Tips på hyrbil samt kartor för resa LA-SF-LV-LA

17 feb. 2014 18:05
Visningar: 767
Vi ska på semester till Kalifornien i sommar och kommer bila från LA till San Fransisco, vidare till Las Vegas, San Diego och tillbaka till LA.

Behöver tips på vilken biltyp vi ska hyra, har tittat på Toyota Camry som enligt hyrbilssidorna är en Stor bil alternativt Ford Fusion eller Ford Escape, min fråga är om dessa räcker till? Vi är 2 vuxna och 2 barn (5 och 9 år) och kommer ha med oss 2 ganska stora resväskor. Någon som har tips på bra, säker och prisvärd bil?

Vill också ha tips på kartböcker att köpa. Vi kommer ha GPS men känns som att vi vill ha kartor också. Någon som har tips på bra och täckande kartor samt info om vart man kan köpa?

Ang GPS går det ju att hyra tillsammans med bilen men kan man inte köpa kartor som täcker och ta med hemifrån?

Tack på förhand!
Av Birgere
17 feb. 2014 19:05
Det finns ingen anledning att snåla på storleken. Teoretiskt skulle ni kunna klara er med en Escape som är en riktigt trevlig bil. MEN gå upp en storlek, då ni skriver att ni kommer att ha med er 2 stora resväskor så betyder det att ni under resans gång kommer att ha 3 stora resväskor och då räcker inte Escapen till.
i USA ska man köra en stor vräkig SUV.. :)

har ni inget gammalt skolatlas hemma som ni kan använda för att få en översikt.

GPS så köp en vettig app på Apple/Google affärerna. Själva använder vi Navigion i USA. Man får en väldigt bra GPS till en billig peng.
18 feb. 2014 10:45
Tjena Baletten!

Bra och mycket detaljerade vägatlas hittar du på t ex Adlbris. Jag brukar välja de med spiralrygg så att de är lätta att bläddra i och läsa. Det är aldrig kul när just ditt mål ligger i mittskarven!
Här har du ett ex.
http://www.adlibris.com/se/bok/michelin-north-america-road-atlas-2015-9782067191860

Även om jag mest använder kartor på nätet och i appar nu för tiden så är det himla kul att bläddra i eftersom dessa vägatlas är så detaljerade och man ser de riktigt små byarna. Däremot har jag aldrig haft med dem på resan eftersom de väger ett halvkilo. Och jag prioriterar annat i min last. Skulle jag däremot på roadtrip skulle jag nog ha med den :)

Trevlig resa!
18 feb. 2014 11:11
Jag går nog motsatt väg då. Jag köper de mindre detaljerade kartorna som man kan ha med sig överallt.
T.ex. Fleximap eller Streewise som är plastade så man kan skriva och sudda på dem. Kanon att planera rutter och sevärdheter på och inga problem att ha med i ryggsäcken eller benfickan. Man ritar t.ex. bara ut dagens promenad genom stan med alla sevärdheter man vill hinna med, de största sevärdheterna är dessutom utmarkerade och beskrivna plus tunnelnanekartor och kortfattad turistinfo o.s.v..... Dessa finns också hos Bokus och Adlibris till rimliga pengar. Det finns oftast kartor över hela delstaten och sen kan man köpa mer detaljerade för de större städerna.

Sen finns det ju oändligt med kartor att köpa eller få gratis på plats, bara att besöka närmsta bensinmack, turistinfo, affär.......

Hemma har vi också diverse vägatlas som är otympliga och ärligt talat har jag inte öppnat dessa på flera år.

Har Du en GPS så kan Du oftast komplettera den med kartor, det är olika på olika modeller. Kostar det för mycket kan man köpa en billig GPS på plats eller köra på mobilen som föreslagits. Uthyrarnas alternativ brukar vara dyrare än alla andra.
18 feb. 2014 11:17
Florida har rätt, en tunn karta är ju mycket bättre än en bibel. Och skall man som ni bila i en stat (med kort avstickare) är en vägatlas för hela USA overkill. Om ni inte som jag vill ha en för kul skull :)
18 feb. 2014 11:23
Citerat från Baletten:

Behöver tips på vilken biltyp vi ska hyra, har tittat på Toyota Camry som enligt hyrbilssidorna är en Stor bil alternativt Ford Fusion eller Ford Escape, min fråga är om dessa räcker till? Vi är 2 vuxna och 2 barn (5 och 9 år) och kommer ha med oss 2 ganska stora resväskor. Någon som har tips på bra, säker och prisvärd bil?
Tack på förhand!
Vi hade en Escape en gång och en Fusion senast på två vuxna, och det räckte, inte mer så Birgere har rätt, sikta på en större bil även om det blir lite dyrare hyra och bensinkostnad. Kör man en roadtrip har man inte bara resväskorna, det är handbagage (ryggsäckar?) mat ( en kylbox rekommenderas starkt, finns billiga frigolitlådor man bara kan slänga sen, ismaskinerna funkar utmärkt till improvicerade kylklampar (det brukar vara trafik till ismaskinerna på hotellen när det är utcheckningsdags :-)), flak med vatten och kanske starkare saker, shoppandet längs vägen brukar också innebära att bagaget sväller märkbart med tiden ;-)