ska passet vara giltigt i minst 3 mån. Men vart ska du sen?
Är du helt säker på detta? Alla officiella sidor jag tittat på tycks säga 6 månader, men hört det nämnas just 3. Men vars kommer denna siffra ifrån?
Jag åker från annat asiatiskt land, via Kina, till Sverige.
Av Rafi_1
22 maj 2024 12:35
du kommer aldrig resa från Arlanda... fixa nytt pass! utanför EU krävs 6mån giltighet annars du får aldrig kliva in flyget
22 maj 2024 13:35 (redigerad)
Citerat från Rafi_1:
du kommer aldrig resa från Arlanda... fixa nytt pass! utanför EU krävs 6mån giltighet annars du får aldrig kliva in flyget
Du har helt fel! Alla länder har olika regler. Många kräver bara att det ska vara giltigt medan man är där, medan andra kräver t.ex. 1 mån, 3 mån, 5 mån eller 6 mån.
22 maj 2024 13:37 (redigerad)
Citerat från Kartoffel:
Citerat från Worldofmarie:
För mellanlandning i Kina ska passet vara giltigt i minst 3 mån. Men vart ska du sen?
Är du helt säker på detta? Alla officiella sidor jag tittat på tycks säga 6 månader, men hört det nämnas just 3. Men vars kommer denna siffra ifrån?
Jag åker från annat asiatiskt land, via Kina, till Sverige.
Jag jobbar i check-in, så kollar det där. Men det är enklast att kolla om jag har all information. Från vilket land flyger du?
När jag kollade valde jag resa från Sverige med transit i Kina, men så ska du inte resa.
22 maj 2024 14:17
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Kartoffel:
Citerat från Worldofmarie:
För mellanlandning i Kina ska passet vara giltigt i minst 3 mån. Men vart ska du sen?
Är du helt säker på detta? Alla officiella sidor jag tittat på tycks säga 6 månader, men hört det nämnas just 3. Men vars kommer denna siffra ifrån?
Jag åker från annat asiatiskt land, via Kina, till Sverige.
Jag jobbar i check-in, så kollar det där. Men det är enklast att kolla om jag har all information. Från vilket land flyger du?
När jag kollade valde jag resa från Sverige med transit i Kina, men så ska du inte resa.
Jag kommer resa från Japan, och därifrån då via Kina tillbaka till Sverige och Arlanda.
22 maj 2024 16:42
Så här står det när man reser via Kina från Japan:

Document Validity:
When in transit, passports and other documents accepted for entry must be valid for a minimum of 3 months from the arrival date.

Visa
Visa required.

TWOV (Transit Without Visa):
Passengers with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 24 hours. They can obtain an entry permit on arrival and they must have documents required for the next destination. Passengers with multiple transit stops within China (People's Rep.) must have a total transit time not more than 24 hours.
22 maj 2024 23:16
Citerat från Worldofmarie:
Så här står det när man reser via Kina från Japan:

Document Validity:
When in transit, passports and other documents accepted for entry must be valid for a minimum of 3 months from the arrival date.

Visa
Visa required.

TWOV (Transit Without Visa):
Passengers with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 24 hours. They can obtain an entry permit on arrival and they must have documents required for the next destination. Passengers with multiple transit stops within China (People's Rep.) must have a total transit time not more than 24 hours.
Tackar för svaret!
Lite lustigt då att överallt jag kollat så står det 6 månader, medan just 3 månader var ryktesvägen. Själv tycker jag ju att ett pass är giltigt tills giltighetstiden går ut. Men det kanske bara är jag :)