Tips på rutt i Vietnam! Tåg?

Av Emmalmw
28 jan. 2018 18:12 (redigerad)
Visningar: 2332
Jag och en kompis tänkte börja vår backpacker-resa i Vietnam (först dec/jan 2018/19). Vilken rutt är bäst att åka? Har kollat runt lite och funderat på följande resmål. Någon som har erfarenheter från Vietnam och vet vad som borde ses/undvikas?

Tänkte flyg Göteborg--> Hanoi
Vara vid Halong bay
Tåg till Hoi An
-->Da Lat
--> Mui Ne
-->Phu quoc

...och sedan vidare till Kambodja.

Är tågen längs kusten bra om man bokar sovkupé? Eller är det bättre att flyga?
Finns det några särskilda ställen där fler likasinnade backpackers brukar hänga?
29 jan. 2018 08:34
Hej, här kommer några tips angående Vietnamn :)

I Hanoi hyrde jag cykel en dag och trots trafiken gick det ganska smidigt och man han se mer på kortare tid än när man går. Jag bodde på Rock Hostel som jag tyckte var riktigt bra! (Men finns gott om olika hostels). Passa på att äta från gatuköken då maten i Vietnam var riktigt god! Jag gick faktiskt på en Water Puppet Theater i Hanoi och även om jag var under medelåldern och det inte är något jag känner att jag behäver göra igen var det kul att ha sett det. Jag var där i mitten på mars och då var där ganska kallt jämfört med Laos och övriga delar av Vietnam så ett par långbyxor och en kofta är inte fel (vet dock inte vädret i dec/jan)

Ifrån Hanoi så kan du göra en kryssning ut till Ha Long Bay med 1-2 övernattningar eller själv ta dig ut till ön Kat Ba om du har längre tid och göra utflykter därifrån. Ha Long Bay är riktigt fint! Kolla dock upp noga innan vilken båt ni ska åka med om du väljer att göra en kryssning då de olika båtarna och resorna skiljer sig en hel del åt. Jag åkte med Vega Travel vilket passade mig perfekt. Det var ingen festbåt utan vi var ett sällskap på ca 10 personer (i åldrar 5-50) och alla pratade med alla och hade det trevligt (+ maten var supergod).

Hoi An är supermysigt och min favoritstad i Vietnam. Sunflower Hostel ett populärt och bra boende. Även här är tipset att hyra en cykel eller moped då stranden ligger en liten bit ifrån centrum. Centrum är riktigt mysigt framförallt på kvällen (enligt mig)och se till att ha plats i väskan då det är billigt att få saker uppsydda och skräddargjorda. Jag besökte My Son och tyckte absolut det var värt några timmar! Jag betalade lite extra för att åka med en buss som var framme strax efter soluppgång och det var så värt det då min buss var först på plats och vi nästan var ensamma. På vägen därifrån kom busslaster med turister vilket var skönt att ha undvikit. I Hoi An finns det gott om Backpackers att umgås med :)

Sedan besökte jag Nha Trang för att få lite mer sol och bad innan jag avslutade min resa i Ho Chi Minh. Jag tog buss alla sträckor så har tyvärr ingen erfarenhet av tåg. Bussarna funkade dock smidigt men tar ju lite tid. Buss från Hanoi till Hoi An tog ca 18h, Hoi An till Nha Trang ca 10 h och Nha Trang till Ho Chi Minh ca 10h (jag tog oftast nattbuss så kunde man sova bort några timmar). Bussarna var ändå ganska fina enligt mig.

Något jag hade velat se är Sapa uppe i norra Vietnam vilket verkligen verkar vara värt ett besök. Till Phu Quoc är det någ smidigast att flyga ifrån Ho Chi Minh. Du kanske redan vet det men tänk på att det är max 14/15 dagar man får vara utan Visum i Vietnam. Har dock för mig man kunde fixa längre på flygplatsen.

Hoppas du får en bra resa och att mina tips kan vara till lite nytta!
Av Emmalmw
29 jan. 2018 10:09
Citerat från Klara_maria:
Hej, här kommer några tips angående Vietnamn :)

I Hanoi hyrde jag cykel en dag och trots trafiken gick det ganska smidigt och man han se mer på kortare tid än när man går. Jag bodde på Rock Hostel som jag tyckte var riktigt bra! (Men finns gott om olika hostels). Passa på att äta från gatuköken då maten i Vietnam var riktigt god! Jag gick faktiskt på en Water Puppet Theater i Hanoi och även om jag var under medelåldern och det inte är något jag känner att jag behäver göra igen var det kul att ha sett det. Jag var där i mitten på mars och då var där ganska kallt jämfört med Laos och övriga delar av Vietnam så ett par långbyxor och en kofta är inte fel (vet dock inte vädret i dec/jan)

Ifrån Hanoi så kan du göra en kryssning ut till Ha Long Bay med 1-2 övernattningar eller själv ta dig ut till ön Kat Ba om du har längre tid och göra utflykter därifrån. Ha Long Bay är riktigt fint! Kolla dock upp noga innan vilken båt ni ska åka med om du väljer att göra en kryssning då de olika båtarna och resorna skiljer sig en hel del åt. Jag åkte med Vega Travel vilket passade mig perfekt. Det var ingen festbåt utan vi var ett sällskap på ca 10 personer (i åldrar 5-50) och alla pratade med alla och hade det trevligt (+ maten var supergod).

Hoi An är supermysigt och min favoritstad i Vietnam. Sunflower Hostel ett populärt och bra boende. Även här är tipset att hyra en cykel eller moped då stranden ligger en liten bit ifrån centrum. Centrum är riktigt mysigt framförallt på kvällen (enligt mig)och se till att ha plats i väskan då det är billigt att få saker uppsydda och skräddargjorda. Jag besökte My Son och tyckte absolut det var värt några timmar! Jag betalade lite extra för att åka med en buss som var framme strax efter soluppgång och det var så värt det då min buss var först på plats och vi nästan var ensamma. På vägen därifrån kom busslaster med turister vilket var skönt att ha undvikit. I Hoi An finns det gott om Backpackers att umgås med :)

Sedan besökte jag Nha Trang för att få lite mer sol och bad innan jag avslutade min resa i Ho Chi Minh. Jag tog buss alla sträckor så har tyvärr ingen erfarenhet av tåg. Bussarna funkade dock smidigt men tar ju lite tid. Buss från Hanoi till Hoi An tog ca 18h, Hoi An till Nha Trang ca 10 h och Nha Trang till Ho Chi Minh ca 10h (jag tog oftast nattbuss så kunde man sova bort några timmar). Bussarna var ändå ganska fina enligt mig.

Något jag hade velat se är Sapa uppe i norra Vietnam vilket verkligen verkar vara värt ett besök. Till Phu Quoc är det någ smidigast att flyga ifrån Ho Chi Minh. Du kanske redan vet det men tänk på att det är max 14/15 dagar man får vara utan Visum i Vietnam. Har dock för mig man kunde fixa längre på flygplatsen.

Hoppas du får en bra resa och att mina tips kan vara till lite nytta!
Tack snälla för långt svar med många tips! Hade inte ens tänkt på att det kanske inte är så varmt i hela Vietnam. Är ju ändå ett långsträckt land. Frågan är om det kanske är bättre att ta Hanoi och Halong bay en annan resa och satsa på att flyga direkt till Hoi An (närmsta flygplatsen då) via Hong Kong. Fanns billiga resor och då kanske man hinner med 2-3 nätter Hong Kong också som start :)
Av My53
29 jan. 2018 17:46
Vad jag förstått går det ngn slags klimatgräns mellan Hue o Hoi An. Vi flög till Kambodja först(ankor Vat ett måste) sedan båt o buss o färja till Phu quoc. Därifrån flög vi till Hoi An(härlig stad, åk ut på landsbygden med cykel) buss till Hue (där det regnade o var betydligt kallare) buss o flyg till Ho Chi min (missa inte krigsmuseet) och flyg därifrån till Gbg igen. Vi åkte vid nyår och älskade den resan. Glöm inte att smaka soppan Pho(mums). Trevlig resa!
Av Emmalmw
29 jan. 2018 18:21
Citerat från My53:
Vad jag förstått går det ngn slags klimatgräns mellan Hue o Hoi An. Vi flög till Kambodja först(ankor Vat ett måste) sedan båt o buss o färja till Phu quoc. Därifrån flög vi till Hoi An(härlig stad, åk ut på landsbygden med cykel) buss till Hue (där det regnade o var betydligt kallare) buss o flyg till Ho Chi min (missa inte krigsmuseet) och flyg därifrån till Gbg igen. Vi åkte vid nyår och älskade den resan. Glöm inte att smaka soppan Pho(mums). Trevlig resa!
Tack för tipsen! Hur länge var ni borta och hur många timmars restid (alltså buss mm) uppskattar du att ni gjorde under er resa?
Av My53
1 feb. 2018 10:07
Hej! Vi var borta i tre veckor. Resan mellan Siem reap tog två dagar med först båt till Phnom Penh o sedan buss i två omgångar med en övernattning. Dessutom sov vi en natt där färjan utgick från till Phu quoc. Det var kul att resa o se lite av landet. I Vietnam var det inte så många timmar buss,vi flög ju mest(det var väldigt billigt att flyga om man bokade tidigt). Nu var detta 7 år sedan så mkt kan ju ha ändrats. Jag minns att det fanns ett tåg som gick mellan Hue o HoiAn (över en bergskam) som var rekommenderad men det blev aldrig så att vi åkte med det utan buss istället.
Medlemmen har tagit bort svaret
6 feb. 2018 12:36
hej,

Resrutt: Du gör det rätt! norr till söder
Först brukar man landa i Hanoi och därefter söder ner...
Månad dec/jan: väder är ofta kallt i norr Vietnam; varmare söderut...tex: Phu Quoc ö

Om du har tid besöka HA GIANG istället för SAPA....

resmål bör du inte missa:
1. halong bukten
2. grottor i Quang Binh
3. Hoi An
4. Mekongdleta

activities:
1. street food i Hanoi eller vespa food tour i Saigon
2. Treking i Quang Binh eller Pu Luong eller i northernmost Ha Giang
3. Matslagning i HoiAn
4. Enjoy en av 4 fantastiska shows: The mist, A O show, Teh Dar (i Saigon), My village (i Hanoi)
(https://www.luneproduction.com)
(eller alla 4 shows lol,,,, The Dar o The Mist är bästa - det tycker jag)
Hoppas du ska ha det BEST i Vietnam

Steve
Av Emmalmw
6 feb. 2018 23:21
Tack snälla för tipsen som rullar in! Ser verkligen fram emot resan.
7 feb. 2018 09:25
Angående tåg, vi reste fr HCM till Da Nang med tåget (det är ju bara ett sorts) Jan 2016. Det var en upplevelse.. Resan tog 14 tim och vi köpte liggplatser softseats. Vagnen skakade konstigt nog i sidled OCH längsled, och dånade rätt mycke. Jättego mat såldes ombord. Vi älskade upplevelsen. Att kunna stå och se ut på landskapet när det blev ljust, det går oftast inte spec fort. Minus var toaletterna i slutet av resan. Vi är 50+ å gillar när själva resandet är intressant. Vill man förflytta sej till nästa plats lite snabbt är nog sleepingbussarna att föredra, liggsäten, AC vatten att dricka, toa/matpaus, och snabbare.
Vänligen Lena
Av Putte83
20 mars 2018 11:32
Jag och min sambo reste runt i Vietnam, Kambodja och Laos i 8 veckor från slutet på januari till slutet på mars 2011 och hade en fantastisk tid. Dock var vi aldrig högre upp i Vietnam än Hue och hade därför riktigt varmt och skönt vart vi än åkte. Vår rutt såg ut som följer:

Stockholm > Saigon > Phu Quoc > Saigon > My Tho > Can Tho > Phnom Pehn > Sihanoukville > Koh Rong > Battambang > Siem Reap > Vientiane > Vang Vieng > Luang Prabang > Hue > Da Nang > Hoi An > Nha Trang > Mui Ne > Saigon > Stockholm

Vi kunde klämt in mycket mer under vår tid men valde istället att ta det i lugn takt. Vi åkte mest buss och tåg mellan platserna, men flög mellan Siem Reap och Vientiane samt åkte båt mellan Can Tho och Phnom Pehn och mellan Sihanoukville och Koh Rong.

Hela resan var magisk, men ska jag välja några favoriter får det bli dessa:

Angkor Wat
Koh Rong
Luang Prabang
Vang Vieng (tubing)
Saigon

Angkor Wat är solklar 1:a medan resten av listan är 2:a :)

Ni har en häftig resa framför er!