Till Israel med barn?

Av Emnalie
12 feb. 2022 09:21
Visningar: 385
Hej!
Skulle behöva råd! Jag ska åka till Jerusalem i tjänsten och tänkte glatt ta med familjen på semester veckan innan, men har mötts av väldigt negativa reaktioner från omgivningen och börjar tveka. Är det säkert att åka till Israel i dessa tider? Bör man i så fall bo i Tel Aviv eller Jerusalem - jag har två barn i tioårsåldern varav den ena vill bada och den andra se alla bibliska sevärdheter :-) Hur lätt/svårt är det att ta sig till platser som Jerusalem, Betlehem och Döda havet från Tel Aviv?

Detta skulle vara barnens första utlandsresa så jag vill naturligtvis att det ska bli en positiv upplevelse för dem om vi kommer iväg. Mycket tacksam för svar!
Av Keja
12 feb. 2022 16:32 (redigerad)
Innan pandemin var det i alla fall inga problem att åka till Israel.
Tel Aviv är perfekt att bo i.
Går buss till Jerusalem, (spårvagn sista biten om man inte vill gå).
Ovanför Damaskus gate går buss till Bethlehem, se till att ha passet med för säkerhets skull.
Döda havet vet jag inte men det skulle förvåna mig om man inte kan ta buss dit också.
Av Stieri
12 feb. 2022 17:31
Hej
Till Döda havet finns det mängder av utflykter med buss, hur det är med reguljära bussar vet jag inte.
Turerna med utflyktsbussarna är ganska dyra eftersom dom går för det mesta till Masada som ligger intill.
Fantastik känsla att flyta i Döda havet.
Även utflykter från Tel Aviv till Jerusalem finns det mängder av. Kan starkt rekommenderas, mycket intressant.
12 feb. 2022 21:29
Väldigt härligt och intressant resmål, man bör alltid vara på sin vakt, men jag känner mig betydligt säkrare i Israel än många andra platser i världen. Undviker man vissa områden och platser och har ögonen öppna så skulle jag inte tveka ett ögonblick att åka med barn heller. Det går att ta sig väldigt enkelt mellan Tel Aviv och Jerusalem med buss, jag gillar att spendera några nätter i vardera stad, men Tel Aviv har mer europeisk känsla. Till Döda havet skulle jag rekommendera en guidad tur, särskilt om du åker med barn, finns många ställen som man bör vara extra försiktig på längs med vägen dit och dessutom en hel del slukhål i närheten av Ein Gedi så det är bra att ha guide med sig tycker jag.
12 feb. 2022 21:32
Kanske ska tillägga att jag inte heller skulle åka ensam till de palestinska territorierna. Vi blev beskjutna i Betlehem trots att vi hade lokal palestinsk guide med oss och i Hebron var vi samma dag med om två skottlossning och tre stenkastningar.
Av Emnalie
12 feb. 2022 22:03
Stoooort tack för alla svar 🙏🏻 Låter som att Tel Aviv är att föredra då, och vi får skippa Födelsekyrkan. Men hur är det med Jerusalem, kan man känna sig någorlunda safe där? Områden att undvika? Jag läste i någon reseskildring att upplopp är vanliga och det lät ju… sådär.
Medlemmen har tagit bort svaret
14 feb. 2022 11:00
Tel Aviv = Säkert
Jerusalem = Också säkert om man håller sig till centrala delar, typ Gamla Stan och Ben Yehuda Street. Missa för allt i världen inte Yad Vashem museet beroende på om barnen är tillräcklig gamla för att kunna hantera det.

Jag brukar hyra bil och köra till Döda Havet och kombinera med vandring och källorna i Ein Gedi som är ett måste. Sedan kan man ta Masada med om man vill. Man hinner allt det på en dagsutflykt med start i Tel-Aviv med egen bil.

Israel är ett väldigt litet land så det är korta avstånd med buss/bil. Jag har en preferens för norra Israel med fantastisk grönska och bergsområden. Bada i sulfatkällor m.m.