Till australien med barn 3 o 5 år

27 sep. 2007 14:20
Visningar: 2158
Hej!
Jag skulle villja komma i kontakt med någon som har eller planerar att resa i Australien med barn. Vi åker dit i slutet på november 2007 och stannar 2 månader med våra två tjjer på 3.5 och 5,5 år. Flyger in till Sydney och hem från Perth, planerar att huvuddelen av resan ska tillbringas i västra delarna. Tanken var från början att bila till Melbourne (inkl. Great Ocean) och sedan flyga till Perth. En bekant till oss tyckte dock att vi absolut inte fick missa Ayers rock, ngt vi tidigare valt bort pga värme, resväg och kostnad. Någon som varit där med barn? Jag vill också ha tips på hur andra löst boende och lite om bra ställen/orter att bo på med barn. Vi tänker oss att stanna ganska länge på varje ställe eftersom tjejerna inte tycker det är så jättekul att åka bil och buss.
Hälsningar Catarina
P.S. Någon som kan tipsa om ett bra boende i Singapore?
Av Linnlia
2 okt. 2007 12:29
Hej!
Vi var i Australien förra hösten med våra två tjejer som då var 4 och 6 år gamla. Vi koncentrerade oss på östkusten och hade en underbar resa. Västra Australien är otroligt vackert den enda nackdelen kan vara att det inte finns lika mycket att göra för barnen (parker osv.) men det kan i och för sig också vara en fördel! Om ni åker till Ayers rock så blir det otroligt mycket åkande för barnen för även om ni flyger in till Alice Springs så är det 40 mil till Ayers rock och små barn brukar inte uppskatta att sitta i en buss 40 mil bara för att i deras ögon se på en stor sten. Däremot så kan kanske upplevelsen för er väger upp det eventuella gnäll som blir!
Titta in på www.australia.com för all info ni kan tänka er. När vi var i väg så bodde vi i små stugor i caravan parks, perfekt eftersom det finns boende i alla prisklasser och oftast finns pool och lekparker, perfekt för de dagar man inte orkar göra något mer än att bara slappa. www.big4.com.au är en bra websida för alla big4 caravan parks i Australien. Jag kan verkligen rekomendera middelton beach caravan park i Albany sydvästra Australien.
Vill ni veta något mer så skriv gärna, jag har bott i Australian (Brisbane) och rest runt i landet både själv och med man och barn. vi planerar nästa resa januari 2009 och då blir det västra Australien för oss också!!
M V H Sofie
Av Maria73
7 okt. 2007 22:06
Hej! Jag och min man och våra 2 pojkar(3 o 5 år)reser t Australien den siste nov o ska resa runt i 6 v längs östkusten. Vi ska tillbringa 10 nätter i Cairns och tänkte sedan flyga ner till Brisbane för att ev stanna där ca 1 v. Har du ngt boende tips, mellan klasshotell eller lägenhetshotell? Vår plan är antingen att hyra husbil och köra ner t Sydney och stanna längs vägen eller bila och stanna till på diverse trevliga ställen!
Är tacksam för intressanta tips och måsten för både oss och barnen.

Tack p förhand

Maria73
8 okt. 2007 16:29
Hej!
Kul att höra att det faktiskt finns fler som reser till australien med barn. Jag åkte själv mellan Sydney och Cairns för några år sedan- Jättemysigt. Jag skulle villja tipsa er om att åka norrut från Cairns upp i regnskogen, det går att åka båt efter kusten. Nere i Sydney måste ni till aqvariet!! Hör gärna av dig till mig. Jag skulle gärna villja utbyta lite idéer runt budget och boende, även om vi nu inte kommer att vara på samma kust. Personligen är jag förvånad över att boendet blir så dyrt och undrar om ni stött på samma problem. Vi har tänkt att bo "enkelt men bra" typ vandrarhem när vi är på resa och mellanklasshotell/pensionat/b&B/framstay när vi ligger still.
Vi börjar i Sydney i slutet av november, stannar där ngra nätter, hyr bil och åker till Melbourne. Från Melbourne flyger vi till Perth. Planerar att bila upp till Shark bay./Monkey Mia. Jag söker också tips på ställen att bo eller bara trevliga ställen att besöka.

Häls. Catarina