Tips Miami Beach

Av Okmko
10 juli 2014 19:53
Visningar: 1798
Hej jag och tjejen ska flyga till Miami Beach om ca 2 veckor och jag har lite frågor och skulle gärna vilja ha lite tips. Vi kommer vara där i ca 3 veckor och kommer bo norrut på 42nd Street vid Miami Beach. Hotell är bokat under hela tiden vi är där. Jag skulle vilja ha lite tips på vad man bör göra och vad du skulle göra om vi var i min situation? Vi vill sola, bada, shoppa, festa och göra typ allt möjligt men vi åker främst dit som solsemester. Lite frågor jag har är:

1. Vi flyger till Fort Lauderdale (FLL) och är framme 20:00 lokal tid. Hur tar man sig enklast och billigast därifrån till hotellet vid 42nd Street vid Miami Beach? Vi flyger även hem därifrån så hur kommer man enklast dit sen?

2. Vi har inte tänkt att hyra bil hela resan men vi kommer hyra under en period, oklart hur länge. Vart ska vi åka? Hur är det med uthyrning och parkering där vi bor?

3. När vi hyr bil vill jag gärna ha GPS så tänkte köpa något simkort med fri surf. Går det och är det en bra ide?

4. Jag är sugen på att åka över till Bahamas, troligen bara över en dag men kan vara mer om det behövs. Vad är det snabbaste och billigaste sättet att ta sig dit? Är det värt?

5. Var kan man snorkla, surfa, åka vattenskoter och göra massa andra roliga saker? Antar att det finns en del vid South Beach som vi har planerat att hänga en del på.

6. Hur är det med konserter, fotbolls- och övriga matcher osv. Finns det något kul att gå på?

7. Jag är lite av en gymnörd så undrar så klart om det finns nått gym med lite kändisar man kan stöta på? Med kändisar menar jag främst inom fitness, typ Arnold osv.

8. Vi har båda ett varsitt ICA-kort som vi hade tänkt att använda där borta. Behöver vi ha kontanter? Vi tänkte ta ut ca 5000kr bara att ha till en början, räcker det? Resten går väl att ta ut i automat?

9. Vad gäller gällande försäkring? Räcker det med hemförsäkring? Vad gör man om man inte har någon försäkring? Vad skaffar man?

Det var en del frågor och något som skulle vara roligt skulle vara om alla skrev ett litet mer eller mindre detaljerat schema över hur man hade spenderat sin tid om man var i min situation. Tack på förhand! :)
13 juli 2014 14:00
Hej! Otroligt omfattande fråga men ska försöka ge lite input i alla fall :-)

Läget är kanske inte det bästa, känns ganska tråkigt jämfört med South Beach och ni hade säkert fått en bättre resa om ni väljer att bo där istället, antar att ni har en anledning att bo just där, budgeten kanske vilket ju alltid är ett dilemma ;-)

1. Med hyrbil, man hämtar och lämnar vid flygplatsen, annars taxi. Kolla med hotellet, vissa hotell erbjuder hämtning och lämning på flygplats t.o.m. gratis men antagligen inte från FLL.

2. Bättre att hyra hela resan, räkna på om ni verkligen sparar något på att hyra kortare period och sen lägga pengar på andra transporter. Hyrbil är billigt men om Ni båda är under 25 lär det kosta en del extra.

3. Det går, se här http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/mobilt-kontant-kort-i-usa-32693 det går också bra med GPS utan datatrafik http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/navigator-gps-for-iphone-eller-android-33165

4. Båt är kanske billigast, flyg snabbast, har aldrig lockats av det själv så kan inte säga om det är värt, har hört de som blivit besvikna....

5. Surfarna håller till allra längst söderut på South Beach vad jag sett, den delen är mer avslappnad och känns mer bohemisk/ungdomlig, gissar att ni skulle trivas bättre där (dock förmodligen dyrare med parkering där än uppe vid 42a gatan).
Det finns en småbåtshamn längst söderut, har inte gjort det själv men gissar att där finns möjlighet till båtturer för snorkling, fiske o.s.v, annars finns från Bayside i Downtown (dit kan man ta bussen eller vattentaxi från hamnen i South Beach).

6. Vad som händer kan Ni kolla på sidor som dessa http://www.miamiandbeaches.com/events http://events.miami.com/

7. Ingen aning men alla verkar träna i Sobe (utom jag då).

8. Ni klarar er i princip utan kontanter om ni vill, dricks och lite småsaker annars går det med kort till i princip allt. Det tillkommer i regel avgift vid kontantuttag, vi hittade gratis på TD Bank i South Beach. Sök i forumet, det har skrivits spaltkilometer om detta ämne av mig och andra ;-)

9. Betalar ni resan med kort så ingår ofta en extra reseförsäkring, kolla upp det, Hemförsäkring innehåller i regel reseförsäkring, man kan även ha något som kan kallas resplus, res-extra eller liknande vilket inte skadar. Har man inte hemförsäkring så bör man nog teckna någon försäkring. Har ni hemförsäkring, ring ert bolag och hör vad som gäller.

Detta är ingen liten uppgift ;-) omöjligt utan att veta exakt hur Du är och vad Du gillar.
Planera in dagar om det är specifika saker som konserter, sport, marknader o.s.v. som är spcifika dagar eller veckodagar, sen kan ni göra en lista på allt ni vill se och försöka fördela detta över dagarna helt enkelt. Saker tar i regel längre tid än man tror då det kan vara stora avstånd och man lätt lägger mer tid än man tänkt sig på ställen man åker till. Glöm inte lägga in hela dagar om ni ska shoppa, det är gigantiska köpcentran som tar massor av tid....
Av Okmko
14 juli 2014 11:48
Hej,

Tack för ett väldigt bra svar!

Okej angående boendet så finns det två möjligheter, antingen bor vi vid 42nd Street eller så bor vi vid 9th Street precis vid Lummus Park. Vad är bäst? Hotellet vid 42nd Street är ju närmre stranden men å andra sidan är hotellet vid 9th Street inte långt från stranden heller och kanske mer centralt?
14 juli 2014 12:26
Jag hade definitivt valt 9th Street, är det vid Lummus Park så är det väldigt nära havet.

Enda reservationen är om ni inte gillar hålligång (låter ju inte så), några av de populäraste ställena som Mango och Fat Tuesday ett kvarter bort även Cleavlander ligger på ocean Drive vid 9th St.

Det är enorm skillnad på dessa två ställen (vid 42nd är det riktigt trist i jämförelse och ni kommer åka mycket buss medan ni vid 9th har hur mycket som helst inom gångavstånd och inte behöver annat än promenera så länge ni inte ska bortom Miami Beach, jag vågar lova att ni får en mycket bättre semester om ni väljer att bo på 9th St.

Trevlig resa!
Av Okmko
14 juli 2014 12:28
Då blir det nog 9th Street. Vi har inget emot drag snarare tvärt om men huvudsyftet med semestern är att bara ta det lugnt på stranden. Däremot är det så klart skönt att vara nära till allt på kvällen. Tack för all hjälp!
Av Marqs
14 juli 2014 13:27
Utan att jag läst igenom de andra svaren du fått, så svarar jag på dina frågor så bra jag kan:

1. Vi flyger till Fort Lauderdale (FLL) och är framme 20:00 lokal tid. Hur tar man sig enklast och billigast därifrån till hotellet vid 42nd Street vid Miami Beach? Vi flyger även hem därifrån så hur kommer man enklast dit sen?
Enklast är med hyrbil, gå till vänster när ni kommit igenom tullen och gå hela vägen till byggnadens slut, utanför står bussarna som kör dig till hyrbilsbyggnaderna.

2. Vi har inte tänkt att hyra bil hela resan men vi kommer hyra under en period, oklart hur länge. Vart ska vi åka? Hur är det med uthyrning och parkering där vi bor?
Ok, då blir det kanske taxi ifrån flygplatsen med andra ord. Med bil skall ni bl.a. köra till Sawgrass mills och Dolphin Mall för shopping. Everglades för naturen, Key Biscayne för att testa på att bada där (ligger precis söder om Miami beach). Samt Key West anser jag. En tur till Wynwood inne i Miami för att kolla graffitti är inte heller helt fel.

3. När vi hyr bil vill jag gärna ha GPS så tänkte köpa något simkort med fri surf. Går det och är det en bra ide?
Jag kör med T-Mobiles kontantsimkort, det fungerar bra.

4. Jag är sugen på att åka över till Bahamas, troligen bara över en dag men kan vara mer om det behövs. Vad är det snabbaste och billigaste sättet att ta sig dit? Är det värt?
Bimini Superfast kostar 69 dollar för en dagstur.

5. Var kan man snorkla, surfa, åka vattenskoter och göra massa andra roliga saker? Antar att det finns en del vid South Beach som vi har planerat att hänga en del på.
Miami Beach är inte världens roligaste snorkelställe (sandstränder utan koraller). Åker man söderut mot Key West så finns t.ex. Pennekamp Natural park vid Key Largo, där det är bra snorkelställen. Surfa, vattenskidor mm kan du göra på flera ställen på Miami Beach, dock är inte vågorna så stora.

6. Hur är det med konserter, fotbolls- och övriga matcher osv. Finns det något kul att gå på?
Det finns en samma konserter att gå på och sedan finns ju det både Amerikansk fotboll, baseball och så klart basket, det är bara att söka. Hockey finns i Fort Lauderdale eller i Tampa.

7. Jag är lite av en gymnörd så undrar så klart om det finns nått gym med lite kändisar man kan stöta på? Med kändisar menar jag främst inom fitness, typ Arnold osv.
Gym finns det gott om, men jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta.

8. Vi har båda ett varsitt ICA-kort som vi hade tänkt att använda där borta. Behöver vi ha kontanter? Vi tänkte ta ut ca 5000kr bara att ha till en början, räcker det? Resten går väl att ta ut i automat?
Det går att ta ut på automat, eller betala med kortet, tänk dock på att många små ATMs tar ut avgifter.

9. Vad gäller gällande försäkring? Räcker det med hemförsäkring? Vad gör man om man inte har någon försäkring? Vad skaffar man?
Jag kör bara med hemförsäkring, men det är lite upp till var och en. Man kan ha en hemförsäkring som täcker mer, eller skaffa en reseförsäkring om man vill.

Lite annan matnyttig info är:

Ni bor vid 42e gatan där finns lite restauranger (inne på hotellen), i övrigt finns det en massa ställen att äta på m.m. från 1 street till 25th street, sedan är det lite tunnare i området mellan 25th street upp till 65th street. Vid 65th street tar det fart igen och är rätt tätt med restauranger som ofta ligger lägre i pris och där är det också lite mer genuint än nere på South Beach (inte för att det är sämre på South Beach, bara lite annat). Mellan 65th street till 75th street finns det barer, restauranger och butiker.

Ni kan handla mat och dricka (om ni behöver det) på Publix vid Collins and 69th street.

Den sista onsdagen i varje månad så har man en Foodtruck Festival på Ocean Terrace (ligger vid havet vid 73rd street), fullt med folk och fantastisk streetfood!

I övrigt skall man inte missa att röra sig på Linciln Rd (som varannan söndag har en antikmarknad på förmiddagen), Ocean Drive, Washington Ave m.m. på South Beach.
Av Okmko
14 juli 2014 13:35
Grymt precis sånt jag ville veta, tack så mycket! Bra tips på saker man kan göra. Vi kommer nog ta några turer till de ställena du nämnde bland annat!
14 juli 2014 14:52
Citerat från Okmko:
Grymt precis sånt jag ville veta, tack så mycket! Bra tips på saker man kan göra. Vi kommer nog ta några turer till de ställena du nämnde bland annat!
Gällande saker att se så postade jag lite på skoj lite på allvar en lista med en del att Googla på i denna tråden http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/new-york-florida-tips-30038

En liten kommentar också, Art Deco Historic District i South Beach som byggdes 1923 - 43 är nog det man kan kalla mest genuint (vad nu genuint innebär) Här ligger t.ex. också områdets äldsta hotell (Browns Hotel) som byggdes 1915 på 112 Ocean Drive https://www.google.se/maps/@25.769866,-80.133038,3a,75y,286.8h,90.33t/data=!3m4!1e1!3m2!1sT2dI_bA5sgbPHa_ZDsydXg!2e0
Av Okmko
15 juli 2014 11:24
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Okmko:
Grymt precis sånt jag ville veta, tack så mycket! Bra tips på saker man kan göra. Vi kommer nog ta några turer till de ställena du nämnde bland annat!
Gällande saker att se så postade jag lite på skoj lite på allvar en lista med en del att Googla på i denna tråden http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/new-york-florida-tips-30038

En liten kommentar också, Art Deco Historic District i South Beach som byggdes 1923 - 43 är nog det man kan kalla mest genuint (vad nu genuint innebär) Här ligger t.ex. också områdets äldsta hotell (Browns Hotel) som byggdes 1915 på 112 Ocean Drive https://www.google.se/maps/@25.769866,-80.133038,3a,75y,286.8h,90.33t/data=!3m4!1e1!3m2!1sT2dI_bA5sgbPHa_ZDsydXg!2e0
Wow de va ingen liten lista! Precis vad jag behöver, tack!
24 aug. 2014 15:16
Har aldrig varit uppe så långt men mellan 5-10 th är det fullt ös. Nära till stranden har man alltid och det är här alla knäppa, galna men trevliga finns ;)

Och vill du ha party, se kändisar och galna o fest glada gå på Nikki Beach (kolla deras websida). Bra mat oxå.

Och träna ja det gör de överallt - även mitt i gatan...

Ska man hyra bil i högsesong kan det vara betydligt billigare att boka hemifrån! Och jo tidigare jo bättre priser. Ska ni bara vara på South Beach och bo på 9th kan man låna cyklar och utforska sen ta en taxi om man ska åka till ngt speciellt ställe någon dag.

USA är kreditkortens land... Glöm inte att tipsa annars kommer de efter dig...de lever på tipsen. Men på vissa restauranger är de rätt duktiga på att lägga in höga tips på notan och vill man betala mindre säger man bara till.

Glöm inte att ha ESTA i ordning men det vet ni säkert...