Tips för resa till Bolivia och Peru

Av Tobiasg
3 apr. 2009 00:19
Visningar: 7557
Funderar på att åka till Sydamerika i juli/augusti. Bolivia och Peru verkar schysst. Någon som har tips? Vad ska man se, undvika? Hur är det med säkerheten, kan man kuska runt på egen hand eller bör man hålla sig till en organiserad gruppresa?
Är det en bra tid att resa?

/Tobias
Av Crista
3 apr. 2009 09:19
Hej!

Jo Bolivia och Peru är helt klart schyssta ställen. Men juli/augusti är deras sk vinter. Kan vara lite kallt på de höga höjderna.
Jag gjorde en organiserad resa med Rosa bussarna...kolla min sida och album om det om du vill....
Men du kan helt klart åka på egen hand också...sunt förnuft är det som gäller.
Machu Picchu i Peru är helt fantastiskt värt ett besök om du är där. Vandra Inkaleden.
Bolivia imponerade faktiskt mest på mig....befolkningen var så fin...inte påflugna försäljare vart man kom.
Vill du ha lite äventyr finns ju Dödens väg...slingrande och utan räcken med cykel. Hmm..gjorde inte den själv.
Vassöarna i Titicacsjön, silvergruvorna i Potosi.
Finns massor egentligen..men sök här på sidan så hittar du mycket och kolla bilder från Bolivia och Peru också.

//Ellinor
3 apr. 2009 10:30
Hej,

Håller med Ellinor - Bolivia och Peru är riktigt bra ställen men kallt just de månader du pratar om. I synnerhet Bolivia föll mig extra väl i smaken! Människorna i Bolivia upplevde jag fantastiska! Jag reste runt som ensam blondin i både Peru och Bolivia, åkte lokala färdmedel och jag hade inga som helst incidenter med säkerheten. La Paz är inte rumsrent - där bör man vara MYCKET försiktig när man är ute på kvällarna i alla fall. Använd sunt förnuft så bör det inte vara några problem. Jag hörde om flera obehagliga incidenter just i La Paz, men råkade inte ut för något personligen. I Santa Cruz fanns det enstaka historier om rån också. Det är mer regel än undantag att det försiggår demonstrationer o dylikt. De är alltid interna dispyter med regeringar och befolkning, vad som kan hända är att man kan hamna mitt i det, men det är aldrig med avsikt att "skada" turisterna. Vi är mer än välkomna dit. Jag hade en liten tårgas-incident på grund av att jag befann mig på fel plats vid fel tillfälle bara.

I Bolivia:

Rurrenabaque - djungel vid Amazonas
Salar de Uyuni - extraordinär saltöken, turerna innefattar även gejsrar, vulkaner, Anderna mm.
Bergsklättring och många vackra vandringsleder
Titicaca-sjön (Boliva+Peru)
Cykla världens farligaste väg "death road" med utgångspunkt La Paz
Besök Potosí - världens högst belägna stad och om man vill gå ner i gruvorna där kan man det.

Peru är ju Incans förlovade land. Mycket lever och andas Inca.

Nazca-linjerna är ju läckra.
Den heliga dalen med MP som slutkläm är läcker - även om man till slut blir väldigt leds gamla stenar :)
Colca Canyon vid Arequipa gick vi på en 4-dagars vandringstur. Vackert!
Ica var jag inte till själv men det pratades om att det var fint där. Man kan sandsurfa där tycks jag minnas.
Uro flytöar i Titicacasjön är ett häftigt besök från Puno
Klättra upp på vulkanen El Misty

Jag har säkert glömt en massa tips och trick, men hör av dig om jag kan bidra med någon hjälp/råd!

Av Tobiasg
6 apr. 2009 00:34
Tack för era tips, ni har nog övertygat mig om att åka! Får väl ta med mig en extra tröja mot kylan..
Av Legusta
6 apr. 2009 08:42
Hej Tobias vill du få en liten inblick om Bolivia och samtidigt läsa om ett människoöde så kan jag varmt rekommendera boken El Choco - Svensken som suttit i Bolivias fängelse av Markus Lutterman. PS! Finns numera som pocket

Handling: 27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz. På San Pedro sitter stora knarkhandlare i rymliga tvåvåningsceller med eget kök och badrum, medan fattiga småtjuvar trängs med varandra i iskalla, små betongutrymmen på andra sidan väggen. Över 100 barn bor med sina fäder i cellerna och massor av människor hålls inlåsta i flera år utan att de har fått någon dom. Det finns inga lås på cellerna eller vakter på avdelningarna. Tillgången på kokain är obegränsad och nästan alla bär vapen.

Jonas Anderssons första tid blev en kamp för livet. Han blev överfallen fler gånger än han kan minnas och tvingades bevittna hur flera fångar knivskars till döds eller torterades av andra fångar. Men de kaotiska åren på San Pedro blev ironiskt nog också vändpunkten i hans liv. Det var här han slutade med droger, det var här han gifte sig och det var här han blev pappa för första gången.

El Choco är den fascinerande berättelsen om en svensk mans kamp för överlevnad i en galen och främmande miljö, om kärlek mot alla odds, och om ett land i uppror. För utanför murarna hade ursprungsfolken fått nog av politikernas svikna löften. Hundratusentals människor drabbade gång på gång samman i våldsamma strider med militär och polis, två presidenter vräktes ur sina stolar och till slut var den första indianen i Sydamerikas moderna historia på väg att nå den högsta makten.