Thailand-premiär i November

Av Emmar
30 juni 2009 23:34
Visningar: 438
Hej alla!

Har just upptäckt denna kanonsida och tackar direkt för alla tips jag stött på framtill nu. Nu till mina funderingar.
Det här med Thailand ska ju vara fint och då semestern blir två veckor i slutet av november tänkte jag göra min debut. Vi ska vara borta två veckor, tänkte flyga till Bangkok och sedan vidare. Vi har varit inne på PhiPhi, Koh Pangan, Koh Samui men är helt klart inte ett skvatt klokare än innan vi började leta runt.
Vi vill ha:
sol
fina bad
god mat och dryck (INTE lika med lyx och dyrt)
lite fest stämning är ok dock inte huvudmålet
ett boende som är mysigt och fräscht (inte heller det lika med lyx)

Vi vill givetvis komma undan så billigt som vi kan utan att det behöver innebära ett sunkigt boende. Bör vi besöka mer än ett ställe under två veckor? Vad får vi räkna med prismässigt för boende och resor inrikes? Vad får man ha för förväntningar på boende om man inte vill lägga mer än runt 100-150 kronor per natt? Kan man fixa en deal om man stannar ett par nätter? Thailand är som sagt helt nytt för oss båda och vi tar gladeligen emot alla tips.
Av Karten
7 juli 2009 08:28
Hej, ja det är inte lätt att välja bland allt de fantastiska som finns i Thaliand. Vi har rest där sedan -92 och då var vi några år äldre än er så jag vet väl ungefär vad som önskas. Tyvärr har myckte förändrats och då tyvärr till det negativa och det pga för mycket turister. Men helt klart finns det många fina stränder och öar kvar.
Phi-Phi tror jag är ett helt ok alternativ för er med lite lagom party stämning. Vi var där senast året före Tsunamin så förmodligen är mycket förändrat men har man inte varit där tidigare så är det inget som man märker. Vi har bl.a bott på Long Beach som ligger ca 2km från byn med det går longtailbbåtar t/r långt in på natten. Kolla in i på http://phi-phi.com/articles-phi-phi-info/article87.htm eller sök mer på google.
Tyvärr har vi inte varit på Koh Pangan men det jag läst så verkar ön vara sevärd.
Däremot så är Koh Samui som Mallorca med allt vad det innebär. Men vill ni ha möjligheter till riktigt "hålligång" så är det ett alternativ. Men väljer ni den sida av Thailand (dvs Siambukten) i november och inte Andaman Sea sidan så kolla av vädret för jag tror det är mer risk för ostadigt väder på den sidan under nov/dec-feb. (tips, ställ frågan på RG).

Phi-Phi går ju också att kombinera med Koh Lanta men då ska ni undvika första stranden. Vi har bott på andra stranden dom senaste gångerna men ställena förändras hela tiden och priserna går upp. Men längst ner på andra stranden finns en del bra och mysiga boenden t.ex http://www.castaway-resorts.com/ eller http://www.lantalanta.com/Good_Days_Lanta_Resort/.

Sedan kan ni ju ta er ner till Koh Lipe. Det går speedboats från Phi-Phi till Lipe eller Lanta. Båttider hittar ni på http://www.kohlipethailand.com/ferry_times.php.
Lipe är på väg att exploteras men är lite som Phi-Phi på 90-talet. Där finns det också möjlighet till fina dagsturer med longtailbåtar med bra möjlighter till fin snorkling. Stränderna är vita..........

Vi var på Lipe i dec -07 och bodde då på Lipe Resort på Pattaya Beach men deras bungalows var ganska slitna så jag vill inte rekommendera er det boendet om dom inte har renoverat.
Varin Resort är helt OK..
Moutain Resort ligger härligt i norra änden utav Sunrise Beach men jag har läst att på RG att vissa har svårt att förboka där men jag tror inte ni behöver förboka för er resa.
Forra Resort på Sunrice Beach ligger bra och sedan har det säker kommit upp fler sedan vi var där.

Från Lipe åker ni hem med flyg från Hat Yai. Båt från Lipe till Pakbara, taxi från Pakbara till flyplatsen i Hat Yai (ca 2 tim).

Nära Lipe ligger Koh Bulone som är en mindre och väääääldigt lugn ö med ca 3 bra boende men jag rekommenderar http://www.pansand-resort.com/ som är mycket prisvärd. Det ligger några boenden till på västsidan av ön men där är inte stränderna bra.
Men här är det riktigt lungt och det finns ingen partystämning men mycket god mat och med öde-ö stämning. Det finns snorklingsrev utanför stranden och ni behäver inte trängas på stranden.

Phi-Phi/Lipe eller Phi-Phi/Lanta eller Lipe/Bulone eller Phi-Phi/Bulone/Lipe kan vara några möjliga alternativ.
Har ni 14 nätter på öar så kan 5 x Phi-Phi, 5 x Lipe och 4 x Bulone vara en variant. Med bara 12 nätter så rekommenderar jag er att göra två stopp.

Koh Phayam som ligger ca 210 km norr Khaolak är en relativt orörd ö som helt klart är värt ett besök men partyfaktorn är låg men ön är som Lanta var i mitten på 90-talet.
Det finns i princip inga bilar på ön utan det är mopeder som gäller.
Rekommenderat boende är http://www.buffalobayclub.com/ eller Wijit Bungalows.
Phayam går ju att kombinera med Phi-Phi men räkna då med en heldagstur för transfer och kanske en övernattning i Phuket Town innan ni tar morgon båten till Phi-Phi.
Bor man på Buffalo Vac. club så kan Dmitri som äger resorten hjälpa till med rekommendationer för transfer från Bangkok och till nästa destination.
Vi åkte nattåg från Bangkok till Lang Suan dit Dmitri hade ordnat en bil som tog oss till en båt och vidare ut till ön.
Det verkar som Air Asia inte flyger Bangkok- Ranong längre men Dmitri har koll på läget. Förövrigt så går det speedboats från Ranong ut till Phayam dagligen.

lycka till
//joakim
Av Mandaa
7 juli 2009 21:14
Citerat från emmar:
Hej alla!

Har just upptäckt denna kanonsida och tackar direkt för alla tips jag stött på framtill nu. Nu till mina funderingar.
Det här med Thailand ska ju vara fint och då semestern blir två veckor i slutet av november tänkte jag göra min debut. Vi ska vara borta två veckor, tänkte flyga till Bangkok och sedan vidare. Vi har varit inne på PhiPhi, Koh Pangan, Koh Samui men är helt klart inte ett skvatt klokare än innan vi började leta runt.
Vi vill ha:
sol
fina bad
god mat och dryck (INTE lika med lyx och dyrt)
lite fest stämning är ok dock inte huvudmålet
ett boende som är mysigt och fräscht (inte heller det lika med lyx)

Vi vill givetvis komma undan så billigt som vi kan utan att det behöver innebära ett sunkigt boende. Bör vi besöka mer än ett ställe under två veckor? Vad får vi räkna med prismässigt för boende och resor inrikes? Vad får man ha för förväntningar på boende om man inte vill lägga mer än runt 100-150 kronor per natt? Kan man fixa en deal om man stannar ett par nätter? Thailand är som sagt helt nytt för oss båda och vi tar gladeligen emot alla tips.
Hej Emmar!

Jag och mina systrar hade också tänkt att åka till thailand 2-3 veckor under den perioden som du hade tänkt dig. Vi är Liksom också nya med detta. Vad sägs som att vi hjälps åt att hitta bra informationer och priser på biljetterna?:)