Tips vid överbliven resevaluta

Av Per_t
9 feb. 2018 14:14
Visningar: 5192
Överbliven resevaluta?

I stället för att växla tillbaka till SEK, så kan det vara en bra idé att växla till EUR som de flesta förr eller senare lär behöva i alla fall. Då slipper man två växlingsavgifter :-)
Dock tror jag att man behöver växla redan innan man lämnar landet. Jag har för mig att t ex Forex i Sverige tar ut dubbla växlingsavgifter vid sk crossväxling.
Av Erik777
9 feb. 2018 14:20
Varje gång man växlar så förlorar man pengar. Och växlar man pesos till Euro i Sverige så växlar man två gånger.
Ett annat tips är att om man ska till Bangkok så kan man ta med sig överbliven valuta av de flesta sorter. SuperRich i Bangkok ger väldigt bra kurs när man växlar till Bath. Jag växlade in överblivna yen där och fick betydligt bättre kurs än jag skulle fått om jag växlat i Sverige till SEK.
Av Birgere
9 feb. 2018 14:31 (redigerad)
Har man planerat dåligt och har mycket kvar av en hottentottvaluta så är det enklast att växla till en användbar valfri valuta innan man reser hem. Är det mindre summor så finns det ju på många flygplatser insamlingsbössor, som går till något välgörande ändamål, där man kan stoppa sina mynt o småsedlar.
Av Per_t
9 feb. 2018 15:00 (redigerad)
Citerat från Erik777:
Varje gång man växlar så förlorar man pengar. Och växlar man pesos till Euro i Sverige så växlar man två gånger.
Ett annat tips är att om man ska till Bangkok så kan man ta med sig överbliven valuta av de flesta sorter. SuperRich i Bangkok ger väldigt bra kurs när man växlar till Bath. Jag växlade in överblivna yen där och fick betydligt bättre kurs än jag skulle fått om jag växlat i Sverige till SEK.
Alldeles riktigt. Man kan även ta med överbliven valuta till EUR-land t ex Tyskland där man ofta kan växla direkt till EUR för att slippa växla två gånger.
Av Bibby
9 feb. 2018 15:59
Exakt, ni har alla rätt.

När jag reser i hottentottregioner så växlar jag från ett hottentottland till nästa, praktiskt.

En gång så växlade jag in från 4-5 hottentottländer till HKD, hade räknat lite fel så hade plötsligt en massa HKD, eller så vann jag mer i Macau än jag trodde... hehe

De där bössorna är jag tveksam till, då dricksar jag hellre en söt servitris i loungen ;)
10 feb. 2018 12:07
Jag har en liten kista full med mynt ifrån världens olika hörn. Den ska jag gräva ner och sedan göra en skattkarta till. :)

Annars brukar jag försöka göra slut på det jag har kvar, om det inte går växlar jag mot nästa lands valuta eller mot något mer gångbart som €/$.
Av Per_t
10 feb. 2018 14:06
Citerat från Ixploretheworldcom:
Jag har en liten kista full med mynt ifrån världens olika hörn. Den ska jag gräva ner och sedan göra en skattkarta till. :)

Annars brukar jag försöka göra slut på det jag har kvar, om det inte går växlar jag mot nästa lands valuta eller mot något mer gångbart som €/$.
Det är intressant som flera nämner att växla till nästa lands valuta. Jag är dock lite tveksam till att det är det mest lönsamma. Jag gjorde ett litet test genom att kika på en polsk banks växlingskurser och vad det skulle kosta att växla polska PLN till ungerska HUF. Det är lite krångligt att räkna på, men det verkar som att det skulle vara ca 5% billigare att växla PLN till EUR för att använda senare i Euro-land och ta ut HUF i bankomat i Ungern. Kanske kan det vara vettigt att ibland växla till nästa lands valuta om man bara behöver lite grann för att slipa höga uttagsavgifter. Det vore fint om någon mer kan räkna på det för att se om min hypotes stämmer :)
Av Erik777
10 feb. 2018 15:05
Citerat från Per_t:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Jag har en liten kista full med mynt ifrån världens olika hörn. Den ska jag gräva ner och sedan göra en skattkarta till. :)

Annars brukar jag försöka göra slut på det jag har kvar, om det inte går växlar jag mot nästa lands valuta eller mot något mer gångbart som €/$.
Det är intressant som flera nämner att växla till nästa lands valuta. Jag är dock lite tveksam till att det är det mest lönsamma. Jag gjorde ett litet test genom att kika på en polsk banks växlingskurser och vad det skulle kosta att växla polska PLN till ungerska HUF. Det är lite krångligt att räkna på, men det verkar som att det skulle vara ca 5% billigare att växla PLN till EUR för att använda senare i Euro-land och ta ut HUF i bankomat i Ungern. Kanske kan det vara vettigt att ibland växla till nästa lands valuta om man bara behöver lite grann för att slipa höga uttagsavgifter. Det vore fint om någon mer kan räkna på det för att se om min hypotes stämmer :)
Allt beror väl på vilken spread det aktuella växlingskontoret tar. Skillnaden mellan Forex i Sverige och SuperRich i Bangkok är enorm.
10 feb. 2018 16:09
Citerat från Per_t:

Det är intressant som flera nämner att växla till nästa lands valuta. Jag är dock lite tveksam till att det är det mest lönsamma. Jag gjorde ett litet test genom att kika på en polsk banks växlingskurser och vad det skulle kosta att växla polska PLN till ungerska HUF. Det är lite krångligt att räkna på, men det verkar som att det skulle vara ca 5% billigare att växla PLN till EUR för att använda senare i Euro-land och ta ut HUF i bankomat i Ungern. Kanske kan det vara vettigt att ibland växla till nästa lands valuta om man bara behöver lite grann för att slipa höga uttagsavgifter. Det vore fint om någon mer kan räkna på det för att se om min hypotes stämmer :)
Oftast har jag märkt att det är billigast att ta ut pengar på plats, om man tar ut rejält med kontanter då. småuttag blir snabbt en dyr affär.
Det enda jag brukar växla till mig i förväg är EUR eller USD.
Citerat från Erik777:
Allt beror väl på vilken spread det aktuella växlingskontoret tar. Skillnaden mellan Forex i Sverige och SuperRich i Bangkok är enorm.
Det var längesedan jag växlade på växlingskontor. Seanste växlingen jag gjorde var på gränsen mellan Mozambique och Zimbabwe. Eftersom vi var ett par stycken som valde att växla ihop så fick vi en ganska bra kurs.
Av Per_t
10 feb. 2018 17:30
Citerat från Erik777:
Citerat från Per_t:
Citerat från Ixploretheworldcom:
Jag har en liten kista full med mynt ifrån världens olika hörn. Den ska jag gräva ner och sedan göra en skattkarta till. :)

Annars brukar jag försöka göra slut på det jag har kvar, om det inte går växlar jag mot nästa lands valuta eller mot något mer gångbart som €/$.
Det är intressant som flera nämner att växla till nästa lands valuta. Jag är dock lite tveksam till att det är det mest lönsamma. Jag gjorde ett litet test genom att kika på en polsk banks växlingskurser och vad det skulle kosta att växla polska PLN till ungerska HUF. Det är lite krångligt att räkna på, men det verkar som att det skulle vara ca 5% billigare att växla PLN till EUR för att använda senare i Euro-land och ta ut HUF i bankomat i Ungern. Kanske kan det vara vettigt att ibland växla till nästa lands valuta om man bara behöver lite grann för att slipa höga uttagsavgifter. Det vore fint om någon mer kan räkna på det för att se om min hypotes stämmer :)
Allt beror väl på vilken spread det aktuella växlingskontoret tar. Skillnaden mellan Forex i Sverige och SuperRich i Bangkok är enorm.
Tack för tipset med SuperRich i Bangkok! De erbjuder verkligen kanonkurser och du har förstås rätt i att spreaden (skillnaden mellan sälj och köpkurs) har stor betydelse. Dock vill jag mena att man i allmänhet inte kommer i närheten av spreaden hos SuperRich (0,4-0,8%). I fallet med den polska banken så är t ex deras spread ca 8%.