Tips om vart vi tar vägen

Av Krahso
15 jan. 2015 01:15
Visningar: 407
Jag var i Thailand med min vän i september och blev förälskad. Därför är det naturligt att jag nu presenterar landet för min 13 åriga dotter när vi skall åka på resa ihop.
Vi kommer att börja på Montalay Resort på Koh tao där vi hittade Nemo i September. Jag fick också lyssna till min första geckoödla där. Vi stannar där i 4 nätter. Den 16 februari tar vi in på hotell nära Khaosan road för att flyga tillbaka till Sverige den 20.

Frågan till er vana Thailandsresenärer är: Vad skall jag hitta på för äventyr - vart skall vi bo - mellan den 9 februari och den 16 februari? Jag har tänkt lämna det hela öppet.

Min dotter vill ju till paradiset i resebroschyrerna vilket innebär Phiphi island och öarna där i närheten. Men nog måste dessa paradisöar finnas på fler ställen? De vita stränderna med lite folk och en bungalow på stranden? typ... ;)

Kan ni tipsa mig?
15 jan. 2015 09:08
Montalay Resort är ju helt okej, ligger på Taos östsida. ganska lugnt och fint ställe. Men testa att hyr moppe och kör ner till sydöstra sidan vid Shark Bay, där är också väldigt vackert och skönt att koppla av där några timmar. Turkost vatten och även en pool på en gräsmatta man kan slappa i.
Annars i övrigt utan att behöva åka ändå ner till Phiphi så kanske grannön Koh Phangan är ett alternativ?

http://wicke.blog.se/files/2014/07/koh-phangan-map.jpg

se kartan på länken. Vid mitten av ön finns vattenfall och elefantridning, längst upp till vänster på kartan är en liten ö man kan gå ut till där det är långgrundt, och till vänster längs med kusten i mitten finns en Wipeout bana tex. Finns många stränder med vit sand .
Av Krahso
15 jan. 2015 16:17
Vilket underbart råd! Tack!!

Vet du någonting om ett ställe i närheten av Bangkok där man "går upp för en massa yrappor och möts av mängder av vilda apor..."
Läste om det någonstans, men hittar inte tillbaka.
15 jan. 2015 16:27
Hej, du kanske läste om det här?
http://badhanddukar.blogspot.se/2010/12/vilopaus-pa-apberget.html

Dock är det ca 5 timmar söder om bangkok vid Ao Manao som är vid något naturreservat. I Bangkok vet jag inget om det du beskriver, vet inga vilda apor där uppför någon trappa. Bangkok är ju en miljonstad och inga berg eller apor så vitt jag vet.

Varsågod i övrigt, ställ gärna fler frågor
Av Yvve68
16 jan. 2015 15:51
Vi tillbringade 6 dygn från nyår och framåt på Koh Phangan. Bodde på Salad Hut vid Haad Salad-stranden. Fantastiskt på alla sätt och vis...rekommenderas varmt:-)
16 jan. 2015 16:12
Citerat från Yvve68:
Vi tillbringade 6 dygn från nyår och framåt på Koh Phangan. Bodde på Salad Hut vid Haad Salad-stranden. Fantastiskt på alla sätt och vis...rekommenderas varmt:-)
Hej, jag var där 2014, Haad Salad, minns dock ej namnet på hotellet men minns att det var precis vid stranden och hade pool, på ett ställe i poolen var det 20 cm djupt så man kunde ligga och sola. Kollade på agoda men hittade ej hotellet där nu, men håller med om att det är fint och lugnt där. Mysigt ställe =)
Av Krahso
16 jan. 2015 18:20
Låter som att vi kan ta båten från Koh Tao dit då. Tack båda för tipset!! Elefantridning slår ju vilda apor om jag får bestämma!

Snorkling... var gör man det bäst på Koh Pangnan? Vet ni?
16 jan. 2015 18:34
Hej. Koh phangan är ju inte den ultimata snorklingsön då det inte kryllar av fisk och koraller på samma sätt som tex koh tao. Men ni får köpa cyklop o snorkel där för ca 250 baht och testa er fram. Men jag skulle testat kanske den nordvästra eller norra sidan av phangan för södra kusten är ej bra för det. Östra är ganska obebodd så där är man inte ens. Men testa att googla bilder på tex " snorkling koh tao eller koh phangan och se vilket ställe som ser bäst ut eller vad folk rekommenderar
Av Yvve68
16 jan. 2015 21:12
Vi tog longtailbåt till Koh Mah, Mae Haad beach (på Koh Phangan) där det var bra snorkling. Resan med båten tog en kvart från Haad Salad.
19 jan. 2015 10:18
Citerat från Yvve68:
Vi tog longtailbåt till Koh Mah, Mae Haad beach (på Koh Phangan) där det var bra snorkling. Resan med båten tog en kvart från Haad Salad.
Jag har ej snorklar överallt på Koh Phangan men det bästa stället är nog som du skrev, Koh Mah=

http://www.samuiislandexplorer.com/assets/images/trips/kohma001.jpg

Det är en ö som man kan gå eller simma ut till som ligger på nordvästra spetsen av ön.
Även om man bor på andra sidan ön så är det värt att hyra moppe och åka drygt en timma för att komma hit.
Av Krahso
6 feb. 2015 11:05
Hej!

Nu är vi här! På Koh Taos östra sida och det blåser som bara den. Helt ok att sola i och det finns pool att bada i men det kristallklara vattnet är dolt under sand och skräp som vågorna hämtar med sig.

Dottern tjatar om PhiPhi och Krabi för det kristallklara... Ni har tidigare skrivit om grannön och jag funderar på att försöka där eller Koh Taos västra sida Ellert ge oss av uppåt mot Bangkok och där ta ut till öster: Mae phi (eller ngt sådant).
Tankar på det?
6 feb. 2015 11:21
Citerat från Krahso:
Hej!

Nu är vi här! På Koh Taos östra sida och det blåser som bara den. Helt ok att sola i och det finns pool att bada i men det kristallklara vattnet är dolt under sand och skräp som vågorna hämtar med sig.

Dottern tjatar om PhiPhi och Krabi för det kristallklara... Ni har tidigare skrivit om grannön och jag funderar på att försöka där eller Koh Taos västra sida Ellert ge oss av uppåt mot Bangkok och där ta ut till öster: Mae phi (eller ngt sådant).
Tankar på det?
Tråkigt att ni har otur med vädret och det blåser där nu. Jag vet ej hur vindarna är just nu idag på Koh Tao men ni kan ju testa att åka till en annan strand. Vet ej vilken ni är på just nu dock.
Söder om Koh Tao är en lite större ö Koh Phangan där det kanske är lugnare just nu. Phiphi island är fest varje kväll på stranden men annars fint . Ta en båtutflykt runt phiphi en dag och se alla de fina ställerna man ser på alla bilder. Eller ta er till Bangkok och sedan sydöst ner till Koh Samet, en annan lugn ö. Hör med någon på en resebyrå på Koh Tao vad de kan tipsa om eller ge mer info om priser, restider mm .