Tidsfördelning Singapore och Malayisa

18 okt. 2013 15:31
Visningar: 602
Hej! I januari kommer jag att befinna mig i Asien och hade tänkt avsluta min resa i Singapore. Men efter att ha googlat en del har jag sett oväntat många negativa komentarer om landet, bla att det inte finns mycket att göra där förutom shopping (vilket jag inte är speciellt intresserad av). Stämmer det? Tänkte kanske dela upp resan och åka över till Kuala Lumpur. Hur hade ni fördelat ca 10-20 dagar mellan de två städerna? Behöver man åka långt om man skulle vilja spendera nån dag på en vacker strand också?
Av Ziesta
18 okt. 2013 15:46
Hejsan,

Jag har varit två ggr i Singapore och personligen gillade jag landet. Håller inte alls med om att det inte finns något att göra förutom shopping. Tvärtom! :-) Har lite tips i min blogg och guide:
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/17-tips-vart-att-gora-i-singapore-7798
http://www.reseguiden.se/reseguider/singapore-asien-runt-i-en-stad-4864
Skulle nog lägga minst tre heldagar i Singapore om jag var dig.

Såg din tråd om resmål att åka ensam till Asien. Jag var ensam under båda Singapore-besöken och som ensamresande tjej tycker jag att Singapore var ett väldigt bra resmål. Kändes säkert. :-)
Det går bussar från Singapore till Malaysia så det går enkelt att ta sig vidare. Jag hann tyvärr bara med att åka till Melacca vilket tog ca 4 timmar men hade jag haft mer tid att jag passat på att besöka någon strand också, och Kuala Lumpur.
Av Sierra
18 okt. 2013 16:13
Jag har varit i Singapore två gånger tidigare och återvänder i vinter. En riktigt trevlig stad som Ziesta speglar bra i sin blogg enl ovan. KL som jag också varit till är även det nice att besöka.
Av My53
19 okt. 2013 20:58
Missa inte akvariet i Singapore! Helt fantastiskt!
19 okt. 2013 21:04
Singapore är en mycket fin stad. Inte bara shopping! Missa inte att ta en Singapore Sling på anrika Raffels och glöm för guds skull inte att besöka Marina Sands Bay Hotel. Glöm inte heller ön Sentosa och jag vet inte om man kan äta lunch där med orangutangerna men vi missade tyvärr detta.
Jag skulle gärna åka dit igen.
Bara att knalla in på de olika fina hotellfoajeérna är en upplevelse i sig om man gillar häftiga hotell som jag.
Att äta en middag högst uppe på en restaurang som snurrar sakta och se hela Singapore i kvällsljus är också fint.
Mvh
Av Bintang
19 okt. 2013 23:35
Jag har också varit i Singapore två gånger och det finns väldigt lite anledning att vara där i mer än en dag när man kommer och en dag när man åker. Det är en stad precis som alla andra städer varken mer eller mindre, London eller Paris är mer spännande.
Det finns mycket bra ställen att äta och om man vill ha en riktig mjukstart på resan kan man ta två dagar när man kommer.
28 okt. 2013 09:06
Tack för alla svaren! :)

Ziesta: Det var en väldigt läsvärd blogg, och skönt att höra att det är ett bra ställe att resa ensam på.
28 okt. 2013 15:25
Supergod mat från alla världens kök finns också! Bara att åka runt till de olika stadsdelarna och käka kan man lägga några dagar på ;) India Town och China Town är kul att knalla runt i. Raffels var trevligt - vi tog en drink på innergårdsbaren och en i Longbar. Det stora utkikshjulet var också trevligt med fin utsikt (bättre än LondonEye tyckte vi). Om man som jag gillar galopp så kan man kolla om det är några galopptävlingar under tiden man är där. Tyvärr var det inga när jag var där :(

Jag tycker lugnt att man kan lägga 3-5 dagar på Singapore och sedan är det lätt att ta sig vidare med buss till Malaysia. Vi var bara i Malacka och KL - båda väldigt trevliga.
Av Annl
2 nov. 2013 12:26
Singapore är riktigt trevligt om man frågar mig.

Vi hade det som ett sista stopp på en resa som hade börjat med sex nätter i Hong Kong, två nätter i KL och sex nätter i Singapore.

Jag håller inte alls med om att det inte finns något att göra i Singapore - i stället kändes det som att vi inte hann med det vi tänkt. I och för sig så blev det en hel "häng" i Sky Parken på Marina Bay Sands eftersom vi bodde där och hade tillgång till hela takområdet med den fräcka poolen. Om man inte bor där kan man åka upp till en speciell utsiktsplats för en billig penning och kolla ut över stan.

Och Singapore sling är inte fel som det sagt.

Vi åkte taklös buss och det var ett bra sätt att upptäcka stan och en tur med båt var också trevligt.

Däremot var det inte billigt att shoppa.

Vi tyckte att både HK och Singapore var trevligare än KL.
Medlemmen har tagit bort svaret