Tjej själv i Egypten

Av Kaatta
27 nov. 2007 02:13
Visningar: 2558
Hej!
Jag undrar om det är en bra idé att åka själv till Egypten, speciellt om man är en tjej och är blond?
Man vill inte ha några fördomar, men måste få lite åsikter från något annat håll!!
Jag vill väldigt gärna resa dit då jag har en bekant i landet, som är en egyptisk kille.

Tyck till!
=)
Av Calypso
27 nov. 2007 03:59
Varför ska man inte kunna åka själv... ?? Om du nu känner nån där så varför inte... går du ute med han så är folk inte så jobbiga heller å är så påflugna när du är med nån från landet... Jag har själv åkt ner dit själv, för att träffa min pojkvän.. gick hur bra som helst.. Men kan tänka mig att de är lite jobbigt om du inte är med honom å du är själv ute... men de gäller bara säga till vänligt men bestämt om de blir för jobbigt.. Vet även om andra tjejer som åkt ner dit själv..

Hoppas du kommer ner dit och lycka till!! =)
27 nov. 2007 11:14
Håller med om att det är bra att inte ha några fördomar men jag tycker väl att de flesta fördomar man hade infriades när vi var där jag och min tjej.
Vi har väl aldrig varit med om så mycket flörtande det började redan på flygplatsen vilket inte gör mig så mycket för jag har inte lätt för att bli svartsjuk, men man tycker att det tillhör normalt folkvett att man inte flörtar med någon som har sällskap,
ändå mer märkligt var att de tydligen inte drog sig för att nypa tjejen i baken trots att hon var i mitt sällskap men gunsan är ju inte försvarslös direkt så en tasksmäll från hennes sida fixade ju den biten galant men man tycker inte att det ska behöva inträffa flera såna grejor på en vecka på en vanlig turistort , vi råkade dessutom ut för en blottare under vår vistelse där och det har alldrig hänt oss varken förr eller senare på någon plats så det är ju konstigt att även det skulle inträffa här.
det finns trots allt folk som tar betydligt mer illa vid sig än vad vi gjorde av sånt här och är det det här som menas med att ta seden dit man kommer så vet inte jag om det var den rätta platsen för mig.
okey att det fanns verkligt trevliga och fina människor på orten som skämdes över dessa tölpar men vad hjälper det när några beter sig som apor.

Dessutom så verkar de lokala kvinnorna vara ganska förtryckta för vi såg en gång en kvinna som blev slagen av en man på allmän gata i Kairo utan att någon av de som såg på ingrep och ett land där folk har såna värderingar är då inget som jag vill besöka igen i första taget.

Jag har hört liknande historier om Tunisien också men vi klarade oss tämligen bra när vi var dit.

Jag tycker nog att det var litet bättre när man kom utanför de största turiststråken men man tycker ju inte det ska vara så där bara för att det är mycket turister på ett ställe för vi har ju rest ganska mycket men jag har alldrig upplevt någon plats där killarna har varit så framfusiga någon gång men det kanske grundar sig i deras kvinnosyn vad vet jag, jag led väl egentligen inte av det personligen eftersom jag inte är kvinna och dessutom har en tjej som inte har några större problem att försvara sig mot någon tanig blottare men jag tycker det var ett märkligt beteende måste jag säga jag vet inte om det här var extremt ,jag har förvisso hört såna här historier förr och skrattat åt dom men det är ju så många som lovordar landet som turistmål så jag vet inte om vi var speciellt utsatta eller om de som gillar landet har en konstig läggning Ha! Ha!

Skämt åsido så hoppas jag att de här upplevelserna var en "udda" företeelse och att de flesta som reser dit har mer tur än vi.

Tyckte i vart fall om röda havet och de fina hotellområdena men i övrigt tyckte jag nog att Egypten var en besvikelse och vore det inte för att det är prisvärt att åka dit så skulle det nog vara betydligt mindre populärt skulle jag tro för de allra flesta inklusive jag nappar nog pga. det låga priset och den höga hotellstandarden.

hoppas du får en fin resa om du törs åka efter den här historien som man nästan drar sig för att berätta för folk för det låter ju helt osannolkt att så mycket udda och kvinnoförnedrande kan inträffa på en vecka till ett relativt vanligt ruristmål.( hurghada)

mvh. Bosse
Av Kaatta
27 nov. 2007 17:17
Tack för båda svaren har fått mig att tänka lite!
Och jag har bestämt mig nu att jag ska åka iväg! =)
Och jag hoppas jag inte får sådan otur (om d va otur) som i det sista inlägget! =)
Men det kändes tryggt å höra att du som tjej reste dit själv o träffa din pojkvän där, det är ganska lik min situation också....
Men har hört historier om att tjejen kan bli fast i landet för de låter dem inte åka tillbaka hem.
??
För mycket fördomar där kanske??

Men tack iaf!! =)
27 nov. 2007 21:07
Citerat från kaatta:
Tack för båda svaren har fått mig att tänka lite!
Och jag har bestämt mig nu att jag ska åka iväg! =)
Och jag hoppas jag inte får sådan otur (om d va otur) som i det sista inlägget! =)
Men det kändes tryggt å höra att du som tjej reste dit själv o träffa din pojkvän där, det är ganska lik min situation också....
Men har hört historier om att tjejen kan bli fast i landet för de låter dem inte åka tillbaka hem.
??
För mycket fördomar där kanske??

Men tack iaf!! =)
Skulle nog inte tro att det är så illa !
27 nov. 2007 23:33
Din räddning är nog just den där vännen du ska besöka, även om ni inte kommer att hänga ihop 24/7 och du kommer att bli utsatt för både det ena och det andra.
Kan du inte färga håret tillfälligt? :S
Jag reste ensam, men jag är kastanjett, 46 år och bodde hyfsat skyddat och är rätt resvan. Ser att du bara är 20 år och besökt 7 länder och frågar mig vilka det är...
Du kan läsa mina anteckningar i bloggen från den resan, men jag tror inte jag kopierat in alla avsnitt. Ett exempel på desperation står dock i avsnittet Flätorna.
Som (höns)morsa skulle jag vara sjuk av oro, men nu när jag ändå 'låter dej åka' så är rådet att vara aktsam hela tiden. Mest på försäljarna då.
Av Elgona
1 juli 2008 22:05
klart du kan åka själv,men var vaksam,håll i hatten dej själv o pengarna,här kan allt hända...

håll distans...detta är mutandet land....lycka till
5 juli 2008 12:03
Hej!
har du en bekant egyptisk kille så går det nog bra..men att vara själv är nog jobbigt eftersom killarna är ganska flörtiga om man inte har manligt sällskap.

Hoppas du får trevlig!